Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Pitäisiköhän tätä ilmoitusta päivitellä..?
-Sm:ään on nyt uudet männät, kiertokanki, venttiili yms osia hankittu. Koneistamokeikkaa ja kasaamista vaille valmis koneremppa. “Oikeanlaiset” vanteetkin on tiedossa, saapunee kotiin vielä tämän vuoden puolella. Tästä tekemistä talvi-iltoihin..? Konsultointiapuja kyllä saa mukaan, ja kasatessa saa kysellä kaikenlaista…
-Series -Lantikalla on kovasti terveisiä ajeltu, puita metsästä, vettä Päijänteestä ja hiekkaa naapuritontilta. Kesä avona, pressua varten putkikehikko väsätty, nyt palautui katto paikalleen jossa lasit uusilla tiivisteillä. Syistä tähän isoimpana paikallaan olleet tuplalasit, tuplakiilauratiivisteillä, ja pari särkynyttä ruutua eikä yksittäiset lasit pysyneet tuplaurallisissa…
-Ranget molemmat, ajossa pitkin vuotta, ei pahasti kilometrejä mutta fiilistä senkin edestä. Jompikumpi tai molemmat saa lähteä, ellei joku muu poistu ensin..?
-Xm tuskin paranee tuolla pihalla ollessaan, harmittaa ohkasesti kun on kuitenkin yksi parhaita autoja millä on ikinä tullut ajettua. Olisi kyllä edelleen ajossa ellei jälkikasvulle tarvittaisi paikkaa-paria enemmän mitä sisältä löytyy…
-Dyanet, LGA:lle ei ole mitään tapahtunut, 4×4:llä vahvistettu kylähulluutta mm. pyörimällä kaupan parkkipaikalla jäähileen lentäessä joka nurkalta. Aiempaan muutosta, nyt mahtuu ja pysyy paikallaan 60 Ah akkukin…
Nyt äkkiä ostoksille, talveksi kivaa väkästeltävää, ja ennenkaikkea nautintoja ajeluun vielä kun korkeaoktaanista saa ostaa..!
Vastaan ei vieläkään tullut, mutta vierestä ajoin. Piti jo viikko (vai kaksi?) sitten mainita, kun silloinkin samalla paikalla näkyi parkissa ja tänään heti uudestaan. Sininen Wanhussätkä Jykylässä Yliopistonkadulla parkissa, samasta rivistä katselin “sinivalaalle” ruutua jonka sittemmin löysin vähän matkaa edempää…
Vahva on tunne, että tämä nyt jo kahdesti keskiviikkoisin bongattu olisi “Nollopa” ja mielikuva aiemmasta oli että saattoipa Topias patsastella kadulla…
Käsittääkseni tuon ikäisessä ei pitäisi olla muita merkkejä kuin ne seitsemän numeroa. Korjatkaa jos väärässä olen..?
10.7.2021, 17:12 vastauksena käyttäjälle: Moottorin valmistusvuosi sarjanumeron perusteella? #275267Engine plate: A06/664
Cc: 602
Type: M28/1
Car: 2cv6
Date: ?/85-7/90
Comp: 7.9:1
Power: 28 5750
Torque: 39 3500
Comment: Leadfree 95Tuommoiset tiedot löytyi hätäisesti kaivamalla. Eli loppupään tuotannosta, lyijyttömälle bensalle matalapuristeinen versio, tyyppikilven numerosarjassa joku (oliko neljäs?) numero paljasti valmistusvuoden, kilven taustaväri vuosikymmenen joka paljastuu kyllä muutenkin…
Alkoi tässä naputellessa huvittamaan, loppupään eli uusimpia mitä on tehty, siis 31-36 vuotias…
Sain eilen vaihdettua alkuperäisen äänenvaimentimen 45mm efektorin tilalle, jopas äänimaailma palautui järkevälle tasolle. Efektori oli ainoa siihen hätään kotoa löytynyt vaimennin, joka tuli turattua katsastusreissulla katkenneen alkuperäisen tilalle, tuloksena niin repivä ja kova ääni ettei paljoa kehdannut kylillä kurvailla. Eikä korvatkaan oikein tykänneet mokomasta…
Tänään kummastellut, ja lähettänyt sähköpostikyselyäkin aiheesta, kun yritin jo pari päivää takaperin tilata osia Franzoselta. Saldoja oli kummassakin tuotteessa mitä tilaamassa olisin, ja kummassakin saldo väheni yhdellä, viestinä oli tilauksen teon jälkeen että sähköpostiin tulisi tilausvahvistus sekä maksuohjeet. Ei vaan ole kuulunut sähköpostiin mitään, edes spämmiosastolle ei ole mitään tullut…
Onko kuka viime aikoina tilannut Franzoselta jotain, onko tuo tavallinen toimintamalli että alkaa hiljaiselo tilauksen teon jälkeen mutta maksutietoja ei vaan tule..?
