Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 2,821 - 2,835 (kaikkiaan 2,890)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: 123-Ignition? #131159

    Nameone: Kierroslukumittaria? Sehän on jo niin vanha keksintö, että sellainen on ollut mulla mukana jo joitakin vuosia! Kyseessä on aivan muut ajatukset…

    MikaVee: Tuossa esittämässäsi ajatuksessa on edelleen yksi asia joka kannattaa huomioida. Laturi saa myös sähköä ja jännitteensäädin tarjoilee sähköä laturille kuumentaen sitä. Jos kovin kauan niin tekee, niin laturille voi käydä hassusti! Nimim. Kerran laturin polttanut tuolla tavoin…

    vastauksena käyttäjälle: 123-Ignition? #131153

    Juu, täällä kun näitä kokemuksia asiasta ihmisillä on, niin osaisko joku kertoa antaako 123 kipinän vai sarjan kipinöitä? Olisi aika oleellinen tieto pikku rakentelua ajatellen, eikä viitsisi käyttää vähiä rahojaan kokeiluun… (opiskelijabudjetti…).

    Eli jos jollain on systeemi paikallaan ja omistaa oskilloskoopin, niin ei muuta kuin mittaamaan. Ainakin kavit tarjoan tiedosta, ehkä muutakin!

    vastauksena käyttäjälle: SAVUA(pua) #131126

    Tuohon savutukseen vielä. Pari kantta on tullut vastaan missä on ollut pakoventtiilin ohjariholkki irti. Savua tulee silloin kuin MacLaarenista. Kanteen tuleva öljyputki tuo öljyn siihen pakoventtiilin ohjarin ympärille, ilmeisesti jääähdytyksen takia. Öljyä tällöin kuluu kyllä aivan uskomattomia määriä, noin litra/5 min, pari litraa/10km…

    Ekan kerran tuli vastaan tuo vika ostettua puolimoottoria testatessa, johon oli kansiremontti tehty, ihan asiantuntevassa verstaassa kuulemma. Oli vitsikäs tunne koekäyttää konetta, mikä käy todella hyvin, mutta pitäessä kättä laturin päällä ei kämmenselkää enää nähnyt savun takia! Hieman savutti… Naapurikin (n.200 m päästä) tuli katsomaan että mitä täällä oikein tapahtuu.

    Eli jos savutus on edellä kuvatun kaltaista, niin joutuu kantta remppaamaan. Se kummalla puolella konetta vika on, on todettavissa jo pakosarjasta: Öljyinen puoli on syyllinen!

    vastauksena käyttäjälle: Kuvat #130990

    Veera1-2: Ideana olikin että kuvat olisi oman otsakkeensa alla, kuten muutkin täällä, esim. “yleistä, tekniikka, tapahtumat…”. Jos kuvia haluaisi katsella, niin klikkaa itsensä sinne, jos ei halua, niin on klikkaamatta. Lähinnä tuli miellen idea tuolta sitruunapatonki sivuilta, monesti tulee siellä käytyä, mutta harvemmin tulee kuvat katseltua!

    vastauksena käyttäjälle: kone vinkuu #131041

    Niinpäs olikin, eli lisää purettavaa. Onpas tuo dementia päässyt jo pahaksi… Muistin sen akselin mahtuvan tulemaan paremmin, kun viimeksi olen rassannut vanhuksen laatikkoa…

    Ja se mutteri siinä akselilla on luonnollisesti vielä vasenkätinen ja oikeasti todella tiukassa. Hyväkuntoinen lenkkiavain, akseli tukevasti ruuvipenkissä (itse olen käyttänyt alumiinisia suojaleukoja välissä), reilu veto avaimesta ja sopivaa voiman tarjoilua lekalla. Leka antaa kivasti hetkellisen suuren voiman, jolloin ei tarvitse kiskoa niin jumalattomasti siitä avaimesta. Eikä sitä lekaa tarvitse niin älyttömän lujaa paiskoa, se mutteri ei kuitenkaan ole laitettu momenttiin “vailla täyttä ymmärrystä”!

    Uutta laakeria takaisin laitettaessa pitää muistaa laittaa laakeri samoin päin kuin entinen, että saa lukkorenkaan oikealle paikalle. Kannattaa vaikka piirrellä kuvia tallissa ollessa muistin virkistämiseksi. Sitä monesti luulee että “kyllähän mä ny tuon muistan”, mutta sitten kasatessa miettii taas että mitenkähän tuokin oli?

    vastauksena käyttäjälle: kone vinkuu #131038

    Kytkinakseli päättyy hieman kytkinkopan takapuolella, on laakeroitu yksirivisellä kuulalaakerilla jota löytyy jopa tavallisesta laakerikaupasta! Kyseisen laakerin vaihtaminen onnistuu, kun purkaa noin puoli vaihteistoa… eli alempi akseli saa jäädä paikoilleen.

