Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Pientä päivittelyä projektin kanssa!
Loppukesä tuli ajeltua kun leima tuli ja siihen loppui aktiivinen rakentaminen. Sen sijaan muutama pikkuvika jäi vaivaamaan, ja täytyy niitä tässä sitten korjailla.. Mm. pitkien merkkivalo toimii väärinpäin, taitaa olla lampulta johdot ristissä. Verhoiluja pitäisi laittaa jne. hommaa. Ovipahvit verhoilla, keinonahka löytyy mutta kiinnikkeitä tarvisi JNE. pitkä lista pientä näpräämistä. Hiekkapuhallushiekka pyrkii edelleen esiin korin monesta paikasta. Kai se joskus loppuu.
Viimeisimmät fiksaukset uuden bensamittarin vaihto ja muovitankin vaihto – lähti sitten se mittarikin toimimaan. Tosin vanhakin antoi ainakin vähän muuttuvan vastuksen, mutta ei siis näemmä riittävästi.
Sitten nopeusmittarin vaijerin vaihto, jolloin mittarikin lähti toimimaan! Huomiona – Ei kannata vetää sitä muoviholkkia pois, koska paikalleen asettaminen on pirullinen homma.
Kohta saa laitteen asetella talviteloille, ja katsella mitä sitä talvella keksii laitella.
Tähän (toivottavasti) soveliasta jatkaa – Talvisäilytystilaa löytyy myös Tampereen suunnalla (Kangasalta, Sahalahdelta). Betonirakenteinen kylmä halli, pesu- ja huoltomahdollisuus erillisessä lämpimässä tilassa, paineilma ja pesurit löytyy, muttei työkaluja tässä hallissa.
150€/auto/kausi. Tilaa reilusti, myös veneille ym. kalustolle, ovikorkeus 3,40m.
Joko YV tai 0503104075 tavoittaa.
Projektin fiksailua. Pesin vanhat sisusverhoilut, tuli pyykkikoneessa hyvät.
Talven osalaatikoiden siivous, paljon meni rautaromua tarpeettomana, osa verstaan käyttöhyllyyn ja pari laatikkoa jäi tuleviin tekemisiin. Jännä juttu kuinka kaikisss remonteissa jääkin kourallinen tarpeettomia varaosia 😂
Seuraava projekti on Solifer SM joka löytyi nurkista ja lastenvaunut, 50-luvulta. Saas nähdä kuinka niiden kanssa käy!
2cv hippailu jatkuu talvella isossa kuvassa, kun ei ole muuta. Mm. Roiskeläpät laittamatta ja kai tonne voi massaa vähän sutia kanssa.
Ja Masan avustuksella saatiin putket taas kuntoon sekä nyt myös uusi jarrupääsylinteri laitettua. Ongelma oli, että 2* 9mm lähdöillä olevaa sylinteriä ei mistään saa, joten sellainen piti tehdä.
Muokkaus on helppo ja toi 8mm lähdöillä oleva sopii kierteisen + pohjareiän muokkaukset jälkeen sellaisenaan paikalleen. Männän halkaisija on eri, mutta jarrut toimii yhtälailla.
Sylinterin muokkaus:
– Pura sisuskalut pois, huom. Siellä on jousi, joten pidä vastaan kun avaan lukkorengassokan
– porataan vanhat 8mm kierteet pois 7,5mm terällä kierteen mitalta, varottava ettei yli!
– laajennetaan pohjien 3,5mm reiät 4,5mm terällä jolla hieman saa reiän sivuja vinguttaa kanssa, jotta 4,5mm putki menee läpi. Ei näytä haittaavan vaikka vetää ihan läpi saakka.
– kierretapilla uudet kierteet
– purut ja mujut pois
– paketti kasaan ja siinä se.Uudessa sylinterissä oli se polkimilta tuleva yhdystappi mukana, oli 17mm lyhyempi kuin vanha pitkä tappi. Kannattaa katsoa mitä paketissa on ennenkuin rälläköi ja työstää vanhan tapin jo sopivaksi 😉
Sellaista sadepäivän puuhaa. Erityiskiitos Masalle avusta.
Ja saaga jatkuu..
Eturunko tuli paikattua ja nyt ei jousta + puskuriin suorassa. Löytyi sieltä lahoa kun taas tarpeeksi kaivoi..