Vai hätäilenkö turhaan..?
Nimim. “haluais osat jo toissaviikolla”
Maininta ettei olisi enää tuotetta, herätti kiinnostuksen, ja ainakin nettisivujen mukaan mittaria on 16 eri myymälässä. Jos siis valmistus on lopetettu, niin kannattaa olla nopea ja käydä ostoksilla…
Ainahan näitä on viritetty. Jo silloin kun Wanhukset oli uutena ostettavissa, moni nykyään vanhempi parta on osallistunut moisten virittämiseen. Kaikenlaista osaa sai, jopa ysikaakkiseen löytyi Constantin Blower -remmiahdinsetti, 500cc mäntä-pytty sarjoja, tuplakaasareita imusarjoineen jne…
Se on vähän semmoinen ikuisuusvääntö, virittämisten kanssa. Menee ehkä vähän sitä alkuperäistä ajatusta, mutta nykyliikenteessä pysyy paremmin mukana. Itselle tuo on enemmän semmoinen “katsotaan saako toimivaksi” -juttu, kaikenlaista pitää kokeilla, ja kun ruiskukoneen alaväännön makuun pääsi niin vaikea on ajatella palaavansa kaasarin kanssa harrastavaksi. Eka ruiskumuutos tuli laitettua ajoon heti 2007 Ruotsin maailmankokouksesta kotiin päästyäni, ja sillä tiellä ollaan. Remmiahdettu kone nelikko-Tiinassa oli kyllä enemmän kuin paikallaan, vaikkakin nyt se etenee ruiskua lukuunottamatta vakiokoneella. Turbo-projekti, johon tuli aika aktiivisesti osallistuttua, oli kyllä monella tapaa mieluisa ja mielenkiintoinen paketti, ja eiköhän siitäkin ole jo se kymmenen vuotta kun ekaa kertaa sillä liikuttiin…
Biltema, tuotenumero 32-224 hintaan 32,90€. 52mm asennusaukkoon, samaa luokkaa oli asennussyvyyskin…
Löytyy asetus 2-sylinterisestä alkaen, alkuun käytin tuommoista testipenkkikäytössä ahdettua Tiinan konetta ja samoja lukemia näytti TunerStudio -säätöohjelman kanssa, sittemmin mittari päätyi V8 -Rangen lukemia kertomaan ja sillä tiellä se edelleen on… Onkohan tuossa ikää jo 6-7 vuotta, eikä halpuudestaan huolimatta ole ongelmia aiheuttanut…
Edittiä: Missähän kohtaa 123 TUNE+ on pieni ja halpa? Ja älyluurin käyttäminen ajaessa, mikähän mahtaisi olla liikenteenvalvonnan suhtautuminen siihen (joo, ei sitä valvontaa nykyään liiemmin ole muualla kuin muistoissa) verrattuna mittarin lukemiseen..? Hintaeroa on hieman tuohon mittariin, kolmekymppiä tai muutama satanen älyluuriin ja sytkään…
Leima tuli ilman huomautusta.
