Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Renkaat tasapainoon Turussa #262539

    Hei, Tammisaaressa Ekenäs Däckmarket tasapainottivat sätkän renkaat. Laittoivat vielä kaikki painot sisäpuolelle, ettei yleisilme kärsisi. Toki pitää muistaa, että he tarvitsevat tunnin pari kiinnitäkseen sopivan laipan koneeseen. Eli kannattaa soittaa.

    vastauksena käyttäjälle: Tuulilasin asennus_2CV6 #175472

    Noniin,
    ensinnäkin kiitokset kaikille jotka antoivat neuvoja tuulilasin vaihtoa varten.

    Lauantai-iltana ryhdyttiin sitten emännän kanssa toimenpiteisiin (uusi lasi + tiiviste oli jo kotona, Sitroselta, 52,10 + 36,00).

    Aluksi näppäsin tuulilasinpyyhkijät sekä sisäpeilin pois. Aukaisin katon.

    Yritimme ensin muovisilla pyörärengasraudoilla kammeta lasia pois paikaltaan, ei onnistuttu. Otin sitten puukon, ja leikkasin loven tiivisteeseen ulkopuolelta. Siitähän se sitten lähti halkaisukierteeseen koko tiiviste, jonka jälkeen siro 41 numeroinen naisjalkine antoi kyytiä sisäpuolelta, itse toimin kätilönä. Lasi sylissä, ehjänä.

    Putsasimme kehyksen, ja iloiksemme huomasimme, että kehys ja alareuna olivat erinomaisessa kunnossa ilman ruostetta.

    Olin perjantaina paikallisessa halpakaupassa jahkailemassa ostanko 6 vai 8 mm:n köyttä tiivisteen paikalleenvetoa varten (en, enkä emäntäkään ole koskaan vaihtanut tuulilasia), ostin sitten sitä 8 mm paksuista.

    Sitten piti taas funtsia, miten päin se tiiviste sitten tulee lasiin ( ja mihin tiivisterakoon kehys uppoaa)…., jonka jälkeen lähdin tunkemaan köyttä rakoon. Asianpesuaineliukastustapahtuman jälkeen laiton emännän vetomieheksi, ja minä painelin ikkunaa. Totesimme, että köyden alkukohta (vetopää) ei kannata ainakaan laittaa vasempaan alareunaan jos ei ota koko kojelautaa irti. Vaihdettiia alkukohtaa oikeaan alakulmaan jolloin pietä väkivaltaa käyttäen ( työntö ulkopuolelta ja veto sisäpuolelta) lähti tuulilasi tiivisteineen asettumaan oikein, ja sitten olikin ikkuna paikallaan.

    Nyt oli sitten pyörähtänyt puolitoista tuntia. Voin uskoa, että seuraavalla kerralla tuo puolittuu.

    Kuvat löytyvät pärstiksessä rättäripuolella.

    Suosittelen koikeilemaan tuulilasinvaihtoa, ei se näköjään suurta tiedettä ollutkaan.

    vastauksena käyttäjälle: Peilinreunojen korjaussarjoja #171555

    @Isoo-Jukka wrote:

    Taas löytyisi muutamia peilinkorjaussarjoja tarvitseville.

