Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 71)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153069

    Rungon ja muutamien muiden pikkuosien kuumasinkitys on tehty.
    Prosessista laitoin kuvakollaasin galleriaan.

    On se upean näköinen näin tuoreeltaan ennen kuin sinkin pinta ehtii tummumaan 😀

    vastauksena käyttäjälle: Rungon kuumasinkitys / kierteiden suojaaminen #155778

    Vastaanpa sitten omaan kysymykseeni.

    Laitoin kuuman kestävää (1300C) keraamista tahnaa pultteihin reilusti ennen paikalleen laitoa, vain kaksi pulttia katkesi irrottessa. Muutamat irtosivat ihan sormivoimilla sinkityksen jälkeen ja kierteet olivat kunnossa.

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153066

    No niin Korin + siihinkuuluvien osien (+ moottoripellit ja vanteet) Puhallus on valmis. Laitoin galleriaan muutamta kuvan noista vaiheista.

    Ompahan sitten erinomainen tapa puhdistaa. Hyvin pientä kraaputtelua lukuunottamatta osat ovat vamiita maalattaviksi. Valkeakoskella palvelu oli kerrassaan erinomaista, homma tehtii odottaessa tosin aikaa meni melkoisesti ja myöhään meni, mutta ehdottomasti kannatti. Työn laatu oli vallan mainio ja hinnoittelu varsin harrastajaystävällinen. Suosittelen soodapuhallusta aina kun metallllia tarvitsee puhdistaa ja/tai maalia poistaa. Pelleissä en havainnut minkäänlaisia venymisen merkkejä vaan ainoastaa vanhan maali oli lähtenyt ja alta paljastunut kaunis puhdas peltipinta.

    Seuraavan vien rungon kylpyyn ja tämän pitäisi tapahtuman torstaina.

    Toivottavasti saan tämän kuuun aikana alustan ja voimapaketin valmiisi sekä maalaukset päääosiltaan valmiiksi.

    Tässä vaiheessa kaipaisin vinkkejä maalaukseen ja pohjatöihin.
    – pellille putsattu pinta
    – työjärjestys tästä eteenpäin ts
    1 kittaus 2 pohjamaali (millainen) 3 filleri ? jne …….

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153065

    Nyt on etupalkki ja valopukin poraukset tehty runkoon ja näyttää kerrassaan erinomaiselta. Tänään asensin vetolenkit eteen. Huomenna olisi tarkoitus viimeistellä runko sinkityskuntoon ja viedä se ensiviikolla kylpyyn Seinäjoelle. Soittelin sinne tänään ja alustavati sovin ajankohtan. Hieno juttu on se, että jos olen paikalla heti 7:00 niin ottavat rungon työnalle saman tien ja iltapöivällä seen rungon mukaani. Säästämpähän yhden ajomatkan. Bomuksen on mahdollisuus kulkea rungon mukansa ja seurata koko kuumasinkitysprosessi. Toivon mukaan sallivat valokuvien otonkin 😀 .

    Ensiviikolla myös korin osat + moottorin ilmapellit sekä vanteet lähtevät soodapuhallukseen valkeakoskelle.

    Perjantaina haen kasan osia alastaron suunnalta ja ruostumaton jarrruputkisarja sekäa mahlen mäntä sylinteri sarja on tilauksessa euroopasta.

    tässä kuunvaihteen tienoilla tapahtuu melko paljon, mutta on syytäkin vappu on reilun 3kk päässä 😯 ja tekemätöntä työtä on hirvittävästi

    kenelläkään tiedossa edullista pulverimaalaus paikkaa ?

    J

    Galleriassa on pari uutta kuvaa

    vastauksena käyttäjälle: Vääntynyt rattiputki #155708

    Olen päättänyt vaihtaa ratiputken nivelelliseen, edellä mainituista syista. Tarkistaisin vain, että onhan amin putki kaikilta muita osialtaan 100% yhteensopiva.
    Olen jo vaihtanut kolaroidun puolen raidetangon, tangonpään ja ohajus känkkärän napaan.
    Jarrujen ja ohjauksen osalta muutenkin vaihdan/olen jo vaihtanut kaiken kuluvan muutenkin jokatapauksessa

    kiitos kaikille vinkeistä ja ajatuksista.

    näin ne hommat etenee

    Jaspi

    vastauksena käyttäjälle: Sitruunahappo #155696

    Yhtäkkiä nayttäisivät raidetankojen päiltä. kovin olis samannäköiset killkket jotka hiekkapuhallutin tuossa taannoin 😀