Tuota on hieman hankalaa uskoa. Eikö edes huomautusta “hieman erilaisesta” 2CV -pohjaisesta kulkimesta..?
Tuossa on kyllä jotain vahvasti puoleensavetävää, kaikesta huolimatta. Ja nyt pitää olla varovasti, ettei huomaa vahingossa siirtyneensä omistajaksi…
Mitenkähän tuossa toimisi “2CV5” vaihteisto, eli Nelkun/Kutosen perävälitys AMI8:n sisuksilla? Välitykset sattuisi kivasti Nelkun ja Kutosen väliin..?
Tuon kanssa taitaa mieluusti lähtösuuntaa katsoa tuuliviirin perusteella..?
Muistankohan ihan väärin, vai oliko tuo tehty jo 80-luvulla, asuntovaunuverstaassa? Takaosan koppihan tuosta siirtyi Repan Nutikkaan, joka sekin tuottaa nykyään iloa käyttäjälleen, pitkään pysyivät kaukana toisistaan mutta nyt on jo hieman lähempänä olleet sen pari vuotta, siis Nutikka ja MatkailuPaku…
Nostetaas vanhaa ketjua…
Tälle kesää ei montaa bongausta ole osunut kohdalle, vaikka satunnaisesti on siellä-täällä pyörittykin…
Ensimmäinen “vieras” osui silmille pari viikkoa sitten, kun Polvijärvellä vietetyn viikon jälkeen lauantaina kotiinpäin ajeltiin, Varkaudessa kun odoteltiin pääsyä Mekaanisen Musiikin “Museolta” takaisin isolle tielle, risteyksessä meni harmaa Charleston kohti Varkautta… Oltiin, yllättäen, “Sinivalaalla” eli vaaleansinisellä C-kasilla liikkeellä, meidän takana valoissa oli metalliharmaa DS…
Kesän toinen oli sitten tänään, Muuramen kohdilla trailerin kyydillä pikkuikkunainen pitkäkattoinen sininen Sätkä. Kuka ja mihin lie menossa..? Hetkeä aiemmin vilahti Järvisen Tapsan Dolly keljon Marketeilla…
Tuossa tähän mennessä havaitut, muutaman tutun lisäksi. Vähissä tuntuu kyllä liikkuvat olevan, tai sitten vaan liikun vääriin aikoihin väärissä paikoissa…
9.6.2021, 11:06 vastauksena käyttäjälle: Ranskalaisten ajoneuvojen harrastajien yhteistapaaminen Keski-Suomessa 8.6.2021 #274928Meitähän oli lopulta aika monta siellä museolla. Kivaa oli, ainakin itselläni sekä mukana olleella nelivuotiaalla mekaanikonalulla, lähes viimeisenä poistuneena myös museon taholta tuli kiitokset. Äkkiä meni se parituntinen mitä höpöteltiin, kummallista…
Paikalle saapui muutama Peugeot, jokunen Renault, Citroenin ollessa eniten edustettuna paikalla, mallimäärissä (pari BX:ää ja yksi DS, AX ja Jumper) kyllä 2CV -pohjaiset (pari Dyanea ja useampi 2CV) veti ylivoimaisen voiton. Kuvat jäi omalta kohdalta ottamatta, jutunjuurta kun oli koko ajan esillä…
Kiva oli nähdä aivan uusia tuttavuuksia, toisenmerkkisten seasta, hyvin tuntui toimivan yhteisolo merkistä tai mallista riippumatta. Tämän yhden kokemuksen perusteella, helposti voisi harkita vastaavaa kokoontumista toisenkin kerran, miten mahtoi muualla olla, niistä kuulemme ehkä lisää..?
