Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Salakavalan öljynkulutuksen syyksi epäilisin kuluneita männänrenkaita tai venttiilinvarren teflon-tiivisteitä. Huono huohotin myös edesauttaa öljyn palamista imuilman mukana. Välttämättä tämä ei näy jatkuvana savutuksena, mutta kokeilepa jyrkässä alamäessä nostaa jalka kaasulta ja paina se jonkin ajan kuluttua pohjaan tarkkaillen pilvimuodostelmia taustapeilissä pakoputken puolella.
Moro,
No niin. Näin se juuri menee. Huohotin toiminee, pulloleikit leikitty? Mutta savustuksen muodostus tapahtuu juuri niin kuin kuvasit! Lahden motarilla loivassa alamäessä maanopeus n. 110 km/h, kaasu ylös, hetken moottorijarrutus, kytkin pohjaan, ja urku auki. Katse putken puoleiseen sivupeiliin ja jees SAVUA ILMASSA.
Eli jossain vaiheessa remppaa siis pukkaa, Nyt mitattu öljynkulutus on n. 1,25 l / 1000 km (työmatkoilla Tuusula – Helsinki) maanopeudella n. 90 km / h + kaupungin nykivät ajot).
No, öljyhän on nykyään halpaa ja sitä kuitenkinkin kuluu onneksi vähemmän kuin menovettä. Nyky kunnossa olevalla Kulkimella saatan siis tukea Saudien raakaöljyn hinnanmuodostusta, kun olen kysyntää kasvattamassa??!!??
Eli ehdotuksia.
Kun Kulkimen tämänhetkisen moottorin sielunelämästä (ajetut kilometrit) ei oikein ole varmaa tietoa, niin meneteltäisiinkö nyt niin, että mennään tällä öljynkulutuksella ja odotetaan, kun kone rupee rupattelemaan (rallattamaan) ja siten vasta “maha auki” ja uudet värkit sisään??Toi on vaan niin ihmeellistä, kun Kuljin kulkee tosi mukavasti tuon 110 ja vähän reippaasti päällekin km/h???!!! Lopun enteitäkö siis????????????
jiipee
Mikä tässä on vaikeaa?
Moro AAKKU,
No ei todellakaan oo mitään vaikeaa, mutta:
No, Mä puhun nyt omalta osaltani Kulkimesta, mikä on ympärivuotisessa käytössä. RSB-841:llä on leimaa jäljellä vuuoden 2017 tammikuun loppuun asti. Aikaisin Mahdollisuus, siis Vuosikatsastaa seuravan kerran on 30.9.2016.!!
Mutta ja jos ja kun remppoja pitää tehdä vuosittain taivasalla olis kuitenkin kivempi, jotta Hänet voisi katsastaa silloin kuin se Kulkimen Sielunelämän, Kunnon ja Kunnostuksen ajansuhteen kesemmällä lämpimissä olosuhteissa ulkosalla paremmin onnistuu. Eli EI siis näpit jäässä Tammikuussa 2017!!! (Nou Hätä tältä kesältä, muttas miten ens kesä?). Vai mitä AAKKU?
Mun katsastuskonttori selvittää nyt Trafin kanssa, miten tää onistuu? Vai onnistuuko? Jotta Kulkimeen saataisiin sellainen viimeinen numero, mikä mahdollistaa ns. “loppukesän lämpimien päivien katsastusajan”.
jiipee
Moro,
No tälläsen vastauksen Trafilta sain, kun kyselin
T: jiipee
PS: Täytynee vielä jutella tuon naapurin Trafi-mihen kanssa!!!!!!!!!!!!
Alla Trafin ja meikäläisen kirjeenvaihto:
Hei,
kiitos viestistäsi.
Voit lukea määräaikaiskatsastus aikojen määrätytymisestä täältä http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuslajit/maaraaikaiskatsastus
Katsastuksiin liittyvää neuvontaa saa katsastustoimipaikoilta.
