Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Hei !
yksityisviestit eivät selvästikään toimi tässä uudessa systeemissä.
Tässä yhteystiedot ja kuvatjarmo.kalevi.hiltunen@gmail.com
0400 345657Tässä kuvat. Toivottavasti viesti nyt tulee perille.
Hei !
Minulta löytyy Loimaalta ehkä vähän turhankin hyvä aihio, josta on purettu pois kone, vaihdelaatikko,
vilkut, valopukki yms. muihin projekteihin. Autossa ei ole papereita sen enempää kuin runkonumeroitakaan joten
minulla ei ole autolle enempää käyttöä. Vuosimalli lienee 74-75.Tähän viestiin mahtuu vain megan kuvia, joten voin laittaa niitä suoraan sähköpostiisi, mikäli kiinnostaa.
Hinta sitten tarjouksen mukaan.Tappi tuntuisi olevan kiinni. Jotakin hämärää on todellakin siinä, että
nokka on niin vinossa vasemmalle, kun ajoitusmerkki on kohdallaan.
Sain nyt säädöt toimimaan (1 hammas yli ajoitusmerkistä) siten, että kärkiväli on n. 0,45 ja kärkien kotelon säätö aivan maksimissa.
Kone käy nyt siististi, mutta ajossa se sitten tapansa näyttä.Auto katsastettiin tänään huomautuksitta.
Katsastusmies ei ollut kiinnostunut tekemään cc muutosta papereihin, koska se ei hänen mukaansa kiinnosta ketään
mukaan luettuna viranomaiset.En ryhtynyt tällä asemalla enää asiasta kinaamaan, vaan leiman saatuani nautin syksyn viimeisistä hyvistä ajokeleistä
hieman papereissa merkittyä tehokkaammalla kulkimella ja siitä, että jälleen kerran turha työ meni hukkaan.Kiitos kommenteista. Hienoa, jos sellainen maahantuojan paperi löytyy. Olen sellaisen olemassa olosta
Huhuja kuullut. Lähetys onnistunee yksityisviestillä ?Joka tapauksessa menen toiselle konttorille jatkossa.
Moottorin vaihto ja tehon lisäykset taitaa olla aina ajankohtainen aihe.
Taisin ilmaista itseni katsastuskonttorilla huonosti. Koska nyt yrittäessäni perehtyä asiaan syvemmin ja noudattaa
lain kirjainta tulkitsen asian näin:
2CV mallisarjaa AZ on valmistettu 425 cc, 435 cc ja 602 cc koneella, jonka mallisarjan perusrakenne on sama. Ajan
kuluessa on vain tehty mallisarjassa ominaisuuksia parantavia teknisiä muutoksia. (Heinz korjausoppaan taulukot)Trafin uusin määräys, joka astui voimaan 1.10.2015, kertoo moottorin ja pakoputkiston muutoksista sanatarkasti:
Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai iskutilavuudeltaan alkuperäistä suuremman moottorin vaihtaminen, jonka ajoneuvon
valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, . .602 cc koneen vaihtaminen 435 cc tilalle pitäisi siis olla lähinnä ilmoitusluontoinen asia, jonka muutoksen katsastusmies
merkitsee rekisteriotteeseen.Eri asia on siten, kun 602 cc koneeseen lisätään tehoja tavalla tai toisella, vai onko tulkinnassa puutteita
Nyt tuli työvoitto.
Elikkä kun systemaatisesti tarkistin virran kulun sekä maadoituksen ainoaksi vaihtoehdoksi jäi
tuo uusi anturi, joka ei reagoinut mitenkään.
Anturin kohohan nousee rautalanka systeemin päässä ja anturin sisäpuolella oleva “lätkä” laahaa kontaktipintaa vasten, jolloin vastus muuttuu sen mukaan, onko tankki täynnä vaiko tyhjä. Siis välillä 0 ja 400.
Kokonaisuutena todella heppoinen rautalankaviritys oli vääntynyt sen verran, että hankauspinnat eivät toisiaan kohdanneet,
eli mitään viestiä ei anturin ulkopuolelle lähtenyt.
