Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Hyväkuntoinen Johnson 4 hv löytyy. Koklaan vaan töistä päästyä että pärähtää, ja soittelen sitten!
Oisko ajelu tänään vappuaattona vai huomenna vappupnä, jos vaikka pääsisi täältä Njyrmijärveltä liikekannalle?
Finnlinesin mainoksessa se 320,- per suunta eli 640,- edestakaisin pätee silloin, kun koko matka on ennen 31.3.
Ilmainen auto tai mp on 18.6. – 31.8. -matkoilla, jotka on varattava ja maksettava 31.3. mennessä, ja matkaa ei voi vaihtaa tai perua. Sen hinnaksi tulee 950,40 euroa.
Varmistin nämä tiedot puhelimitse Finnlinesilta. Vielä ei siis ole tällä rintamalla tuota aiemmin mainittua Tallinkin tarjousta parempaa.
Vastasin haasteeseen, ja haastan kaikki muutkin mukaan sopivaksi katsomallaan sum.. eik siis jelppimään graduntekijää!
Oisko tollases jottai? http://www.youtube.com/watch?v=UJH_EY-GtvE
Mulla voi olla käytetyt matskutkin vielä tallella jossain. Alkuperäiset kuvaajatkin ehkä ovat jollain tiedossa..
Viime sunnuntain hesarissa oli Finnlinesilta (vai oliko se Finnlink, kuka näitä erottaa..) melko edukkaita tarjouksia saksaan, 290e auto+3henkeä hytissä jne normaalihintaisten kuuloisia hintoja. Oisko niin että aikainen mato rahat menettää näissä firmoissa?
Nuo tarjouslähdöt päättyvät maaliskuun loppuun, kesäsesonki on kalliimpi. Mutta kannattaa seurata, jos keväällä tulee kesätarjouksia, minullakin on 23.6. asti aikaa vaihtaa!
Tallink-Siljan nettivarauksessa pitäisi maksaa heti (tai laittaa luottokortille), joten varasin puhelimitse. Sain tällaisen diilin (joku messutarjous): 21.7. lähtö Rostockiin ja 4.8. aamuyöllä alkava paluu Stadiin on B-hytissä ruokapaketteineen kahdelta hlöltä ja ajokilta yht. 984 euroa.
Finnlines ei kyennyt nyt lähellekään tätä hintaa, vaikka ennakkovaraaja saa kärrylle ilmaisen kuljetuksenkin. Saan perua tämän vielä 23.6. mennessä, jos kekkaan jotain fiksumpaa. Vaikka Ruotsin kautta ajaminen on halvempaa, niin tarpeeksi ei ole kuitenkaan hintaeroa mukavuudenhalulleni. Nuo laivapäivät on vaan sen verran erikoiset, että saas nähdä onko paateissa muita sätkäkuntia. Ennen miittinkiä käyn kavereiden luona Hollannissa ja Ranskassa, ja leiriviikon jälkeen vielä notkun muutaman päivän Baijerissa.
Nyt siellä on maksamiseen myös luottokorttivaihtoehto.
http://www.2cvfrance2011.fr/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=26&lang=en&vmcchk=1&Itemid=26
Siinä oli vähän ranskalaisia koukeroita, mutta onnasi kyllä. Pitää rekisteröityä palveluun ensin. Luottokorttitietojen lisäksi tarvitaan verkkopankkitunnukset henkilöysvarmistukseen.
Vihjeeksi, että kun saa rekisteröitymisestä sähköpostiin varmistuslinkin, niin sitä seuraamalla on kirjautumisluukussa käyttäjätunnuksena sähköpostiosoite. Tunnus ei kuitenkaan ole se, vaan se minkä valitsi rekisteröityessään. Ja taitaa sitten olla väärinpäin kohdat “Citroën ennen tai jälkeen 1990”, kuvien perusteella?
