Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 71)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153042

    Mahtaisiko olla ihan pöljä ajatus tehdä rungon pintalevyihin pitkittäiset sikit ainakin poikittaisputkien kohdalle? Mahdollisesti myös poikittaiset takakaarien etupuolelle sekä jos sikkikoneen ulottuvuus riittää pitkittäiset keskikohdalle. Ajatuksena välttää ”rumpukalvo efekti” isojen levypintojen kohdalla sinkityksen jälkeen. Levyn kutistuminen kuumasinkityksen yhteydessä on väistämätöntä, mutta sopivasti valituilla sikeillä sen voi luultavasti hallita. Onko kenelläkään kokemusta, ajatuksia?

    Hintana tuolla ratkaisulla olisi tietysti se, että mahdollisen museokatsastuksen voi unohtaa.

    Niin ja eilen sain vasemman taka-aisan ulkopinnan paikaleen. Vasen puoli tarvitsee enää tulppahitsauksen ja pintojen alas taivuttamisen sekä tarvittavat poraukset. Sitten onkin jo vuorossa oikean puolen purkaminen. Kuvia tästä vaiheesta ei ole, mutta päivitän gallerian kunhan saa taas hommia eteenpäin

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153036

    @Isoo-Jukka wrote:

    Miten olet varmistanut, että aisat pysyvät oikeissa kulmissa hitsatessa?

    Toinen aisa on viel koskematon ja se on mallina. Jahka tulee lopullisen hitsauksen vuoro niin runko on pultattu pöytään kiinni. Mittaminen pöydän pinnasta on kohtuu helppoa. tarpeen vaatiessa hitsaan pöytään tuet joihin lukitsen aisan paikalleen.
    Hitsaamisen puolestaan teen periaatteella piste kerralaan vuoron perään ylä ja alapuolelle. Heti hitsauksen jälkeen rauhallinen jäähdytys paineilmalla. Paljaat kädet mittarina, en hitsaa uuttapistettä ennen kun levy tuntuu käteen viileältä. Ottaa aikaa, mutta varmistaa, että missään vaiheessa levyt ei vääntele kuumenemisen seurauksena.
    Lopullisen oikomisen aisolle joutuu tekemään sinkityksen jälkeen. Veikkaan, että aisat osoitiitta jokainen ihan mihin sattuu sinkityksen jälkeen

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153033

    pienen hiljaiselon jäkeen on taasen raportoitavaa tosin hiljaiselo on ollut vain tällä foorumilla. Projektin kimpussa olen ollut kokoajan. Rungon rakentelu etenee ihan mukavasti. Vasen etusarvi ja vasen kylki ovat ihan mukavalla mallilla (otti sitten aikaan reilusti enemmä kun osasin arvata). Tulevan viikon aikana vasen puoli valmistuu. Sitten pääsen purkamaan oikeaa puolta. Sen kasaamisessa ei kaua nokka tuhise, koska osat sinne on jo vallmiiina. Laitoin galleriaan taas muutaman uuden kuvan. Kertokaapa kokeneemmat, että miltä näyttää. Tavoite olisi saada runko valmiiksi tämän kuun aikana ja uskoisin sen olevan mahdollsita.

    J

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153032

    Noniin projekti on taas ottanut askeleen eteenpäin. Tänää sain rungon pintapellin irti ja tutkittua sisempiä runkopalkkeja.
    Niidenkanssa tulikin sitten ensimmäinen todella positiivinen yllätys 😀 . Niiltäosin mitä pystyin tutkimaan niin molemmat ovat täysin ruosteettomia
    ja muutenkin kaikin puolin ok. Hiekkapuhallus tarvitsee hoitaa tulevalla viikolla ja sitten vielä sivujenpurku.
    Vasemman puolen taipuneen etuaisan kanssa katson josko sen saisi oiottua. Näin pääsisi pelkän pääliosan uusimisella. Niin ja tietysti lisä vahvistusta kanssa

    Seuraavana rupean purkamaan oikeaa sivua. Tulevan viikon aikana saan melko varmasti rakenneltua uuden rungonsivun. Vihdoinkin
    juna alkaa kääntyä ts purkaminen rupeaa olemaan loppu ja voi siirtyä kasaamiseen JIPPII.

    Vinkiksi pisteiden purkamiseen. Kannattaa aivan endottomasti käyttää sahanmallista purkuporaa
    pistepuikolla vaan piste ensin paikalleen sa ei kun sahaamaan. Tasapäistä poranmallista työkalua EI kannata käyttää
    ellei halua hikoilla. Sahanmallisella hommakävi n. 100 x helpommin ja nopeammin.

