Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Niin, nämä ns. parannukset ovat mukavia silloin kun kuljin on jatkuvassa eikä vain satunnaisessa viikonloppukäytössä. Onhan sitä tullut laitettua kaikenlaista tarpeetonta lisävarustetta Dyaneen, joita ilmankin varsin hyvin pärjäisi.
Esim. radio-ohjattu keskuslukko. Mukavahan se on, ainakin kun joutuu availemaan ja sulkemaan ovien lukkoja useita kertoja päivässä. Helpottaa käyttöä. Kuuluu sarjaan “oli osat kotona, pitihän se kokeilla saako ne käymään”.
Sama koskee nopeusmittaria, joka on myös BX:stä lähtöisin. Vaijeri käy suoraan mittariin, mutta sitten alkoi hankaluudet. Vaijeri pyörii n. kaksi kertaa nopeammin sätkässä kuin beksissä, joten mittarinopeudet olivat aika huimia. Yli 200km/h mittarinopeus oli helppo saada… Helpointa tässäkin olisi ollut palata takaisin vanhaan, mutta kaikki minut tuntevat tietävät että en kulje yleensä helpointa tietä. Joten rakensin pienen alennusvaihteen nopeusmittarin juureen, joka pudottaa vaijerin nopeuden sopivaksi. Aiemmasta radio-ohjattavilla autoilla kilpailusta oli tässä sikäli apua, että nurkkiin oli jäänyt paljon pieniä rattaita, kuulalaakereita yms tarpeellista.
Mitä järkeä edellä mainituista sitten on? No, mieli on hyvä kun saa laitteet toimimaan. Käden taidot ja ajatuksellinen ongelman ratkaisukyky paranee. Tarkoituksena ei missään tapauksessa ole “Elwistellä” varusteilla, vaan syyt rakennelmiin ovat edellä kuvatun kaltaisia.
Terveisin nimim. “älä häiritse, nero näprää”
Niin ja kun vielä laittaa beksistä koko pyyhkijän viiksen niin saa myös tihkukytkimen. Ja siihenkin on helppo tehdä tihkun viiveen säätö, joitakin on tullut tehtyä bekseihin.
Samalla kun alkaa tekemään muutoksia, niin voisi myös laittaa beksistä valonvaihtajan/vilkun viiksen. Näin kaikki valojen toiminnot olisivat samassa viiksessä ja pyyhkijän toisessa. Eikä olisi niin vaikeaa sitten siirtyä ajamaan syksyn tullen kovakatolla, kun viiksien toiminnot olisivat vastaavat…
Näin vastasivat minullekin joku vuosi sitten sekä Akelta että katsastelu konttorilta!
Pitääpä vielä tarkistaa tutulta katsastusaseman pomolta…
Onko kyseessä nelkun musta ehjä alkuperäisverhoiluinen sohvapenkki?
Akseliväli on acadianessa n. 22 cm enempi kuin muissa 2cv-pohjaisissa laitteissa, tuli joskus mitattua kun pihalta sellainenkin löytyy… Jousipönttöinä isot mallit, iskarit joka kulmassa. Tukevammat tukivarret kuin 2cv:ssä. Varsin tukeva tien päällä.
Olisi hienoa jos saisi acadianen rekisteröityä kuorma-autoksi niin voisi tuoda sellaisen nestekaasu version. Nyt ei kannata sillä siihen tulisi useampikymmenen kertainen dieselvero käyttäjän riesaksi, ja tankkauspaikatkin on hieman harvassa normaalia käyttöä ajatellen. Mutta olisi hieno ja erikoinen!!!
On siinä varmaan ollut mukava myydä autokaupassa rinnakkain acadianea ja esim. CX breakia joskus -80 luvulla… Jos farmari sitikan haluaisi niin kumpaanhan olisi päätynyt aikanaan?
Tuo kyseinen Weberille tarkoitettu imusarja eroaa kaasarin kiinnityspulttien etäisyyksien osalta. Pultit ovat huomattavasti etäämmällä toisistaa kuin Solexille tarkoitetussa. Solexille tarkoitettu käy heittämällä kutosen ja Visan koneen välillä Ainoa ero näissä on siinä kuskin puoleisessa pakoputkessa olevassa valumuhkurassa: Visan osaan on tehty kierre ja laitettu vaarnapultti kun taas kutosen osaan ei.
Kysymys kuuluu että onko jollakin ko. osaa joutilaana?
Yrittäkääpä etsiä Dyaneen uusia lokasuojia!!! Uusin aiemman kysymykseni: Löytyykö lasikuitulokasuojia myös Dyaneen vai onko myynnissä pelkät muotit? Hinta muoteille/lokasuojille?
