Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
23.11.2014, 18:09 vastauksena käyttäjälle: Berlingo HDi 115 XTR vs. e-HDi 92 Edition BMP6 Automaatti #173752
Jaa ei ole 1,6 riisseleistä turboja mennyt? 8)
Ok, en tiedä onko näistä viimeisimmistä viritelmistä niitä (VIELÄ) hajoillut, mutta onhan tuo systeemi niin turbotimerin vastakohta kuin vain voi olla. Vanhemmista 1,6 riisseleistä on mennyt ihan tarpeeksi turboja ja koneitakin turbon hajoamisen myötä. Turbojen rakenne ei ole muuttunut niin paljoa, etteikö kuuman koneen jatkuva äkkipysäyttely ajan kanssa kerryttäisi karstaa turboon.
Lisäksi se on vaan niin ärsyttävää, että lähdet kylmällä autolla liikkeelle, ja se sammuu heti ensimmäisessä pysähdyksessä 10 metriä lähtöpaikalta. Se ei säästä yhtään mitään. Vedät sähköisen käsijarrun päälle ja moottori hörähtää käyntiin. Miksi?? Jalkajarru edelleen pohjassa. ÄR-SYT-TÄ-VÄÄ.
No, kuka mistäkin tykkää.
22.11.2014, 16:53 vastauksena käyttäjälle: Berlingo HDi 115 XTR vs. e-HDi 92 Edition BMP6 Automaatti #173744Jos tuo hdi 115 on ilman stop&starttia niin ottaisin sillä. Se on (erityisesti suomessa) niin mitään säästämätöntä, ärsyttävää ja turbolle turmiollista, että moottori tekee äkkistopin jo jarrutuksen aikana. Saahan sen napista pois, mutta ylimääräistä näpräystä se on joka startin jälkeen. Ja sitten jos sitä lainee jollekin, niin siellä se sammuilee menemään turbo punaisena.
Mikko: ykköskurkun suutin on vaikeimmassa paikassa. Siihen pääsee käsiksi avaamalla kymppimillin kannalla olevan pultin kaasarin vasemmassa (eli kuskin) takanurkassa ja sitten pitkällä sopivan kokoisella meisselillä avaamalla. Kakkoskurkun suutin on oikean puolen kohokammion pohjalla. Ylhäällä kurkkujen päissä on ilmasuuttimet, vai miksi niitä kutsutaankaan.
Tänään vähän tutkin tuota. Kakkoskurkku oli kyllä ollut kiinni. Mutta ne suuttimet.. Ykköskurkun suutin 125! Kakkonen 85. Riittääkö tuo vetämään HC:n noin överiksi?
Kyllä vääntelin ruuveja niin paljon että ne tulivat pihalle asti. Suuttimien luulisi olevan oikeat kun tuo on myyty Carburettor oval for 2CV6, new part. Solex 26/35CSIC tyylisenä kaasarina käytettäväksi, joten luulisi siellä siihen tarkoitukseen olevat suuttimet olevan. Pitää vielä tarkistaa. Venttiilit hioin, uuden mäntäpyttysarjan laitoin. 1-2-3 sytkä. Kaasarin vaihto tiputti hc:n, muita muutoksia en tehnyt siinä välissä.
Minulla ei ole nyt kaksipyttyistä sätkää käytössä säätöä varten. Haluaako joku ostaa tuon testiinsä? http://www.franzose.de/en/ALLE/Alle/Vergaser-Vergaserdichtsaetze/ANR10153/” onclick=”window.open(this.href);return false; 340€. Pitää vielä varmistaa tuon omistajalta, mutta luulisi käyvän hänelle, ajelee 15 vuoden seisonnan jälkeen tyytyväisenä käytetyllä kaasarilla.
Pakokaasumittari oli kiinni kokoajan kun säätelin. Kaikki ruuvien variaatiot kävin läpi, seosruuvi, ilmaruuvi ja varsinainen tyhjäkäyntiruuvi. Ykköskurkun läppä oli täysin kiinni. Paitsi jos se kakkoskurkku on raollaan, se tarvii vielä katsoa.
Ymmärtäisin kyllä jos kyse olisi pienistä heitoista mutta HC 4000! Pakokaasumittarin suodatin meni mustaksi minuutin säätämisen jälkeen ja pakoputkesta tuli todella synkkää mörköä ihan silminnähden. Käynti oli rauhatonta. Tuon kaasarin työnjälki näyttää hmm karkealta, tiedä missä vinku-intiassa se on tehty..
Bensan pinta oikein hyvä, avasin ja tarkistin. Suuttimia en katsonut tarkemmin, kokeilin vain kaikki että ovat kiinni, käväisi mielessä jos pääsuutin, eli se hankalin, on löysällä ja päästää liikaa soppaa läpi. Ainut mikä pitää vielä tarkistaa että onko kakkoskurkku kiinni lepoasennossa, se tuli vasta irroituksen jälkeen mieleen. Kokeilin myös toisella tyhjäkäyntisuuttimella ja seoksen säätöruuvilla. Siinä kaasarissa on takana joku ylimääräinen lisäilmaruuvi, sitäkin säätelin suuntaan jos toiseen. Sillä oli vaikutusta käyntiin ja seoksiin, mutta ei lähellekään tarpeeksi. Hc lähti tippumaan mutta co pomppasi yli kympin kun sitä avasi.
