Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Moro !!
Tuollahan nuo arkistossa maahantuontitiedoissa. On mainittu myös moottorinnumerot suurimpaan osaan kulkimista.
LasseMoro !!
Hengissä ja harrastamassa ollaan. Nukkumatti-paku sai syyskylvyn ja vaahtopesun ja on jo pressutallissa talviunilla. Olga-Sofia palasi viikonloppuna hesan lainareissusta ja odottelee niin ikään vaahtopestynä pääsyä pressutalliin pakun viereen talviunille. Puolukka lymyilee ilman lokareita vajassa ja odottaa innokkana talviraidiin valmistavan huollon loppuun saattamista. Sille tuli luvattua myös öljypohjanlämmitin ja lisäeristeitä, sekä säädettävä etusäleikkö, niin pysyy sitten raidilla lämpimänä. Intoo piukassa kuten matkaajatkin. Vaihdelaatikkorintamalla on vähän rauhallisempi syksy tulossa, yksi siskonsätkään menevä työnalla ja toinen tilaus odottamassa aloitusta. Onneksi on muutama aihio varastossa, niin pari rempattua laatikkoa syntynee myös myyntiin talven mittaan. Mikkelin eläkeläiskerhon puuhapajalla tapahtuu myös ja uusi jäsen hesastakin on jo pyörinyt siellä ja jaoksen kokouksissa. :)) Joten vahvasti haarastuksessa mukana ja lumia odotellaan.
LasseMoro !!
Ennenvanhaan huoltohjeissa korostettiin käyttöolosuhteiden merkitystä vaihtoväliin, varmaankin ihan viisaasti.
Itse olen viimevuosina soveltanut belgiystäväni, entisen Citikkamekaanikon Andren ohjetta: vaihda öljy, kun se näyttää mittatikussa likaiselta=tummalta.
Jaanan pakulla käytiin portugalissa ja oljy oli reissun jälkeen 7500km ajon jälkeen ihan kirkasta. Olga-Sofia oli hesassa lainassa ja lyhyiden ruuhka-ajojen jälkeen puolikylmällä moottorilla öljy oli reilun tuhannen kilsan jälkeen tummaa. Näin ne käyttöolot vaikuttaa.
Andren ideahan on ettei kone käy koskaan likaisella öljyllä, toinen seikka on että vaihtaa myös suodattimen öljynvaihdon yhteydessä, koska se on ihan yhtä likainen kuin öljy. Tokikin nykyiset öljyt ovat kaiketi laadukkaampia kuin vanhat, toisin kuin kaiketi bensa ,).2.11.2017, 21:48 vastauksena käyttäjälle: Raid 4 Arctic Ducks [Only ENGLISH – vain englanniksi] #245898Hi !!
Might be good idea to add postalcodes to routedescribtion, not all partisipant now regions in finnland by hearth. :))
Lasse24.8.2017, 10:28 vastauksena käyttäjälle: Venttiilien suoja-aine vs. Shell V-Power Nitro+ bensiini #243585Moro !!
Mielenkiintoinen aihe joka puhuttaa aina. Itselläni ei ole mahdollisuutta ja varoja tehdä asiassa omakohtaisia kokeita, olen siis luottanut kirjaviisauteen ja erityisesti valmistajan Citroenin viisauteen ja asiantuntemukseen asiassa. Alla kuvakaappaus ranskalaiselta sivulta, jossa Citroenin teknisen tiedotteen sisältö, väliriveillä selitykset minun vapaasti suomentamina:
La seule réponse qui tienne la route, est le tableau ci-dessous dont les données proviennent d’une note technique de Citroën (n° 89-175 TT) du 29 septembre 1989.
Vastaus lyijyttömän polttoaineen käyttöön löytyy Citroenin teknisestä tiedotteesta (nr: 89-175TT) julkaistu 29.09.1989.Véhicules Citroën commercialisés à partir de Am 1984, ont la possibilité de tourner à l’essence sans-plomb RON 95 ou RON 98:
Citroenin tuottamat autot mallivuodesta 1984 voivat käyttää lyijytöntä polttoainetta seuraavan taulukon mukaisesti:
• O = Oui, fonctionne au sans-plomb sans modification du point d’allumage.