Kyllähän ne kelpaa, seuraava käynti on taas joskus hamassa tulevaisuudessa, eli jos mahdollista, voisitko kiikuttaa ne esim. postiin, maksan kyllä postikulut. Ellei siitä liian suurta vaivaa tule. Muuten saattaa jäädä roikkumaan ja ainakin itse helposti saattaisin jopa unohtaa siellä käydessä asian kun sitä toimintaa on aina sielläpäin varsin runsaasti. Osoitteeni alla:
Jari Turpeinen
Kulottajantie 8 A 14
40340 JYVÄSKYLÄPS. Onnea suoralle talolle, näytti urakka varsin työläältä näin äkkinäisen silmin!!!
Löytyykö lasikuitulokasuojia myös Dyaneen vai onko myynnissä pelkät muotit? Hinta muoteille/lokasuojille?
Taas tuli uutta tietoa, enpä ollut tuollaistakaan kuullut aiemmin. Voisi kuvitella että laitteeseen olisi vaihdettu tavalliset 12v systeemit, startin la laturin löytyminen voisi olla hankalaa/kallista. Ainakin Méhari-clubin hinnastossa 24v osat ovat hinnoiltaa noin kymmenkertaisia 12v osiin nähden sekä saatavuus on luokkaa “kysy myyjältä”. Kenenkähän omistuksessa Méhari oli? Sitä kautta voisi tietoa löytyä parhaiten.
Tuotetta löytyy ainakin Automecasta Seinäjoelta. Hinta kuulosti tutulta. Asennus yhtä helppoa kuin tavallisen kärkikotelon eikä syttyä tarvitse enää säätää sen jälkeen.
Jarruputkia pitäisi saada samasta paikasta kuin 123:sta. Ja ropeleita ja kaikkea muutakin kivaa.
Tuotetta löytyy ainakin Automecasta Seinäjoelta. Hinta kuulosti tutulta. Asennus yhtä helppoa kuin tavallisen kärkikotelon eikä syttyä tarvitse enää säätää sen jälkeen.
Jarruputkia pitäisi saada samasta paikasta kuin 123:sta. Ja ropeleita ja kaikkea muutakin kivaa.
Kuulostaa hyvältä(toisaalta pelottavalta), vielä ei ole itseeni sattunutkaan talvikisoissa!!! Kesäkisojen tuska on jo koettu(en juokse enää ikinä).
Onko talvikisojen ajankohta jo päätetty? Tavoitteena tulla paikalle, ajankohdasta riippuen Tiinalla tai sitten talvi-BX:llä. Noinkohan katsotaan vinoon jos kovakatolla saavun?
Onhan yksi mahdollisuus osien ja rahan vaihtoon myöskin tammikuun JP-kokous. Oletko sinne tulossa? Itselläni oli ajatus saapua ko tapahtumaan lauantaina Karttusen kanssa, Jyväskylästä kun ei ole riittävän pitkä matka perjantain saapumiseen. Ymmärrän kyllä syynkin… Pitää vielä muistaa ilmoittautua kokoukseen ja varmistaa osallistuminen.
Hauskat Joulut kaikille!!!
Superin runko odottaa alle asennusta, se on ollut jo sekä 2CV:n että Dyanen alla. 2CV poistui kolaroinnin johdosta, onneksi runko säilyi ehjänä. Dyane taasen pehmeni pois tästä maailmasta, jolloin pääsin ostamaan koko kulkimen… Runko on peräisin siitä Fredin kasasta ja siihen on jo uutena hitsattu tukevat apurungot jonka jälkeen se on käytetty sinkkikylvyssä. Pihaan hinatessa siinä oli paikallaan tavallinen kutosen tekniikka, joka ei kuulunut kauppaan. Sen asennusta varten oli rakennettu asialliset kiinnikkeet levyjarrujen käsijarruvivustoa varten sekä moottorin etukiinnike, joka oli pulttaamalla kiinnitetty rungon etuosaan. Runkoon tulee jotain jännää joskus, mutta siitä lisää myöhemmin kun saa oast valmiiksi…
Kuvailemanne kutonen on itselleni aivan tuntematon tapaus, en muista nähneeni koskaan meilläpäin. Muistatteko yhtään kyydissä kulkeneiden nimiä tai tarkempaa asuinpaikkaa?
