Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Moro taas !!
Burtonilta tuli vastaus ja laitan sen tähän, jos jollakin sama ongelma kuin minulla:
Many thanks for your e-mail. We also had some problems unfortunately with one batch of the EXHAUST CLAMP SPECIAL 47MM. You have to flatten both halves of the clamps a little bit with for example a belt sander. After that it has to fit well. Succes, when you have any kind of questions don’t hesitate to ask them me! Once again sorry for this problem with the clamp.
Eli yhden toimituserän kanssa on ollut ongelmia ja puolikkaitten vastakkaintulevia osia pitää hioa ohuemmaksi/matalammaksi ja sen jälkeen pitäisi sopia.
LasseMoro !!
Ei varmaankaan ole 2cv4, jos ensirekisteröinti on 1968, kun nelkkua alettiin valmistaa vasta myöhemmin. 😯
LasseMoro !!
Muistelen joskus olleen ongelman, että se lukon rattiputken pantaan tuleva kieli tulee liian ulos ja lukkopesä ikäänkuin kääntyy liian pitkälle ja jää jumiin, niin ettei avaimella enään aukea. Kieltä voi yrittää sen pellin raosta painaa ohuella meisselillä tai vastaavalla ja samalla kääntää avainta lukossa.
Purkamiseksi on kait neljä konstia:
1. Kiinnityspanta poikki
2. Leikellä ja murjoa se peltilevy pois ja yrittää aukaista 6mm kuusiokolopultit ja vapauttaa rattiputken panta, jolloin toki ei vielä rattilukko ole irti
3. Käyttää kiinnityspannan kartiomuttereiden avaamiseen tarkoitettua erikoistyökalua, pultin ja kolmen erikoisen mutterin yhdistelmää, jolla kartiomutterit pitäisi aueta. Mulla sellainen on, kun tuli yhen citikkakorjaamon jämien oston yhteydessä, mutta en ole konsaan käyttänyt. En tiedä olisko France Moteurissa Hervannassa ??
4. Yrittää hitsata kartiomuttereiden päälle sopivat normaalimutterit, joiden avulla saisi käännettyä ne auki ❓ En tiedä toimiiko ??Lasse
Hienoa luettavaa !!
Tässä taas nähdään mitä kiltatoverin etu ennen omaa etua käytännössä tarkoittaa !! Hyvä Jalppis ja Toppo ❗
Lasse
Moro !!
Näyttää olevan viini seutua, rypäle Chaplis tai Chaberneu, ihan ei tarkkaan näe kuvasta. Seutu siis ei ole Alsace vaan tasaisempaa, siis Bordeaux. 8)
Kai ostat kontin täyteen tuotteita 😆
Jos muuten ajelet Koblenzin ohi, lähellä siinä on pikku kokous, johon olen menossa 16-18.10., paikkakunnan nimi Mayen.
Tai jos muuten matkalla tarvit majoitusta/tallia Brysselissä, tervetuloa !!
LasseMoro !!
Eikös möötissä protokollan mukaan pidä syödä härkää ja juoda oltta 😡
LasseMoro !!
Sisemmän tukuvarrenlaakerin saa varovasti naputtelemalla liikkumaan, jos on tarvetta irrottaa se. ulosvetäjäkin siihen löytyy erikoistyökaluista, mutten muista onko sitä Treen jaoksen kaluissa.
Tukivarren sisällä olevat laakerikoolit lähtee myös putkällä tuurnalla naputtelemalla irti tai sopivalla ulosvetäjällä, ovat vain tarkassa sovituksessa paikallaan.
Laakerin kiinitysrengas on lukittu paikoilleen piste lukituksella ja se/ne pitää porata ensin pois esim 4mm poranterällä, sitten erikoistyökalu kunnolla paikalleen ja riittävästi vääntövartta (2-3m) jolla jännittää avaussuuntaan ja sitten toinen antaa mojovan iskun pyörännavan kylkeen (EI työkaluun !! ) niin yleensä lähtee liikkeelle ja vääntäjän on hyvä varoa rystysiään 😮 . Isku navankylkeen herättää kummasti kiinnitysrenkaan.
LasseMoro !!
Ohjessa siis lukee:
• Yksi hammas vauhtipyörällä vastaa n. 3o sytytyshetkessä
• Mikäli mahdollista suorita ajoitus ajoituslampulla. Poraa staattista
ajoitusta vastaava merkki vauhtipyörään helposti näkyvään paikkaan.
Oikea ajoitus tyhjäkäynnillä on n. 3 hammasta aikaisemmin
Tarkoittaako tämä sitä, että strobolla tyhjäkäynnillä katsellessa merkki pitäisi tehdä kohtaan vauhtipyörän reikä + 3 hammasta ?? Tämä antaisi siis noin 17 astetta ennakkoa tyhjäkäynnillä.
