Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Nelkun ja wanhuksen osia #287343

    Tässä olisi kuvia.

    osat_01

    osat_02

    osat_03

    osat_04

    osat_05

    osat_06

    vastauksena käyttäjälle: 2cv AZ 1960 ehostus #239327

    Joulukuussa 2016 vikaantuneen O.S -nopeusmittarin seuraajaksi sain alkuvuodesta 2017 Jaeger -merkkisen mittarin. Mittarin lasi on muovia ja vuosikymmenten auringonpaiste oli tehnyt tehtävänsä. Linssi oli kellastunut ja himmeä. Ensiksi kokeilin kiillottaa sen, ja sainkin melko hyvän kiillon takaisin. Kellastumalle en kotikonstein mahtanut mitään, joten heräsi ajatus kokonaan uuden mittarilasin, tai oikeammin muovin tekemisestä. Viime viikonloppuna askartelin kotona 2mm polykarbonaattilevystä uuden lasin. Tämä levy oli hieman paksumpaa kuin alkuperäinen mittarin lasi. Tuosta 2mm levystä tehty uusi lasi sopi kuitenkin paikalleen.

    Jaeger-nopeusmittarissa on kupera lasi, vähän kuin linssi. Tämän muodon halusin saada uuteen lasiin, joten pienen nettitutkimuksen jälkeen päädyin kokeilemaan polykarbonaatin muotoilua uunissa lämmittämällä. Muotiksi valikoitui entinen hillopurkki, jonka pohjan muoto oli tarpeeksi lähellä. Lasipurkki meni uuniin ylösalaisin, jolloin pohja oli kovera muotti ja tämän päälle laitoin pyöreään muotoon leikatun polykarbonaattilevyn.

    Koekappale uunissa
    [URL=http://s290.photobucket.com/user/pistoraide2008/media/Sitikkakuvia/SAM_0416_zps66xu5jb1.jpg.html][IMG]http://i290.photobucket.com/albums/ll274/pistoraide2008/Sitikkakuvia/SAM_0416_zps66xu5jb1.jpg[/IMG][/URL]

    Valmistin uusia mittarilaseja kaikkiaan kolme kappaletta, joista kaksi ensimmäistä nimitin koekappaleiksi. Näiden kohdalla hain sopivaa lämpötilaa ja muotoilun keinoja. Siistein lopputulos saatiin laittamalla leivinpaperista leikattu ympyrän muotoinen pala lasipurkin ja polykarbonaatin väliin.

    Vanha himmeä ja kellastunut mittarin “lasi”.
    [URL=http://s290.photobucket.com/user/pistoraide2008/media/Sitikkakuvia/Jaeger3_zpslhwxptsr.jpg.html][IMG]http://i290.photobucket.com/albums/ll274/pistoraide2008/Sitikkakuvia/Jaeger3_zpslhwxptsr.jpg[/IMG][/URL]

    Uusi.
    [URL=http://s290.photobucket.com/user/pistoraide2008/media/Sitikkakuvia/SAM_0420_zpsafgseqmv.jpg.html][IMG]http://i290.photobucket.com/albums/ll274/pistoraide2008/Sitikkakuvia/SAM_0420_zpsafgseqmv.jpg[/IMG][/URL]

    Nyt mittaritaulu näkyy selvästi.
    [URL=http://s290.photobucket.com/user/pistoraide2008/media/Sitikkakuvia/SAM_0428_zpsoblenxsn.jpg.html][IMG]http://i290.photobucket.com/albums/ll274/pistoraide2008/Sitikkakuvia/SAM_0428_zpsoblenxsn.jpg[/IMG][/URL]

    Mittaritaulu erottuu hyvin myös pimeällä.
    [URL=http://s290.photobucket.com/user/pistoraide2008/media/Sitikkakuvia/mittarivalo_zpsqwehslzw.jpg.html][IMG]http://i290.photobucket.com/albums/ll274/pistoraide2008/Sitikkakuvia/mittarivalo_zpsqwehslzw.jpg[/IMG][/URL]

