Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tuolla jotain listaa…Kytkinakseli 6205-2RS1-NR
Pääakseli takapää 6304-2RS1-NR
Pinionakseli takapää 3304 A-2RS1TN9/MT33*
Lukkorengas 3304-laakerille SP 52*
Perän poskilaakeri 30207 J2/Q
Vetarin tukilaakerit 6205-2RS1*Tätä saa Sitroselta/Franzoselta. Lukkorengas on tarpeen mikäli tekee tuosta 3304 -laakerista teettämällä siihen uran lukkorenkaalle. Tosin kesällä oli Sitroselta käsittääkseni loppu, tilasin tuolloin Franzoselta kun oli muutakin sieltä tulossa.
Etralta tähän mennessä muuten tullut noita haettua, SKF:nä kaikki löytyneet…
Sepolta ostetulle kellolle tuli tehtyä tuommoinen pikku paneeli. Pari DC9:n vipukatkaisijaa tuleville toiminnoille odottamaan. Kummallisen tyyliin sopiva tuli pintakäsittelystä, joskus onnistuukin… Ja kellokin odotukset ylittäen on pysynyt menneen kuukauden täysin ajassa..!
Noi ovet on oikeasti hyvät lähtökohdat. Ottakaa nyt kiireesti koppi noista, jos Tiinaa on meinannut pitää/entistää. Vähissä on tuon kuntoiset, sen perusteella mitä tuli niitä niiden ohi kulkiessa hiplattua…
Olis jo meillä, jos ei olisi akuutti kriisi kroonisessa tilapulassa…
Kiitoksia. Eka viikko jo kotonakin, ja toistaiseksi on kyllä osoittautunut vallan hyvätapaiseksi. Nukkuu hyvin, antaa muidenkin nukkua, vaatii toki oman huomionsa mutta sillai sopivasti. Isommatkin tykänny kovasti, ja jopa neiti 2½-vee osallistuu hoitoon. Ja jos on yhtään velipoikiin tullut, niin kesällä ollaan jo melkoisessa vauhdissa…
Vähän pistää taas pohtimaan millä sitä liikutaan, vielä C-kasiin sopii istumaan mutta tavaratilaa ei jää juurikaan. Lantikanpätkään samaten, mutta sillä ei kauaksi viitsi lähteä. Caminakin voisi olla toimiva, mutta ei semmoiseen tavalliseen pätkään oikein sielu lämpene, ja pitkät on hieman hakusassa eikä hinnatkaan sitten pätkiä ole…
Tässä tietenkin jos tuntee palavaa halua osaan Brittien ihmetyksiä, niin voisin vaikka luopua yhdestä-kahdesta maasturista. Vielä jäisi yksi jos molemmat menisi, ja eiköhän tilalle sitten eksyisi pitempää versiota täyspaikkaisena…
Joo. Möötti olisi, mutta tänne tuli toisenlaista ohjelmaa. Perjantaina aamusta lähdettiin kontrollikäynnille, ottivat osastolle, ja iltapäivän lopulla oli uusi tuhisija ihmeteltävänä. Elkeet on että tänään saisi noutaa kotiin, ja sitten kummastelemaan jälleen miten noin pienten kanssa pitikään toimia. Kummasti vaan tuntui olleen kuin tuoreessa muistissa, kun heti tuoreeltaan pääsi “lopputuotosta” vaipasta poistamaan, ja tätä riemua sitten riittääkin taas toviksi…
Miesoletettu valta senkun supistuu, uusi tyttöoletettu tasoitti tilanteen yhtä vaille tasatulokseen. Vaan jos on yhtään samanluonteinen mitä 2½-vee tyttöoletettu, niin kyllä siinä on isommat poikaoletetut helisemässä, näkyy paistavan semmonen pohojalaanen luonne äiteen puolelta aika vahvasti…
Toivottavasti oli kiva Möötti, ja syyskokoukseen osallistuvat tekee hyviä päätöksiä..!
