Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Muistelin, että tuollainen nykiminen korjaantui joskus ennen katkojan keskipakosäätimen jouset uusimalla.
Ja jos moottoria runkoon kiinnittävät kumityynyt olivat ihan löysät, niiden uusiminen paransi tilannetta.Olen tapellut viime päivinä myös samaisen ongelman kanssa, samanlaisella koneella ja kaasarilla.
Nyt on lähes kaikkea kokeiltu : uudet tulpat, johdot, ilmanputsari pesty ja öljytty, vaihdettu DGnition
kärkikotelon tilalle, säädetty sytytys niin hyvin kuin omat hoksottimet sallii.
Lopulta puhaltelin paineilmalla kaasarin kaikki kanavat puhtaiksi ja vaihdoin pääsuuttimen 155:stä 170:ksi.
Säädin seosruuvia, joka tässä kaasarissa on omituisen tunnoton ja voisi luulla, että säätelee itsestäänkin.
Tässä kaasarissa (lieneekö nelkun koneen jäljiltä, kun ajokki on Tiina -74 kutosen koneella) on vielä tyhjäkäynnin
säätöruuvi läpän vivussa.On se nyt parempi ja vetää vahvasti, mutta silti hiljaa tasakaasulla ajellessa alkaa välillä nypyttämään.
Tarttee tarkistaa vielä ne vetonivelet. Jos vaikka rasvat ovat vanhuuttaan kuivuneet. Suojakumit on ehjät.Kyllä tällainen vanha laite, kun välystä on vähän siellä ja täällä, alkaa hyvin helposti tuon nytkyttämisen.
Pitää kai ajaa vaan talla pohjassa tarpeeksi pienellä vaihteella, silloin ei nyi 😀Tai nytkyttäköön sitten…
Yritän liittää tähän pari kuvaa kulkimesta, jolla tuossa edellisessä lehtileikkeessä mainitussa
kisassa ajettiin yleiskilpailun viidenneksi.Varustus oli sätkässä vähän vaihteleva, kuten yleensä kai muillakin – aina tilanteen mukaan.
@M.Möykky wrote:
Olinhan siellä minäkin. Yleiskilpailun 7. alle 1300 5.
Kyllä se kake varmaan jo aloitteli rallikuskin uraa ja se kuski oli sen nykyisen rallimiehen isä.Nonniin tietysti! Mualima on niin pieni ja tämä internet suuri.
Teillähän me nukuttiin muistaakseni edellinen yökin siellä Mäntyharjulla.Myös Jaakonsaari sätkällä olisi ollut näillä samoilla sijoilla ihan varmasti, ellei ekassa mutkassa olisi
iskeneet lumityöt
Sen jälkeenhän Juksu veti lähes pohja-aikaa, mutta sijoitus ei enää paljon noussut. Hauskaa oli kyllä
kaikilla ja itseäni naurattaa vieläkin 😀@M.Möykky wrote:
Kilta 40 terveisiä vaan paljon. en varmaan elä niin vanhaksi että tuokin päivä muistoista häviäisi.
Kiitos vaan terveisistä! Olitko silloin paikalla siellä “pätkällä”?
Pientä on präntti juu. Itse saan siellä kuvablogissa suurennettua sitä jopa kahteen kertaan klikkaamalla
kuvan päällä, mutta en ole varma johtuuko se koneellani olevasta valokuvaohjelmasta, vai mistä.
Siellä kun suurentaa, niin fonttikin pysyy luettavana.Kisan voittajan pelkääjänpaikalla tähystäjänä istui muuten nuorimies Kake Randelin, joka ei silloin ollut
vielä aloittanut omaa ralliautoilijan uraansa kuljettajan ominaisuudessa. Kaken kuski Paasonen voisi vaikka olla
sukua saman nimiselle uudemmalle rallikuskille, joka myös on kotoisin Mäntyharjulta, muistaakseni.@Akaile wrote:
Olisiko kenelläkään tuollaisia tuloksia tallessa? Olisi hauskaa saada vaikkapa tuonne Lehdistä leikeltyä-topicin jatkoksi?
Silloin joskus en niin ymmärtänyt näiden lehtijuttujen historiallisia arvoja, joten en sen kummemmin keräillyt niitä
talteen, mutta äskettäin vanhoja valokuvia penkoessani yksi leike osui käsiini. Siinä on yhden pikkuisen talvirallin tulokset.Meitä oli kolme sätkällistä kisassa mukana ja ihan kohtuudella pärjättiinkin. Kaikki muut ajoivat tietenkin pitkäpiikkisillä rallirenkailla.
Meidän sätkäkunta oli rallin tauolla vielä kolmantena, mutta sen jälkeen kartturini muistutteli koko ajan, että tällä
kilpa-autolla pitää ajaa vielä pari sataa kilsaa kotiinkin. Vähän kai sitten vahingossa keventelin ja pudottiin yleiskilpailun viidenneksi.
Tässä linkki:
http://kuvablogi.com/nayta/3028508/” onclick=”window.open(this.href);return false;Joku mode tms. voi jalostaa tämän minun luvallani oikean otsikon alle.
Tuloksista sen verran, että muistaakseni jutussa mainitun rallin pituus oli oikeasti 28 km, eli 14 km:n pätkä ajettiin ensin yhteen suuntaan.