Muutosprosenteista vielä lisää. Ajoneuvoon saa vaihtaa sen 49,9% jonka jälkeen se käsitellään ‘uutena’ ajoneuvona jonka saattaminen kilpiin on käytännössä mahdotonta. Kertaalleen vaihdettuja ja otteeseen merkittyjä osia ei lasketa uudelleen vaikka vaihtaisi ko. osan miljoona kertaa. Eli jos joskus on merkattu otteeseen runko vaihdetuksi niin siitä ei ole huolta sen jälkeen. Periaatteessa ei ole merkitystä onko osa vaihdettu pakottavan syyn (esim. kolari) seurauksena vai ihan omasta vapaasta tahdosta parantaa tehtaan ratkaisuja. Sama laskentatapa on voimassa kummassakin tapauksessa. Eri asia on sitten se, että mitä muutoksia kertoo tehneensä kulkimelleen. Tosin aiemmin puheena olleet korin-/ tekniikanvaihdot ovat luku sinänsä, niistä pitää tehdä selvitys likipitäen kaikkien osien alkuperästä! Vanhan ajoneuvon kohdalla tämäkin vaatimus kuulostaa kohtuuttomalta, kun pitäisi tietää mitä kivaa edelliset omistajat ovat kulkimelle tehneet.
Vastaus tuohon etsintään 24v Méharista varmaan tuottaa aika vähän tulosta. Kyseinen akkujännite kuuluu ainoastaan 4×4 malliin ja siinäkin muistaakseni Naton vaatimuksesta. Sotilaskäyttöön tarkoitetut radiovermeet kun toimivat 24v jännitteellä. Eli tuskin suomeen on niitä tullut, nekin harvat Méharit mitä täällä on niin ovat niitä “tavallisia” kaksivetoisia malleja. Tosin valvimmillaan olen nähnyt 4×4 mallin olleen tyrkyllä(Ranskassa) alle neljän tuhannen euron, joten ehkä vielä jonain päivänä sellainenkin Suomessa nähdään, toivottavasti!
Otin tuossa selvää “puuhakilpi”jutusta, ei onnistu enää. On tullut AKElta muutos pykälään loppusyksystä. Joka kerta kun hakee siirtoluvan niin siitä laitetaan hakemus faxilla AKEen jossa heidän lakimiehet tarkistavat ja sitten joko myöntävät tai kieltävät sen. Näyttelytarkoitukseen luvan saanti ajoneuvolle on erittäin vaikeaa, ajoneuvoon liitetylle kiinteälle laitteelle (jonka takia ajoneuvoa on siirrettävä) luvan voi saada helpommin. Eli se siitä. Tietoa antoi katsastuskonttorin toimitusjohtaja… Dagolla näytti olleen ajankohtaisempi tieto asiasta kuin minulla, joten asia piti tarkistaa “virallista” kautta.
Kukahan mahtoi olla sen tuoreen kutosen omistaja? Kulkimen tunnistustiedotkin voisi auttaa. Ei näin äkistään tule mieleen ketä mahdetaan tarkoittaa.
Superin runkoja on tullut irtaallaan useita, kokonaisia Supereita ei tietääkseni yhtäkään, ellei Oltermanni sitten ole jo saanut hankintaansa Suomeen. Fredi toi maahan Superin runkoja noin kymmenen kappaleen erän joskus -80 luvulla, josta minunkin Superin runko on peräisin.
Huonokorisen yksilön voisi saada varsin edullisesti ulkomaan tuliaisena jolloin korin vaihto olisi perusteltua siihen. Tällöin muutosprosentitkaan ei menisi lähellekään pelottavia(lue verotettavia)lukuja. Ja toisaalta mitä hauskaa olisi kovakulkuisessa Amissa? Eihän sitä nykyään enää tunnistaisi juuri kukaan 2CV:n sukulaiseksi. Mutta kun sellaiseen vaihtaa sätkän korin ja jos vielä viitsii piristää konetta niin johan riemua riittää.
4×4 Méharia ei ole tehty kovikaan suuria määriä, lähinnä hinnoittelun takia. Oli aikanaan aivan järjettömän kallis, jolloin myntimäärät ei päässyt kasvamaan. Kuvia osista löytyy internetin syövereistä kun vain jaksaa etsiä. Cats-Citroenin sivuilta löytyy jotain kuvia ja linkkejä mistä pitäisi löytyä aiheesta lisää. Joskus tuli vastaan kuvat järkyttävästä Ami Service mallista jossa oli nuo 4×4 Méharin voimansiirtolaitteet ja maavaraa vaikka toisille jakaa. Siinä on myös omavalmisterunko yms. Pitää kaivella taas osoite jostain…
-
JulkaisijaArtikkelit