Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Kaikenlaista voi rakennella. Mulla oli kauan sitten sellainen puolikuutonen, joka myös kulki oikein hyvin ja kovaa.
Vakio nelkun koneeseen porattiin sylinterit kutosen männille. Mäntiä joutui hiukan viilaamaan laelta, etteivät osuneet kanteen.
Puristukset oli tosi kovat ja voimaa kaikilla kierrosluvuilla. Kaasarina oli se vakio 1-kurkkuinen, mutta suuttimet suuremmat.Kerran tulin puolikuutosella Rukalta (SuomiRuntilta) kohti Hämeenlinnaa sunnuntai-iltapäivänä pintakaasulla reipasta matkavauhtia.
Parolassa polliisi pysäytti ja kehui, että hyvin kulkee rättäri. Kerroin, että jos olisin tiennyt heidän mittailevan, olisin voinut koittaa mitä
vehje täysillä kulkee. Nyt sain todistuksen 118 kilsan vauhdista, ja se maksoi suunnilleen saman markoissa 😀Eihän tuo laite sitten kovin montaa kymmentä tuhatta km kestänyt. Nelkun ihka uusi kampi oli kiertokangen alapään laakerien osalta valmis.
Mutta hyvin toimi tuokin sen minkä kesti ja kulki vielä aika lailla lujempaa, mitä ajoin tuohon tutkaan.Jos Pahkalla ja Hitlerinkostolla tarkoitatte kuplafolkkaria, niin ihan vanhoissa oli kyllä 20 mm männätappi.
Aikoinaan itsellänikin on ollut kyseiset männät/tapit poratussa kutosessa, mutta mäntä on niin onnettoman mallinen,
että puristukset jäävät olemattomiksi.Lisäksi ainakin silloin käytettyjen tarviketuotteiden laatu oli niin huono, että öljyä kului tolkuttomasti, kun
männänrenkaat alkoivat laskemaan läpi jo parinkymmenen tuhannen kilsan jälkeen.Muuten kone oli kyllä sellainen sitkeän letkeä ajettava. Kai ne lisääntyneet kuutiotuumat jotain auttoi.
Virityshän on tunnetusti onnistunut, jos teho ei laske yli 10%.27.8.2011, 12:26 vastauksena käyttäjälle: Killan 50 v-juhlat – "SÄTKÄLÄN SÄPINÄT" 18.-22.7.2012 #152432En ole tietoinen, minkälaista ilmoittautumissysteemiä tuohon tapahtumaan on suunniteltu, mutta ainakin itse olen
järjestämissäni isommissa häppeningeissä laskuttanut osallistumismaksun ilmoittautuneilta ennakkoon.Silloin on joku suuntaa-antava käsitys siitä, paljonko väkeä saapuu paikalle. Ehkä 10 -15% ennakkoon maksaneista jää pois,
mutta jonkun verran tulee aina extempore väkeä jälki-ilmoittautuneina. Ja budjetti pitää paremmin, koska ainakin imoittautumisrahaa,
jota ei palauteta, on tullut jo tilille.Laskuttamisessa on oma työnsä, mutta se helpottaa ja nopeuttaa H-hetkellä huomattavasti toimintaa = vähemmän jonotusta.
Jos ne öljytilkat koppia avatessa lirahtivat tällä kertaa maahan tai tallin lattialle, niin ensi kerralla
kannattaa muotoilla tyhjästä öljykanisterista sopiva kulho, joka mahtuu sylinterinkannen alle.Vielä kun laittaa ensin rättiä, tai sanomalehteä sen alusastian alle, niin syntyy hyvin vähän sotkua
venttiilikoppaa irroitettaessa 8)Hyvä hyvä! Tartteepa seurata kisailua, vaikka tosin ihan 24 tuntia tuskin jaksaa putkeen kattella 😯
Edit 27.8.2011: Startti 24 tunnin 2CV-kisaan on siis klo 19 (meikäläistä aikaa) tänään lauantaina. Pakko katsoa 😀Jos sopivaa gummia ei ala löytymään, niin näitä näkyy saavan aika kohtuuhintaan myös uutena.
Esim. uudet alle kärryyn, niin jää kaksi käytettyä varapyörää (voi nääs sitten myydä toisen pois jollekin tarvitsevalle 😀 )
http://www.tiptopmaker.de/shop/article_26/ANH%C3%84NGERRAD-REIFEN-4.00-8-m.-FELGE-85-mm-Nabengr%C3%B6%C3%9Fe.html?shop_param=cid%3D12%26aid%3D26%26″ onclick=”window.open(this.href);return false;Kysyppä lasiliikkeestä!