Oiskohan tuollaisesta polttimovirityksestä apua meikällekin. Ongelma ei ole sulakkeessa, vaan akku saattaa tyhjentyä “itsekseen” muutamassa päivässä. Akun kenkää plusnapaan hipaisemalla näkyy pieni kipinä, mutta kun irrottaa jarruvalon sulakkeen, ei ole enää tuota kipinää. Vikaa jarruvalon piirissä siis. Polttimon piuhat sulakkeen paikalle, ja johtoja ja liitoksia seurailemalla ja ravistelemalla saattaisi vikakohta löytyä. Jos jossain kohden on maavuoto siis, niin silloinhan lampun toinen napa on +12:ssa ja toinen maassa, ja valo palaa. Vai ajattelenks tän ihan kohden petäjikköä?
Huomioikaa apumiehen käsi… aijai. Vilkuttelee katsojille?
Siinähän on menossa vaikutuksenmittaus, ja aika tapissa näyttää olevan.
Meitsien kutosella mukavin matkavauhti on n. 85-90 km/h. Jos nostaa keskimäärin sataseen, mikä onnistuu tasaisella, bensankulutukseen tulee kvanttihyppy, keskustelu lakkaa, hattuhyllyn kannatinkisko alkaa ikävästi kitistä kannakkeissaan ja laturin saranapultti löystyy.
Järjettömästi kiitoksia kaikille järkänneille sekä myös kaikille osallistujille! Tuli hyvät ajot. Ihmettelen vain liki mykistyneenä eräiden turnauskestävyyttä. Yökahteen asti riekutaan ja aamulla heti arpajaisia arvotaan! Mutta koostevideo olisi tosa:
http://www.youtube.com/watch?v=UJH_EY-GtvE” onclick=”window.open(this.href);return false;
Duunikaveri oli havainnut mökkimatkoillaan ilmeisesti juuri tuon saman vihreän kutosen, ja kävi juhannusreissulla pyynnöstäni lähemmin tarkastelemassa, lähtisikö etusäleikkö johonkin hintaan. Vekottimen omistaja oli löytynyt langan päähän, ja sätkästä on kuulemma aikomus tehdä vielä kulkupeli. Toivotaan että se onnistuu, eikä projekti joudu olemaan enää ensi talvea säiden armoilla.
Tänään oli noin 30-vuotisen autokatsastusurani varmaankin paras päivä.
Pari päivää sitten kävin Nurmijärven A-katsastuksen konttorilla ottamassa sätkän liikenteeseen, koska tulkitsin talven viimeinkin menneen ohi, vaikka välillä jo tuntui että aina on ollut talvi ja tulee aina olemaankin, eikä mitään muita vuodenaikoja ole enää koskaan olemassakaan, shortsit saa käyttää vessanpesuun ja pilkkihaalari on uusi vähimmäisstandardi. Töistäkin on nyt lomaa 2 viikkoa.
Konttorilla vaikutti hyvin hiljaiselta, ja konttoristirouva vahvisti, että asiakkaita ei ole pahemmin näkynyt ja 4 ingenjööriä vaan pyörittelee siellä peukaloitaan että viuhka käy. Katsastusaikaa ei siis tarvitsisi varata, vaan pääsisi saman tien syyniin. Tässä vaiheessa tarkistin taas kerran, että saanko ajaa katsastamattomalla autolla konttorille, vaikka aikaa ei ole varattuna, ja konttoristi sanoi jälleen kerran, että katsastukseen saa ajaa, vaikka ei olisi aikavarausta. Täällä foorumillahan on tästä keskusteltu, ja lain teksti ei kyllä taida venyä koskemaan ”drive-in-katsastusta”, mutta näin tämä konttori aina vaan neuvoo.