Lisäksi kolmiopalkin tuenta yhtämittaisella profiilipalkilla joka nosti korin taas osapuilleen oikeaan korkeuteen. Oli väsynyt ja paikattu oli aikoinaan molemmat puolet rungosta ulkoreunaan, mutta keskeltä pelti puuttui. Arvaten se hieman huonosti tuolloin koria sivusuunnassa jäykistää.
Aivan tyylipuhdas operaatio ei lie ollut mutta ohjaus keveni ja palauttaakin kohtalaisesti. Ei se ohjaus kuitenkaan ihan hengettömän kevyeksi vielä muuttunut, toiseen suuntaan äärilaitaa jäi pieni jähmeys.
Tappionsa tuli huitaista 4,5mm jarruputki poikki. Löytyykö mistään nopeasti helmijatkossarjaa Suomesta, kun ovat nuo pirut vielä aivan noita ihmekokoja…? Vai Ranskalaisetfi:stä tilaukseen?
Lisäksi uudet kitkavaimentimet, vanhat olivat ikänsä palvelleet. Vai vaihtaako oikeat iskarit ja sovitesarja tilalle?
Kiitos vinkeistä mahdottomasti tähän saakka! Aika monta niksiä täältä löytynyt artikkeleista, palstalta ja kokeneilta harrastajilta, paljon jouheampaa saattaa kone kuntoon näin kuin kaikki itse kokeilemalla. Varsinkin kun tässä todella ranskalainen insinööri on pannut parastaan teknisten toteutustaan suhteen …!
Kiitos Jasu vielä, täytyy katsella tuollaisia.
Nyt tosiaan kun rakenteeseen hieman enemmän perehtyy niin asia alkaa valjeta. Jo muinaisessa historiassa – siis 80-90-luvulla, oli tuo eturunko vahvistettu isoilla kulmaraudoilla molemmin puolin etuakselin takaa. Silloin lie kori nostettu pois koska ohjaussysteemin alle oli myös lisätty peltiä ja mun silmään sen tekeminen ei oikein onnistuisi ilman. Tuolloin myös etulattia oli uusittu suoralla kantatulla pellillä, samoin osa keskilattiaa, sivuista en tiedä.
Nyt tehdyn korjauksen yhteydessä näitä ei kaikkia uusittu vaan poistin aika määrän lahoa ja tuplapaikkauksia. Sivulattiat tein suorasta pellistä, oven kotelopalkin pokkaamalla jne. tässä on toki riski, että jonkun millin muutoksia on päässyt myös koriin syntymään. Tämä kolmiopalkki jäi koskematta, niinkuin moni muukin paikka joita ei tarvinnut / ollut välttämätön aukoa ja rassata.
Eiväthän nämä pitsihommat kivoja ole ja hyvää ei tule helpolla. Tässä vain polttelisi saada kärry liikenteeseen mutta eihän sitä mahdottomiin pysty, jos tulee eteen tekemätön paikka niin sitten tulee. Pidemmässä juoksussa uusi runko olisi poikaa.
Aiemmin kirjoitin vähän eopäselvästi; Vasemman puolen eturunko, siis etupuskurista nostamalla liikkuu senttejä. Kori antoi tunkilla nostamalla kuskin puolen kynnyksen alta joitain millejä; Ohjausputki saatiin kuitenkin kokeilemalla n. 5-6mm irti tuolta korin läpiviennin yläreunasta, sitä ei tiedä riittääkö ennenkuin tämän saa jollain tapaa kasaan ja katsotaan sitten…
Kiitos Jasu – nyt kun asiaan sitten pneutui ja purin osaa ympäriltä niin näinhän se on.
Runkoa on vahvistettu tuosta etuakseli takaa jo kerran. Kori tuntuu antavan hienoisesti myöden kun mm. Nostaa tunkilla reunasta. Eturunko ruostunut ja korjattu jo muinoin mutta nyt antaa myös myöden niin paljon että ihan puskurista nostamalla joustaa senttejä. Vanha korjaus paukahtanut saumastaan irti, tosin kylläkin ohjaussysteemi edestä… rattiakseli on myös aukon aivan yläreunassa kiinni, ei varmaan pitäisi.
No, ilmeisen millipeliä tämä touhu. Kitkavaimentimet myös irrotin ja nehän oli umpiruosteessa.
Onko korjaukseen mitään kikkakolmosia, vaiko vain purkua, uuden hitsausta ja ehkä toimii – tai huonoimmillaan sitten vain uutta runkoa kokonaan?