Tulppaa se lähtö. Tai kytke sytkän alipaineanturi siihen, kuten Visassa alkujaan on. Jos jätät tulppaamatta, voi olla hankaluuksia saada tyhmäkäyntiasetukset kuriin, tuota kautta jos imee ilmaa niin laihentaa seosta…
Toisenlaista touhua tänään. Koira lopetti viikonlopulla syömisen, tälle päivälle saatiin lääkärille aika. Eilen illalla löytyi kaulan alueelta isoja pahkuroita, joita ei vielä muutamaa päivää aiemmin havaittu. Omin jaloin meni eläinlääkäriin, elottomana kantamalla pois…
Ja kuoppaa kaivamaan kotona. Tässä muutakin lapiohommaa tullut tehtyä, kasvihuoneen paikka kaivettua yms muuta pientä, tuntui vaan kovin paljon raskaammalta tämä kaivaminen…
Näköjään sitä kummasti kiintyy karvakasaan, kun sitä ulkoiluttaa ja rapsuttelee melkein 15 vuotta..? Ei montaa kertaa tarvittu eläinlääkärin apua tämän kanssa, alle kymmenen käyntiä koko ikänä, lääkärin kirjoittamassa lapussa mainitaan koiran olleen ikäisekseen hyväkuntoinen, imusolmukesyöpään lukuunottamatta. Jotenkin tyhjä olo…
Vallan siisti sisältä, pitempi perävälitys mutta “täyspitkä” kytkinakselin uritus eli siitä ei tunnistusta voinut tehdä. Pitää vielä laskea hammaspyörien hammaslukemat, vähänniinkö akateemisessa mielessä. Vai Acateemisessa, kun Acadianesta on aski peräisin..?
Muistelisin tämän tarinan kertoneen jotain jakeluajotyyppisestä historiasta, ja siltä kyllä näyttäisi kun jälkien perusteella on aika runsaasti ollut kakkos-kolmos -vaihteiden kytkentää, pakki-ykköslinjaa vähemmän, nelosta ilmeisen vähän..?
Mulla jäi jääradalla Acasta kolmonen päälle ja mietin korjaanko vain sen vai vaihdanko koko laatikon. Vähän harmittanut hyötykuljettimessa tuo pitkä nelosvaihteen välitys. Päätin vaihtaa kutosen laatikon siihen. Pitkän linjan Dyane-harrastajan IW:n kanssa sopimamme diilin johdosta nyt on Acassa kutosen loota. Eipä tarvi enää normaaleissa ylämäissä vaihdella aina kolmoselle.
Ja sitten itse asiaan. Kyllä tuosta Jasunkin kuvasta näkyy Acan kytkinakselilla ura, joka on heti boorien edessä olevassa pinnassa ennen silmälaakerin lieriöpintaa.
Ainakin siinä akselissa joka nyt Acassani on oli aivan sileä lieriöpinta boorien ja silmälaakerille tulevan pinnan välissä.
Tuolla on kuvat erilaisista kytkinakseleista. Johonkin keskusteluun joskus laittelin kuvat akseleista myös, mutta en osannut hakutoiminnolla niitä löytää…Uutta minulle tämän nyt työn alla olevan vaihteiston kanssa oli se että “täyspitkää” kytkinlevyn uritusta oli myös Acassa, ja tämän nyt osina olevan askin välitykset on tasan samat mitä AMI8:ssa. Käsittääkseni Acassa on ollut myös semmoista missä on 1-2-3 vähän tiheämmät ja 4 sitten reipas hyppäys pitemmäksi? Siinäkin Acassa mikä mulla oli vuosia projektina, oli semmoinen aski (ainakin muistikuvien mukaan), harmi kun se ilmeisesti päätyi romuihin vikaantumisen takia ja silloinen tallitilakin piti äkkiä tyhjentää, aski kun meni eri osoitteeseen ja kovaan ajoon tuolloin…
-
JulkaisijaArtikkelit