Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Melko ruokailupainotteiselta kuulostaa Henkka teidän retkeily.
Ihan tulee itellekin nälkä 😉Eikös tuo jälkimmäinen väite ole ns. uutisankka???
Mielestäni J-M Latvala, Suomi, tuli kakkosena maaliin – valitettavasti ei sitikalla.Muotoilu viittaa hieman takapenkin istuinosaan. Voisiko olla joku painavantavaran kuljetustaso penkin päälle???
Tai sitten etupenkin alle tavarahylly (poistaa jousituksesta puolet, kun ahteri ottaa kiinni tavaraläjään…?)Arvaamista helpottaisi ehkä, jos tuon ritilän mitat olisivat tiedossa…
@HENKKA wrote:
Katselin kesäretken reittiä ja hyvältä näyttää. Kurjaa, ettei Gentin Blaarmeersenin kämppäriä saatu, sillä sieltä olisi ollut lyhyt matka vanhaan kauniiseen Genttiin, mutta ei Zelestäkään ole sinne kuin 30 km suuntaansa.
Bois de Bolognen kämppäri on lähellä keskustaa ja sieltä matkaa lähimmälle metrolle ei ole kuin muutama minuutti. Toivotaan, että sieltä löytyy kaikille hyvä yöpymispaikka. Ei taida vahtimestari enää viedä Velo Solexilla leiriytyjää paikoilleen kuten vuonna 1981, jolloin vietimme mm. Pelle Niemelän 60- vuotisjuhlia ja saimme santarmit paikalle, kun kävin kuuluttamassa paikalla olleet suomalaiset keskuskaiuttimien kautta suomeksi viettämään juhlallisuuksia. Hajaantumaanhan me jouduimme. Kivaa oli kuitenkin.Monta “hauskaa” muistoa tuli tuolta -81 Bois de Bolognen leiriytymiseltä myös mieleeni. M.m. vessojen tummahko siivousryhmä ilmanraikastajineen, leirintäalueen kaupan ärhäkkä kassaneiti, nuo Henkan mainitsemat koppalakit, jotka opastivat (lue määräsivät) teltan paikan, sekä kivikova maasto, johon teltan maakiilat eivät uponneet muuten kuin vasaralla. Vasaran puuttuessa puukenkää käytettiin nuijimiseen kohtalaisella menestyksellä. Kaiken lisäksi emme olleet tehneet etukäteen mitään varausta ja saimme jonotella portilla useamman tunnin sisään päästäksemme – mutta hauskaa se oli silti kun vaan asenne oli oikea (nöyrä).
Toivottavasti paikka on entisensä 😀 kun sinne menette.Tuollainen kuluminen voi myös johtua ihan omasta ajotyylistä.
Tuleeko otettua oikealle kääntymiset (ne jyrkemmät!) risteyksissä hieman agressiivisemmin?
Jarrutatko kaarteen sisäänmenossa, kun pyörä on kääntyneenä ja ajokki kallellaan?Ajatko suoralla tiellä asvalttiin kuluneissa ajourissa jotenkin “rinteessä”?
Muistaakseni Heikkilän Aulis joskus heitti ilmaan hyvän kysymyksen: Miksi pitää ajaa niissä ajourissa, kun sätkä
muutenkin menee kuin kiskoilla?Itse ainakin syyllistyn kaikenlaisiin tuollaisiin juttuihin ja saan kulumaan jokaisen käyttämäni
laitteen renkaat kummallisesti milloin mistäkin – ilman että kaikissa laitteissa olisi vikaa.Rengaspaineen nosto vähentää yleensä renkaan reunan kulumista, mutta sitten nimismiehenkiharoissa kolisee
entistä enemmän. Joskus nuorempana tuppasi kulumaan maalikin sätkän vanteen reunasta ja luulen ettei se johtunut harituksen
puutteesta, eikä rotvallin reunaan osumisesta 😀Niin… nytpä poksahti päähäni noista kamelinpaskoista vielä yksi hyvä vaihtoehto sätkäreissulle.
