Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tällainen sätkännurkka pisti silmään Heimo Holopaisen kirjassa “Sähköbasso”.
Vinkki vitonen…
Vinkki number 6: Monitoimirengas, Nurmijärven Myllykukon takana, on rengas-online.comin “sopimusasentaja”, ja siellä on myös rättäriyhteensopiva tasapainoitusmasiina-adapteri.
Olen vaihtanut pari kertaa moposkooterin tubeless-renkaan, ja sekään ei onnaa ilman tuota mainittua kiristysliinaa renkaan ympäri. Piti tehdä itse, koska kysymäni rengasliikkeet (mm. aiempana mainittu klaukkalalainen) eivät halunneet kajota, on kuulemma niin v-mäinen homma! Which was true!
muutenkin kummallista, että yle voi vaan päättää tuollaisen mediamaksun tulosta ilman minkäänlaisia kansalaisäänestyksiä
Eikä puolueettomaksi voi väittää sellaista kanavaa, joka toimii meidän Apinamäen (=eduskunta) äänitorvena….?
Voi nenät! Miekin kirjoitan nyt tietoiskun! Jos sen verran saa myös korjata että YLE ei ole päättänyt eikä voi päättää mediamaksusta yhtään mitään, eikä nykyisin voimassa olevasta katselumaksustakaan ole voinut päättää, eikä mistään muustakaan maksutavasta. Valtiollinen virasto nimeltä Viestintävirasto (ficora.fi), ei siis YLE, kerää maksut valtion tv-rahastoon. Lupamaksutarkastajat ei ole mitenkään YLEn leivissä vaan Viestintäviraston. Suomen hallitus antaa rahastosta sitten vuosittain varoja YLEn toimintaan. Ihan yleinen eurooppalainen ja etenkin pohjoismainen systeemi. YLE tietenkin esittää laskelmia, että paljonko minkäkin suuruinen toiminta edellyttää rahaa, mutta joutuu aina sopeuttamaan toiminnan siihen, paljonko heruu. Jos joku muistaa muutaman vuoden taakse, niin esim. radiokanava YleQ ja tv-kanava Extra lopetettiin rahoituksen kiristyttyä.
YLEn rahoitus tulee siis tuota kautta yleisöltä, ja sillä systeemillä on katsottu taattavan riippumattomuus kaupallisista ja poliittisista intresseistä. YLEn tehtävistä on säädetty Yleisradiolaissa ja YLEn on ne täytettävä. Tuossa linkki jos haluttaa tarkistaa YLEn lakisääteiset tehtävät: http://www.yle.fi/yleista/pelis_ylelaki.shtml” onclick=”window.open(this.href);return false;. Etenkin pykälä 7:n alussa on hyvä tiivistelmä, jos ei halua uppoutua lakitekstiin. YLEllä on tuohon täyteen palveluun TV-puolella YLE TV1, YLE TV2, YLE Teema ja YLE FST5, ja radiopuolella YLE Radio 1, YleX, YLE Radio Suomi maakuntaradioineen, YLE Puhe sekä ruotsinkieliset YLE Radio Vega ja YLE Radio Extrem. Ja sitten on netti jossa esim. YLE Areena ja Elävä Arkisto, ja vielä mobiilipalvelut.
Tuohon Apinamäen äänitorveuteen on vaikea sanoa mitään, mitähän se tarkoittaa? Käskeekö eduskunta YLEä tekemään jotain tietynlaisia ohjelmia tai valehtelemaan jostain tai pimittämään jotain?
Miksi tämä YLE-keskustelu on minulle tärkeää? Olen töissä YleX:ssä, ja joku voi tietysti sanoa minulle että just noin, kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Mutta arvostan oikeasti YLEä ja julkisen palvelun ideaa, ja toisin kuin mielellään vitsaillaan, niin meillä on hikeä ja stressiä ihan tarpeeksi pienen palkan eteen. Ehdottomasti koen tekeväni yleisölle mielekästä ja merkityksellistä työtä. Kilpailijat lyö nykyään kovalla sanan säilällä, ja kannattaa muistaa, että kun lukee lehdissä jotain YLEstä, saattaa äänessä olla YLEn kilpailija (Hesari ja Ilta-Sanomat = TV 4, Radio Rock, Radio Aalto, Radio Helsinki).
Vielä vertailun vuoksi: nykyisen katselumaksun hinta on eurooppalaista keskitasoa, ja halvempien maiden yleisradioyhtiöt saavat usein esittää mainoksia. Helsingin Sanomat maksaa enemmän kuin tv-lupa. Mun laajakaistayhteys maksaa vuodessa yli tuplasti tv-luvan verran. Ja se on harhaa, että kaupalliset kanavat olisivat “ilmaisia”. Rahnaa palkkoihin, laitteisiin, tilakustannuksiin ja musiikin tekijänoikeusmaksuihin jostain ihan ilmaiseksi vaan? Ne on mainostuloja, ja me maksetaan se kaikessa mitä ostetaan. Ihan kuin veroina siinä tuotteen hinnan päällä, katsottiin Big Brothereita ja Miljonäärijusseja tai ei.