    Kotikonstein valmistui hyvän näköinen kupera muovilasi vanhaan nopeusmittariin. Ihan uuden veroinen tämä lasi ei tosin ole, sillä vaatimattomilla välineillä kotioloissa tehtynä jotain jälkiä näkyy lähietäisyydeltä tarkasti katsottaessa. Jäljet ovat tosin niin pieniä, että niitä tuskin huomaa. Kaikkiaan olen tyytyväinen lopputulokseen.

    vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen nopeusmittari ja vaijeri #238404

    Tarvetta otsikon mukaisille osille on yhä. 1960-luvun alkupuolen mallista mittaria haetaan. Esim. Jaeger tai O.S. Kiinnityspaikka on siis tuulilasin kehyksen kulmassa kuten aiemmissa malleissakin. Saa tarjota mittareita ja vaijeria, jos löytyy ylimääräisiä.

    vastauksena käyttäjälle: Valokuvaus – OSIO #237529

    Tässä talvinen tunnelmakuva tammikuulta 2017.

    [URL=http://s290.photobucket.com/user/pistoraide2008/media/Sitikkakuvia/talvi2cv_zpsnjixqzmq.jpg.html][IMG]http://i290.photobucket.com/albums/ll274/pistoraide2008/Sitikkakuvia/talvi2cv_zpsnjixqzmq.jpg[/IMG][/URL]

    vastauksena käyttäjälle: Mitä teet? #231719

    … Lämmönvaihtimet oli viime talvena eristetty ja sama pitäisi tehdä taas uudelleen….

    Millä materiaalilla lämmönvaihtimia eristelet?

    Tässäpä kuva minun eristeratkaisusta. Materiaalina on vanha tuttu telttapatja, eli solumuovi. Wanhuksen lämmönvaihtimen voi kai eristää tällä tavalla ilman pelkoa eristeen käryämisestä, kun pakoputki kulkee niin kaukana lämmönvaihtimista. Samanlainen eristysviritelmä oli viime talvenakin, ja se toimi hyvin. Tein myös kuvan mukaiset yksinkertaiset venttiilikopan eristykset. Nämä on näitä omia kokeiluja ja virityksiä sarjassamme “omalla vastuulla”. Varmaan joku keksii paremmankin tavan tehdä, mutta oma ratkaisuni oli tällä kertaa tällainen helppo ja nopea toteuttaa.

    [URL=http://s290.photobucket.com/user/pistoraide2008/media/Sitikkakuvia/talvieristeet_zpssckhkbl0.jpg.html][IMG]http://i290.photobucket.com/albums/ll274/pistoraide2008/Sitikkakuvia/talvieristeet_zpssckhkbl0.jpg[/IMG][/URL]

    vastauksena käyttäjälle: Valokuvaus – OSIO #231663

    Sääkuva 27.11.2016. Lunta oli 20 senttiä ja hetki meni lumitöissä, ennen kuin päästiin liikenteeseen.

    [URL=http://s290.photobucket.com/user/pistoraide2008/media/Sitikkakuvia/2cv_winter_2016_zpscaduriok.jpg.html][IMG]http://i290.photobucket.com/albums/ll274/pistoraide2008/Sitikkakuvia/2cv_winter_2016_zpscaduriok.jpg[/IMG][/URL]

    vastauksena käyttäjälle: Toimiva pienoismalli 1/6 #231615

    Kerrassaan upeaa työtä. Itsellä on kokemusta lähinnä muovipienoismalleista. Mahtava malli tulossa.

    vastauksena käyttäjälle: Valokuvaus – OSIO #231613

    Mainio kuvaketju. Itsehän olen kuvaajana dokumentoiva, eli taiteellinen ja kuvaustekninen puoli on vähän tuntematonta. Tässä kuitenkin pari tietokoneella muokattua kuvaa vuodelta 2015.

