Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Ja minä otan myös Lassen kyytiin jos lennähtää paikalle sopivasti.
Samalla kun meette ostamaan sitä lämpöanturia rallikaupasta niin kyselkää löytyiskö öljyn lämmitysvastusta joka sopii öljyn tyhjennysropusta sisään. Siis lohko mukaan ja kampiakseli kans kauppaan sovittelemaan. Myyvät tuollaisia ralliautoihin 12 volttisina. Näin moottori saa vähän lämmintä vetoauton sähköistä kun trailerilla niitä siirtelevät talvisin. Joku Turkulainen rallikauppa tämmöisiä kauppasi VM lehdessä joskus … Näitä varmaan ostais aika moni talvikäyttäjä…
Mut on se sentään onni et valituks tuli se kuiskaajat eikä se toka paska. Ylpiänä olen siit et suomeks menee esiintymään eikä kukaan muu ymmärrä mitään paitsi muutama virost.
Käytännössä on kai niin, että suomen olosuhteissa ei sätkän moottoria saa yli kuumaksi millään. Yllätys kenties joillekkin on se, että talvisuojat voi unohtaa nokille ihan rauhassa koko kesäksi. Wanhaan hyvään aikaan, kun ajettiin kilpaa Ahvenistolla niin Henkka päätyi vasta muutaman täpökierroksen jälkeen otamaan talvivermeet veks. En sanoisi että on turhaa haluta seurata öljyn lämpötiloja varsinkin kuumassa päässä, mut kuitenkin suurin apu lienee siinä, että uskaltaa lämpöeristää sitä mottia aina vaan lisää ja unohtaa ne eristykset paikalleen koko kesäks. 2010 tulee varmasti erityisen hieno ??
Kiitos Jasu. Kirjoitit lisää tuosta öljyn lämpötilasta – itse en uskaltanut. Jostakin vain muistan joskus kuulleeni, että tuollainen 120-130 vois olla hyvä ihan öljyn ominaisuuksien kannalta. Vesimittarien anturit ei näitä lämpötiloja mittaa.
Pakkaset paukkuu ja jäätkin. Löysin artikkelin missä Destian mies vakuutteli, että kaikki kamat, viitat, lossit ja sillat on valmiina teitä ( meitä ? ) varten, kunhan jäät vaan kaluston kestää. Sata kilometriä jääteitä saattaapi tulla tiehallinnon puolesta ajettaviksi. Odotellaan nyt rauhassa tilanteen kehitystä. Kolme viikkoa tällaista keliä ja me jäällä 19.2 ????? Helmikuun lopuun tuli tuo SM-hiihto + Mäkikotka kisat sekä killan kevätkokous. Saattaapi mennä tämä jääajelu sen vuoksi maaliskuun puolelle. Ja sitten siirtyä vieläkin myöhemmäksi. Katsellaan …..
Kyllä sen öljyn lämpötila saa nousta toiselle sadalle reilusti, eikä se ole paha juttu. Tässä lämmön mittaamisessa onkin aika ropleemi löytää toimivaa anturi – mittariyhdistelmää. Lähes kaikki anturit on tarkoitettu veden lämmön tarkkailuun ja sehän ei nouse yli sadan. Öljyn lämpötiloja tarkkailevat lähinnä kilpa-autoilijat, joten heidän erikoisliikeidensä valikoimista saattaisi oikeanlainen anturikin löytyä.
Aku Ankan numero on 13 / 1994 Netistähän sen löysin, kun oli samaisessa lehdessä julkaistu toivesarja Juhlan prinssi. Ja nuo toivesarjathan ovat niitä parhaita ja seurattuja.
Aku Ankka ranskan maalla vuokra-autollaan v. 94 Kansi puuttuu – numero ei ole tiedossa – on vain painovuosi.
