Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tuollainen vika tuli itselleni Dyanen ollessa uusi tuttavuus kanssani. Olikohan Poho-ajot joskus vuonna -95? Laihialla pienemmälle vaihtaessa h*******nmoinen mekkala laatikon suunnalta, joka toistui aina ajellessa ykkösellä, kolmosella ja pakilla. Oli varsin kivaa ajella Vaasan keskustassa käyttäen vain kakkosta ja nelosta…
Vikaa etsiessä ekaks tietenkin katsen öljyt, jota oli riittävästi. Siitä ajaen kotiin(300 km) ja vaihtaen nelkun laatikko tilalle ja purkaen kutosen laatikko. Laakereitahan se laatikko pyysi, eritoten sitä “hyvin saatavaa” alemman akselin kaksirivistä laipallista laakeria. Jäi laatikko silloin korjaamatta.
Tuo vika voisi helposti liittyä ko. laakeriin, sillä kaikilla muilla vaihteilla voima siirtyy sen päädyssä olevan ratasparin kautta, mutta nelosella ei. Mikäli siellä on väljää, niin silloin “romut” pääsee liikkumaan vapaammin ja taas tulee ääntä. Voimaa välittäessä rattaat painaa väljät pois jolloin äänen muodostus on vähäisempää.
Nameone: Kierroslukumittaria? Sehän on jo niin vanha keksintö, että sellainen on ollut mulla mukana jo joitakin vuosia! Kyseessä on aivan muut ajatukset…
MikaVee: Tuossa esittämässäsi ajatuksessa on edelleen yksi asia joka kannattaa huomioida. Laturi saa myös sähköä ja jännitteensäädin tarjoilee sähköä laturille kuumentaen sitä. Jos kovin kauan niin tekee, niin laturille voi käydä hassusti! Nimim. Kerran laturin polttanut tuolla tavoin…
Juu, täällä kun näitä kokemuksia asiasta ihmisillä on, niin osaisko joku kertoa antaako 123 kipinän vai sarjan kipinöitä? Olisi aika oleellinen tieto pikku rakentelua ajatellen, eikä viitsisi käyttää vähiä rahojaan kokeiluun… (opiskelijabudjetti…).
Eli jos jollain on systeemi paikallaan ja omistaa oskilloskoopin, niin ei muuta kuin mittaamaan. Ainakin kavit tarjoan tiedosta, ehkä muutakin!
Tuohon savutukseen vielä. Pari kantta on tullut vastaan missä on ollut pakoventtiilin ohjariholkki irti. Savua tulee silloin kuin MacLaarenista. Kanteen tuleva öljyputki tuo öljyn siihen pakoventtiilin ohjarin ympärille, ilmeisesti jääähdytyksen takia. Öljyä tällöin kuluu kyllä aivan uskomattomia määriä, noin litra/5 min, pari litraa/10km…
Ekan kerran tuli vastaan tuo vika ostettua puolimoottoria testatessa, johon oli kansiremontti tehty, ihan asiantuntevassa verstaassa kuulemma. Oli vitsikäs tunne koekäyttää konetta, mikä käy todella hyvin, mutta pitäessä kättä laturin päällä ei kämmenselkää enää nähnyt savun takia! Hieman savutti… Naapurikin (n.200 m päästä) tuli katsomaan että mitä täällä oikein tapahtuu.
Eli jos savutus on edellä kuvatun kaltaista, niin joutuu kantta remppaamaan. Se kummalla puolella konetta vika on, on todettavissa jo pakosarjasta: Öljyinen puoli on syyllinen!
Veera1-2: Ideana olikin että kuvat olisi oman otsakkeensa alla, kuten muutkin täällä, esim. “yleistä, tekniikka, tapahtumat…”. Jos kuvia haluaisi katsella, niin klikkaa itsensä sinne, jos ei halua, niin on klikkaamatta. Lähinnä tuli miellen idea tuolta sitruunapatonki sivuilta, monesti tulee siellä käytyä, mutta harvemmin tulee kuvat katseltua!