    Hiihtoretkeltä kevättalvella 2015.
    [URL=http://s290.photobucket.com/user/pistoraide2008/media/Sitikkakuvia/hiihtoauto_retro_iso_zpsctbsgtfp.jpg.html][IMG]http://i290.photobucket.com/albums/ll274/pistoraide2008/Sitikkakuvia/hiihtoauto_retro_iso_zpsctbsgtfp.jpg[/IMG][/URL]

    Loppuvuodesta 2015 kuvasin kulkuneuvoni Joensuussa. Taustalla yksi harvoista keskustan säilyneistä vanhoista puutaloista.
    [URL=http://s290.photobucket.com/user/pistoraide2008/media/Sitikkakuvia/2cv_old_zps2jfojo6g.jpg.html][IMG]http://i290.photobucket.com/albums/ll274/pistoraide2008/Sitikkakuvia/2cv_old_zps2jfojo6g.jpg[/IMG][/URL]

    vastauksena käyttäjälle: Mitä teet? #230953

    Moron Jimi,

    Rennosti kerroit katsastuksesta, joten läpi meni? Mukavia talvikilometrejä Sinulle nastojen päällä!

    Sellaista vielä kysyisin, kun en ole keneltäkään Wanhuskuljettajalta huomannut kysyä, että mitenkä risteysajossa nuo Wanhuksen vilkut pelittää? Tuleeko eteen tilanteita, että joku ei osaa katsoa minne vilkuttelet? Kaistanvaihdossa nuo toimii varmaan ihan OK?

    T: jiipee, Tuusulan kirkolta

    Terve,

    Kiitoksia kysymästä, hyvin meni katsastus alkujännityksestä huolimatta. Viime kerralla oli jarruissa sanomista, mutta tällä kertaa kaikki oli kunnossa. Viime talvinen jarrujen korjaus oli siis onnistunut toimenpide.

    Vilkkujen kanssa olen tähän asti pärjännyt liikenteessä melko sujuvasti ilman isompia vaaratilanteita. Olen vähän tuolla seurannut ihmisten reaktioita esim. risteysajossa. Yllättävän moni osaa reagoida minun 2cv:n vilkkuun. Kuitenkin olen liikenteessä aina varovainen ja valmis pysäyttämään tilanteen vaatiessa. Kaikkihan eivät osaa wanhus-2cv:n vilkkuja katsoa tai eivät huomaa niitä. Minulla nuo vilkut näkyvät hieman paremmin kuin alkuperäisessä 6V-sähköjärjestelmässä. 12V-järjestelmään muuttamisen jälkeen laitoin vilkkuihin 21W hehkulankapolttimot, jotka antavat kirkkaan välähdyksen. Sen huomaa melko hyvin päivän valossakin.

    Kokemuksia nastarenkaista on kertynyt tässä viime päivinä mukavasti. Pitoa löytyy ja liikkeellelähtö on helppoa. Sitten vähän asiaa ajomukavuudesta. Lämpöä tulee sen verran, että tuulilasi pysyy sulana. Sisälämpötila ei pakkasella plussan puolelle nouse, eli tarkeneminen riippuu pitkälti kuljettajan ja matkustajan pukeutumisesta. Käyntiin lähtö on yllättävän helppoa, vaikka moottorinlämmitintä ei ole ja tahmea kesäöljykin kiertää vielä koneen sisällä. Varovasti käynnistelen ja rauhallisesti lämmitän koneen hillityillä kierroksilla. Talviöljyt pitää vielä vaihtaa tässä lähiaikoina. Talvieristyksiä olisi hyvä vielä laittaa lisää. Lämmönvaihtimet oli viime talvena eristetty ja sama pitäisi tehdä taas uudelleen. Pientä askaretta olisi näiden kanssa tiedossa.

