Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Eli tässä minun koneessani (nelkku) keskipakolaite kääntää jo tyhjäkäynnillä sytytystä aikaisemmalle. Koska käsin pyörityksellä merkkiin asetettu moottoroeri ole mekisää kun sitä katsoo Stropolla. Eli ilmeisesti jousille pitäisi tehdä jotain. Systeemin pitäsi olla jäykempi. Onkohan tässä sama kuin “normaalissa” autossa, että toinen jousi on jäykempi ja laskee sytytystä kääntymään vasta toisen ollessa topparissa.
Vieläkö joku jaksaisi minulle täsmentää seureevat seikat: Kun laitan käsin pyörittämällä “merkin” kohdalleen.(Se reikä vauhtipyörässä on tosi hankalassa paikassa. Öljytikun putki just samassa linjassa. Meistasin vauhtipyörään viirun kun kone oli halki.) niin stropo näyttä 5-6 hampaan ennekkoa tyhjäkäyniillä. Kierroksia nostaessa kuuluu nakutusta.
Kysymys: Sropolla tarkistettaessa, pitäisikö tyhjäkäynnillä ennakko asettaa merkkiin? .PS. kumi laadusta. Tarkistin laskusta.
Kumin tyyppi on ETRA NBR YB. Toivottavasti se on tähän sopivaa.Piirtelin siitä räjäytys-kuvan kun se oli hajallaan. Lieriökumissa olevia topparinystyjä en osannut korvata muutoin kun pujotin 0,5 mm messikilangan reijistä läpi ja kiersin sen myäs lieriön ympäri.(langasta vanne lieriön ylä- ja alalaitaan. Ehkä tuo kuva selvittää
[img]Ostin kumin paikallisesta TK-muovi nimisetä liikkeest. Eriittäin ystävällinen myyjä kertoi tuntevansa Jasun mainitsevan Vito-kumin, mutta sitä ei ollut saatavilla. Hän myi minulle kumia joka kestää öljyä ja lämmintä (hetkellisesti jopa 140°). Ilmeisesti jotain synteettistä kumia.
Kiitoksia vinkeistä. Alimmainen kumilieriö vähän epäillytti, mutta teinpähän sekin.
Teemu Eerolan ohjeiden (Pöytäviinapullo lattialle, puolilleen punajuuriliemellä värjättyä vettä. Öljytikun putkesta 11 mm kirkas muoviletku pulloon.) mukaisellla mittauksella tuli seuraavat tulokset.
Ennen korjausta vesipatsas letkussa nousi tyhjäkäynnilla 30 mm ja kierroksilla hupeni nollaan (0) tai alle.
Korjauksen jälkeen vesipatsas letkussa nousi tyhjäkäynnilla 110 mm ja kierroksilla 70 mm.
Aika näyttää miten se jätkossa toimii.Mitä tarkoitit “vaihtaa” kumit. Onko niitä varaosina vai pitääko ne tehdä.
Voiko huotinlaitetta mitenkään korjata. Minulla nelkku työntää tipan öljyä ulos nokka-akseli kaulalta. Laitoin muoviletkun poistoaaukkon ja tein pienen säiliön jonka ajoittain tyhjennän.(kun kasastus valitti öljyvuodosta)
Kyllä niillä jotenkin pärjää. Rosteriin kierteen teko tuhoa tapi/pakan. Vääntimet saattaa kestää jokun aikaa, mutta hinta/laatusuhde on hyvä.
Ole täydentänyt systeemiä irtotapeilla. Viimeiksi tarvitsin 14/1,5 mm tappia öljylämpömittarinanturin varten moot.lohkoon. Yksi kierre ja tapin hinta liki 50 Euroa. Huh huh.
Löysin 14 mm pultin ja ajoin siihen rälläkällä 3 uraa ja poistin pikku viilalla “räyskeet” ja kierre alumiiniin onnistui hyvin.Nyt tilanne on sellainen, että eri pyttyjen välinen syt.kohdan heitto on n.1-1,5 hammasta. Tiinassa on vähän vaikea takoa sitä nokkakappaletta. Teemu Eerolan mukaan yksi hammas on n.3° ennakkoarvoon eli heitto on nyt +- 3°.
Enimmillään 6°. Vähän epätasaistahan tyhjäkäynti on. Tosin olen vuosia ajelut sytytksen ollessa täysi pielessä, mutta onpa kone kestänyt.Minulla limput sijaitsevat nollatilanteessa (kone ei käy) akselin ja toppareitten puolessa välissä. Josta johtuen nokkakappele pääsee nollatilanteessa kääntymään kumpaankin suuntaan. Jouset palauttavat sen tähän keskiasentoon. Se on siten vähän holtiton (kun on vielä pientä välystä). Tarkoitus on kait syt.ennakon lisääminen. Vai onko systeemin ajateltu myös kääntävän myöhäisemmälle.
Sitten tuo Stroposkoopilla säätäminen ?. Kun olen laittanut sytytyksen merkkiin niin Stroposkooppi näyttä mahtavaa ennakkoa jo n.900 r/min nopeudella. (Toivottavasti kuva onnistui. Eka kerta.)
[img]Kukaan ei vaan tieny muistanut (ei edes vanhusten vaalijat)
Oovatko konepellin sisäpinta ja etulokasuojien konehuone puoli mustiä ?.
Vai onko kysymys aiheeton.(museokatsastus)Olen säädellyt, naputellut ja ihmetellyt. Saan sytyksen likimain kohdaleen , mutta melkein “yskäsystä” se siirtyy. Eli Missä asennossa jousien varassa olevat epäkeskolimput pitää olla aksliin nähden. Kiinne akselissa ?.(lepoasennossa). Vähän ihmetyttää kun nokkakappale pyörii kuin lampaan saparo. Olisin piirtänyt kuvan mutta en tiedä miten sen voi lisätä.
Näitpä vaivaa tuon hienon kuvan kannsa. KIITOKSIA. Pittä tuo vinous tarkistaa kunhan saan hankittua mittakellon. T.kake
Tuntuu kuitenkin epeätodennäkiöiselta kun olen tarkkaillut kolmella eri nokkakappaleella.
-
JulkaisijaArtikkelit