Saksalaisia kolmekirjaimisella merkillä varustettuja moottoripyöriä (boxereitakin) myyvät liikkeet tarjoavat
myös kätevää kamelinpaskasarjaa motoristeille. Miksei siis rättäristeillekin?Minulla on ollut sellainenkin mukana kulkimissani joskus. Paketissa on paikkausmällejä, työkalut, liimat, täyttöadapteri
ja siihen sopivia pieniä painepatruunoita kolme kpl. Paketti riittää yksistään paikkausensiavuksi, ilman mitään pumppuja
tai kompuroita. Parilla painepatruunalla saa täyteen pullean mönkijänkumin, joten varmaan myös sätkän “fillarinkumin”.Tuolla aiemmin oli jo monenlaisia renkaan paikkaustarvikkeita, mutta en ainakaan huomannut
perinteisiä “kamelinpaskoja”, joita saanee vaikkapa Motonetista tai Biltemasta. Pakkaus on pienikokoinen.Kamelinpaskalla saa vaikkapa naulan, terävän kiven, oksan, tai vastaavan tekemän reiän siististi paikattua
ilman paikkausvaahdon töhrivää ominaisuutta. Naula tms. vaan pois kumista ja “paikkausmälli” pakkauksen
työkaluja ja vulkanointiliimaa käyttäen reikään. Ilmaa voi sitten lisätä vaikka ihan perinteisellä käsi-, tai jalkapumpulla,
jos ei omista 12V pikku kompuraa. Toimii useimmiten vaikka pysyvänä paikkana.Näillä saa korjattua ajokuntoiseksi aika isonkin reiän tunkemalla sinne useampia “paskoja”. Vain renkaan kyljessä paikkaus ei
oikein toimi, mutta kulutuspinnassa erittäin hyvin. Kanvestireiästäkin ilma tulee kuitenkin paljon hitaammin pois ja ilmaahan
voi aina välillä pumpulla lisätä.
Tuolla mönkijähommissa kamelinpaskoja joutuu välillä käyttämään, kun varapyörää ei ole metsän siimeksessä kellään mukana ja
siellä renkaan alapuolellakin pitäisi olla kuitenkin hitusen ilmaa, ettei kumi lähde vanteelta.On hyvä ottaa reissuun mukaan myös jonkilainen pakkaus “ohvia”, koska rempan teko hyttysten riivaamana
on tien poskessa kiusallisen näköistä huitomista.
Jos ensiapulaukussasi ei ole kyypakkausta, suosittelen sen lisäämistä sinne. Esimerkiksi ärhäkkä ampiaisparvi
voi tehdä olosi perin tukalaksi ilman kortisooninappeja. Nimim. kokemusta omaava.
Ihan tavallisia särkylääkkeitä on myös hyvä laittaa ensiapulaukun täytteeksi.En tiedä voiko näitä nimittää työkaluiksi, mutta kuitenkin…
Vannetukussa näyttäisi olevan hyllyssä myös aika edullisia 135 – 15 Nankangeja.
Nopeuttakin saa pitää max. 190 kmh 😀
http://www.vannetukku.fi/cx668-comfort-grip-p-24790.html” onclick=”window.open(this.href);return false;5.6.2011, 19:35 vastauksena käyttäjälle: Isompaa suutinta kutosen kaksikurkkuiseen kaasariin #161929@niko wrote:
Minkäs kokoinen on Kutosen kaksikurkkuisen (kurkut 18 ja 26) kakkoskurkun vakiosuutin? Ja mistähän mahtaisi saada pykälää isomman?
Epäjärjestelmällinen empiirinen tutkimus Sätkän sielunelämästä menossa…
Löytyisköhän tuolta?
http://www.vekastore.fi/index.php/default/tarvikkeet-ja-varusteet/tarvikkeet-ja-yleisosat/kaasuttimet-ja-osat/kaasuttimet-ja-osat-mikuni/mikuni-suuttimet.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Tai tuolta?
http://www.aircooled.fi/shop/index.php?categoryID=364″ onclick=”window.open(this.href);return false;
@Isoo-Jukka wrote:
Mielenkiintoista, tuollainen tarvittaisiinkin, mielellään kuitenkin pohjasta “läpinäkyvä”.