Niinpäs olikin, eli lisää purettavaa. Onpas tuo dementia päässyt jo pahaksi… Muistin sen akselin mahtuvan tulemaan paremmin, kun viimeksi olen rassannut vanhuksen laatikkoa…
Ja se mutteri siinä akselilla on luonnollisesti vielä vasenkätinen ja oikeasti todella tiukassa. Hyväkuntoinen lenkkiavain, akseli tukevasti ruuvipenkissä (itse olen käyttänyt alumiinisia suojaleukoja välissä), reilu veto avaimesta ja sopivaa voiman tarjoilua lekalla. Leka antaa kivasti hetkellisen suuren voiman, jolloin ei tarvitse kiskoa niin jumalattomasti siitä avaimesta. Eikä sitä lekaa tarvitse niin älyttömän lujaa paiskoa, se mutteri ei kuitenkaan ole laitettu momenttiin “vailla täyttä ymmärrystä”!
Uutta laakeria takaisin laitettaessa pitää muistaa laittaa laakeri samoin päin kuin entinen, että saa lukkorenkaan oikealle paikalle. Kannattaa vaikka piirrellä kuvia tallissa ollessa muistin virkistämiseksi. Sitä monesti luulee että “kyllähän mä ny tuon muistan”, mutta sitten kasatessa miettii taas että mitenkähän tuokin oli?
Kytkinakseli päättyy hieman kytkinkopan takapuolella, on laakeroitu yksirivisellä kuulalaakerilla jota löytyy jopa tavallisesta laakerikaupasta! Kyseisen laakerin vaihtaminen onnistuu, kun purkaa noin puoli vaihteistoa… eli alempi akseli saa jäädä paikoilleen.
Samalla tietenkin voi tarkistaa sen laakerin sieltä takapäädystä, niitäkin on joitakin joskus mennyt. Tätäkin saa kaupasta, tosin lukkorengasuralla, ei laipalla, kuten alkuperäisessä on.
Mikäli samalla tarkistaa päädyssä sijaitsevan alemman laakerin (kaksirivinen laipallinen laakeri), ja toteaa sen vialliseksi, on vaihtoehdot kovin vähissä. Laakeria ei saa kaupasta, sitikan tehtaalla löytyy pari kappaletta, ja uskon niiden sinne jäävänkin useamman sadan eurorahan hinnasta johtuen. Pelastus tuohonkin löytyy, purkamalla vanhasta laatikosta ehjän laakerin tai teettämällä uuden.
Teetin näitä laakereita pienen sarjan muutama vuosi sitten, ostamalla muuten vastaavan laakerin kaupasta, mutta ilman sitä laippaa. Koneistutin laakeriin lukkorengasuran laippaa vastaavalle kohdalle, jolloin mitoitus pysyy samana. Yksin kappalein (koekappale) teetettynä hinnaksi tuli satkun pintaan, sarjana teetettynä laakerille tuli hintaa 85€. Kotoa löytyy vielä yksi laakeri, jolle ei ole ostajaa tullut vastaan, on siis edelleen myytävänä tuohon omakustannehintaan. Kysyntä on ollut käsittämättömän olematonta verrattuna kiinnostukseen esim. JP-kokouksessa, varsinkin kun siellä on käyty jo parikin kertaa vaihteiston kunnostusta…
Niin, ja vielä tuo kysymys arvioidusta kestosta. Kyllä sillä voi varmasti ajella (varovasti) jonkun aikaa, mutta itse en pitkälle lähtisi. Vappuajeluun toki voit osallistua, siellähän ei niin kovia vauhteja pidetä (paitsi letkan viimeiset…). Samalla voit kysellä paikallisilta harrastajilta apua asiaan. Koko kesän ajoja tuo tuskin tulee kestämään. Lisäksi sillä aiheuttaa helposti lisää vahinkoa, jos vaikka ko. laakerin kuulat haluavat etsiä uusia paikkoja perän rattaiden välistä. Laakerikuulat kun ovat kovempaa tavaraa kuin rattaiden hampaat…
Jospa tämä taas vähän auttaisi eteenpäin???