    Galleriaan olen taas lisänny jokusen uuden kuvan

    ps: kaikenlaiset vinkit ja ohjeet ovat kovasti tervetulleita; toki kommentoidakin saa

    J

    vastauksena käyttäjälle: VAIHDELOORASTA #153406

    Mikä mahtaa olla tuo reikä satulan kiinnitysruuvien vieressä ? entä tuo pien sen yläpuolella ?

    http://picasaweb.google.fi/jaripitkamaki/Vinkku#5389143841004434354″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Lisäys:
    Jatko kysymys, mitä reiässä pitäisi ollla päällä ? tuskin kuuluu olla avoin ? pultti ? pitäisikö/miten saan ronkittua paikan puhaaksi, koska huomasin tuon vasta kun olin pessyt uskomattoman määrän öljystä moskaa lootan päältä painepesurilla. Satavarmasti tuonnekkin reikään on menny sinnekuulumatonta materiaalin. Mitä tehdä ?

    J

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153031

    Noniin nyt on akselit purettu kuningaspultteja lukuunottamatta. Etunavat irtosivat siiten loppujen lopuksi kohtuu helposti eikä tarvittu “kuin” 1.5m jatkovarsi 🙂 .
    Oikean puolen takatukivarsien laakerit olivat kaikki entisiä. Vesi oli pääässyt sisään ja x vuotta aikaa ja jälki ei ollut kaunista. Onneksi tukivarsien sisäpinnat olivat ok.
    Vasemman raidetandonpään kanssa (vasen oli se kolaroitu puoli) tuli yllätys päätykuppi ei irronnut niin millään. Kankkärä ei liikkunut käsivoimin lainakaan joten päätin turvautua lievää törkeämpään. Rälläkkä käteen ja palasiksi, känkkärän pää oli aikatavalla epämuodostunut ilmeisesti kolarissa oli niittautunut liian tiukkaan. Todennäköisesti menee uusiksi vallankin kun on kolaroitu ja mahdollisesti hieman vääntynyt. Oikean puolen tangon pää aukesi ihan sovinnolla.

    Seuraavat vaiheet akseliston osalta:
    Ohjausvaihteen tarkastus ja tarvittaessa kunnostus sekä rasvanippojen lisäys.
    -hiekkapuhallus ja maalaus
    -Rarvanippojen lisääminen tukivarsiin
    -Öljyproput tukivarsiin ja oljyä sisälle

    J

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153028

    Kiitoksia tuosta rasvanippavinkistä. Menee totetukseen kunhan aloitan korityöt. Onko joku koonnut vinkit ja niksit yksiin kansiin ? Tuossa olisi loitava sivuston aihe koota kaikki niksit yhteen paikkaan, voisipa olla vaikka yhden pääsäikeen aihe tällä foorumilla.
    Saako rungon sarvia jne rungon osia mistään valmiina. Vasen etusarvi menee todennäköisesti uusiksi.

    J

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153026

    No niin nyt on runko riisuttu ja pesty perusteellisesti.
    Rungoin vasen etuaisa oli noin 10mm sisässä ja ristimitassa etuakselin ohjuritapista moottorinetukiinikkeen keskiöön oli 5mm heitto noin nopeasti mitaten. Tarkempi mittaus pitää tehdän kunhan saan rungon siirettyä työpaikalleni. Kuskin penkin alla oli rungossa myös lahoa sekä pohjapeltiä oli joskus paikkailtu.
    Akselit irtosivat ihan vaan lenkkiavaimella kohtuulisella voimalla ei irronnut hiki- eikä veripisaroita 🙂 . Vielä kun saan akselit ja tukivarret puhdistettua kunnolla niin sitten on kaikkein sotkuisimmat hommat tehty.

    Laitoin taas kasan kuvia gallariaan http://picasaweb.google.fi/jaripitkamaki/Vinkku#” onclick=”window.open(this.href);return false;

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153025

    Jep nyt on sitten kori ja runko erotettu toisistaan sekä vetoakselit ja etutukivarret irroitettu. Takaa on rummut sekä iskarit ja jousipöntot irroitettu.
    Korin irroittamine olikin sitten paljon helpompi homma kuin oletin. Tiiviste oli vain liimautunut paikoitellen varsin hyvin samoin kuin takaluukun pohja oli liimatunut rungon sarviin.