Nostimia löytyy myös ns. tuplamalleja, joissa on kaksi erillistä nostotasoa ajoramppeina ja välissä huoltokäytävä.
Aika pieniäkin, esim. mopoautoille ja päältäajettaville ruohonleikkureille suunniteltuja.
Niitä voisi ehkä vähän pidentää, jolloin akseliväli olisi riittävä. Omassa nostimessani leveys riittää juuri ja juuri sitikan
raidevälille, mutta pituus ei ole riittävä, että voisi ajaa kokonaan pöydälle. Patikan kun laittaa taakse rungon alle poikittain,
niin koko paketti nousee helposti. Keulahan on sätkässä painavampi, joten ei jää edes takapainoa pahasti.
Etupyöriä voi erikseen nostella laittamalla vaikka haitaritunkin pöydälle tukivarren alle. Tai sitten ilman sivupöytiä nostamalla kaikki pyörät
saa ilmaan oikein helposti tällä minun versiollani.Nostovoima noissa mopoautonostimissa saattaa riittää sätkällekin. Halvimmalla saa tietenkin sellaisia nostimia, jotka toimivat manuaalisesti hydrauliikkaa
jalalla polkien. Sähköisellä hydraulipumpulla (kuten oma nostimeni) varustetut ovat hieman kalliimpia. Monet laitteet vaativat lisäksi paineilmaliitännän
varmuuslukituksen vapauttamista varten – joissain lukitus vapautetaan käsin.Esim. Silverstone -merkkinen nosturi on aika edullinen ja ainakin moottoripyöräkerhoissa melko suosittu.
Jos se nostaa Harrikan, niin kyllä sätkäkin nousee – uskoisin 😆@Basilius wrote:
Tapahtui edellisen Ranskan m-kokouksen aikaan: Kuljin nyki jonkin verran, lähinnä pintakaasulla sen huomasi. Kaikki mahdolliset paikat käytiin läpi, osa kahteenkin kertaan. Sitten eräs jokkis-harrastaja antoi vinkin: Ota säätäjän +-piuha irti ja käy koelenkillä! Ja vot nykiminen loppui eli säätäjä vaihtoon!
Myös minun Tiinani lakkasi jo nykimästä. Tai siis se on hyvin olematonta entiseen verrattuna.
Kun sain rasvaa menemään vetarien liukuholkkeihin ja ruuvasin vielä lisää kaasarin seosruuvia auki, niin nyt se on ihan eri peli ajaa.
Kehtaa mennä jo pienemmän kaupungin keskustaankin cruisailemaan.Paljon hyviä vinkkejä tuli asian tiimoilta, kiitos yya:sta!
Kiitos Jukalle onnitteluista – onnenkauppaahan se on, millainen katsastusinssi osuu kulloinkin kohdalle 😀 Näistä vanhoista löytää aina jonkun vian, jos hakemalla hakee.
Tuosta nosturista. Se on ns. moottoripyöränostin, jossa on alkuperäiset helposti irroitettavat levitystasot. Levityspalat ovat kuvissa paikoillaan. Jos ottaa ne pois ja laittaa nostimen ja sätkän rungon väliin poikittaiset piirunpätkät sopiviin kohtiin, saa kaikki pyörät ilmaan kerralla.
Tarvitsen nosturia pääasiassa mönkijöitten huoltoon ja korjaamiseen, mutta ajattelin kokeilla, kuinka sitikka nousee. Ei siinä mitään eroa ollut. Tosin nostimen on parasta olla lujaa ankkuroitu lattiaan, ettei koko komeus kellahda asentajan päälle. Tuota ei siis ole tarkoitettu auton nostamiseen ❗
Kannattaa googlettaa esim. “korjaamonosturit”, “moottoripyöränostimet”, tai “autonostimet” tms., niin valikoimaa alkaa löytymään. Kiinalaisia saa aika yllättävän halvallakin. Tämä omani on Effemme-merkkinen italialainen ja sen max. nostokapasiteetti on vain 500kg. Uskottelen itselleni, että siinä on kyllä varmuusmarginaalia laskettu tuohon päälle ehkä toinen mokoma.