    Samalla tietenkin voi tarkistaa sen laakerin sieltä takapäädystä, niitäkin on joitakin joskus mennyt. Tätäkin saa kaupasta, tosin lukkorengasuralla, ei laipalla, kuten alkuperäisessä on.

    Mikäli samalla tarkistaa päädyssä sijaitsevan alemman laakerin (kaksirivinen laipallinen laakeri), ja toteaa sen vialliseksi, on vaihtoehdot kovin vähissä. Laakeria ei saa kaupasta, sitikan tehtaalla löytyy pari kappaletta, ja uskon niiden sinne jäävänkin useamman sadan eurorahan hinnasta johtuen. Pelastus tuohonkin löytyy, purkamalla vanhasta laatikosta ehjän laakerin tai teettämällä uuden.

    Teetin näitä laakereita pienen sarjan muutama vuosi sitten, ostamalla muuten vastaavan laakerin kaupasta, mutta ilman sitä laippaa. Koneistutin laakeriin lukkorengasuran laippaa vastaavalle kohdalle, jolloin mitoitus pysyy samana. Yksin kappalein (koekappale) teetettynä hinnaksi tuli satkun pintaan, sarjana teetettynä laakerille tuli hintaa 85€. Kotoa löytyy vielä yksi laakeri, jolle ei ole ostajaa tullut vastaan, on siis edelleen myytävänä tuohon omakustannehintaan. Kysyntä on ollut käsittämättömän olematonta verrattuna kiinnostukseen esim. JP-kokouksessa, varsinkin kun siellä on käyty jo parikin kertaa vaihteiston kunnostusta…

    Niin, ja vielä tuo kysymys arvioidusta kestosta. Kyllä sillä voi varmasti ajella (varovasti) jonkun aikaa, mutta itse en pitkälle lähtisi. Vappuajeluun toki voit osallistua, siellähän ei niin kovia vauhteja pidetä (paitsi letkan viimeiset…). Samalla voit kysellä paikallisilta harrastajilta apua asiaan. Koko kesän ajoja tuo tuskin tulee kestämään. Lisäksi sillä aiheuttaa helposti lisää vahinkoa, jos vaikka ko. laakerin kuulat haluavat etsiä uusia paikkoja perän rattaiden välistä. Laakerikuulat kun ovat kovempaa tavaraa kuin rattaiden hampaat…

    Jospa tämä taas vähän auttaisi eteenpäin???

    vastauksena käyttäjälle: Kallistuksenvakausta #131019

    Tarkoitin sitä, että jos on esim. etuakselilla kallistuksen vaimennin, niin etupyörillä on heikompi pito verrattuna etuakseliin, missä ei vakainta ole. Pienemmillä autoilla kilpaa ajaessa näillä vaimentimilla, niiden keskinäisillä jäykkyyksillä yms säädettiin auton käytöstä mutkissa. Mikäli halusi voimakkaammin yliohjaavan auton, niin taakse jäykempää vaimenninta, tai eteen löysempää. Olihan taas vaikeasti kerrottu…

    vastauksena käyttäjälle: Kallistuksenvakausta #131016

    Ei kallistuksen vakain mitenkään lisää renkaiden kulumista, syytä on oltava muuallakin. Vaimenninta käytettäessä kallistelu kyllä vähenee, mutta samalla vähenee myös renkaiden pito vaimentimen sisältävältä akselilta! Koettu kilpaa ajellessa…

    Vaimentimella saa myös toisen, hieman epämiellyttävän, ominaisuuden: kun ajaa mutkaan ja kuljin kallistuu kuitenkin hieman, niin ulomman renkaan osuessa kuoppaan tms. koko kuljin “tipahtaa” hetkellisesti alas, johtuen koko vaimentimen toimintatavasta. Olisipa taas kuvien laittomahdollisuus, niin jopas olisi helppoa selittää tämänkin!