Ennen ainakin ovat tehneet vaikka minkä mallisia laseja tarpeen mukaan.
Jopa tuulilaseja sätkään.@kari80 wrote:
Ami6 chaneloitu 10 cm…isokin immeinen mahtuu mainiosti ( Gaetan ) kuva Snailin sivuilta josta löytyy myös hyvät kuvat
suomi tiinasta.
http://www.servimg.com/image_preview.php?i=1954&u=11494916″ onclick=”window.open(this.href);return false;Nooo… mainiosti on ehkä sittenkin vähän ylimainostettua 😀
Ajokenkinä on aamutossut ja sittenkin varpaankynsi piirtää viivaa hanskahyllyn alapintaan.
Kunnon läskipohjat, tai lenkkitossut eivät kyllä sopisi liikkumaan pedaalilta toiselle 8)Tosin voi kait sitä hyllyäkin nostaa suhteessa lattiaan… vai tulisikohan taas uusia ongelmia… tosin ne taitaa olla
innokkaille rakentelijoille vain hidasteita.@Jalppis wrote:
Channellointi = auton koria lasketaan alaspäin lattiaa nostamalla. Eli ajo-ominaisuudet ja kulkimen jousitus/alusta ei muutu. Jousituksen korkeus voi olla jopa sama kuin vakio korisessa kulkimessa, kuljin vain näyttää matalammalta channeloinnin seuraksena. 😯
Voisin kuvitella, että lukuisten teknisten vaikeuksien lisäksi kyseisen korin pudotuksen (lattian noston) seurauksena ohjaamossa
tulee aika ahdasta. Ainakin korkeussuunnassa. Sätkässä/Tiinassa tilanne sattaa olla siedettävä, koska katto on kangasta ja
sen saa jopa rullalle. Mahtuuko jalat vielä kojelaudan alle? Kenkä kaasulle?Olen myös nähnyt peltikattoisista amerikkalaisista ajoneuvoista tehtyjä vastaavia rakennelmia – kieltämättä aika hienoja ja erikoisia.
Niissä joissakin on lattian noston lisäksi kabiinin kattoa laskettu (koria madallettu ylhäältä), eli kuskilla ja matkustajilla voi olla aika piukat paikat. Ajetaankohan niitä
lähes makuultaan, vai onko kuskien oltava näytösajoissa erityisen pienikokoisia (lyhytkasvuisia)? Pääasiassa tällaiset metrin korkuiset ajokit lienevät näyttelyesineitä.Tämä aihealue tuntuu olevan perin totinen ja vakavahenkinen, joten pyydän jo etukäteen anteeksi, jos suhtaudun jollain tapaa ymmärtämättömästi
kyseiseen tyylisuuntaukseenKaiken kaikkiaan on hienoa, että tällaistakin yritteliäisyyttä ja luovuutta löytyy. Monet eivät varmaan raaskisi (osaisikaan?) modifioida kuljintaan noin rankasti, mutta
eihän niin tarvitsekaan tapahtua – jokainen rakennelkoon tyylillään. Ainakin minun puolestani. Mersun maski sätkässä on tosin mielestäni aika karsee…Taitaa nää kaikki laitteet olla hiukan madallettuja reissuvarustuksessa.
Sori surkea kuvan laatu – otos on ikivanha, kaukaa viime vuosituhannelta…Kiitos järjestäjille myös meidän porukan puolesta. Kisoissa oltiin nyt vaan katselijoina, mutta
tapahtuman tunnelma oli ihan kunnon vanhanajan leppoisa meininki.
Monia vanhoja tuttuja tavattiin ja muutamia uusiakin löydettiin.Viihdyimme siis paikalla ja ruoka oli hyvää. Jonottamista ei ollut ollenkaan 😀
Kiitos myös kaikille, jotka osallistuivat Matula-koiramme ensiaputalkoisiin maa-ampiaisten hyökkäyksen seurauksena.
Matula elpyi pikapikaa, kuten esikuvansakin ja voi taas erinomaisesti. Vuh!@Isoo-Jukka wrote:
Mulla on tosiaan niitä peilinkorjaussarjoja tuomisena Salbrisista, mutta osa reissukamoista yhä purkamattomana kasana eteisessä. Koitan palata asiaan pian.
