Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Mä kiillotin BX Vanin ihan käsipelillä ja fareclan tahnalla, aika jytkyä kamaa kyllä oli. Peltipurkissa.. Tahnaa, suihkepullosta vettä ja vanha T-paita. Alko kuuppa ja konepelti kiiltää kivasti kun vielä kävi toisen kerran läpi würthin hiomavahalla ja päälle suojaksi simonizin kovavaha. Koneenkin ostin, mutta se on tommonen lidlin epäkeskohärpätin jolla ei kyllä tee yhtään mitään, vaatis hirmuisen määrän vahaa sieneen, eli käsipelillä olen vahaillut. Semmoinen rälläkkämallin kone ois kait hyvä versio, mutta pitää olla varovainen ettei vaha pala sillä?
@Musta Hattuinen Mies wrote:
Uudemmissa autoissa valaisimien yhteenlaskettu referenssiluku enintään 75..
Ennen1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin referenssilukujen summaksi 100. 💡
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;Näin vielä viimevuoden syksyllä. Nykyään kaikille ajoneuvoille sallittu referenssiluku 100.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5F61A0FA-61AB-479C-9FF2-9679839E1D63/0/ATT72009_katsastajille.pdf Sivu 2.Kirjottelin pikku romaanin tuosta yleisestä asiasta tuonne https://2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=1&t=4250, siellä voitais jatkaa keskustelua myyntiaiheen ulkopuolelta.
Huonosti löytyy haulla “LA-puhelin” osumia, liekö tuo väliviiva hämää hakukonetta. Onhan näistä keskusteltu. Laitetaan vaikka tänne jatkoksi vähän yleistä asiaa.
LA-eli PR27- eli CB-puhelimen saa kuka vaan ostaa ja käyttää ilman mitään lupia.Sätkäkansalla nämä ovat käytössä lähinnä reissussa kun pitää kartturin kertoa minne kääntyillään ja viimeisen auton että jäin punaisiin, oottakaa!
Käytännön yhteysetäisyys laitteilla on jotain 2-100km autoasemien välillä, tuo 100km vaatii jo korkeat mäet molempien alle ja häiriöttömän kanavan. Auringonpilkkujen ja radiokelien parantuessa tuo yhteysetäisyys muuttuu siten että yhteydet 10-1000km välille ovat todella haastavia.. Läheltä kuuluu, ja keski-Euroopasta, mutta väliltä ei.
Tänäkesänä tuota alkaa olla havaittavissa enenevissä määrin, tämä tilanne vaihtelee noin 11 vuoden sykleissä sekä vuorokaudenajankin mukaan. Eli siis loppujen lopuksi yhteydensaanti on aina vähän tuurista kiinni..LA-liikennöinti ei ole salassapidettävää, ja sitä voi kuka vaan kuunnella, tallentaa ja julkaista vaikka netissä tai juorulehdessä, kannattaa siis miettiä kertooko kassakaapin tunnuslukua kanavilla.. Puhua voi mistä vaan naamakkainkin, kun muistaa että kaikki kuulijat eivät ole tiedossa (näköetäisyydellä/ilmoittautuneet kanavalla).
Sen verran voisi “etiketistä” sanoa, että yleisiä käytäntöjä ja sanastoja on olemassa seuraavasti mitkä kannattaa tietää:
Kun kutsut, sano ensin ketä kaipaat, sen jälkeen kuka olet.
Jos minä kutsun Oltermannia, teen sen näin: “Kilta1 (Kilta1), Kilta35 (kutsuu)”. Kaipauksen alla olevan aseman kutsu kannattaa toistaa, sillä joillakin (ainakin minulla) ajaessa laite “skannaa” (eli hakee jatkuvasti kanavia joilla on liikennettä), eikä välttämättä ole juuri sillä sekunnilla kuulolla kun kutsu käy. Kutsun voi ja mielellään saakin toistaa muutamia kertoja, esim. noin puolen minuutin-minuutin välein.Kun kuulet liikennettä
(tuttuja asemia, tai haluat mennä juttuun mukaan muusta syystä, joka on erittäin sallittua ja suositeltavaa!),
ja haluat puheenvuoron, odota asemien välistä puheenvuorojen vaihtoa (ts. ensimmäinen asema lopettaa lähetyksen, ja toinen ei ole vielä aloittanut vuoroaan), sano lyhyesti “Breikki”.
Tästä eteenpäin olet “Breikkari”, joka pyydetään ääneen, jos “Breikki” kuultiin. Jos muutamaan puheenvuoroon ei tätä tapahdu, yritä uudestaan. Joskus onnistunut Breikki vaatii nopeaa tangenttisormea.. Kun kuulet “Breikkari ääneen” tai vastaavaa, ilmoita kuka olet (“Kilta35 tässä Lahdesta morjensta, mistäpäin kaverit kusottelee?”), ja mitä asiaa, jos mitään, sinulla on.Kuso=QSO=radioyhteys, yhteydenpito radioteitse.
Huutaa=kutsua, puheenvuoro.Kun vaihdat kanavaa tai laitat puhelimen kiinni, on kohtelias tapa ilmoittaa kuuloltapoistumisesta.
Tiivistettynä siis kuka vaan saa/voi puhua kenenkä vaan kanssa, ja mennä mukaan keskusteluun. Älä siis ihmettele jos keskellä korpea, kun “huudat” takanatulevalle että “pitikös meidän kääntyä tonne missä oli noi chevronit tossa vasemmalla?”, kuuluu seuraavaksi “Breikki” “mistä chevroleteista työ puhutta?”….
Oho tulipas pitkä, pitäskö tää Wikitoida..
Kyllähän Helluun pitää yrittää tulla! Varmaksi en voi luvata kuitenkaan kun on vähän suunnitelmat auki..
Aika insinöörejä noi Savolaiset 😆
Mieltä on kaivertanut tämä, toiveissa on mutta en tiedä mistä firmasta pitäisi kesälomaa anoa.. 😡
Ainakin mä lupaan varmasti olla ehkä paikalla. Tullee vietettyä aikaa remppatallilla kun firmalta pakottivat lomille 🙄 .
Hää, mä en edes luntannut, uskotteko!? 😆
Cassiksen kopion tuosta ostin Tsekeistä, maksoi jotain 80e ja risat. Ainakin sillä kotiin pääsi 😆 .
Mailiin tuleva ilmoitus yksityisviestistä viittaa vielä vanhaan osoitteeseen, ja kun automaattikirjautuminen on nyt siirretty 2cv.fi-domainille niin….
Nimim ensiks olin että mitä ihmettä, sit mä olin että…
Noniin, sarjatuotanto pyörähti käyntiin onnistuneen prototyypin jälkeen? 😆
Onnea kosolti!Pyhäntaantie, (eli “vanha Heinolantie”, numero 140), Lahti (vai nastola?)taitaa olla osoite. Numeroa en ala veikkaamaan.. Ohi tuskin siitä ajaa, ainakaan paljoa, Lahdestapäin tullessa oikealla puolella tietä on kaminaa, dyanea ja amia pihassa. Ja kun häpeningi alkaa, niin varmaan pitkin tienvarttakin..
No jopas meitä sorsitaan 🙄
Ei sitä taida kukaan eurolla myydä, noi kaks äxää on ykkönen ja kakkonen, eli 1,299E/l. Eli normi 95 hinta täällä Lahden seudulla. Ei ole mulla niin korkeapuristeista tai turbotettua sätkää että veepoweria tarttis 😆 .
-
JulkaisijaArtikkelit