Pidän ihan mahdollisena, että tulevaisuudessa YLEn rahoitus tulee verovaroista valtion budjetista. Se on kait ihan okei, jos vain jollain lailla pystytään takaamaan, ettei YLEn talouden turvaamiseksi tarvitse alkaa myötäillä kulloinkin valtaa pitäviä.
Lopuksi puolustaudun vielä tosikkomaisen vuodatukseni vuoksi sillä, että jos jollain YLEn foorumilla haukuttaisiin matalamielisesti rättäriä ja toisteltaisiin siitä vääriä kliseitä, niin varmaan sätkäsydämiset kokisivat aiheelliseksi puuttua aiheeseen. Ugh!
nyssäkät jaksaa purkaa kaappeihin ja pyykkikoneeseen… ja kissa on kateissa…
Kannattanee kurkata vielä pesukoneeseen ennen kuin laitat pyörimään..
Me lähdetään Vuosaaresta Travemündeen 21.7. illalla, M/S Finnlady -nimisellä proomulla, käsittääkseni juuri tämä pysähtyy välissä Gdyniassa. Tämä Gdynia-vaihtoehto on huomattavan edukas, mutta me mennään kuitenkin perille saakka. Säästää ajoa, kun mennään loppuviikoksi Bambergiin ylä-Baijeriin eli Frankeniin.
No tulipas minulta gagipuhetta. Onneksi olkoon pronssimitalista vuonna 2003. Sätkäänkin siis todistettavasti saa loistavankin äänentoiston, kun lähtee tosissaan asialle.
Sätkään ei saa hyvää äänentoistoa, rättäriä ei ole tehtykään hifistelyyn. Tuuli suhisee, ilmajäähdytteinen bokseri hyrisee ja renkaat jymisee. Jos niistä pystyy eristämään matkustamon, niin sitten voi alkaa miettiä toistokäyriä. Mutta kysymykseen kaiutinten asennuksesta: itse ripustin pienet koteloidut kajarit ns. hanskahyllyn alle reikänauhalla, hyvin mahtuu sekä omat että rouvan polvet vielä. – 80-luvun alussa meidän nelkussa roikkui kaiuttimet katon putkesta korvien juuressa, mutta sattuneista syistä on sittemmin opittu arvostamaan kiinteitä asennuksia.
Minulla on tuollainen Clas Ohlsonista hankittu FM-lähetin. Se on teoriassa kaikkien ongelmien ratkaisu mutta ei se käytännössä ole yhtään toimiva. Volaa joutuu kääntämään ihan tappiin että kuuluu jotain, ja kännykän “tyttyrytty” tulee sitten aivan törkeän lujaa. Virrankulutus on niin hurja että patterit ei monta tuntia kestä. Ja on vaikea löytää sellainen kanava, johon ajon aikana ei tule joku radioasema päälle. Eihän se kallis ollut mutta samalla rahalla saa Tsekissä 15 tuoppia.
Pysäyttävä suruviesti. Osanottoni Arjan suruun, Pertiltä on tuo meidänkin sätkä hommattu.
TomTomin omistaville vinkiksi esim. tuolta voi ladata Suomen tolppakamerat, pankkiautomaatit ynnä muut, ja ohjeetkin on: http://tomtompoi.1g.fi/
Tässä on meidän suunnitelmamme, laitoin tästä jo aiemmin jotain Tsekkimiitinki-kerjuun, mutta laitetaan tännekin omaan aiheeseensa. Tämä on sikäli lukkoon lyöty, että mainitut autolauttamatkat ja yömajoitukset on varattu ja koirille sovittu koirahotellipaikat (mutta mitään ei ole vielä maksettu…)
Finnlinesin laivaan Vuosaaressa ajetaan tiistaina 21.7. illalla, ja Travemündessä ollaan keskiviikkona 22.7. myöhään illalla. Yövytään Travemündessä Hotel Deutscher Kaiserissa.
Sitten torstaina 23.7. ajetaan Saksan Frankeniin Bamberg-nimiseen kaupunkiin. Siellä me asutaan panimoravintola Fässlan vierashuoneessa jokunen yö. Tarkoitus on ajella vähän siinä ympäröivällä seudulla autolla, ehkä voisi käydä Nürnbergissäkin ja mahdollisesti vaikka Münchenissä, tai mitä keksitään. Jotain hevoshommia koitetaan tsekata (lännenratsastusta ja valjakkoajoa), Euroopan suurin musiikkiliike Thomann on siinä Bambergin vieressä, ja alueella on valtava määrä pieniä panimoita. Bambergin oma erikoisuus on savuolut eli Rauchbier, hyvin varustetuissa pitkäripaisissa löytyy esimerkkinä Schlenkerla Rauchbier.