    Laitoin YV

    Kim J + Sinikka

    vastauksena käyttäjälle: Katsastuksen aatelia osa 2 ja vähän päälle #139918

    Noniin, tuli sitten Sinikka katsastettua:
    Kun on 6:n viimeisenä numerona, muistin yhtäkkiä että katsastus menee umpeen elokuun viimeisenä päivänä (rekisterikortti kotona, jossakin…löytyi kuitenkin).Sain sitten ajan varattua, lähdin hyvissä ajoin, kun piti saada kone lämpimäksi (vm -78, joten pakokaasutesti piti myös ottaa).
    Olin kyllä valmistautunut katsastukseen: Edellisellä viikolla käynyt työmaan jarrudynolla=> kiitettävän tasaista otti sekä etu- että takarummut, käsijarru vähän epätasaisesti, mutta en viitsinyt yrittää fiksata, erohan saa olla 70%. Vaihdoin öjyt (tästä kokemusta työmaan venäläiskaluston mukaisesti: kun kone saa uudet öjyt (eli bensanrippeet poistuu öjystä), hiilivedyt pienenee mukavasti ( pakokaasutestin mukaan HC:t 55, sallittu 1000). Öljysuodatinta EN saanut vaihettua, pitää joko ottaa etulokasuoja irti, tai ostaa kolmihaarainen öjlynsuodatinavain (ei mahdu perinteinen remmiavain). Valokorkeudenkin säädin.
    Mitä EN ollut valmistautunut, että bensakin voi loppua pari kilometriä ennen katsastuskonttoria…Rullasin viimeiset metrit taajamakyltin taakse, nostin konepellin. meni n 30 sekunttia, ja ensimmäinen jätkä tuli tarjoamaan apua. Kiitin kovasti, ja sanoin että bensa oli loppu. Soneran verkkokin oli pimeänä, joten soitto katsastukseen ei onnistunut. Onneksi oli työpuhelin mukana, joten kolleega soitti konttorille. Eihän se muistanut minun rekkaria, enkä älynnyt sitä kertoa. Kollega kuitenkin sai kerrottua “joku rättäri piti katsastaa tänään”. Ruotsinkielisellä paikkakunnalla tuo rättärisana, niinkun koko autokin on vähän harvinaisempi. Tästäkin sitten selvittiin.
    Emäntä toi bensat, Sinikka yskäisi pari kertaa, ja lähti käyntiin. Lähdin sitten kohti katsastusta.
    Sain heti ajan, eli ajoin ns kylmiltään sisään. Katsastusmies katsoin autoa kun nousin siitä, tarjosin tulla mukaan katsastuksen ajaksi, pyyntö hyväksyttiin ilomielin. “Oletko ennen katsastanut tälläista” kysyin. Katsuri “Tuttu peli, toisin ei ole tullut vähään aikaan vastaan”. Siinä vaiheessa, kun hän etsi vaihdekeppiä lattiasta, aavistin, että tästä ei hyvää seuraa. “Ai tässä mallissa on tuo sateenvarjovakeppi”. Näytin sitten missä ykkönen oli. Hän kokeili etujarruja, ja ajoi eteenpäin. sainoi sitten, että käsijarru löytyy etuakselin puolelta. Kokeili käsijarrua, ja takajarrua. Ajon kierroksen pihalla hysteerisesti nauraen. Hallin puolella totesi, “tämä on niin vanha, ettei pakokaasutestiä tarvitse tehdä. “Kyllä se pitää tehdä” sanoin, vuosimallihan on 1978. “Tehdään sitten”
    Nosturilla todettiin sitten yhdessä, että olkatapien pystyklappi oli miltei 3 mm. “Eihän näillä ajeta niin paljon, joten on tämä hyväksytty”.
    Uutta korttia odotellessa sanoin jotain katsurin työstä, hän totesi nauraen “mukavaa, kun ei ollut normiCorolla”.
    Kaiken puolin varsin mielyttävä kokemus (tämähän on minun ensimmäinen sätkä, ja ensimmäinen katsastus). Ei kokeiltu iskunvaimentimia, ei valojen suuntausta, ei pyyhkijöitä, ei kusipoikaa.

    vastauksena käyttäjälle: Lataa (joskus,joskus ei) #175050

    @Joerkka wrote:

    Hän teki sen taas:
    Siuntion reissulla sitten akku tyhjeni täysin Karjaalla, joten mukava 600 m työntäminen parkkipaikalle jotenkin himmensi tuota hienoa tapahtuman jälkitunnelmaa.

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=439324699562958&set=pcb.557254904417486&type=1&relevant_count=2″ onclick=”window.open(this.href);return false;
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=439324732896288&set=pcb.557254904417486&type=1&relevant_count=1″ onclick=”window.open(this.href);return false;][/url]
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=439324669562961&set=pcb.557254904417486&type=1&relevant_count=3″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Rassasin latausrelen töpseliä, uusin laturiin tulevien piuhojen liittimet. Uudet kaapelit akulta, maadoituspiuha uusi (myös vaihdelaatikosta koriin).
    Jo vain lähti latamaan, yleismittarin mukaan n 15,5 – 16,5 V.Valot päällä / pois ei vaikuttanut lataukseen.
    Virtalukosta tulevat piuhat ovat kiinni, ja vaikuttavat ehyeiltä.Startti (tarvike) uusittu, kun emännän ajovuorolla virtalukko jumittui,ja melkein sulatti startin.
    Tänään sitten virta ei enää riittänyt, akussa 10,1 V, sain sentään ajettua kotiin.
    Aikomukseni olisi nyt vaihtaa kaikki piuhat edestä taakse.Oliskohan syytä vaihtaa tuo aataminaikainen Ducellierin latausrele pikkaisen nykyaikaiseen elektroniseen?
    Jos ei kuvat auvaudu: hiilet n 12 mm pitkät, ja jouset toimivat hyvin. Hiilet kuluneet tasaisesti, ja laturissa laahausurat n 1 mm syvät.
    Eipähän tässä kiireitä,fillarilla töihin.