Maaseudun Tulevaisuudessa muistellaan menneitä.( joskus 2005 ? numerossa )
Hyvin kävi kun suomi historia löytyi. Ei tarvitse mennä ruotsiin rekisteröimään ja sitten suomeen tuomaan. Suomen rekisteröinnissä riittää, kun on luovari siltä, kellä se viimeksi on ollut rekisterissä. Voi myös muuten yrittää todistaa omistusoikeuttaan, mutta saattaa osoittautua yllättävän vaikeaksi tämä. Paitsi jos on se katkeamaton luovutustodistusketju.
Varoitus – Tämä papereiden metsästys voi päättyä ikävästi. Jos tuohon kulkimeen ei ole rekisteriotetta, eikä muutakaan tietoa niin saattaapi olla niin, että sillä runkonumerolla liikkuu joku hyvinkin tuorreemman oloinen kuljin. Veronkiertopalapeliä kun on harrastettu pitkään tässä maassa. Jos ake:sta kyselet niin kannattaisi vain kysellä niitä tietoja ihan muuten vaan,eikä ruveta ainakaan sitten vänkäämään, että ei voi olla muilla tätä, kun se on mulla.
Cuisinier vinkkasi, jotta jos Maarianhaminaan päädytään, niin Cikada ois hyvä ja edullinen hotelli. Nettisivuilla oli vanha syksyinen sänky+aamiainen tarjous 45€ kahden hengen huoneessa. Tuo on aika puoleensavetävää tuo.
Tää jäätieajelu on vaan niin kinkkinen järjestää, että varoitusaika lähtöön saattaa olla esim. neljä päivää. Jääteistä kun saa tiedon, että on käytössä niin jo viikon päästä kaikki voi olla ohi. Käytännössä ulkomaisille ei tätä kannata isommin koettaa. Ainahan on tietty myös niitä, jotka ovat valmiita hyppäämään lentokoneeseen ja kerkeävät paikalle nopeammin kuin yksikään suomalainen. Tuo mitä ekassa viestissä ajankohdaksi suunnittelin ei tosiaan ole lukkoon lyöty, vaan pyrin seuraamaan jäätietilannetta. Kun kaikki merkit näyttää hyvältä, laittaisin sähköpostin alkuviikosta ilmottautuneille, jotka sitten vahvistaisivat ilmottautumisen. Tässä vaiheessa vasta voisin varata yöpymispaikat eli menee jo loppuviikkoa. Ja sitten onkin jo perjantai ja lähtö. Ainoa paikka Kumlingella isommalle ryhmälle on Remmarine stugby ja vähintään tänne meinaan ajelulla tähdätä.
PÄÄSAARELLE?
Talvesta saattaa tulla harvinainen ja saattaa meri jäätyä siihen malliin, jotta myös pääsaarelle pääsisi ajamaan. Tämähän sitten kannattaisi tehdä samaan syssyyn. Käytännössä sitten tulisi yksi yöpyminen lisää, koska päivälautat Maarianhaminasta Turkuun lähtevät noin kolmelta ja kiire pilaa monet hyvät asiat. Eli sunnuntaipäivälauttaan ei kannata kiirehtiä vaan ottaisi suosiolla lomalisäpäivän. Hotelleja Maarianhaminassa varmasti piisaa yöpymiseen ilman varailuja.
( tänään just uutisissa ennakoitiin jotta tanskan salmetkin jäätyy – viimeksi 15v sitten )Hyvinä pakkastalvina tuonne Kumlingeen asti on merkityt talvitiet. Paikalliset ne sinne merkkaavat vapaaehtoisvoimin. Eksyilemään (pahasti) ja kuolemaa uhmaten ei ole tarkoitus ajella. Jos Teilin ylitys ei kulkimella ajamalla onnistu, niin aivan hyvin sitä voi sitten kotiiin päin lähteä. Näin tulee retkestäkin päivää lyhyempi. Tulisihan käytyä Ahvenanmaalla kuitenkin kun tuo Kumlinge on sitä jo sekin. Kesällä sitten veneillään.
-
JulkaisijaArtikkelit