    vastauksena käyttäjälle: kone vinkuu #131034

    Yksi vaihtoehto viknumiselle on laturi, ja siinä eteinkin sen laakerit. Vinkuuko myös kytkin pohjaan painettuna? Jos ei, niin silloin voisi epäillä vaihteistoa. Jos taas vinkuu vain kytkintä painettaessa, niin silloin veikkaisin painelaakeria. Tässä jotain näin aluksi…

    Jos vinkunaa ilmenee vielä toukokuun puolivälin tienoilla, niin olen silloin (kovin todennäköisesti) tulossa sinne teille päin…

    vastauksena käyttäjälle: 18 heppaseen vaihtovirtalaturi + kärjetön sytytys #130969

    Edellä mainittuun laturipakettiin liittyen, onkohan kenelläkään mitoituskuvia alkuperäiselle nokkalaturille? Helpottaisi kovasti tuon sovelluksen rakentamista. Tietysti vaihtoehtona on laittaa tehtaalle yksi kokonainen moottori latureineen ja antaa “vapaat kädet” sovellukseen. On vaan kuulemma inhottavaa kuljettaa sellainen paketti prätkällä…

    vastauksena käyttäjälle: 18 heppaseen vaihtovirtalaturi + kärjetön sytytys #130968

    Räppänälle: BX:n laturi vanhuksen koneeseen, nelkuissa ja kutosissahan on jo vakiona vaihtovirtalaturi. Tässä syy.

    Niin, tuosta edellä mainitsemastani laturi&kipinäpaketista. Törmäsin päivänä eräänä siihen kaveriin joka niitä vermeitä tuo maahan. Keskusteltiin asiasta ja hän tarjosi esitystä,että tehdään jo tehtaalla valmiiksi sätkään sopiva paketti! Tehtaalla on kuulemma innostusta tuollaisiin sovelluksiin. Hinnaksi tulisi jotain 6-volttinen 250€ ja 12-volttinen 270€, eikä tarvitsisi enää härnätä sitä tuttua sorvaria… Alkaako kiinnostamaan?

    Pitäisi vain enää piirtää kuvat mitoituksesta kiinnitystä ajatellen. Voi kun ei olisi näin kamala kiire muuten…

    Sen prätkään käypäsen laitteen hinta 6-volttisena on 230€ ja 12-volttisena 250€

    vastauksena käyttäjälle: M: Vetareita, 6:n laatikko, kansia #130936

    Onko laatikkoon vaihdettu todella ne synkronointirenkaat, vai ne “litistetyn teräslangan” oloiset jouset joihin synkrorenkaat ottavat kiinni? Jos on, niin mistä sait synkrorenkaita?

    vastauksena käyttäjälle: 18 heppaseen vaihtovirtalaturi + kärjetön sytytys #130966

    Löyty sen kaverin numero, joka niitä laturivermeitä myy: Timo Mononen, 0400-648826. Kannattaa kysyä suoraan nykyiset tiedot hintaa ja saatavuutta ajatellen.

    vastauksena käyttäjälle: MGlbYDklXwOzfYW #130979

    Niinpä näky, hinnatkin äkkiseltään kuulostaa kohtuulliselta:

    -2CV6 kone 500€
    -2CV6 tehdaskorjattu kone 1050€
    -VISAn kone 505€

    Kokeilisin ekana tuolta, vissiinkin niihin saa jonkunlaisen toimivuustakuun?

    vastauksena käyttäjälle: 18 heppaseen vaihtovirtalaturi + kärjetön sytytys #130965

    Tahtoo nuo vanhuksen nokkalaturihilppeet olla hieman hankalia saada. Uuden tarve tulee monasti vastaan kun on hiiliä kulunut “riittävästi” kuluttaen samalla tietenkin ankkuria. Kun sitä aikansa on sorvaillut, niin kyllä sieltä kupari loppuu…

    Kysymys koski ilmeisen toimimatonta yksilöä, lisäksi jos kuljin on ajossa paljon, niin hiilikauppiaan hyväksi ystäväksi pääsee varmasti. Eikä niitä hiiliä siihen laturiin enää niin kätevästi saa kuin ennen. Tahtovat helposti myydä liian pehmeätä materiaalia olevat hiilet, varsinkin jos ei muista mainita että hiilet tulee tasavirtalaturiin. Silloin ne kestää noin 500km…

    Tässä aikani harrastaneena, en ole kenenkään kuullut oikein kehuvan alkuperäistä laitetta, tehoton (ei riitä hyvin valoille) ja vaatii paljon huomiota osakseen.

Esillä 15 viestiä, 2,821 - 2,835 (kaikkiaan 2,890)