    Terveisin, Jimi Pohjois-Karjalasta.

    vastauksena käyttäjälle: Mitä teet? #230851

    Tässä kuulumisia Pohjois-Karjalasta. Käytin tuon 1960-mallin 2cv-vanhukseni katsastuksessa 17.10. Seuraavana tehtävänä olikin vaihtaa talvirenkaat, tällä kertaa mennään nastarenkailla. 25.10. saimme ensilumen maahan. Pari päivää kesti lumet maassa, ja nyt sataa vettä taas ja kaikki lumet ovat sulaneet. Öljynvaihtoon on vielä matkaa noin 500km, jonka kuluttua vaihtuu taas ohuempi öljy moottoriin. Telttapatjasta askarreltu talvimaskin tapainen on laitettu konepellin sisäpuolelle maskin taakse vähentämään kylmää vetoa moottorille. Näin talvikautena välttelen suolattuja pääteitä. Meilläpäin pääsee hyvin liikkumaan ns. pikkuteitä pitkin, joten suolattua moottoritietä ei tarvitse käyttää. Yleensä en aja moottoritiellä lokakuun ja huhti-toukokuun välillä ollenkaan. 2cv on minulla jokapäiväisessä ajossa ympärivuotisessa käytössä jo kolmatta vuotta. Tässä sääkuva Joensuusta perjantailta 28.10.2016.
    [URL=http://s290.photobucket.com/user/pistoraide2008/media/Sitikkakuvia/Lokakuu2016_zps5ld1vcue.jpg.html][IMG]http://i290.photobucket.com/albums/ll274/pistoraide2008/Sitikkakuvia/Lokakuu2016_zps5ld1vcue.jpg[/IMG][/URL]

    vastauksena käyttäjälle: 2cv AZ 1960 ehostus #228166

    Aikaa on kulunut reilusti viime kirjoituksesta, joten teen tässä pienen yhteenvedon viimeisen puolen vuoden ajalla tapahtuneista kunnostus- ja korjaustöistä.

    Öljynjäähdytin alkoi taas vuotaa ja se vaihdettiin keväällä 2016 käytettyyn osaan, mutta viikon ajamisen jälkeen ilmeni jälleen vuoto. Öljynjäähdyttimet ovat minulla vuotaneet aina kupariputken ja varsinaisen jäähdytinosan liitoksesta. Niin tälläkin kertaa. Vuotava putki oli päinvastainen kuin se, joka vuoti viimeksi olleessa öljynjäähdyttimessä. Putken liitoksen juottaminen ei onnistunut rajallisten välineiden johdosta. Lisäksi kaikki öljy pitäisi jollain ilveellä saada ensin ulos jäähdyttimestä ennen kuin voidaan kuvitella juottavansa siihen putkia kiinni. Laitoin sitten kumiletkun korvaamaan öljynjäähdytintä, jotta pääsen ajamaan. Ehjää öljynjäähdytintä ei enää omasta takaa ollut, joten tilasin Franzoselta uuden. Osa tulikin aikanaan perille, mutta en ole vieläkään saanut sitä vaihdetuksi. Kumiletku on toiminut hyvin, vaikka alussa kuulin kommentteja mahdollisista lämpöongelmista koneen kanssa ilman öljynjäähdytintä. Niin vain sujui Joensuun vappuajelu ilman moottorin ylikuumenemista. Myös Hellurallin, Vanhustapaamisen ja Karjalan Koukeroiden reissuilla kone toimi hyvin eikä ylikuumenemisen oireita esiintynyt. Liekö sitten vaikuttanut asiaan, että minulla on 2cv6:sen jäähdytysropeli tuossa, kun 12V laturi tarvitsi sellaisen jossa on tuo hihnapyörä. Onhan siinä enemmän lapoja kuin 12hp koneen alkuperäisessä 6-lapaisessa peltiropelissa.