No panic 🙂
@Wonderi wrote:
Jukan viime kesänä trokaama peilinkorjaussarja oli niin hyvä ja halpa että ei mun mielestä kannata metritavaraa etsiä. Varsinkin kun se tiivistekumin oikea mitta on niin erikoinen ettei sitä voi käsittää todeksi ennen kuin on saanut paikalleen. Ja halpa korjaussarja varsinkin jos ajattelee että se sitten taas kestää esim. 20 vuotta.
Onko joku kokeillut laittaa laajakulmapeiliä sätkän peilinkuoriin? Vuosi sitten teetin uudet peililasit ja ensin meinasinkin tilata laajakulmatavarasta, mutta tulin katumapäälle ja otinkin suorasta peilistä “jos laajakulmainen ei sovikaan paikalleen”. Siitä suorasta peilistähän ei paljoa näekään, varsinkin jos on tottunut raskaan kaluston puolen sätkän kokoisiin peilivarustuksiin.
Tuollainen korjaussarja on varmaan pienin kustannus vanhan kulkimen ylläpidossa 😀
En minä nuukuuttani sitä asennuslistaa metritavarana ajatellut hankkia, enkä satojen vuosien tarpeeksi – ikää on jo sen verran plakkarissa.
Ajattelin vaan selvittää, olisiko tavaraa ihan kotimaisessa kaupan hyllyssä saatavana. Jos olisi, voisin ostaa parikymmentä metriä ja jakaa
muillekin tarvitseville. Näyttää vähän joka toisen peilin reunat jo repsottavan.Jos saan Jukalta yhden sarjan ostettua – onko niitä vielä? – niin voin selvittää toki profiilin itsekin. Mutta jos joku voi leikata omasta listastaan
parin millin siivun ja kuvata sen, sekä lähettää tänne foorumiin ihmeteltäväksi poikkileikkausprofiilin, sekä mittoja, niin sekin olisi mainio juttu.Pari linkkiä lasituslistoihin. Olisiko noissa samannäköistä tuotetta?
Meinaan jos tilaisi metritavarana…http://www.rexio.de/de/do_detail.php?DOID=193&JoinTo=73&ListID=104″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://80.81.180.207/etra/teknisetkumit2009/flash.html#/33/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ainakin tuolla ensimmäisessä linkissä on aika pieniä listakokoja, sikäli mikäli osasin lukea
kuvia oikein.Minulla oli samanlaista ongelmaa. Tosin nyki se hiljaisemmassakin vauhdissa.
Ryyppy auttoi hiukan. Minun tapauksessani ainakin luultavasti siksi, että se nosti tyhjäkäyntiä.
Tosin kutosen koneessani oli nelkun kaasari, nelkun suuttimilla – eikä soppaa tullut imusarjaan tarpeeksi.Kokeilin vaikka mitä ja nyt on kiinni kaksikurkkuinen kaasari ja vieläkin nykii, mutta aika lievästi.
Venttiilit säädin myös ja katkojan kärjet vaihdoin kärjettömään systeemiin. Vaihdoin myös tulpat ja
tulpanjohdot. Mikään ei parantanut merkittävästi nykimistä.Sitten aloin tutkailemaan voimansiirron välyksiä ja huomasin, että vetoakseleitten boorit haitarikumien alla olivat ihan kuivat.
Rasvanipat olivat tukossa ja kaikki aiempi rasvan puristelu oli ollut ihan turhaa.Vetarit suorastaan leikkasivat kuivuuttaan kiinni ja aiheuttivat ilmeisesti valtaosan kiusallisesta nypytyksestä.
Irroitin rasvanipat ja pesin niitä perusteellisesti. Aukesivathan ne.
Sitten rasvaa akseleihin – kymmeniä puserruksia, nimittäin tilaa oli minne painaa.Tällä hetkellä nykimistä on aika vähän ja harvakseltaan, mutta ei tuosta vanhasta voimansiirrosta ihan uutta
pelkällä rasvalla tule.
Tulin siihen tulokseen, että kaasari ei ollut ainakaan tässä tapauksessa pahin syyllinen nytkytykseen.Luultavasti moottorin etupään kiinnityksen kumityynyt ovat myös pehmenneet kelvottomaan kuntoon.
Joku päivä kun taas innostun ropaamaan, vaihdan ne ja sitten kuulostellaan, josko vielä tulisi parannusta asiaan. -
JulkaisijaArtikkelit