Tarkoitin sitä, että jos on esim. etuakselilla kallistuksen vaimennin, niin etupyörillä on heikompi pito verrattuna etuakseliin, missä ei vakainta ole. Pienemmillä autoilla kilpaa ajaessa näillä vaimentimilla, niiden keskinäisillä jäykkyyksillä yms säädettiin auton käytöstä mutkissa. Mikäli halusi voimakkaammin yliohjaavan auton, niin taakse jäykempää vaimenninta, tai eteen löysempää. Olihan taas vaikeasti kerrottu…
Ei kallistuksen vakain mitenkään lisää renkaiden kulumista, syytä on oltava muuallakin. Vaimenninta käytettäessä kallistelu kyllä vähenee, mutta samalla vähenee myös renkaiden pito vaimentimen sisältävältä akselilta! Koettu kilpaa ajellessa…
Vaimentimella saa myös toisen, hieman epämiellyttävän, ominaisuuden: kun ajaa mutkaan ja kuljin kallistuu kuitenkin hieman, niin ulomman renkaan osuessa kuoppaan tms. koko kuljin “tipahtaa” hetkellisesti alas, johtuen koko vaimentimen toimintatavasta. Olisipa taas kuvien laittomahdollisuus, niin jopas olisi helppoa selittää tämänkin!
Yksi vaihtoehto viknumiselle on laturi, ja siinä eteinkin sen laakerit. Vinkuuko myös kytkin pohjaan painettuna? Jos ei, niin silloin voisi epäillä vaihteistoa. Jos taas vinkuu vain kytkintä painettaessa, niin silloin veikkaisin painelaakeria. Tässä jotain näin aluksi…
Jos vinkunaa ilmenee vielä toukokuun puolivälin tienoilla, niin olen silloin (kovin todennäköisesti) tulossa sinne teille päin…
Edellä mainittuun laturipakettiin liittyen, onkohan kenelläkään mitoituskuvia alkuperäiselle nokkalaturille? Helpottaisi kovasti tuon sovelluksen rakentamista. Tietysti vaihtoehtona on laittaa tehtaalle yksi kokonainen moottori latureineen ja antaa “vapaat kädet” sovellukseen. On vaan kuulemma inhottavaa kuljettaa sellainen paketti prätkällä…
Räppänälle: BX:n laturi vanhuksen koneeseen, nelkuissa ja kutosissahan on jo vakiona vaihtovirtalaturi. Tässä syy.
Niin, tuosta edellä mainitsemastani laturi&kipinäpaketista. Törmäsin päivänä eräänä siihen kaveriin joka niitä vermeitä tuo maahan. Keskusteltiin asiasta ja hän tarjosi esitystä,että tehdään jo tehtaalla valmiiksi sätkään sopiva paketti! Tehtaalla on kuulemma innostusta tuollaisiin sovelluksiin. Hinnaksi tulisi jotain 6-volttinen 250€ ja 12-volttinen 270€, eikä tarvitsisi enää härnätä sitä tuttua sorvaria… Alkaako kiinnostamaan?
Pitäisi vain enää piirtää kuvat mitoituksesta kiinnitystä ajatellen. Voi kun ei olisi näin kamala kiire muuten…
Sen prätkään käypäsen laitteen hinta 6-volttisena on 230€ ja 12-volttisena 250€
Onko laatikkoon vaihdettu todella ne synkronointirenkaat, vai ne “litistetyn teräslangan” oloiset jouset joihin synkrorenkaat ottavat kiinni? Jos on, niin mistä sait synkrorenkaita?
Löyty sen kaverin numero, joka niitä laturivermeitä myy: Timo Mononen, 0400-648826. Kannattaa kysyä suoraan nykyiset tiedot hintaa ja saatavuutta ajatellen.
Niinpä näky, hinnatkin äkkiseltään kuulostaa kohtuulliselta:
-2CV6 kone 500€
-2CV6 tehdaskorjattu kone 1050€
-VISAn kone 505€Kokeilisin ekana tuolta, vissiinkin niihin saa jonkunlaisen toimivuustakuun?
-
JulkaisijaArtikkelit