    Vaihteistoöljyt vaihdettiin kesällä 2016. Vanhaa öljyä ei ollut paljoa jäljellä ja se oli pikimustaa. Yksi hammaspyörän hammas löytyi öljyropun magneetista. Uusi vaihteistoöljy on monien suosittelema Redline MT 90. Tämän uuden öljyn kanssa tosin ilmeni vaihteiston toiminnan kanssa pieniä ongelmia. Juuri liikkeelle lähdettyä vaihteet siirtyvät pehmeästi, mutta lämmettyään vaihteet rasahtavat ikävästi ja tuntuvat menevän huonosti päälle. Kaksoispoljentaa ja välikaasua käyttelin aluksi, mutta etenkään kakkoselta kolmoselle siirrettäessä ei kaksoispoljentakaan tuntunut auttavan. Neloselta kolmoselle vedettäessä vaihdekeppi tuntuu jäykältä ja siksi rasahtaa lähes joka kerralla kun on vaikea siirtää vaihde tarpeeksi rauhallisesti. Aiomme kokeilla toiden tyyppistä vaihteistoöljyä tähän laatikkoon. Ehkä tällainen ikivanha vaihteisto vaatii toimiakseen hieman toisenlaista voiteluainetta.

    Kesäinen maisemaretki kotini lähiseuduilla päättyi pikaiseen jousituksen madaltumiseen. Kuskin puolen jousivarvan tapin reikä tukivarresta aukesi ja perä putosi siinä samalla hetkellä alas. Pääsimme kotiin varovasti ajamalla ja isäni korjasi vaurion hitsaamalla eräästä vanhasta tukivarresta korjauspalan. Korvaava tappi ja sokat piti myös etsiä, sillä vanhat osat ovat yhä siellä maastossa jossain.

    Kuvassa vauriopaikka.
    [URL=http://s290.photobucket.com/user/pistoraide2008/media/Sitikkakuvia/SAM_3605_zpsyq4suztg.jpg.html][IMG]http://i290.photobucket.com/albums/ll274/pistoraide2008/Sitikkakuvia/SAM_3605_zpsyq4suztg.jpg[/IMG][/URL]
    Tässä sama korjattuna.
    [URL=http://s290.photobucket.com/user/pistoraide2008/media/Sitikkakuvia/tukivarsi_zpswmhac1l3.jpg.html][IMG]http://i290.photobucket.com/albums/ll274/pistoraide2008/Sitikkakuvia/tukivarsi_zpswmhac1l3.jpg[/IMG][/URL]

    Myös kuskin puolimmaisen jousipöntön kiinnitys oli hajalla, joskin vika ei haitannut ajamista. Päätimme kumminkin korjata sen. Auto nostettiin trukilla ilmaan. Isä hitsasi jousipöntön ripustukseen teräslevystä tehdyn tuen, joka tukee jousipöntön kiinnityskohtaa sen alapuolelta. Sen tyyppinen tuki kuulemma on uudemmissa malleissa jo valmiina. Alkuperäistä kiinnitysratkaisua korjattiin myös. Jousitusta säädettiin hiukan ja samalla auton ollessa ilmaan nostettuna suihkutimme kotelosuoja-ainetta alustaan. Pääosin alusta näytti ihan hyvältä, pahempia ruostevaurioita ei ollut nähtävissä. Perusteellinen ruostesuojaus olisi kyllä paikallaan. Ennaltaehkäisy vähentää tulevien korjaustöiden määrää.

    Kaiken kaikkiaan tämä “liikkuva projekti” on toiminut hyvin. Monta mukavaa ja hienoa matkaa olen tehnyt tämän auton kanssa. Tämän kesän suurimpia tien päällä tapahtuneita pulmia oli Vanhustapaamisen paluumatkalla takarenkaan puhkeaminen Heinävedellä ja se mainitsemani maisemaretkellä tapahtunut tukivarsiongelma. Renkaan vaihto sinällään ei ole iso juttu, mutta tärkeä homma sekin matkan jatkumisen kannalta. Onneksi oli tunkki ja varapyörä ym. tykötarpeet mukana. Olen todella tyytyväinen, että se jousivarvan kiinnitys tukivarressa ei pettänyt tuolla Keski-Suomen-matkalla vaan vasta “kotona”.

    vastauksena käyttäjälle: Virallinen sääketju #222768

    Onks sulla Jimi koneen venttiilikoneiston hatut eristettynä ja retkipatjaa huohottimen ja kaasarin edessä estämässä viimaa? Näillä keleillä ei saa sätkän konetta kuumenemaan liikaa, joten sille voi ihan huolella pukea villapaitaa ylle ja rokottaa tuulettajan ilmavirtaa. Mitä nopeammin öljyt vetristyvät, sen paremmin kone elää. Erityisesti vanhuskoneessa öljynlauhduttaja joutuu koville, kun kylmäkäynnistyksessä öljynpaine nousee 8 bariin ja ehkä ylikin.

