Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
ama huomio pidon vähentymisestä tuli viimeksi rungon vaihdon jälkeen tallista pois ajellessa. Aiemmin oli edessä kitkat ja massat, uudessa paketissa tuli Acadianen etuiskarit(kohtuullisen jämäkät…). Eka mutka ja kyllä kävi penkka lähellä. Kaikki muut tekijät pysyivät samoina remontin yhteydessä.
Tuota teoriaa asiasta kun on ollut esillä, voin tähän hieman sitäkin laittaa. Näillä kahdella iskunvaimennusjärjestelmällä on periaatteellinen toiminnallinen ero. Putki-iskari rajoittaa tukivarren liikettä koriin nähden välittämättä mitä maaston muodot vaatisivat, massaiskari yritää vaimentaa vain pyörän liikettä alla liikkuvaan maastoon nähden korinliikkeistä välittämättä kitkaiskarin yrittäessä hillitä korin liikettä. Massavaimentimen paino on mitoitettu optimaaliseksi Michelin X-renkaan kanssa, jolla saadaan paras mahdollinen pito. Putki-iskarilla ei päästä ikinä samaan tulkoseen edellä kuvatuista asioista johtuen.
Ajomukavuutta(siis normaalissa mielessä, ei sätkäkuskin mielestä)saadaan rakennettua helpommin putki-iskarilla, korin liikkeet ovat helpompia hallittavia kuin kitkaiskarilla. Putki-iskarin vaimentava voima on likipitäen sama liikkeen ollessa äärettömän hidasta tai sitten kohtuullisen reipasta. Tällöin tarvittava vaimennusvoima on jopa laskettavissa kun tiedetään auton korin aiheuttama heilahduksen aikavakio. Kitkaiskarilla ongelmaksi muodostuu se, että iskarin vaimentava voima(siis vääntömomentti millä iskari lähtee liikkeelle) on suurimmillaan paikallaan ollessa ja putoaa radikaalisti liikkeen alettua.
Parhaan pidon sätkään saa vähentämällä kitkaiskarin kitkan niin vähäiseksi kuin mahdollista ilman että korin liike haittaa muita tiellä liikkujia ja laite pysyy hanskassa ja käyttämällä Michelinin 125 renkaita ehjien(lommottomien) massavaimentimien kanssa.
Jousien ja vaimentimien suhteesta voisin vaikka kaivaa pari artikkelia joiden perusteella tein erään tutkielman Ammattikorkeakoulun fysiikan kurssia varten. Lisäksi aiheesta, “jousituksen kovuuden suhde iskunvaimennukseen”, kokemusta on syntynyt pitkään(15vuotta) kilpaa ajaessa radiolla rikottavilla autoilla, joissa alusta on täydellisemmin säädettävissä kuin täysikokoisissa kilpa-autoissa…
Dodii. Nyt sitten tutkiva polliisi soitteli sunnuntaiaamuna ja kertoi iloisia uutisia. Henkilökohtainen nimikkeeni on muutettu rikoksesta epäillystä asianomistajaksi, eli vastapuoli oli vihdoin saatu tavoitettua ja oli alkanut kuunnella järkipuheita. Hauskasti muotoili polliisi tuon asian, “se poika joka kohli siun rättäriä, saapui viimein noutamaan sakkolappunsa. Hiemanhan tuo jupisi vieläkin vastaan, mutta tyytyi kohtaloonsa.”
Elämä on siis jälleen ihanaa, ainakin tuota osin.
Projekti siirretty omaan parkkiruutuun… saas nähdä milloin tulee ekat kommentit “kateellisilta” naapureilta kilvettömästä laitteesta..? Tämä siis ennen kuin sen katon alle saa…
Edelleenkään en mielellään pilkkomaan tuota kokonaisuutta lähtisi, onneksi yksi asiallinen yhteydenotto aiheesta on jo tullut ja tiedä sen menevän erittäin hyvään kotiin mikäli kaupat saadaan loppuun vietyä… Ajoonkin se siinä tapauksessa tulisi.