    Yst terv, kim J, Tammisaari

    Jännä juttu, kun tilaa elektronisen latausrelen Sitroselta, ja kytkee sen, kaikki toimii kun unelma. Olisi vanha Ducellier jouten, jos joku sen haluaa…Reilut tuhat kilometriä takana, eikä ole tarvinnut ladata akkua. Lähteekin paremmin käytiinkin.

    vastauksena käyttäjälle: Sinikka_eli 2CV6 vm -78 #174507

    @Joerkka wrote:

    Arvot Kiltalaiset,
    perjantaina 20.02 armon vuonna 2015, tipahti kirjekuori postilaatikkoon, minun hakemukseni Kiltaan oli hyväksytty.
    Kulkimeni, nimeltään Sinikka majailee nykyään Tammisaaressa, ostettuammet Hänet Suolahdesta viime lokakuussa.
    Alkoi hektinen autoilu, työkaverit anoivat kyytiin, ja ihmsiä hymyilytti kovasti.
    Jo lapsena minua kiinnosti Rättärit nähtyäni yhden Kauttualla. Viime vuonna sanoin vaimolle “jos ei me nyt osteta harrasteautoa, se jää sitten ostamatta”.Iltaisin, kun saimme lapset nukkumaa, hiivittiin makkariin, suljettiin ovi, ja vietettiin laatuaikaa katselemalla nettiauton ilmoituksia. Sattuman kaupalla, laitettuani ostoilmoituksen citroen-foorumin sivulle, alkoi viestittely ja puhelinkeskustelu, joka johti sitten auton ostoon.
    Sätkä on vakuutettu, ja katsatettu(ihan normaali katsastus, EI museo, enkä halua). Tällä hetkellä majailee tallissa.
    Tehdyt, ja suunnitellut työt (tähän mennessä)
    – vaimoni uusi kaikki tukikankaat, kumilenksut ja verhoilun kokonaisuudessa, penkit ja takasohva majailee tällä hetkellä olkkarissa
    – sain talvirenkaat mukaan, mutta rupesin jänistämään niitten kovuutta, joten työmaalla kampesin koneella pois renkaat (kesti yli kaksi tuntia, oli pikkaisen kovat) => tarvitsijalle annetaan ne(Hakkapeliitta 06, ehkä 80-luvulta) . hiekkapuhalsin sitten vanteet, maalasin ja lakkasin ne, aikomuksena laitta 135:t kustannussyistä.
    – uuden katon (Lemmikinsinisen), tuli myös 20.02, vaihto edessä, kunhan kelit lämpenevät
    – sähköt taakse aion uusia, koska aiomme laittaa sisätilohin sinistä autohuopaa, joten piuhat sopisivat huovan alle näpsäkästi tässä vaiheessa.
    -uusi etusäleikkö odottaa vaihtamista
    – killan tunnukset pitää liimata

    Olen 45-vuotias rättärineitsyt, pakkosuomea koulussa lukenut, joten toinen kotimainen taipuu paremmin. Ruotsinkielistä tekstiä voin kääntää, jos tarvetta ilmaantuu.
    Naamakirjasta löytyy kuvia, citroen-foorumilla löytyy samalla nimimerkillä

    Mvh/yst terv, Joerkka

    Pari kuvantynkää, jos vaikka vastaan tullaan! Toivottavasti näkyy.

    https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11921648_473013616194066_6005395819324211712_n.jpg?oh=5326ccd3235e7f140b4a71c9ee95d3f5&oe=5640F54D” onclick=”window.open(this.href);return false;

    https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/11745707_874081269343293_7138439841600139893_n.jpg?oh=30d66c24be3c703fa41eefc174a824b4&oe=567DBD03″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/11846640_469176896577738_6920038194102639465_n.jpg?oh=febd63b3c50ead47b925827ff1a3cd84&oe=563ECE50″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    vastauksena käyttäjälle: Johtosarja #175188