Pieniä talliin sopivia saksinostureita, jotka sopivat paremmin autohommiin, on tarjolla. Samoin esim.yksipilarinostin olisi varmaan mainio peli. Omassa nostimessani on hienoa se, että se on vain 9 cm paksuinen matalimmillaan, joten tallin käyttöä se ei juurikaan haittaa. Nostinta voi käyttää myös kätevänä asennuspöytänä mitä tahansa askarrellessaan.
Nostin on tuolla alimmaisena.
Eihän tällaisen vanhan -74 Tiinan pakokaasuista tullut mitään puhetta katsastusinsinöörin kanssa. Ei se kait niitä edes mitannut. Laittoi vaan leiman lappuun.
Nyt sitten selvisi nykimisen syy kun rasvailin olkatapit ja vetoakselien haitarikumin alla olevan boorin.
Niitä oli jo pidemmän aikaa “rasvattu” ihan turhaan. Rasvanipat olivat täysin tukossa eli jumissa.
Kun nostin pyörän ilmaan, oli helppo huomata kuinka kyseinen liukuva liitos lotkui aika rankasti ja suorastaan kolisi kuivuuttaan. Liottelin sitten irroitettuja nippoja CRC:ssä ja sain ne heikohkosti läpäisemään vaseliinia. Varmuudeksi painoin vielä puoli tuubia rasvaa alakautta
haitarikumin välistä sinne holeen – kun sitä tilaa siellä oli.
Olkatappien nipoista toinen toimi ja toinenkin elpyi liottamalla.Eihän nykiminen täysin poistunut, koska sitä väljää oli akseleissa niin paljon, mutta muutti se ainakin luonnettaan. Tarttee hommata uusia 7mm nippoja ja painaa jotain kovempaa rasvaa
sinne holkkeihin, jos se vaikka tilkitsisi liiat väljät vähemmäksi.
Tai muuten pitää lähteä ostoksille 😕Mönkijänostin on aika kätevä sätkän huolloissakin 😀 Laitteet on suurin piirtein saman painoisia… Kuvassa on takapään korkeuden säätö meneillään, saunajakkaralla istuen…
@Akaile wrote:
Jos seosruuvi ei tottele säätämistä niin suuttimet ovat liian isot. Ts. se on kokoajan reippaasti rikkaalla. Yksikurkkuinen kutonen vie n. 5.5 L/100km normaaliajossa, joten bensankulutusta kannattaa vilkaista. Jos kaasari on väljä akseliltaan niin se voi olla toinen syy seosruuvin tottelemattomuuteen ja isomman suuttimen vaihtamistarpeeseen. Ja tietysti bensa: Toivottavasti kaikki nyt ihan suosiolla ajaa 98:lla? 95E10 ei ole sätkäkoneen bensaa ❗
Ilmaisin itseäni huonosti. Kyllä seosruuvin kiertäminen vaikuttaa Tiinani koneen kierroksiin, mutta se ruuvi on jotenkin niin löysä, että epäilyttää, pysyykö säädöissään. Kone ei saa liikaa soppaa, koska ryypyn pieni päälle veto parantaa tilannetta ja kulkua tietyillä kierroksilla.
Tyhjäkäynti on ihan jees, akseli melko tiivis.
Tankissa on ysikasia, joka sekään ei ole oikein kunnon bensaa. Ei ennen bensoista yhdessä
talvessa haihtunut palava ainesosa tiehensä, mutta näistä nykyisistä se häviää jonnekin.
Esim. ruohonleikkurin tankki pitää aina tyhjentää ja ladata uutta tavaraa sisään, jos meinaa
saada keväällä käymään (tosin se on jo ihan toisen topicin ongelma 😆 )Hyvä, että ketjun aloittajan ongelma ratkesi konkan vaihdolla.
-
JulkaisijaArtikkelit