Päässä oli tauko ja sitten sama takaisinpäin. Jos nuo tulosten pisteet ovat sekunteja, niin se voisi olla näin. Muistaako joku paremmin?
Mittarin neula heilui jopa sätkässä kuitenkin aika paljon toisella sadalla pidemmillä suorilla – etenkin alamäissä 😀Näinhän se menee, pojat on aina poikia. Rakentelu on sitäpaitsi erittäin opettavaa.
Hyvin pian huomaa, että useimmiten ei kannata mennä siitä, mistä aita on matalin.Nykyään ei taida sätkällä päästä enää mihinkään autourheilukerhojen kisoihin mukaan, mutta joskus ennen
eivät kehdanneet kieltää, vaikka niille aina jälkeenpäin kävikin luonnon päälle, kun moisella räppänällä
kepitettiin vaikkapa jääradalla heidän urheiluautonsa. Herrat ajelivat yleensä vielä jäärata-, tai rallirenkailla.
Sätkässä riitti kun oli edessä nokialaiset ja takana misukat.Sitten kun tulokset laitettiin lehteen, oli Citroenin perästä aina unohtunut “2CV”. Miksiköhän… 😀
@AK 5 wrote:
Tuo Görmit tai siis sen (jäänteet) majailee nykyään täällä meillä.
Kappas vaan. Mukava kuulla, että edes jotakin on paljon matkanneesta kulkimesta jäljellä.
Ikävä tietysti, että laite on poistunut liikenteestä. Ostin sen vuonna -80, 30 000 km ajettuna.
Kun olin laittanut Artturi-pakun luotettavaan kuntoon, vaihdoin heikkona hetkenäni Görmitin ja trialpyöräni
päikseen uudenkarheaan Honda CB 750 K motskariin, ehkä vuonna -84.
Olisko sulla laittaa valokuvia raadosta vaikka sähköpostiini, että voisin surkutella ja herkistellä 😥Tuolla alareunassa on webbiosoite. Siellä kotisivun alareunassa on meiliosoite.
… jos onnistuu…
Kiitän vakuutteluista!
Kunhan posti tuo paketin lähikauppaan, niin ei kun rohkeasti vaan kytkeskelemään.Vanha VDO on muuten näytöltään erittäin vakaa. Neula ei vipata millään kierroksilla
edestakaisin, vaikka kone joskus vähän yskähtelisikin.
Mittari on palvellut minua silloin aikoinaan jo ainakin neljässä sätkässä. Ihan jokaisessa se ei
ollut kiinni, syystä, että tallissa/pihalla oli kaksi sätkää saman aikaisesti.
Tässä VDO:ssa voi valita jännitteenkin joko 6, tai 12 Voltiksi, joten toimii siis vanhuksessakin.
Hengityksen osalta parannettu AM-2 nelkun lootassa kelasi muinoin lähes mittarin tappiin (8000) kierroksia pikku vaihteilla. Eikä niitä rundeja ihan vähän silloinkaan ollut kun nopeusmittari näytti nelosella 130 😈
Nuorena jaksoi rakennella – vähän liikaakin? 😉
http://kuvablogi.com/nayta/3026811/” onclick=”window.open(this.href);return false;@Jalppis wrote:
Aiempaa keskustelua kierroslukumittareista löytyy täältä!
Mittari kytketään puolanjohtoon, joten kärjetön sytytys ei vaikuta.
Miulla on ollut sätkässä harley davidssonin mittari, sellaisen löysin rompepäiviltä kerran ja käy sätkään suoraan. 😀Olen vaihtamassa ajopeliini kärjettömän sytytyksen myös ja hiukan arveluttaa tämä kierroslukumittarin pulssin kytkentä,
kun ovat tunnetusti herkkähipiäisiä ylimääräisille kytkennöille nämä digitaali-ihmeet. Tällä hetkellä mittarin pulssi on ryöstettynä nimenomaan
kärjiltä puolalle tulevasta piuhasta. Kohta kun kärkiä ei ole, niin kuormittaako mittari haitallisesti sitä elektroonista vehjettä?
Onko Harrikan mittarisi kärjettömän sytytyksen kanssa käytössä?Mulla on noin 40 vuotta vanha VDO:n varvimittari, jossa on valinta 2, 6, tai 8-sylinterisille koneille.
Pelaa edelleen erinomaisesti – tosin se huilasi välillä tallin työpöydän laatikossa 25 vuotta 😀
Mittarissa on jo sellaista mukavaa ajanpatinaakin, niinkuin kulkimessanikin. Ja kuskissa…Isoo-Jukka wrote:Onko uutisia ePelistä?Sen verran on tietoa, että juttelin “mikkyn” isän kanssa noin viikko sitten. Tuli sähkösätkäprojekti puheeksi
siinä ja hän kertoi, että kuljinta oli valitettavasti kohdannut tulipalo (paljon sähkölaitteita).Tarkoitus on silti isäpapan kertoman mukaan kunnostaa laite vielä, eli täystuhoa ei ollut kuitenkaan käynyt.
Ehkä kuulemme vielä lisää tuosta pioneerihankkeesta jossain vaiheessa. -
JulkaisijaArtikkelit