Ystävällisin terveisin
Nelly WahlroosLiikenteen turvallisuusvirasto (Trafi)
Asiakaspalvelu
asiakaspalvelu(at) trafi.fi
PL 320
00101 Helsinki
puh. 029 534 5100 (pvm/mpm) ma-pe klo 8.00-16.15
faksi 029 534 5095
http://www.trafi.fi—-Alkuperäinen viesti—-
Lähettäjä: <asiakaspalautteet@trafi.fi>
Lähetetty: 17.4.2016 13:27:54
Kenelle: <asiakaspalvelu@trafi.fi>
Otsikko: Jatko: Palautelomake
________________________________________—-Alkuperäinen viesti—-
Lähettäjä: <asiakaspalautteet@trafi.fi>
Lähetetty: 16.4.2016 21:39:31
Kenelle: <asiakaspalautteet@trafi.fi>
Otsikko: Palautelomake
________________________________________Palautelomake —————————————–
Palautteesi: Hei Trafin väki!
Mulla on Rättisitikka rekisterinumero RSB-841. Kulkimen saa rek.-oteen mukaan katsastaa aikaisintaa 30.9.2016.
Voiko Kulkimen kuitenkin katsastaa vaikka elokuussa 2016. Jos ei voi, niin miksi ei voi?
Mitä neuvotte tekemään, jotta saisin Kulkimen katsastusväliksi heinä – syyskuun???
T: jii-pee
Haluatko, että sinuun otetaan yhteyttä kun palautteesi on käsitelty? Kyllä
Anna yhteystietosi, jos toivot yhteydenottoa palautteesi johdosta
Etunimi: Jukka-Pekka
Sukunimi: Tirri
Sähköposti: jukka-pekka.tirri@mmm.fiPuhelin: 0503369432
—————————————– Tämä sähköposti on lähetetty osoitteesta http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ota_yhteytta Älä vastaa tähän viestiin.Miten kylmän koneen (0 – +3) käyntiinlähteminen? Pitääkö pitkään startata vai riittääkö pelkkä salama-avaimen näyttö? Ajattelin vain tuosta öljynkulutuksesta ja puheista harvasta sylinteristä.
Moro,
No mä oon vaan tällänen Kulkimen koneen käyttäjä, joten en noita tekniikan ja mekaniikan saati sitten painovoiman ihmeellisyyksiä oikein tiedä. Joten en voi Sinua teknisissä bropleemeissa autta, mutta ajokokemuksista voinen puhua. Oon vaan seurannut päivittäin öljytikkua! Ja öljyä menee………….
Kun kylmän koneen käynnistän ei sinisiä sauhuja näy!!!!!!!!!!
Viime syksynä 2CV-ammattilainenTäällä Tuusulassa laittoi Hossi Kakkosen tosi iskuun ja on pysynyt sellaisena. Eli kulkee tosi reippaasti (mittarin mukaan reippaasti yli 115 km/h. Talvella en ollut motarin tukkona, mutta nyt kesänopuksilla kaikki suhaa 130 lasissa). Tänäänkin kun ajelin Hesasta Tuusulaan, eli töistä kotiin, niin piti oikein pidätellä, kun “pintakaasulla” ryntäs aina sataseen, vaikka meeneillään on öljynkulutuksen testaus nopeudella max 90 km/h. Nyt musta tuntuu, että hyvä kun 300 km pääsee puolella litralla!!!??
Mutta tuohon kännistymiseen voinen todeta, että Hossi Kakkonen lähtee nyky-aamuina, kun oon kokeillut ilman huikkaa (eli vähän plussan puolella) käyntiin ekalla startilla. No ei tosin ihan vielä virta-avainta lukkoon viedessä, mutta muutaman pyöräytyksen jälkeen. Ja kun hörähtää annan pedaalia. Parisataa metriä kun ajaa meidän pikkuteitä ykkösellä, niin pysyy kännissä “ison risteyksen liikennevaloissa”.
T: jiipee
Ps. Jotenkin oon vaan ajatellut, että Hossi Kakkonen nyt nauttii siitä, että öljyn maailmanmarkkinahinta on niin alhaalla, joten nyt sitä on lupa edullisin kustannuksin “hörsätä”. Oon Hälle kyllä sanonut, että asiaan tullee kyllä muutos tämän kesän aikana, jos Hossia hoitavalla Tuusulalaisella 2CV-toohtorilla sattuu olemaan vapaita vastaanottoaikoja??!!
T: sama
Sorry Mika,
Nynne tuli Suomeen.