Sitten sunnuntaina 26.7. me ajetaan Tsekkiin, ensin ehkä meille kehuttuun Ceský Krumloviin tai Pilseniin, ja sitten maanantaina 27.7. Mostiin.
Jos Bambergissa on yli-kivaa niin lähdetään sieltä vasta maanantaina 27.7. suoraan Mostiin.Travemündessä ajetaan taas lauttaan 3.8. illalla, laiturista irrotaan 4.8. klo 04.00 ja sitten vähän yli vrk:n kuluttua pungerretaan kaikkien 22 kilowatin voimin olut-, viini-, weinbrand-, soitin-, hevos- ja retkeilytarvikelastimme Nurmijärvelle ja aletaan odotella Visalaskua.
Aivan hillitön bändi, etenkin ilmiömäisen virtuositeetin omaava mandoliinisti uudistaa koko mandoliininsoiton käsitteen. No niin köh köh, kiva oli soitella, ja mukavaa että se tuli tallennettuakin. Kyllä sitä niin pal huonommassakin seurassa voi joutua maniskansa virittämään ja oluensa juomaan. Sain Ilkka-lehdessä työskentelevältä kaveriltani Raid Poronkusemasta tehdyn jutun sisältävän lehden, ilmeisesti sitä juttua ei ole foorumissa, joten koitan ehtiä duunissa skannaamaan ja liittämään tänne.
En oikein ymmärrä tätä ketjua, onko tämä vitsiä vai viinin hurmaa, mutta jos tosissaan joku tuota mainittua Facebook-ryhmää (“Citroen 2CV -omistajat”) etsii niin se on tuo: http://www.facebook.com/group.php?gid=42550446203 .
Ja on siellä muitakin esim. “Citroen 2CV Appreciation society” http://www.facebook.com/group.php?gid=42550446203#/group.php?sid=eac2af2d028ab5107bcf6f24a7ab4829&gid=2213327330
Ja jos aihe ei soita mitään kelloa niin nosta vaan hattua ja mene eteenpäin, edes jopa Facebookia ei tarvita että aurinko nousee huomenna..Moottori-lehdessä oli lyhyt juttu Tsekissä autoilusta. Se ei ainakaan vielä näytä tulleen Moottorin nettisivulle, eikä skannattua juttua voi luvatta tänne julki laittaa, mutta kiinnostuneet voivat laittaa yv:llä e-mail-osoitteen…
Laitan tähän meidän 2 hengen autokunnan plääniä, jos vaikka sattuisi niin ettei tarttisi ihan omassa nojassaan ajella, kun mennään vissiin isompien sätkälaumojen kanssa eri reittiä. Tiistai-iltana 21.7. rullataan Vuosaaressa Finnlinesin paattiin ja keskiviikkoyö 22.7. nukutaan Travemündessä. Sitten me ajetaan ylä-Baijeriin eli Frankeniin, Bamberg-nimiseen kaupunkiin, jossa ollahan muutama vrk, varmaan ehkä lauantaihin tai sunnuntaihin. Sitten me ajetaan varmaan jostain Pilsenin kautta tai jostain muualta hienosti kiertäen Mostiin, ennakkoilmoittautujat kun pääsee alueelle jo maanantaina 27.7. Paluu meillä on 4.8. aamuyöllä Travemündestä lähtevässä lautassa.
Olen ollut muutaman kerran Bambergissa olutmatkailemassa ja nyt keväämmällä käyn taas. Vanha kaupunki on Unescon Maailmanperintökohde, tod. upea, ja kaupungissa on paljon panimoita ja hienoja oluita ja halpaa ruokaa. Ympäröivä maaseutu ja kylät on upeita ajella, ja onhan siinä vieressä myös se Thomann Musikhaus, jossa hurahtaa aika äkkiä*. Varmaan jotain hevos- ja ratsastushommeleita käydään tsekkailemassa myös. Meillä on varattuna Fässla-panimon talosta yksi vierashuone, kun camping-mestoille on arviolta 6-10 km matkaa keskustasta. Jotenka jos joku sattuu samaan aikaan liepeille niin tavataan rauchbierin merkeissä.
* “hurahtaa aika äkkiä” – juu siinä on kaksoismerkitys, mutta molemmat pitää paikkansa, ja esim. darrassa ei ainakaan kande mennä kun tulee hikka ja hyperventileishön kaman runsaudesta
-
JulkaisijaArtikkelit