Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
CitroMarc tuolla aiemmin keskustelussa viittasi uuden 9mm kierteen tekoon 8mm reikään – onnistuu – mutta HUOM. Uuden kierteen tekijällä sopii olla sopiva kierretyökalu, joka tekee kierteet riittävän syvälle, jotta kumitiiviste tiivistää kunnolla.
Puskurin kiinnitysrautoja on sitrosella ollut myynnissä ihan uusia. Kandee kysyä.
Visan penkit on mielestäni niin kurjat istua ettei kannata niitä valita. Tämähän kyllä riippuu istujan selästä mutta vanhan (minun) selkä ei kestä.
Kaikkea sitä oppii kun näitä lukee. Paljonkohan sellaisia azameja sitten tehtiinkään ?
Ihan uskomatonta touhua ja vielä kotomaassa. On siinä meikäpojallekkin korjausmallia kerrakseen.
Siinäpä tuli tuhti tietopaketti – kiitos kaapelimiehelle – ( telehallintokeskus = ficora …. miksen mä sitä hokannut )
Kiinnostuneille runsaasti luettavaa löytyy täältä: http://lakutsu.net/laardi/index.html . Paljon asiaa vaan on säädöspuoli pahasti vanhentunutta. Aikoinaan oli sellainen laitos kuin telehallintokeskus jonka sivuilta löytyi voimassaolevat säädökset – mistähän nykyään?
Tein isomman rempan -80 luvun lopulla, jolloin meni vaihtoon runko ja pohjapellit tein suorasta pellistä. Siitä lähtien on kuljin ollut kaikki talvet käytössä. Lisälämpöä oli pitkään tuottamassa vanha eeberi, mikä ei yleensä suostunut pakkasella toimimaan. Lopulta tuo lakkasi toimimasta kokonaan ja ajauduin lisälämmitinkaupoille ihan uuteen laitteeseen kaksi talvea sitten. 3000 W diisseli maksoi noin 700 E, mikä oli noin puolet laatumerkkien hinnasta. Tämä on tsekki valmisteinen, mikä nyt olikaan. Ekana talvena laite lakkasi pyörimästä ja vein sen takuukorjaukseen. Antoivat uuden, kun ekassa oli kuulemma akseli kiero, eli laatu ei kai ole kummoinen näissä. No nyt lämmittimen kestotesti jatkuu tuon toisen osalta. Harvemmin kyllä tulee kuljinta kiusattua yli -10 pakkasissa ja lähinnä tuon käynnistyksen takia, kun ei ole moottorille esilämmitystä. Mut kyllä on mukavaa hämmästyttää kanssa-autoilijoita kunnon pakkaskeleillä rättärillä kurvailemalla.
Juhlavuosi ” wanhustiinalla 25 vuotta ” päättyy pian. ( uudet juhlávuodet edessä)
No tästäkö teoksesta löytyy amin peltiropelitietoa ? Eli onko varaosanumeroa tuuletinropelille missä on kiinteä hihnapyörä ja koskahan on vaihtunut sit muoviseks ? Odottelen sitä tiedostopankkia josta sitten imuroin itselleni opuksen.
Kyllä peltiropeli on ihan tehdastekoinen. Ulkopuoliset laturithan tulivat Ameihin jo heti alusta, henkilömallisiin 2cv ajoneuvoihin vasta uuden nelkun ja kutosen mukana, Dyaneen alusta lähtien mut sitten pakujahan sai kai amin koneella varustettuna jo aiemmin. Peltiropelin tuomasta lämmöstä olen nauttinut jo 25 vuotta.
Mistäs se minun peltiropeli sitten on kotoisin?
Tarkastinpa dyanen varaosakirjasta ropelin olomuotoa. On jo muovia kaikissa malleissa moottorista koosta riippumatta heti alusta lähtien 68 – niin 21 hp ja ami koneet sekä nelkut. Itselläni on vanhus tiinassa peltiropeli ja nythän se paljastui ettei siellä sellaista saisi olla. Ami varaosakirjasta ( tai paku ) voisi selvitä koska pelti vaihtui. Onkohan sellaista kellään. Merkittävää asiassa on kiilahihnapyörän halkaisia – ovat nuo vanhemmat tasavirtalatureilla ja niissä isompi halkaisia, jotta laturi pyörii vinhemmin. Eli helppo on lyödä ropeli kuin ropeli paikalle mut jos vielä tasavirtavehkeet käytössä niin huomattavasti vaikeampaa on löytää.
-60 luvun ami 6 ropeli on peltinen ja se on sama kuin vanhuksissa joissa laturi koneen rungossa – amissa taasen on ulkopuolinen laturi ja homma on hoidettu niin että peltiropelin taakse on hitsattu sopiva hihnapyörä – ja niitähän on tyrkyllä kellä ? Ainakin Dyanen 21 hp koneissa oli kai myös näitä ?
Kyllä sitrosen palvelu on meikälle jopa erinomaista. Kun lähti taasen hollantiin reissuun niin soitteli ja kysyi et tarvitsenko vielä sitä mitä ei aiemmin ollut myydä. En tarvinnut mut tilasin varastoon Wanhus Dyane 6:sen pakoputkia jos sattuu löytämään sieltä. Ei ihan helppoa löytää.
Tulkee poies vain – viime vuonnakin oli Forssalais-Jokioloisvahvistuksia.
-
JulkaisijaArtikkelit