    Tein itse moottoritilasta takavaloille asti:
    – vähän oli hasteellista, kun oli kuusi kappaletta samanvihreää piuhaa
    => ostin aluksi kymmenen metriä kuutta eri väriä, esim Motonetistä saa valmiita rullia, osan ostin paikalliselta varaosahemmolta. Mustaa, sinistä, harmaata, keltaista, punaista sekä valkoista.
    => piuhat kiinni ovenripaan, ja toinen pää akkuporakoneeseen, haastetta tässä sitten olikin saada kuristesukkaa puolen metrin välein. Purin hökötyksen, ja aloitin uudestaan.
    Aloitin laittamalla kuristesukan päähä, ja kuumailmapuhaltimella sain hyvän “alkukärjen”. sitten käsin kiersin, ja laitoin puolen metrin välein sukkaa. Kolmen metrin jälkeen tungin piuhat muovipussiin, ja autolle. Ohut rautalanka konehuoneesta A-pilarille, ja pujottelua, jotta saisin kaapelihässäkän vedettyä osittain A-pilarin läpi takaisin konehuoneeseen.Jätin sinne n puoli metriä. Kattokourua pitkin asettelin piuhoja, ja vähän mittaillen vetelin yksittäisiä piuhoja irti takavaloille ja bensatankin anturille. Sitten vaan sukkaa ja kuumailmapuhallinta kehiin.
    Laitoin ns “luoti-Abikot” jotta purkaaminen jossakinvaiheessa olisi mahdollista. Kannattaa melkein ottaa takavalot irt ennen Abikoiden laittamista, omissa oli n 1 mm2 piuhat, joten pientä säätämistä oli. Seuraavan kerran otan itse valot irti, ja laitan väh 1,5 mm2 piuhat valoista kaapelisarjaan. Tässa vaiheessa merkkaus, ja vanhat sekä uudet piuhat rinnakkain. Yksitellen uusi piuha kiinni, ja tarkistus. Tämä kerrostalon pihassa, neuvojia kyllä ilmaantui…aina
    En ottanut valitettavasti pituuksia paperille. Etuvalopiuhasarja seuraavaksi kun innostus ilmaantuu.

    vastauksena käyttäjälle: Ajovalopolttimot #175198

    Nyt ei ole kun 3000 km verran kokemusta: Tilasin paikallisesta varaosamyymälästä Jahn Germany-nimiset keltaiset polttimot (toki Made in PRC, eli Kiinassa) , askissa lukee “12v 45/40W gelb/Yellow ASY P45T 1251”, vaatimattomasti 7,50 kpl…Näissä jopa UV-stoppia, ei elohopeaa, eikä saa käyttää talossa.
    Hyvin nämä on kestänyt, vaikka valopukissa pientä klappia onkin.

    vastauksena käyttäjälle: Tyhmiä kysymyksiä / 2CV 4-AZ-A2 vm. 1974 #171543

    @mika2cv wrote:

    Kiitos Henkka,
    nyt toimii lukko ja myös kaasarin imuputki ehjä.
    -mika-

    Miten sait tuon lukkopatruunan irti? Minulla on satsi lukkopatruunoita (kolm kpl), mutta en ole saanut vanhaa irti, pyörii vaan, ja usko loppui totaalisesti. Tarve olisi saada kuskin ulkopuleinen avaushantaaki taas toimimaan (sisältä kun avaa, näkyy, että liikku, mutta ulkopuolelta pyörii..)

    vastauksena käyttäjälle: Lataa (joskus,joskus ei) #175045

    @SEPPON wrote:

    Oisko liikaa ladannut ja akku sökö.Tyhjä akku pitäisi näyttää 12 volttia .täysi 12,8.
    Jos se näyttää 10 niin yksi kennosto on pimeänä.Korjatkaa jos olen väärässä.

    Ensin epäilin akkua, mutta ladattua sen on toiminut hyvin pari viikkoa. Akku latauksessa älylaturilla, ottaa vastaan 3,8 Ampeeria.

    vastauksena käyttäjälle: Starttimoottori sanoi sopimuksen irti? #174890

    @2cvjimmi wrote:

    Laittasin toisen maadotusjohdon runkoon/koriin. Vaihdelaatikkokonepaketti “kelluu” kumien varassa, joskin varmasti maadoittaa noinkin. Ja yksi johto vielä korista/moottorista valopukin liikkuvaan putkeen.