Ja varsinkin tämän kulkimen tapauksessa, tarkoituksena EI ole harrastaa “autojobbausta”, sitä tehdään muilla laitteilla, ei sätkillä!!! Mielelläni tämän luovuttaisin osaaviin käsiin, itsellä ei kaikesta huolimatta ehkä aika kaikkeen riitä mitä haluaisi tehdä…
Niin, kuviakin voisi järjestyä halukkaille, sähköisessä muodossa…
Kiva että tuli triviaalitietioa laitteesta… Pikku hiljaa on ajatus muuttunut myynnin suhteen, kiva tuo on kotonakin! Ja hyvä tuo historiikkitarina myyjältä…
Eikä tuosta kukaan ole käytännössä mitään tarjonnut, eli taitaa jäädä omaksi. Ompahan sitten jotain projektin tynkää odottamassa kun kiireet loppuu..! Ja tarkoitus on näinä päivinä se pois hakea, on vaan ollut kiirettä ja kovasti… Ja jos joku olisi sitä olut ostamassa, niin mieluummin olisin koko pakettuna sen eteenpäin laittanut, mutta ei, ketään ei kiinnosta, ei edes tuo ajamaton runko!!! Ja ilmoituksessahan oli että “Saattaisin sellaisen myydä…”
Ja ajatus on jo työstänyt tuota aihiota vielä lisää, ruiskua, hydrauliikkaa yms… Katsellaan mitä siitä tulee sit joskus tehtyä. Nyt onneksi tiedossa mahdollinen katonaluspaikka tulevaan säilytykseen!!!
Jos siis Killan jäsen olet, niin ota yhteyttä Helge Inkiläiseen, numero 0505945104. Iittalasta osat löytää…
Näytti Sitrosellakin olevan lattiaa tarjolla hintan 85€/puoli.
2CV-killan varaosavastaavalla niitä viikonloppuna näkyi olevan…
Kyllä se sävy jotain siniharmaata muistuttaa, vielä kun sais (kaverin) pihalle lisätilaa niin vois sen sinne siirtää… Helpottais laitteen tutkimista, tuolla misä se vielä sijaitsee, naapurit katsoo hieman pitkään kun pitkätukka käy muutanman päivän välein nostelemassa peltiä ja pyörimässä ympärillä kuvia puhelimeen ottaen…
Olisko siis kopalle kiinnostusta vai arveletko nähneesi sen jossain? Vuosia kuljin majaili Keuruulla tunnetun Citroen-pajan pihalla…
Niin, tuolla Visan kytkinkopalla saa siis laatikosta nipistettyä 4cm pois, auttaisi ainakin hieman keulapeltien taputtelussa, Dyaneen pitäisi mahtua sellaisenaan mikäli Catsin mainitsema 5cm jatkos Dyaneen pitää paikkaansa!
Tuo Catsin sivu kertoo että alkupään (nollasarjan..?) Geesuissa olisi ollut Ami Superin laatikko!!! Eli kaikki varastot missä on Geesun osia tiedossa nyt ympäri ja laatikkoa etsimään!
Ja jos jollain nyt sattuu olemaan sellainen Visan laatikko, niin ilolla itse ottaisin sellaisen vastaan, rahaakin tarjoaisin…
Joo, ja jokos Miki mittasit Geesun kytkinkopan pituuden? Eli paljonko säästäisi pituudessa Visan kytkinkopalla..? Jos vaikka selviäis ilman keulan peltien (suurta?) jatkamista käyttämällä Visan osia?
Neljällä vaihteella on tuo laatikko varustettu, 5V vaatisi lisää jatketta… Sävylasit on myös(yksi rikki, en muista mikä) ja nuo wanhuksen ovet on varastovärissä, ajamattomat, mustat joista apukuskin ovi on saanut hieman kipeää…
Helpoiten tuon mikrokytkimen keston saa selville kun lukee sen kyljestä sähköiset arvot. Niitä kun löytyy ainakin 100mA:sta usean ampeerin kestoisiin… Helpoin tapa on löytää tuollainen uuden mallinen pääty, jossa on katkaisija valmiina, tosin voi siihen itsekin vastaavan laittaa.