Semmoinen hauska huomio, maailma on mennyt aivan ympäri. Täällä ei juuri havaintoja mainita, mutta jenkkipalstalla overdrive huomioidaan Sätkätkin nykyään! Kauaksi on tultu niistä ajoista kun oli molemminpuolinen paheksunta toisiansa kohtaan, Sätkäharrastajalta ei ymmärrystä löytynyt bensanpolttajille, eikä Jenkkiharrastajilta meille…
Maailmankuva on kyllä siinäkin mielessä muuttunut, että nykyään tuntuu harrastajat ymmärtävän paljon paremmin kanssaharrastajaa, eikä lokeroida niin tiukasti enää ymmärrystä vain oman lokeron sisälle. Hyvä niin, molemminpuolisia etuja..!
Jaon kävin tarkistamassa, noin 63mm eli noin 2½”, ja jako siis 101,6mm eli 4″. Leveyttä 4″ rengaskoko 12″…
Jämsänkosken vinkki kysytty, selviää lähiaikoina jäikö sopivia jemmaan. Samaten yhdet “Vaivan” vanteet on selvityksen alla. Eiköhän näitä vielä jostakin vastaan tule. Kiitokset tässä vaiheessa jo vinkkejä tarjonneille..!
Etenee hiljakseen, toisinaan jotain valmistuukin…
Tätä tosiaan tuli rakennettua “Iisakin kirkon” tapaan, vähän silloin, ja lisää tuolloin. Perän laakereitakin tuli säädettyä useampaan kertaan, kun ei vaan meinannut uskoa ettei vänkärin puolelle tosiaan tarvinnut juuri mitään, ja työntömitta sitten kertoi totuuden eli jostain syystä laakeria (ja vetarinlähtöä) kiinnipitävä alumiiniholkki oli hieman eri mitoituksella kuin mikään muu mitä käsissä sitten pyörittelin. Oli kyllä aika hentoset alkuperäisetkin shimmilevyt tuossa kohtaa… Joskus aiemminkin on tuommoinen tullut vastaan, ja heti oli olevinaan muistamaton moisesta…
Aika siistikuntoinen oli kyllä sisältä, tarina historiasta pitänee ilmeisesti paikkansa, eli vähän kilometrejä ja nekin pienillä vaihteilla. Kolmosen synkronit täysin loppu, osa laakereista vielä ihan ok, osa ihan loppu. Uusilla korvautui kaikki silti. Sekä synkronipalikoita, kaikki “littanat renkaat”, kakkos-kolmos -kytkentäholkki jossa siistikuntoiset synkronit, nyt tuntuisi pöydällä testaten pelaavan synkronoinnitkin kuten pitää. Uusia tiivisteitä vielä niin eiköhän öljykin pysy sisällä. Kytkinhaarukkakin oli harvinaisen siistikuntoinen, eikä ollenkaan muuttanut muotoaan, putsattu ja voideltu, sekä vaihdettu haarukan-akselin välinen ruuvi ehjään, joka tuppaa olemaan lähes aina poikki…
Muuten tässä onkin sitten syksyyn valmistautumista, sekä parin viikon päästä tulevaan viemäriremppaan joka sopivasti on syysloman ohjelmassa. Saa nähdä paljonko yli arvioidun kolmen päivän rempassa kestää… Sitten vähän paikkojen järjestelyä, ja Sm:n koneen kanssa painimisen voinee aloittaa. Tämän kesän katsastuksetkin on lopulta suoritettu, ainoa jälleen uusinnan kautta mennyt oli taas uusin eli C-kasi, siitäkin selvittiin helmoja paikkaamalla, vanhempi kalusto jälleen ilman moitteita… Talveksi renkaitakin on punottu vanteille, nyt on hyvät nastalliset pariin Rangeen, Lantikkaan, Dyaneen sekä C-kasiin valmiina odottamaan maan värjäytymistä, johonkin kyllä voisi jo ennakkoon laittaa nastalliset odottamaan talven saapumista, niin yllättäsikin talven eikä päinvastoin…
Lokakuun ekasta ostettu kellokin näkyy pitävän aikaa, onkohan minuutin sisällä asetetusta pysynyt nyt muutaman päivän koekäytöllä. Iloinen yllätys, hinnan perusteella olisi voinut sopia ihan vaan rekvisiitaksikin vanhaan kojelautaan, yhtään ei haittaa että viisaritkin pyörii oikeaan tahtiin. Sepolle kiitokset tästä..!