    Kiitän ja kumarran, enpähän tullut mieleen, että vomapaketti+loota on tosiaankin kumityynyjen varassa. Valopukista myös.

    vastauksena käyttäjälle: Kuinka monella on LA-puhelin? #174905

    Nämä “halpis” käsiradiot on ollut mukana, kun on ollut mukana monta autokuntaa (tosin en ole vielä kokeillut sätkäkaravaania), niitten kuuluvuus on vähän niin ja näin. Itse omistan vedenpitävät Jensen-merkkiset (valitettavasti ladattavat, joten 230V-mahdollisuutta pitää ympätä invertterin kautta, jos vaan autolla kulkee) (ihan OK:t), sekä mallia Tokmanni (tullut kylkiäisenä jostakin kauposta) jotka tosin kelpaa vaan lapsien sotaleikkeihin. Ainoa plussa näissä halvoissa on se, että toimivat paristoilla, joita saa mistä tahansa.
    Metsästysradio on sitten taas ehdoton, kun niihen saa (ja usein sisältyy) korvakuuloke (mallia simpukka) sekä mikki => simplex-handsfree.
    Netin kautta saa sen duplexin (Skype/vast). Ulkomailla vaan netin käyttö voi aiheuttaa sydäntykytystä kun lasku kolahtaa (se ei sitten välttämättä tipu höyhenkevyesti) postilaatikkoon.
    Lälläri vie tilaa, ja antenni rumentaa (ja vääntää puskuria) => anno 1988 ( Datsun 100A + 3m piiska)…Nuoruuden harha-askelia…

    vastauksena käyttäjälle: Starttimoottori sanoi sopimuksen irti? #174888

    @veera 1-2 wrote:

    Minusta jos siellä on hyviä autosähkö paikkoja, on ottaa vanha risa startti ja vaihtaa käytettyyn ja korjattuun. Ne ei hirveesti maksa, eikä tarvi nyhrätä vian kanssa, koska korjatussa on yleensä vuoden tai pari takuu. On tämä ainakin yksi ehdotus. 🙂

    Noniin: uusi startti maksoi 65 euroa (tosin tarvike) jonka vaihdoin ulkona yläkautta. Yksi helpoimista starttivaihdoista ikinä!. Tinasin eilen uudet kaapelit akusta starttiin (nyt 25 mm2, vanhat vm-78 noin 15 mm2, ja hel***in hapettuneet), sekä tietysti myös uuden maajohdon akusta vaihdelaatikon päälle. (tämän vaihtaminen vie sitten pari minuuttia ekstraa, ahdasta on, pitänee ottaa lämpöputket pois tieltä).
    Seuraavaksi sähköjen uusimista. Sinikkahan on päivittäisessä liikenteessä, joten iltaisin kun inspiraatio yllättää, pitää ryhtyä toimenpiteisiin.

    vastauksena käyttäjälle: Starttimoottori sanoi sopimuksen irti? #174886

    Noniin, pientä päivitystä ongelmaan:
    – solenoidi oli “keittänyt” tinaukset => ei elonmerkkejä. Täydellisesti jumissa.
    – startti pyörähti n puolikierrosta, kun syötti siihen suoraan 12v

    ====> uusi startti tilauksessa.Entinen on siis hönkäissyt elämän pihalle. RIP

    Joerkka

    vastauksena käyttäjälle: Kontaktiliimaa_mitä suosittelette? #174689

    @Joerkka wrote:

    Oi tietäjät,
    tarkoituksenani olisi siisteyttää Sinikan sisätilat ajoneuvohuovalla ( sivut kattoon asti, peräkontin sivut ). liimatiedustelut tähän mennessä:
    – Bostik
    – Kiilto Tixo
    – Kiilto kestoprem
    – Bison Tix

    Onko oikeasti mitään eroa noissa? Lämpötilahan autossa ei ylitä edes kesähelteellä yli 50 astetta. Enemmän arvostaisin helppoa käyttöä, ja ettei liima tärvele huopaa.

    Kiitollisena ottaisin neuvoja vastaan.
    Yst terv, Kim j

    Kiitos mielipiteist ja neuvoista. Olen (tai rehellisesti vaimoni) kallistumassa päin TIXO:n asiaskuntaa. Huopa kotona, ostettu jo viime vuonna AUTOKUM:sta Raisiosta (mistä myös penkinverhoilukankaat ostettiin).
    Odottelemme uusien sähköjen vetäjää (eli allekirjoittanutta), sekä lämpimämpiä kelejä.
    Terv Kim Tammisaaresta

    PS: Killan tarrat ja “Sinikka”-tarra liimattu kiesiin.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)