• O= Kyllä, ilman sytyshetken muutosta
• R = Réglage du point d’allumage pour fonctionner au sans-plomb.
• R= Sytystyshetken muutoksella voidaan käyttää lyijytöntä
• N = Non, ne peut pas fonctionner au sans-plomb.
• N= EI, ei sovellu lyijyttömälle
• Les dates de départ du montage des sièges de soupapes renforcés déterminent que:
• Päivämäärä josta alkaen venttilin istukat ovat sopivat lyijyttömälle
• Les véhicules antérieurs à cette date ne peuvent pas fonctionner à l’essence sans-plomb RON 95 ou RON 98.
• Tätä aikaisemmat autot eivät voi käyttää lyijytöntä 95 tai 98
•
• Les véhicules postérieurs à cette date respectent le tableau ci-dessous.
• Myöhemmät mallit on listattu allaolevaan taulukkoon joka liitteenä.
Reglage allumeur pour RON 95
Sytytyshetken säätö 95:lle puoli hammasta myöhäisemmälleToinen lähde jota voi käyttää on Haynesin Citroen 2cv, Ami & Dyane 1967 to 1990 korjausopas joka kertoo asiasta seuraavaa:
Lyijytön polttoaine:
Mallivuodesta 1986 alkaen (moottorin numerot 0906015012 ja 0906501477) eteenpäin kaikki 2CV mallit voivat käyttää lyijytöntä polttoainetta jatkuvasti ilman lisäsäätöjä. Mallit ennen vuotta 1986 eivät ole varustettu kovennetuilla venttiilin istukoilla ja eivät voi käyttää lyijytöntä missään oloissa ilman lisäainetta.
Tässäpä tätä teoriaa niille, jotka luottavat kirjaviisauteen kuten minä tässä asiassa.
LasseHyvää keskustelua !!
Kannattaa myös tarkistaa kaskon ehtojen muuttuminen, jos vaihtaa liikennevakuutuksen muotoa. Kasko muutui myös uusille ehdoille ja yllätys yllätys huonommille, kun vanhaa “tuotetta” ei enään myydä ja hintakin oli uudessa korkeampi.
Tuo perusmaksun huima korotus uudessa vakuutusmuodossa tuntuu erityisesti rättärin kohdalla. Vanha 50% bonuksilla oleva vakuutus kannatti jättää, kun maksu bonuksen kasvaessa tulee halvemmaksi kuin uudessa, jossa perusmaksu huimasti isompi vaikka bonus 80%.
Vanha totuus: prosentteja ei voi syödä !!
LasseMoro !!
Kyselläänpäs ketä on lähdössä ja milloin Portugalin kokouksen.
Itselläni varattuna meno Helsinki- Travemünde ti 04.07. ja paluu ti 08.08.
Paluussa on varattuna kolmenhengen hytti, jossa olisi pari paikkaa vapaana jos joku hyttipaikkaa tarvii tuolle paluuvuorolle.
Lasse2.4.2017, 21:24 vastauksena käyttäjälle: Varoitus Franzosen vaihteistolaakerista, artikkeli 10213 #239762Moro !!
Kyllä siinä sanotaan ja tarkoitinkin vaihteiston kotelon eli rungon ja laakerin olkapään väliin. EI siis laakerin päädyn ja takakannen (päädyn) väliin.
Lasse2.4.2017, 20:45 vastauksena käyttäjälle: Varoitus Franzosen vaihteistolaakerista, artikkeli 10213 #239757Moro !!