Tuli haettua keskiviikkona laakerit Etrasta, oli mitä piti, ja eilen sain aseteltua osia paikalleen. Oli prässi kiva kaveri, semmoinenkin tuli haalittua sitten edellisen kasaamisen, aiemmin laittelin lämmön ja pullotunkki-teräsprofiilikehä -paketilla nippuun, aina siinä asemoinnissa oli oma taistelunsa, prässillä meni kuin Haynesin manuaalissa konsanaan…
Samalla kun värkkäsi Rangen kontin hattuhyllyä, liimaten kontaktiliimalla keinonahkaa filmivaneriin, ja yritti kertoa melkein viisivuotiaalle apulaiselle mitä missäkin vaiheessa teki, ja vastailla miksi vaihteistossa on mikäkin osa olemassa, niin ei tullut huomattuakaan kuin vasta siinä vaiheessa kun päätymuttereita kiristeli, että menipä näppärästi pakki-ykkös-kakkos-kolmosvaihteiden kytkentäholkkipaketti takaperoisesti paikalleen. Siinä kohtaa oli hyvä lopettaa siltä päivältä, tänään sitten päääakseli levälleen ja osat takaisin oikeassa järjestyksessä…
Siirtotangot ja haarukat meni paikalleen lukintakuulineen, säädin haarukoiden paikat ennen purkua mittaamiini paikkoihin (oli kyllä samat mitä Akaile julkaisi, wikissä?) ja pyörittelin kokeeksi kaikki vaihteet läpi. Mikään ei kahnannut mihinkään, vaihteet kytkeytyy hienosti, ja on kyllä hiljainen jo tuossa käsin pyöritellessä. Edellisessä kun oli “hieman” syöpymiä hampaissa, tässä kaikki kuluma lähinnä kakkosen ja kolmosen kytkentäpinnoissa, ei hiljaisuus ole siinä mielessä yllätys…
Jos tässä vielä jonakin päivänä saisi keskityttyä perän välysten säätöön, niin ehkä jo ennen lumia saa tuonkin kasattua? Kummasti kaikenlaista korkeamman prioriteetin askaretta kertyy, niin talon ja pihan kuin jälkikasvunkin kanssa. Ja kun apulaisen ottaa talliin mukaan, niin sitten helposti tulee näitä kuvattuja harhautumia mukaan, ja etenemistahti on muutamaa kertaluokkaa hitaampaa, mutta jospa tuolle tarttuisi jotain tuosta mieleen, into ruuvaamiseen ainakin on välillä vähän liiankin vahvaa…
Masan linkissä diesel, osaakohan Kiinalaiset tehdä bensalämmittimiä..?
https://www.tori.fi/etela-karjala/Eberspacher_B1LC_12V_ilmalammitin_78741082.htm?ca=18&w=3&last=1
Tämmöisiä on pari ollut itsellä, toinen vuosikausia päivittäisessä käytössä. “Hieman” äänekäs palotapahtuma, ainakin verrattuna BN4 -pöhisijään, mutta kyllä tuommoisella piti Dyanen talvellakin lämpimänä…
Mitään yhteyttä ei ole tuohon ilmoittajaan, tuli vastaan kun etsin halpaa vesikiertoista Webastoa/Eberiä…
Etkö tätä laakeri hakenut.
https://www.kentso.fi/fi/product/6205-nr-c3-nsk-kuulalaakeri/6205NRC3NSKJep. Tähän mennessä oli Etraltakin hyllystä löytynyt, nyt ei mutta päivän varoitusajalla onnistuu tilaaminenkin. Siellä sanoi hinnaksi 19€, noin kymppiä halvemmalla on aikaa sitten saanut Etralta samaa tuotetta. SKF:ää on tullut noihin laitettua, tiedä sitten onko nykypäivänä isompia laatueroja, ehkä eniten henkisellä puolella tunne paremmuudesta tai ainakin hyvyydestä..?