Ne on Kaikki niitä “expersso”-keittimiä (aika hienoja kylläkin), joten musta ei ollut apua Kahvinautintojesi tuskaan!
T: jiipee
19.4.2016, 10:27 vastauksena käyttäjälle: Vara-avaimet Kulkimeen. Mistä saan? Kuka tekee? LÖYTI AUTO-AVAIMESTA HKI KALLIO #226348Kiitokset Kaikille,
Auto-Avaimesta HKI / Kallion mäeltä / Agricolankadulta avaimet löyti. Virta-avaimen aihio oli vielä varustettu Citroen-logolla.
Wappua-ajelua odotellessa!!!!!!
T: jiipee
Kyllä tuohon Jukan ajamaan asiaan pitäisi todella saada muutos, auttaisiko Trafiin joukkovoima usean allekirjoitajan kirjeellä, karvahattulähetystö, tms?! Sama ongelma on varmaan muillakin harrasteautojen omistajilla.
Moro,
Eilen laittelin Trafille kysymyksiä asian korjaamisen suhteen. Saas nähdä vastavatko? No, naapurissa asustelee Trafin edustaja, jolle katsastuksen epäkohdista olen myös kommentoinut.
Palaillaan, kun “virallisia” kommentteja Trafin suunnasta oon saanut.
T: jiipee
Ps. Lakimuutoksen voitais saada käsittelyyn eduskunnassa, kunhan 50.000 rättäristiä muutosehdotuksen allekirjoittaa!!!!!!!!!!!!!!
Olisi tarjolla: Vetareita, lämmönvaihtimia, kaksikurkkuisia kaasareita ja paljon muuta sätkän osaa. Peltejä ei ole.
Moro Henkka,
Jos et oo vielä kaikkia myynyt, niin ainakin ne lämmönvaihtimet tulis meikäläiselle tarpeeseen kaiketi, kun se repsikan puoleinen vähän sauhuttelee, kuten tiedät.
Entäs sitten se kaks-kurkkuinen? Kun yhdelläkin kurkulla Sun huoltojen jälkeen Hossi kakkonen kulkee melkein 120???
Moottori kuluttaa mielestäni aika paljon öljyä vaikkakin kiihtyy ja kulkee tosi reippaasti, eli jos Sulta löytyy ja löytyyhän se, niin voitais ruveta niistä Sun aihioista remppaamaan Warakonetta ykkösosilla tulevaisuuden varalle??!!
T: jiipee
17.4.2016, 01:25 vastauksena käyttäjälle: Kuka on piirtänyt Tu-Jä-Ke, Hyri ja Porvoon Wappuajelun ilmoitus-kuvan? #226290Ilmoituksen kuvan on piirtänyt Esa Lehtineva, sama taiteilija joka on kuvittanut ansiokkaasti myös Nyytisiämme, saat Jiipee yhteystiedot minulta meilillä tai nykäse Esaa hihasta pullokiskalla Tu-Jä-Ken kahvilla.
Kiitti Mika!!!!!!!!
Oon siis todellinen Tumpelo.
Pyydän ekakas Ateeks molemmilta Taiteilijoilta, Esalta ja Jimiltä, Jimiltä ja Esalta!!!!!!!!! Kynän jälkihän on molemilla omansa. “Hyi jii-pee”!!!
Eli Jimillä on pellit kunnossa olevia Kulkimia, mutta Esalla on noita tiukkaan Ranskalaiseen parkiin “ähellettyjä” kera escargot!!??
Vielä kerran kiitti Mika!
T: jiipee
Ps. Esan ja Jimin kansaa siis palaillaan, jos suvaitsevat meikäläisen kanssa olla enää missään tekemisissä tään mun mokan jälkeen, sorry? Eli Halluun siis Jimin suorapeltisen kuvan ja Esan Vääräpeltisen kuvan, jos Taiteilijoille sopii???
T: sama
17.4.2016, 01:08 vastauksena käyttäjälle: Kuka on piirtänyt Tu-Jä-Ke, Hyri ja Porvoon Wappuajelun ilmoitus-kuvan? #226289Sorry Jimi!!!!!!!!!!!!
Nythän mulla välähti, että jossain mä oon noita kuvia nähnyt, eli Nyytisissä. Mieli vaivas, joten otin Nyyttiset esiin. Nyyttisiä on tullut meikäläiselle uudestaan liittymisen jälkeen v. 2015 muutama.