Runko tulee kyllä kuntoon, ei ole niin iso ongelma, mutta tuo ohjaus enemmänkin nyt mietityttää.
Tosiaan aiemmin siis oli kevyt ja toisella kädellä pyörittelin rattia sormien välissä kun siirsin peliä. Nyt ei puhettakaan.
Väliin tuli tuikattua nyt ensin WD40 osien ruosteen irroittamiseksi, mutta tuo on vielä pieni mysteeri että mistä siis tämä metalli-metallia vasten juttu tulee. Kitkavaimentimet ilmeisesti täytyy irroitella ja sitten pääsee näkemään ohjaussysteemin eli hammastangon ja matopyörän? Jos oikein ymmärsin, niin tuon pystyisi jopa työntämään ulos jos tarvii suurempaa huoltoa ja korjausta?
Harjoitus alkanee nyt kuitenkin tarkemmalla vianetsinnällä, ilmeisesti ei yleisimpiä juttuja kun selasin tekniikkapalstaa kymmenisen sivua ja ei yhtään etuakseliin/ ohjaukseen liittyvää ketjua löytynyt, sytytykseen, käyntiin ja moneen muuhun liittyen sitäkin enemmän.
Kyllä, oikeat öljyt tuonne tuli vaihdettua. Jossain täällä olevassa jutussa red linea suositeltiin ja sen laitoin.
Leima tuli – melkein. Kaikki muu kunnossa paitsi ohjaus sitten teki menomatkalla temput. Aiemmin oli hallissa kevyt ja jouheva, mutta jotain ilmeisesti hajosi tai joku kahnaa vastaan, sillä ohjaus ei nyt palauta lainkaan. Pientä tohinaa pitää rattia käännettäessä ja kuulostaa kuin metalli hinkkaisi metallia vasten.
Eturunko myös kevyesti antautui ohjausmekanismin edestä mutta se paikkautuu Kemppiläisellä.
Vielä en ehtinyt enempää tutkia kun otin vain kuskin puolen lokarin irti. Mitenhän tuon siis nyt korjaisi…?
Eilen vaihdoista viimein tuli tämän kimppuun palattua. Pumpun bensaletkun vaihto ja vaihteistoöljyt.
Pohjatulpassa oli ilmeisen paljon pientä töhnää ja jotain metallihitua, ei kuitenkaan oikeaa lastua. Pitääköhän olla huolissaan vai normaalia? Ei tietoa milloin viimeksi vaihdettu…
Nyt on siirtokilvet ja mennään käyttään kärry leimalla. Neitsytmatkaa ja vikalistaa odotellessa!
Releet hankittu ja jo nuo asentaisi jossain sopivassa raossa!
Nyt projekti eteni tuulilasin asennuksen verran. Si seuraten pyyhkijäkoneikko tuntuu toimivan nihkeästi jos lainkaan. Onko vika vain matalassa jännitteessä? Moottori pyörii kuitenkin. Välillä ajan joutuu auttamaan…
Sitten koneisto. Moottoriöljyn vaihdettu, vaihdelaatikkoon on uudet kunhan saa aikaiseksi, starttasi kuitenkin vähän nihkeää. Jos kaataa kurkulle ainetta hörähtää kivasti muutamaksi sekunniksi. Tankki on putsattu, uudet letkut ja ainakin tuntuisi että kaasarille nostaa aineen. Onko vielä joku syy miksei toimisi? Viimeksi ajettaessa (2011) kaikki siis toimi ja aine löysi tankista tiensä sylintereille saakka.
Ei päästy pääsiäisen jälkeen leimalle, eli jos asettaisi tavoitteen ensi viikkoon!
Pääsiäisenä tuli sitten lampaansyönnin lomassa koko jarrupiiri käytyä läpi. Positiivista, että joka sylinteri pitää ja vuotoja ei löydy.
Tuli askarreltua myös avain takanavan laakeria paikallaan pitävän mutterin aikaisuun
Etujarrujen availu nyt oli hanurista mutta sen tiesikin, kun ei kaikkea rojua purkanut ensin tieltä pois. Yllätys kyllä kaikki oli Ok, säätöruuvit pyöri vain kohtuullisella voimalla (ei tarvinnut kaasua eikä yli 0,5m vartta) ja nyt tikiss. Käsijarru säätyi yllättävän helpolla. Kaikki jarrut siis pitää ja vuotoja ei näy. Uusi pääsylinteri on matkalla kuitenkin viitaten ylläolevaan.