Pienellä taivuttelulla asia korjaantui välttäväksi, mutta todellinen apu tulee vasta vaihtamalla koko anturi tukevampaan,
jos sellaista nyt on saatavilla. Nythän mittarin viisari heiluu iloisesti mutkissa.Ja vika löytyi . . . . . viallisesta Valeon tulpasta, jollaiset uudet laitoin kolme viikkoa sitten paikalleen.
Ei kuse alleen, ei nypytä. Enkä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Totta tuokin. Alkaa vain olla periaatteellinen kysymys. Ja kun tavoitteena on täydellisyys,
98% ei välttämättä riitä. Mutta jollei vika huomenna löydy venttiilin toiminnasta, täytynee hanskat heittää.Henkimaailman hommaa
Bensan pinta on kannen tiivisteen tasosta melko tasan 25 mm. Vanha ventiili, joka säätää kohon, siis bensan pinnan korkeutta,
päästäisi ilmeisesti kohon hiukan ylemmäksi kuin uusi. (jota en vielä vaihtanut) Käsittääkseni pinta on oikeassa tasossa, eikä siis vaatisi näpelöimistä.Vaihdoin kaikki 5 suutinta vanhasta kaasarista uuteen. Uuden kaasarin pääsuutin on kokoa 165. Mutta kuten todettu, vanhojen suuttimien koosta ei saa selvää.
Eli lirut laskee edelleen alleen, kun koneen sammutaa. Mitähän kannattaisi yrittää seuraavaksi.
Vanhan kaasarin suuttimien koosta ei saa selvää ennenkuin hankin suutintulkin. Suutimet on varsin kohlittuja, eikä mitään takeita
ovatko alkuperäisiä. Mietityttää pääsuuttimen silmämääräisesti suurempi koko verrattuna uuden kutosen kaasarin suuttimeen.
Uusi kaasari on tyyppiä 34 Pics6, vanha Pics5Nypytyksen seurauksena säädin venttiilit kohdalleen, uudet katkojan kärjet, kondensaattori ja puola. Uusi bensapumppu.
Sytytys on vauhtipyörän kolojen mukaan molemmin puolin aivan kohdallaan. Kone vetää ja käy kierroksilla ja tyhjäkäynnillä
hyvin. Menen nyt tutkimaan bensan pintaa ja neulaventtiilin kuntoa. Täytyyhän tämä kuukautisvuoto jotenkin
saada loppumaan.Kiitos vastauksesta. Vaikuttaa siltä, että tämäkään asia ei ratkea itsekseen, vaan siihen on todella perehdyttävä ja paneuduttava.
Ehkäpä juuri se tekee tästä harrastuksesta ylivoimaisen mielenkiintoisen. Jatkoa siis seuraa.Olen nyt ajellut lähinnä kaupungissa kutosen suuttimilla.
Nykiminen on lähes olematonta. Vain matalammalla kierrosalueella nykii jossain kohtaa aivan aavistuksen.Mutta. Joka kerta, kun auton sammuttaa, kaasarin alapuolelta imuputken huohotinreiästä lirauttaa pari tippaa
bensaa. Ei vaikuta, onko säätöruuvi laihalla tai rikkaalla.Eli onko tästä tehtävä se johtopäätös, että suuttimet on vaihdettava. Vai voisiko olla, että ylimääräistä ilmaa
pääsee jostakin seokseen.
Montako vaihdettavaa suutinta kaasarista pitäisi löytyä ?Varmistin, että kaikki suuttimet on kutosen suuttimet, putsasin kaasarin ilmalla ja kas nyt väritulpan mukaan säädöt näyttäisi löytyneen.
(Ainakin vanhan kaasarin nelkun pääsuutin näyttää isommalta. Numeroista ei saa selvää)Ajelen nyt hetken aikaa ja mittailen tuon bensan kulutuksen ja onko käytös muuten riittävän höveliä.
Jos ongelmia ilmenee, teen vielä sen täyden suutinvaihdon operaattion.Hukkaan ei heitetä mitään, mistä vähänkin saa käyttökelpoista.
-
JulkaisijaArtikkelit