    Myös kondenssiveden tuotto lohkon sisään on runsasta, jos paikallaan käyttäen kone lämpiää ja sitten ajossa kone taas jäähtyy tehokkaasti. Tämän vuoksi olisi tärkeää nostattaa öljynlämpötila korkealle ainakin ajoittain. Tilannetta voi seurata öljyntäyttökorkista; jos on korkin sisäpuolella valkoista mähnää niin kondenssia syntyy runsaasti, jota tuo valkoinen indikoi.

    Tällä hetkellä ei ole telttapatjaa muualla kuin ropellin suojaritilän edessä, kuitenkaan kokonaan peittämättä. Lämmönvaihtimet on myös paketoitu em. materiaalilla. Voisin kyllä laittaa tuonne kaasuttimen eteen ja muuallekin patjaa eristämään. Kyllä sinne öljykorkin sisäpuolelle alkoi kertyä tuota kondenssin tekemää mönjää jo syksyn viileimpinä päivinä. Koko syksy oli aikaa viritellä talvieristyksiä, mutta kuinkas sitten kävikään… Talvi tuli ja juuri mitään en ollut saanut aikaan. Täytynee nyt sitten parannella noita eristyksiä. Öljypohjan allekin voisi jonkun peltisen suojalevyn laittaa vetoa hillitsemään. Nythän se on täysin paljaana ja alttiina kaikelle vedolle ja viimalle, mitä ajaessa edestä tulee. Uudemmissa rungoissahan on etuaisojen väissä jonkun verran pohjapeltiä moottorin alla, mutta wanhuksessa on vain pelkät aisat.

    vastauksena käyttäjälle: Virallinen sääketju #222738

    Tänään piti lähteä kauppareissuun muonavarastojen täydennystä varten, joten täytyi tehdä hieman esivalmisteluja ennen lähtöä. Ensin laitoin 2cv:n imusarjan päälle kuumalla vedellä täytetyn muovipussin. Annoin sen lämmittää siellä puoli tuntia. Sitten otin pussin pois ja käynnistysveivillä pyörittelin kylmää moottoria jotain 20-30 kierrosta. Tämän jälkeen kokeilin varsinaista käynnistystä sähköstartilla. Tässä vaiheessa pakkasta oli vähintään -25 astetta. Saattoi olla kylmempikin. Kylmyyteen nähden 2cv käynnistyi yllättävän kivuttomasti. Käyttelin konetta sitten hyvän aikaa lämpimäksi siinä parkkipaikalla ennen lähtöä.

    vastauksena käyttäjälle: Inisee #222737

    Minun 2cv on näillä kylmillä keleillä alkanut pitää jos jonkinmoista kitinää pauketta, vinkumisia ym. Siis uusia ääniä sen normaalin melun ja keulapeltien resonanssiräminän lisäksi. Tuntuu, että nämä omassa ajoneuvossani talvikaudella esiintyvät sivuäänet poistuvat yleensä ilmojen lämpenemisen myötä. En itsekään viitsi mitään tehdä niin kauan, kun kaikki toimii. Lataus pelaa ja auto kulkee. Eipä sitä kovin houkuttelevaa olisikaan parkkipaikalla -25 asteen pakkasessa alkaa jotain korjaamaan.

    Niinpä niin. Tsekin kokouksesta oli siis kyse. Kirjoittajan ajatusvirhe. Puolan maaseudulla mentiin.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)