Sorry Jimi vielä, kun en ehti Hoxannut!!!!!!!!
Ollaanko yhteyksissä Kuvan suhteen?
T: jiipee
Moro Mika,
Mä kysäsen naapurilta, kunhan tulevat taas Suomeen. Herra on kotoisin Milanosta. Niillä on kaikenlaisia kahvinkeittohärpäkkeitä keittiön ylähyllyillä! Ainakin “expresso”-keittimiä löytyy maailman tappiin asti!!!
T: jiipee
Yksi detalji tähän lajiin on myös se, että jos öljynkulutus kasvaa ajettaessa matka-ajoa 90-110kmh verrattuna 80-90km/h niin jostain falskaa. (Öljyrengas-puristusrenkaat-venttiilien teflonit)
Kiiti Akaile!!!!!!!
Näin juuri on. Koneessa ei ulkoisia vuotoja. Ajetuista kilometreistä ei meikäläisellä tosiaankaan ole mitään varmuutta.Tuota matkanopeutta ja öljyn kulutusta olen seuraillut. Vaikkakin Kuljin iloisesti kulkee mittarin mukaan “reippaasti” yli 110, niin silloin kyllä öljyä kuluu. Mutta kun motarilla työmatkoja köröttelen noin suurin piirtein mittarinoputta 90 rekkojen perässä, niin öljyn kulutus on kohtuuden rajoissa, no mikä sitten lie kohtuus (0,5 – 0,7 – 1,0 per 1000 km?). Minusta kuitenkin hiukkasen liikaa!
Eli siis remppaa pukkaa!!!!!!!!!! Tai peräkonttiin lisää öljykanistereita?
Pyttyjen puristusmittaus saattais kaiketi kertoa jotain?
T: jiipee
Eikös huohottimesi toimi esimerkillisesti. Jos nestepatsas 12 cm, huohottimen kumit tiivistävät kuten pitääkin
Kiitti,
Joten vikaa ruvetaan etsimään muualta?!?
T: jiipee
Huono huohotin myös edesauttaa öljyn palamista imuilman mukana
Moro ja kiitos Kaikille vinkeistä!
No nyt vihdoin pulloleikit on leikitty (=totuus vai tuleva tehtävä, eli vaihtaakko huohotin?).
Eli tein operaation: Muoviletku öljyntäyttöputkeen ja toinen pää pulloon. Tyhjäkäynnillä nestepinta putkessa nousi silmämääräisesti n. 12 cm pysyen siinä. Mitä enemmän kierroksia koneessa sitä alemmas nestepinta putksessa laski. Täysillä kierroksilla en kokeillut, mutta kuvittelin, että koneessa oli “puolet tehoista” käytössä, niin nestepinta pukessa kohosi vain n. 2 cm.
Operaation jälkeen (n. 5 kertaa kovemilla kierroksilla mittauksia) öljyntäyttöpuken puoleinen “koeputken” pää oli n. 25-30 cm pituudelta öljysymun värjäämä?!? Ilmansuodatin, joka vaihdettiin viimeisen öljynvaihdon n. 3 tkm yhteydessä on puhdas. Öljyt vaihdettiin tuolloin mineraaliöljyistä puolisynteettisiin.
Aikaisemmasta öljynkulutuksesta mineraaliöljyillä en tiedä, kun hankin kulkimen siis n. 3 tkm sitten.
Eli huohotin vaihtoonko, mineraaliöljyt takaisin, vai mitä siis tehdään?
T:jiipee
Ps. Kuljin ei ole vielä myynnissä varaosiksi!!!!!!!!!!!!!
3.4.2016, 00:29 vastauksena käyttäjälle: Vara-avaimet Kulkimeen. Mistä saan? Kuka tekee? LÖYTI AUTO-AVAIMESTA HKI KALLIO #225964AUTO-AVAIN Kallion mäellä Acricolankadulla
Espoon Sellon suutarilla teetin
Moro,
Kiitti molemmille, näillä mennään.
T.jiipee
Ps. Seppon, no Tuuriin ei sitten tartte mennäkään tänä kesenäkään!!??
-
JulkaisijaArtikkelit