No nyt viidennen spostin jälkeen tuli vastaus jossa laakerin erimittaisuus originaaliin verrattuna myönnetään:
Sehr geehrter Herr Suhonen,
dort muss natürlich zwingend eine Passscheibe von 0,5 Stärke zwischen Gehäuse und Lagerschulter montiert werden, klar weil sonst die ganze Welle hin und her kann durch z. B. allein den Lastwechsel. Wir haben solche Passscheiben nicht im Programm. Die Getriebe Spezialisten haben solche Scheiben extra anfertigen lassen, und wissen auch genau von diesem Problem, und auch das es die Lager mit 18,5 Tiefenmaß (kaum) bis garnicht gibt. Die Spezialisten sind bislang froh überhaupt solch ein Lager zu bekommen.
eli suomeksi
Parahin Herra Suhonen,
Luonnollisesti laakerin ja vaihteiston päädyn väliin pitää asentaa 0,5mm välilevy, itsestään selvää koska muuten vetopyörän akseli pääsee liikkumaan mm. kuormituksen voimasta edes takaisin. Meillä ei ole kyseisiä välilevyjä ohjelmassa. Vaihteistospecialistit ovat valmistuttaneet näitä välilevyjä ja he tietävät tarkalleen tämän ongelman ja sen ettei originaalin mittaista laakeria ole juuri saatavana. He ovat olleet myös iloisia että tätä laakeria on ylipäätään saatavana.Ho hoijaa, myönnän tämän aiheen kuuluvan speciaali remonttien puolelle, mutta silti kaipaisin oikeaa tietoa osista myös amatööreille ettei asennusvirheitä tiedon puutteen vuoksi sattuisi. harmittaa, jos pilaa laattikkonsa uskoen osan olevan sopiva ilman modifikaatioita.
Lasse
Moro vielä !!
Oli laatikko sopivasti auki ja sain mitattua holkin sisäreiän, tuossa laatikossa 19,85 mm.
LasseMoro !!
Kolmesta laatikosta mittasin ja sain tuon saman mitan eli 19,8 mm. Lienee oikea mitta. Akselin kierre näyttää kuluneelta, mutta ei sitä kait ole. Kierre on tylpänmallista ja antaa ensivaikutelman, että olisi kulunut. En ole törmännyt vuotavaan kytkinakseliin. Holkkin sisäreikää on vaikea mitata, kun ei tönäri mahdu kummaltakaan puolelta sisään.
Korjatkaa, jos olen väärässä.
LasseMoro !!
Minulla oli Belgian/saksan talvessa käytössä Continental 135/70 R15 70T WinterContact TS 760 FR. Tuohan on se Smartin eturengas koko. Erityisen mukavat olivat märällä kelillä, paljon pitävämmät kuin vanhat misukan kesäkummit. Lumessa ajoin vain muutamia kertoja, enkä huomannut mitään erikoista, meno oli vakaata. Nyt nuo kummit on Jaanan AK400-pakun alla ja meno yhtä vakaata myös kesäkelillä. Tuntuu sopivan pakuun paremmin kuin vanhat Firestonen 135/80-15 kummit, jotka suht nuoresta iästään huolimatta (34/2010) sulivat alle viimekesän kevätretkellä saksassa. Contin vierintävastuskin on hyvä eli pieni.
LasseMistähän löytyy Nyytisosio näillä uusilla sivuilla, kaipailen julkaisuaikataulua vuodelle 2016 kisailmoituksia varten.
LasseMoro !!
Melko kalpeat ja värittömät on vanhaan verrattuna. Ainakaan iPadille ei oikein tunnu toimivan, tekstit päällekkäin ja sivut takkuaa, eli ei aukene. Pitää avata tietokone.
YV- viestit on kait jossain piilossa, en hoksannut missä ?? Nimim. Viestienvaihto kesken.
Toivottavasti tavoitellut ominaisuudet korvaa menetetyt.
Kiitos kehittäjille !
LasseMoro!
Tonne tarttis käyttäjätunnuksen ja salasanan, onko nekin luotu kiltalaisille ??, jos mistä ne saa ?
Lasse -
JulkaisijaArtikkelit