Jarrusylinterit pitävät hyvin vaikka ensin ehkä asiaa epäilikin. Hionta omatehdyllä hoonaustyökalulla (12mm paksu rautatanko porakoneeseen, josta 50mm mitalta halkaistu johon saa kieputettua hiomapaperin 400-600-2000, kuva hiotusta sylinteristä.)
Sähkötkin löytyi ja kaikki toimii. Vähän oli maadoitukset hukassa koska mm. umpiot oli maalattu ja näemmä maadoittavat etuvalot umpioon niitillä ja siitä edelleen runkoon. Kun välissä on maalikerros niin virta ei hyppää. Vähän hieromalla homma lähti toimimaan. Saattaa myös olla, ettei kuljettaja ensin tiennyt mitä V ja R meinaa ja milloin vivun pitää olla missäkin asennossa.
Nyt siis pitäisi saada peli kasaan ja vielä pakoputken vaihtaa pala koska puhki. Uutta putkea on ja taivutuslaitteet.
Ennen viikonloppua leimalle ja kokeilua kilpiin jos hyvin käy!
Burton vei lopulta toisenkin tonnin. Ihmeesti sitä kertyy kun koriin lataa sen yhden ja toisenlaista kumia, verhoilusarjaa, kahvaa, nippeliä sun muuta.
Sähköistä tuli muuten mieleen;
Kuuluuko sen valovivun pohjan lämmetä kun virrat on päällä? Nyt meinaan osa ruuveista niin kuumia että sormet meinaa palaa…! Vai vaatisiko relekytkennän? Vai muu vika?
Nyt on työstetty jarruja, takajarrut sai aukoa kaasuilla ja voimalla, etujarruista ei vielä tietoa. Sylinterit aika ryyteessä, mutta avaamalla ja hiomalla tokenivat.
Pääsylinteri näyttäisi huonosta kunnostaan huolimatta pitävän, joten ehkä tästä selvitään. Tosin eipä uusi paljoa maksa ja vaihtotyö on kohtuullinen.
Kun nämä on auottu niin pääsee itse säätötyön pariin. Saapa nähdä mitä siitäkin tulee…
Tänään sitten jatrupiirin kimppuun. Jarrupoljin jumissa ja ei liiku. Poljinmysteeriö irti ja pakka pöydälle. Tuurnalla, vastakierretapilla ja muulla homma sitten saatiin purettua. Pohjalla 0,5cm ruostetöhnää ja mujua.
Tässä kuva kun putsattu ja avattu.
Muut osat harjaten ja jarrukliinerillä puhtaaksi ja pakka maalauksen jälkeen kasaan.
Huomenna paketti kasaan. Vieläkö tulee pitävä?
Purkaessa jarruputki tietenkin poikki koska oli syöpynyt ja juminut. Onneksi takajarrusta sain toisen putken ehjänä irti (sinne siis oli uudet Burtonilta), jotenkin hätää.
Onko muuten mitä kikkaa jolla noita helmiä saisi puristeltua? Vai joku erikoistyökalu?
Huomenna koko laitos kasaan ja kokeilemaan löytyykö jarruvoimaa!
PS. Onko nää LHM vai Dot4- jörjestelmiä?
Jees, ja sieltähän se startti löytyikin.
Jarruputket on M9 kierteellä ja varsin hassulla tiivisteellä, en muita erilaisuuksia tiedä, yritin samanlaiset katsella mitä tuli irroiteltua. Ehjänähän näitä ei taas pois saanut, eli toivotaan että uudet passaa…
Nyt kun startti löytyi, alkaa seuraavaksi jarrujen ja sähköjen metsästys. Joko valokytkimessä on jotain hauskaa tai sitten johdot ristissä, töötti ja parkit löytyy mutta pitkiä ja lyhyitä ei. Laitteeseen ei ole tehty mitään H4 muunnoksia, vaan perus hehkulampuilla mennään. Tämän selvittely alkaa nyt kuitenkin ihan yleismittarilla, koska palaneet lamput eivät nekään ole poissuljettu – tai muu katkos virrankulussa.
Tätä laittelen Kangasalla Sahalahdella. Katsotaan mihin asti pääsiäisen pyhinä ehtii ja ylipäätään onnistuu tehdä.
-
JulkaisijaArtikkelit