Kari: Katsoin, uudelleenohjaa adita:n sivuille, sieltä haulla löytyy laakeri ilman lukkorengasuraa, urallisia ei ainakaan numerohaulla ollenkaan. Etralta tilasin, olisi jo eilen ollut noudettavissa, vaan kun ei sinne suunnalle ole (ehkä?) ajoa ennen ensi viikkoa…
Mister: Eiköhän noista vaihteistoista saa yhdistettyä “budjettiaskin”, eli kahdesta valikoi parhaat. Tietenkin uutta ehjää tilalle, jos on selkeästi joku osa ns. lopun edellä. Synkropakan vaihto askista toiseen on suht simppeli, toki pitää purkaa melkein yhtä pitkälle kuin kytkinakselin laakerinvaihtoa varten, joten mitenpäin vain tehdessä, tulee tarkistettua aika hyvin kaikki paikat…
Ota vaan askit esille, annetaan hyviä vihjeitä onnistumiseen, kuvia vaan runsaasti näytille niin niistä saa monenlaista ajatusta irti. Ja jos ei jostain syystä mene kokoonpäin, niin eiköhän siihen sitten jollain aikataululla apuja löytyne…
Kävin laakerikaupassa, tekemässä tilauksen kytkinakselin laakereille. Viimeksi niitä ostaessa, jotain 1½-2 vuotta sitten, ostin hyllyn tyhjäksi eli ne molemmat. nyt koneelta katsoi, ettei sen jälkeen ollut tilattu hyllyyn moisia, epäili että ehkä siksi kun kukaan muu ei niitä ollut kysynyt tänä aikana, eikä vuosiin ennen edellistä ostoskertaani…
Alkaakohan näissäkin tulla kohta ei-oota vastaan, jossain vaiheessa mielenkiinnosta katselin ulkomaan hinnoitteluja, ja on aika rumasti hinnat nousseet lähivuosina. Ja kun on omaa tilastoa hintakehityksestä jostain 90-luvun loppupuolelta tähän päivään…
Kokeillaas onnistuuko saada kuvat näkyviin, ehkä selvemmin saa selitettyä kuvilla kuin tekstillä..?
Kuvassa näkyy “hieman” sileähkö synkronirengas. Se puolipyöreä jousi, jota yleisemmin synkrorenkaaksi tapaa kutsuttavan, osallistuu synkronointiin painamalla metallista kiilamaista rengasta tätä pehmeämpää uritettua vasten…
Tämmöinen sen pitäisi olla, aika paljon syvemmät urat, ja tasaisesti koko leveydellä…
Tässä näkyy jo huomattava ero syvyydessä mihin kiilamainen rengas asettuu…
Tässä ehkä hieman paremmin. Hätäisesti työntömitalla mittasin, semmoisen 0,6mm syvemmällä mitä paremmassa…
Ja joo, on harvinaisen p*skamainen irrotettava, kun on lukkorenkaalla kiinni tuo kiilarengas. Yksi tarkastelu/asennusaukko holkissa mistä näkee onko lukkorengas urassaan, pienillä ruuvareilla saa kyllä kaivettua pois, ja takaisin asennettuakin. Joskus onnistunut jopa vain yhdellä ruuvarilla asennus, ekalla kertaa taisi mennä lähemmäs tunti irrotellessa, kyllä tuonkin sitten oppi kun aikansa tusasi, nyt ei mennyt montaakaan minuuttia niin irrotuksessa kuin asennuksessakaan…
Näistä osista ja niiden merkityksestä saati tarkastelusta liittyen korahteleviin vaihtotapahtumiin, en ole vielä missään nähnyt mitään juttuja. Liekö tuo hankalahko irrotus ja asennus sitten on rajoittanut intoa niihin? Pari ominpäin irronnutta lukkorengasta on tullut vastaan, silloin katoaa synkronointi täysin, ja vaihteen saa kytkettyä vain käyttämällä välikaasua ja kaksoispoljentaa käyttäen…
-
JulkaisijaArtikkelit