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153056

    Taas on hommat edenneet sen verran, että kehtaa raportoida. Hitsaukset on korin osalta tehty ja sain puretuksi tukikehikon. Tuliha sitä uuttapleti melkoinen määrä, mutta eipähän tarvitse ihan heti olla hitsaamassa.
    Tähän väliin sopinee välitilinpäätös.
    Kori oli mielestäni yllätävänkin helppo ja nopea tehdä. Runko taasen oli moneniverroin kovempi savotta. Tiedän ainakin sen, että toista runkoa tuskin alan takemään. Toisaalta tässätapuksessa ilman hitsaamisen ja muidenkin hommien harjoittelua rungossa ei olisi ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia saada korin huomattavasti ohuempaa peltiä hitsatuksi. toisisn sanottuna kannatti tehdä.

    seuraavia puuhia.
    – Loput korin kiinnitys reiät runkoon.
    – etulokareiden sovittelu ja valopukin reikien teko runkoon
    – Rungon etupalkin asennus
    – Maalien poisto korista ja muistakin osista
    – Moottorin laitto
    – Rungon sinkitys

    Galleriassa on taas kasa uusia kuvia projektin vaiheista.

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153054

    Taas on hommat edenneet sen verran, että on kerrottavaa. Etukolmio on hitsattu ja vanha takapalkki purettu ja uusi tehty. Uutta takapalkkia ei tosin ole vielä asennettu, mutta alkuviikosta sekin on valmis. Kaikki hitsaustyöt olisi tarkoitus saada koriin valmiiksi tällä viikolla joten hommia riittää. Onneksi keskiviikko on vapaapäivä ja to sekä pe pidän lomaa. Päivän huono uutinen oli s, että tuulilasin kehyksen alaosan joutuu vaihtaamaan myös 🙁 . Tänään kävin Helgeltä hakemassa uuden osan.
    Galleriaan on tullut jokunen uusi kuvatuskin.

    Jaspi

    ps kuulin huhuna, että Valkeakoskella on joku joka tekee kuivajääpuhalluksia harrasteautoille sopuhintaan. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa ?

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153052

    Kiitoksia vinkeistä. Ovien sovituksen suhtee juna meni jo kaikki pn hitsattu sen verran lujaan kiinni, että ei kannata alkaa irroittelemaan. Toivon mukaan ei tuu pakkoa alkaa siirtämään B pilaria. Pitää koitenkin tarkastaa asia ja tarvittaessa jotenkin korjata, ennen kun alkaa maalauksen pohjatöihin. Tuosta 58 – 58,5 senttiä mitasta vielä kysyisin, siis tuo on etukolmion yläsauman korkeus rungon pinnasta mitattuna ?

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153050

    Jep ja taas on viikonloppu pakerrettu ja on raportoitavaa. Uudet kynnykset on asennetu ja wanha etukolmio poistettu.
    Tällä hetkellä kori on takapalkista kiinni rungossa.
    Mikä olisi paras työjärjetys tästä eteenpäin ?

    olen järkeillyt seuraavan jos menee vikaan oikaiskaa.
    – esi sovitus etukolmiolle (ek)
    – ek yläreunastaa parillka ruuvilla kiinni + poljin mysteerion kiinnitys osilla
    – laitta pelllit kiinni vanhojen päälle takimmaisista ruuveista
    – lokasuojat ja kolmiopellit kiinni + valopukki puristimilla runkoon
    – ek:n sovittaminen siten,että lokarit + kolmiot istuu hyvin
    – ek:n kiinni hitsaaminen
    – kiinnityspultin paikan poraaminen lattiapellin reiästä etukolmion ja rungon läpi + kiinnitys paikalleen
    – lokarit pois ja takapalkin purkuun
    – samat sovittelut, ennen takapalkin kiinni hitsaamista
    – Valopukin poraukset runkoon lokarit ja kolmioit paikoillaan
    – Etupalkin + vahvikkeiden asentaminen runkoon + elefantinkorvien sovitus ja kiinnitys.
    – lattia peltien sovitus, hitsaus sekä reikien poraamien runkoon laitapltien reikien läpi

    Galleriassa on muutama uusi kuva, pahoittelen kuvien huonoa laatua. Näyttää olevan ylivoimaista muistaa ottaa oikea kamera mukaan. Hätä ratkaisuna pakko käyttää puhelimen kameraa 🙁

    Kaikki kommentit, vinkit ja mielipiteet ovat tervetulleita

    Japi

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153048

    Taas on Vinkku edennyt.