Eilen sitten ilmasin jarrut, vaihdoin ajovalopolttimot eteen ja katsoin öljytikkua, ja siinä koko katsastushuolto ja myös koko tähänastinen keväthuolto. Tänään ajoin klo 10 aikaan konttorille. Jarruissa tuntui pahus vie olevan kuitenkin ilmaa. Ilmoittautumisen jälkeen tsekkasin valot, ja totta kai täytyi vielä avata toinen etulyhty ja ropeloida lähivalon johto kuntoon. Kone oli käynnissä, ja huomasin, että pakoputken alkukäyrässä on halkeama. Silloin insinööri jo astelikin paikalle. ”Jaahas, täällä sätkä jo tsutsuttaa”, sanoi mies ja lähti ajamaan lenkin. Töötti pelasi ja samoin pissapoika ja pyyhkimet. Tärytykset ja jarrutestit hyvin tuloksin. Kärry halliin ja pukille. Halli oli tosiaan typötyhjä. Ja sitten koitti tähtihetki. Inssi sanoi: ”Olen aina pitänyt rättäreistä, ajatellut hankkia omankin”. Henkinen minäni tanssi electric boogieta. ”Kotoisa peli, oletko reissannut tällä paljonkin?” Seuraavan tunnin ajan, sätkän ollessa edelleen pukilla, juttelimme mm. 2CV-harrastustoiminnasta, Prahan Teknisestä museosta, Nürnbergin rautatiemuseosta ja höyryvetureista yleisemminkin, interreilaamisesta, savuoluesta, matkailuautoista ja vanhoista moottoripyöristä ja vielä traktoreistakin. Kun jossain vaiheessa sammutin ajovalot ja mainitsin että akku ei enää ole parhaimmillaan, inssi alkoi etsiskellä ampeerimittaria, minkä seurauksena olivat lopuksi kaikki 4 inssiä sinä sätkän ympärillä juttelemassa. Missään ei ollut pientäkään ongelmaa, ei edes runkonumeron tulkinnassa (itse näen siinä lähinnä ruostuneen painuman pellissä). Lopuksi kouraan tuli katsastustodistus jossa nolla vikaa, eikä edes mainintaa pakoputkesta. Yli tunnin ajasta oli itse katsastustoimia ehkä 10 minsaa.
Vaan ei tässä vielä kaikki. Täytyy takoa kun rauta on kuumaa. Olen jo usean vuoden ajan ajatellut rekisteröidä -59 Velosolex 1700:ni, mutta en ole saanut aikaiseksi. Joskus kysyin juuri täältä Nurmijärven A-katsastuksesta, että hoitavatko vanhan mopon rekisteröintejä, jolloin vastaus oli että eivät, vaan pitää viedä isolle konttorille Hakuninmaalle. Nyt kun purteni kulki näin suotuisissa tuulissa, niin kysäisin asiaa. Insinööri käski tulla mopon kanssa puolentoista tunnin päästä. Hintatiedusteluvastaus oli ”192 euroa mutta voidaan sopia 120”. Minähän hurautin juuri katsastetulla sätkälläni himaan, tsekkasin että Velosolex lähtee käymään ja valot ja jarrut pelaa, ja köytin sen peräkärryn päälle ja takaisin konttorille. 4 inssiä hymyili leveästi kun ajoin halliin. ”Just sellainen kuin googletettiin!” Kaikki meni kuin Retinaxilla rasvattu. Kukaan ei ajanut tai kokeillut jarruja ja valoja, mutta kiinnostuneita kysymyksiä ja kommentteja piisasi. Ainoa ongelma oli vuosimallin määrittely. Rekisteröintitietokannasta ei löytynyt yhtään aiemmin rekattua Velosolexia, vaikka niitä tietenkin on olemassa paljonkin. Kuulemma järjestelmä oli juuri päivitetty. Kehitys ei ole aina edistystä. Näin vanhassa Velosolexissa ei ole edes runkonumeroa, joka tuli pakolliseksi 1964. Välillä insinööri soitteli hevosvoima- ja sylinteritilavuustietoja nykyiseltä Black ’n Roll -maahantuojaltakin, jonka monet foorumilaiset toki tuntevat. Ranskalaiselta Velosolex amis -sivustolta löytyi tarpeeksi vakuuttavia tietoja moottorin sarjanumerosta ja vuosimallista. Vielä 24 euroa uusista kilvistä, ja voittajafiiliksellä himaan.
Pitkän turinan tiivistys: olo onnellinen kuin pienellä oravalla!
Minulla ei ole iPhonessa muuta ostettua navigointisoftaa kuin Geocaching-softa, 7,99 euroa, ja se toimii tarkoitukseensa mainiosti. Mikä onkin perin hyvä, koska ko. aplikaatio oli syy miksi iPhonea ylipäänsä rupesin hommaamaan.
-
JulkaisijaArtikkelit