Noita telinemysteerejä on tullut nähtyä sekä hyviä että hyvin huonoja. Monesti niissä on ongelmana epätarkka toiminta, peruutusvalot vilahtaa kakkoselle vaihtaessa, aina peruuttaessa ei valo syty yms. johtuen vaihdetangon välyksistä.
Itsellä oli pitkään käytössä erillisellä katkaisijalla varustettu peruutteluvalo(laiton sovellus…), siinä taas tulee ongelmaksi sen päälle unohdus. Lisäksi laki vaatisi sille oman merkkivalon yms. kivoja juttuja:
6.4. Peruutusvalaisin
6.4.1. Asennus
Pakollinen moottoriajoneuvojen osalta. Valinnainen perävaunujen osalta.
6.4.2. Lukumäärä
Yksi tai kaksi.
6.4.3. Järjestely
Ei erityisiä vaatimuksia.
6.4.4. Sijainti
6.4.4.1. Leveyssuunnassa: ei erityisiä vaatimuksia.
6.4.4.2. Korkeussuunnassa: vähintään 250 mm, mutta enintään 1 200 mm maanpinnan yläpuolella.
6.4.4.3. Pituussuunnassa: ajoneuvon takana.
6.4.5. Geometrinen näkyvyys
Määritetään kulmien á ja â avulla 2.13. kohdan mukaisesti.
>TAULUKON PAIKKA>
6.4.6. Suuntaaminen
Taaksepäin.
6.4.7. Sähköliitännät
Niiden on oltava sellaiset, että valaisin voi syttyä ainoastaan, jos peruutusvaihde on päällä ja jos moottorin käynnistys- ja pysäytyslaite on sellaisessa asennossa, että moottorin toiminta on mahdollista. Valaisin ei saa syttyä eikä pysyä sytytettynä, jos jompikumpi edellä mainituista edellytyksistä ei täyty.
6.4.8. Merkkivalaisin
Merkkivalaisin on valinnainen.
6.4.9. Muut vaatimukset
Ei ole.Edellinen kopioitu tieliikennelain valomääräyksistä, voin lähettää sähköpostiin jos joku niitä haluaa…
Menivät sitten keskeyttämään eilen aamulla… joku tekninen ongelma. Elien illalla tuli pieni parin minuutin jutunpätkä ko. laitteesta ja kisaa ajaneista kavereista…
Nonii, nyt sain kuvia napsittua kehitelmästä. Löytyypi osoitteesta:
http://groups.msn.com/sitruunapatonki/bx19gtiecujailmamrmittari.msnw?Page=1On muutama kuva aiheesta, laatu ei tosin häikäise, mutta sopiipahan enemmän kuvia näytille… Helppoa, halpaa, toimivaa, yms. yms…
On nähty myös sellainen ilmiö käytettäessä synteettistä öljyä sätkän laatikossa, että koko laatikko muurautuu ulkoapäin sillä synteettisen öljyn tekemällä töhnällä hiekan kanssa liki tunnistamattomaksi möykyksi. Ei kauhian hyvin sätkän laatikkoon ole tuo synteettinen soveltunut.
Ja sitten tuosta perävälityksestä, sätkässä ei ole hypoidipyörästö, vaan “tavallinen” kulmavaihde… Öljyllä on tuolloin kovin erilaiset vaatimukset. Ns. normaali laatikkoöljy toimii paremmin kuin hypoidiöljy, tosin ei siitä ainakaan suurta haittaa pitäisi olla. Parempi edes sitä kuin jotain iänikuisen vanhaa veden kanssa muhinutta öljyä…
Ja anturin kierrehän on M12x1,5 Hydrauliikka ja pneumatiikkaliikkeistä löytyy sopivia liittimiä ja muunnoskappaleita tuohon tarkoitukseen. Tarvikemittareissa on anturilla yleensä 1/8″NPT kierre, jonkun verran on myös M10x1 kierrettä käytetty. Em. kierteet käy melko kivasti ristiin, 1/8″NPT kierteen etuna on sen kartiokkuus, joka helpottaa tiivistämistä, myös M10x1 kierteeseen laitettuna…
-
JulkaisijaArtikkelit