    Runko alkaa olla valmis. Tänään sovitin akselit paikiakoilleen ja hitsasin vahvikkeet kiinni. Etupalkki puuttuu vielä, mutta sen ja valopukin poraukset
    teen sovittamalla kunhan (toivottavasti myöhemmin tällä viikolla saan korin paikalle). Seuraava homma on siis tehdä lattialevyjen poraukset. Tosin tässä vaiheessa teen vain etummaisen ja viimeisen. Loput teen uuden lattiapellin läpi kunhan se on asennettu varmistaakseni, että ne ova oikeilla paikoillaan.

    Koriin uusin kynnykset, lattianlevyt, etukolmion ja takapalkin sekä vasemman takasisäloksrin ja koko takakulman. Vinkkejä ja kokemuksia työn suorittamiseen liityen ?

    Galleriassa on muutama uusi kuva

    vastauksena käyttäjälle: 1:8.5 ja 1:9 puristuksista #155238

    Juu kysymyksiä satelee silloin kun on oikeasti kysyttävää. Kunhan käyn seuraavan kerran tallilla niin pitääpi tarkistaa noi numerot. Tietääpähäm sitten tilata oikaenlaiset sylinteri ja männät kunhan se tulee tarpeellisksi. Suurkiitos tiedosta, näytää siltä, että tässä sätkän rakentelussa on aikatavalla enemmän huomioon otettavia juttuja kun äkkiseltää luulisi.

    näkeekö tuon puristus suhteen jostain jos männät ja sylisterit on hypisteltävänä ?

    vastauksena käyttäjälle: Takajarrukenkien kiin. tapit poikki+ etutukiv. stoppareista #155233

    Toi läpipultti rakaisu vaikkuttais näin äkkiseltää varsin tyylikkäälätä. Taidampa pistää toteutukseen.

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153046

    No niin taasen on raportoitavaa. Runko tuli perjantaina hiekkapahualluksesta samoin kuin alustan muutikin osat. Tänää pistin akseleihin ja tukivarsiin Zingan pintaan ja myöhemmin viikolla epoksit joten eiköhän pysy ruosta loitolla ainakin seuraavan parikymmentä vuotta. Runkoa ehdin tekemään sen verran, että pohjapelti on suurimpiirtein sovieteltu paikalleen. Seuraavavaihe on viimeistellä pohjapelti sekä tehdä se “ritilä” etukolmion alle. Samoin ostin autokuorman uutta peltiä eräältä alastarolla vaikuttavalta kauppaalta. Lastissa tuli kynnykset, lattiat, etukolmio, sisälokari vasemmalle + turvavyön kiinnike sekä vasenmman takakulman korkea korjauspala. Lisäksi tulivat takajarrusarja, pyörien laakerit ja stefat + muuta kilkettä melkonen määrä. Alustasta puuttuu enää jarruputket ja iskarit muuten osat ovat vamiina. Runko olisi tarkoitus saada valmiiksi tämän viikon aikana. Kuvia tulee myöhemmin tällä viikolla galleriaan.

    J

    Suosituksia ajatuksia, iskareihin ja jarruputkiin liittyen ?
    Bensa letku/putki ja kiinnikkeet ? jarruputkien kiinnikeet ?
    ENNENKAIKKEA Kierteiden ja valmiste numeron suojaaminen kuumasikityksessä ideoita/kokemuksia

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153044

    Taas on hommat edenneet sen verran, että on raportoitavaa. Oikeapuoli on tuppahisejä ja taivutuksia vaille valmis. Huomenna olisi tarkoitus saada homma niiltä osin valmiiksi sekä purkaa pohjalevyn loput pois. Heikkapuhallus onkin seuraava vaihe toivon mukaan loppuviikosta samaan reissuun laitan myös akselit ja tukivarret. Täytyy vain piirrottaa pinta ja pohjalevyt valmiiksi jotta voin väkästellä niitä sillä aikaa kun runko on puhkuttavana.

    Pari kysymystä
    Mikä olisi hyvä ja kestävä pintakäsittely akseleille puhalluksen jälkeen ?
    Edullinen hiekkapuhalluspaikka Tampereen seudulla ?

    J

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 71)