Varoitus noista franzosen uusista kaasareista mitä aiemmin täällä hehkutin: tilasin sellaisen tutun sätkään ja kun tuli aika sitä säätää ihmetys oli suuri. HC 4000 ja Co yli kymmenen, mittarin näyttämä ei riitä. Ei tottele ruuveja, ei saa edes sammumaan vaikka vääntää kaikki ruuvit ja läpät kiinni. Vanha väljä kaasari tilalle ja hc 200 ja Co:n pystyi säätämään. Saas nähdä miten reklamointi sujuu..
@miki wrote:
mutta edes uusimmissa sätkissä ei happiarvoja mitata
5% saa korkeintaan olla ookakkosta kaikissa autoissa mistä päästöt joudutaan mittaamaan. Ei tarvitse kummoinen tsupsutus olla että siitä menee yli… Jo yli kahden prosentin vuodoilla alkaa olla arpapeliä co:n säätäminen.
Näitä ei vuosiin ole saanut mutta nyt näköjään saa: http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Vergaser-Vergaserdichtsaetze/ANR10153/” onclick=”window.open(this.href);return false;
En tiedä kenen valmistama tuo on, mutta eivät pyydä panttilaitetta ja mainostavat UUTENA. Sohlon kaasarin tarkka säätäminen on käytännössä mahdotonta, ja väljiksi nuo kaasarit menevät viimeistään 100tkm kohdalla.
EI OLLUT MAKSETTU MAINOS, olen vain iloinen että noita sohlokaasareita saa taas uusia.
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja netissä on ainakin tuhat kuvaa:
8.6.2011, 16:59 vastauksena käyttäjälle: Isompaa suutinta kutosen kaksikurkkuiseen kaasariin #161958http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=32214.htm&tuote=32214&ryhmaid=49
Jokohan ny pelittäis@niko wrote:
Kaikki keksimäni perussäädöt olen jo käynyt läpi.
Niiin perussäädöt mutta nyt olikin puhe virittämisestä/optimoinnista… Nykyautoissa sytkän ajoitus haetaan jatkuvasti nakutuksen kynnykselle ja siitä vähän takaisin. Sätkässä tuon pystyy tekemään kuuntelemalla.
MUTTA kun tuohon perussäätöön koskee niin sitten pitää ymmärtää kuunnella sitä kilinää myöhemminkin. Jos esim kärjet kuluvat ja ajoitus muuttuu.. 1-2-3-ignitionilla pääsisi eroon kuluneista keskipakosäädöistä. Siitäkin on olemassa erilaisia hifistelyversioita missä on erilaisia sytytyskäyriä, mutta perusmalli ja kuuntelemalla säätäminen tuottavat saman tuloksen.
6.6.2011, 18:40 vastauksena käyttäjälle: Isompaa suutinta kutosen kaksikurkkuiseen kaasariin #161950Jos seoksien kanssa haluaa leikkiä niin tosiaan paras varmistus on tuo jo mainittu laajakaista, edullisempi vaihtoehto FMI seosmittari http://www.fmioy.fi/ja tavallinen lambda tai sitten nyt hiljattain bongasin pilipaliteeman valikoimasta erittäin halvan mittarin joka myös haistelee lambdan avulla pakokaasuja. http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=24721.htm&tuote=24721
Tuokin saattaisi ajaa asiansa, alkoi kiinnostamaan halpuutensa ja kompaktin kokonsa takia. Tuo fmi 1.2 on aikamoinen halko keskellä kojelautaa. Bilteman mittari on niin halpa että niitähän pistäisi yhden kummallekin kaasarille samaan hintaan mitä fmi maksaa. Tai melkein yhden jokaiselle kurkulle. 😈
MUTTA kun noin valittelet kulkupuolta niin ekaksi kannattaisi tarkistaa että onko keskipakosäädön jouset ihan loppu. Seuraavaksi tai vaikka ensimmäiseksi voit säätää sytytystä aikaisemmalle ja ihmetellä kovempaa kulkemista. Säädä niin paljon että rupeaa kone kuumana kilistämään eli nakuttamaan ja siitä takaisin sen verran että ei kilistä. Kilinän kuulee paremmin ilman pörinäsuotimia.
Saksassa ku olin rättärifirmassa hommissa ni rakentelin ite helicoileja tuohon tarkoitukseen. M8 vai oliko peräti M10 pultti, sille teki kierteet kanteen, väänsi lukitteen kanssa paikoilleen, katkaisi pultin ja teki pulttiin M7 kierteen. Vai olikohan se kierteen teko pulttiin ennen kanteen vääntämistä. Joo oli. Nomutkummiskin, toimi!
Ja on tosiaan tosi pehmeetä se kansien alumiini ja vielä pehmeempää uusimmissa koneissa. Et suunnilleen sen verran kiristää mitä kiristyy sillä kun puhaltaa kohtalaisen kovaa kiintolenkin päähän… 😉
@Lasse1 wrote:
Täytyy siis vielä lukea uudestaan led-lamppupakkausta ja sen E-merkintöjä, peruutusvalo kummitelkoon katsastustodistuksesa ensi vuoteen 🙄
Lasse
Tulee mieleen juttu varaosamessuilta missä kiinalaisten umpioiden myyjältä tiedusteltiin niiden E-hyväksyntää ja merkintää aiheesta umpiossa. “Lähettäkää meille kuvat tarvittavista merkinnöistä niin kyllä hoituu!”
-
JulkaisijaArtikkelit