    Tähän menessä ilmennyttä.
    -Vasemman etupyörän laakeri oli täysin sökö. Navassa oli yli 10mm (navan reuna liikkui akselin suunnassa tuon 10mm) välys ja vetari oli raapinut kuningaspultin päähän naarmut. Oikean puoleisessa sama välys oli millin luokkaa.
    -Oikean etutukivarren sisempi laakeri oli hajonnut. Vesi oli päässyt sisään joskus ja jälki oli sen mukaista. Ulompaa ei ole vielä tutkittu.
    -Rungon sivupalkkin yläreuna kuskinpuolelta jousipöntön etuosan kohdalta oli ruostunut puhki.
    -Etunapojen laakerin kiristysmutterit eivä auenneet käytettävissä oleelilla työkaluilla, työkalujen pitäisi olla ihan asianmukaiset.
    Lopuksi muutama kysymys.
    -Miten tukivarren sisemmän laakerin sisäkehän ja stefan saa irti ? tarkoitus olisi käyttää mahdollisuuksin mukaan vanhoja laakereita joten ehjänä irroittaminen olisi toivottavaa.
    -sama juttu ulommille kehille tukivarren sisässä ?
    -Laakerien ulko ja sisä kehiä ei kannattane sekoittaa ?
    Huomenna irroitetetaan takatukivarret ja akselit sitten alkaakin ankara rungon laittaminen.
    Huomiseksi koetan saada uusia kuvia galleriaan.

    vastauksena käyttäjälle: 2CV:n peltiosien piirutuksia. #154155

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Niitä pelti osia on kaupan valmiina… 💡

    Toki sen tiedän, mutta esim franzosella “palkin” päätypalat maksavat yhteensä rontti 80€ molemmille puolille. Työnipuolesta minulla olisi mahdollisuus saada noi osat teetettyä ilmaiseksi ja tietysti mieluumin käytäisin nekin eurot hyödyllisemmin vaikkapa toiseen lattiapeltiin :).

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153019

    No niin nyt on projekti saatu kunnolla käyntiin.
    Viikonloppuna laiton Mikaveeen kanssa konepellin kuntoon odottaamaan lopullista pohjamaalausta ja sitten väriä. Tai jos tarkkoja ollaan niin seusasin sujuvasti katseella kun Mika teki homman ja näytti minulle samalla kuinka ja millä noita paklaus jne. hommia tehdään veilä kerran kiitos Mika.
    Eilen sitten vein Vinkun tallille ja aloin hommiin. lokarit, katto, takaluukku, valopukki ja penkit pois.
    Tänään sitten irroitin moottorin. Lisäksi erotin moottorin vaidelaatikosta sekä “ilmapellit” pois. Toisen sylinterin ympäriltä en saanut peltei pois kun pari ruuvia päättialkaa vastustamaan. Puhaltimen siipi jäi myös paikalleen toistaiseksi.
    Galleriaan on tullut kasa uusia kuvia http://picasaweb.google.fi/jaripitkamaki/Vinkku#” onclick=”window.open(this.href);return false; .

    Miten saa helpoiten ja vähiten kampea rikkomatta siipipyörän irti ?
    entä tuon katkenneen pinnapultin poistettua (niitä on kaksi 😥 ) ?

    Lisäys
    Niin ja unohdin mainita, että eilen tuli dokumentti kuulumisestani kunniakkaaseen 2CV kiltaan 😀 nyt on sekin puoli kunnossa.

    vastauksena käyttäjälle: Rungon lahoja kohtia? #132015

    Onko jollakin ajantasaista tietoa rungon kuumasinkityksen kustannuksista ? millaisia “ilmareikiä” sinkitystä varten tarvisee tehdä ?

    vastauksena käyttäjälle: Japin Vinkku #153017

    No niin projektini on liikahtanut eteenpäin. Sain hallipaikan Hämeenkyröstä, vuokrasopimus alkaa 15.9. Paikka on vanha tielaitoksen tukikohdan verstas ja erinomainen tarpeisiini nähden. Avasin myös gallerian projektilleni. Kuvia ei ole vielä paljon, mutta lisää tulee heti kun pääsen aloittamaan purkamisen ja lähemmän tutkimisen. Galleria löytyy osoitteesta http://picasaweb.google.fi/jaripitkamaki/Vinkku#” onclick=”window.open(this.href);return false; .

    vastauksena käyttäjälle: Laturin kunnostus #151752

    Teinpä sitten itsekkin laturin kunnostuksen. Vinkun laturista paloi sulake hakumatkalla ja laturi vaihdettiin kunnostettuun joten vanha jäi varastoon. Noudatin kokolailla tarkkaan tässä esitettyjä ohjeita ja hienosti meni ja nyt pyörii nätisti ja on puhdas 😀 . Laturi oli Paris rhone A11M6 (ymmärtääkseni -70 alkupuolen tuotos ?) muuten aikalailla samanlainen, mutta kaikki johdot olivat muttereiden alla.

    Nyt sitten kysyisinkin, mitä autosähköliikkeet ryöstävät laturin testaamisesta oikein penkissä ? Olisihan se kiva tietää, että varaosana mukanaa roudaama laturi oikeasti toimii jos ja kun sitä sattuu tarvitsemaan.

    vastauksena käyttäjälle: 2CV Tukivarren laakereista ja vähän muustakin #153348

    Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista ja vinkeistä 😀 . Rasvanipat tukivarsiin tulee varmasti laitettavaksi samoin kuin lukuisiin muihinkin paikkoihin.

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 71)