Sama kait sitten pätee 123:sen strobolla säätämiseen, pitäisi vaan tietää 123:sen ajoituskulma tyhjäkäynnillä, jotta säädön voi tehdä 🙄
Ja siis käykö niin, että jos strobolla säätää staattiseen merkkiin (se 8 astetta),niin todellisuudessa sytkä on 9 astetta myöhäisellä tyhjäkäynnillä??
Pysyitteköhän peräs, mää alan olla mettäs 😯
LasseMoro !!
Kulutuksesta on juuri uutta tietoa Tampereen Taloutellisuusajoista 8) , ei vaan taida kelvata päästölaskennan pohjaksi 😡
😛 LasseAika hyvin !!
10 osallistujan yhteinen keskikulutus 4,548 l/100km.
Siinä referenssiä kulutus vertailuun, toki varovasti ajettuna 50km/h keskinopeudella. 😆
LasseMoro !!
Kovalla maalinpoistoaineella voi kokeilla, ne vaan taitaa olla poistumassa markkinoilta.Ensin kannattaa tehdä pieni “koepala” ja katsoa kuinka käy.
Joskus joku neuvoi miten erottaa varastomaalin ja pohjamaalin, eli varastomaali lähtee liukenemaan tinnerirätillä pyyhkiessa ja pohjamaali huonommin, en tiedä toimiiko tämä kikka ??
LasseMoro !!
Sätkässä ainakin toimii öljymäärän tarkistamiseksi konsti, että avaa täyttötulpan ja laittaa työvalon täyttöaukon lähelle ja kurkkaa lokasuojan raidetangolle tarkoitetusta kolosta kohti vaihdelootaa ja samalla kevyesti heiluttaa sätkää, niin näkee läikkyykö öljynpinta lähellä täyttöaukon alareunaa. Suositus vaihtovälihän on 20tkm ja jos tänä aikana pinta alenee vuotaa öljyä mitä ilmeisemmin johonkin, usein vain loota on hieman märkä päältä ja se riittää.
Itse tarkistan vaihteistoöljyn pinnankorkeuden joka toisesssa moottoriöljynvaihdossa (3 -5 tkm välein, riippuen siitä koska moottoriöljy alkaa tummeta väriltään) ja vaihdan 20tkm tai min 2 vuoden välein, kumpi ensin tulee vastaan.
Jos pinta on alentunut kannattaa miettiä onko helpompi vaihtaa öljy ja laittaa sitten sitä uutta öljyä se 0.85 tai 0.9 litraa (suositus) tilalle, kuin alkaa yrittää lisä täyttää vanhaa. No, maku asia. 😉
Pikku detaljina se, että sätkä kannataa laskea alas tunkin/pukin päältä ennen vaihteistoöljyn täyttöä, jotta lootaan menee oikea määrä öljyä.
LasseViikonloppuna olin belgian Huppel-kerhon kokouksessa ja tuli taas puheenaiheeksi 20. kokouksen paikka. Kuten keväällä jo kirjoitin:
“Kolmessa tapahtumassa olen mainoksia jakanut täällä belgiassa. Keskusteluissa nousee toistuvasti esille suomen syrjäinen sijainti, eli pitkä ja kallis matka ja suomen epävakaat säät .
Nämä kaksi asiaa kannattaisi ehkä ottaa esille infon jaossa, esimerkki kulkuyhteyksistä ja kustannuksista ja sään osalta voisi ehkä mainostaa pitkää valoisaa aikaa, aurinkoahan meidän on vähän vaikea taata koko viikoksi, kuten oli Nurmeksessa.
10. kokous muuten nousee vieläkin esiin kehujen myötä ja monet mukana olleet muistelevat sitä lämmöllä.
Nuoremmalla ja tällä hetkellä aktiivisella vaellä vain tuota kokemusta ei ole ja heidät pitää jotenkin vakuuttaa suomen olosuhteiden oivallisuudesta, itsehhän sen tiedämme”
Tämä mielipide oli edelleen vallalla ja ne Nurmeksessa mukana olleet kehuivat edelleen kokousta ja ymmärtävänsä perinteet, mutta totesivat uusia nuoria olevan toiminnassa mukana ja hellä on oltava sanansa sanottavana, kun äänestyspäätöstä tehtiin ja nuorten valinta oli selvä: 1 viikko kokousta auringossa ja sen jälkeen 2 viikkoa lomaa auringossa, eli Espanja.
LasseMulla on kokeilussa K&N filtteri ja vaikuttaa olevan ok, muistaakseni malli E-3506 (voin tarkistaa kotona).Hinta oli kait 42 eur.
http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=E-3506″ onclick=”window.open(this.href);return false;
LasseNo Niin, eilen kolahti sitten postiluukku täälläkin ja taas mukava lukupaketti oli käsissä 😆
Tässä kirjoituksessa suomittuun juttuun liittyy mielestäni selvä henkilökohtaisen mielipiteen leima, jossa toki on käytetty voimakkaita ilmaisuja, mutta niinhän mielipiteiden kohdalla onkin. Mielestäni kirjoittaja myös myöntää oman rajallisuutensa, toteamalla aiheen kiinnostavan monia muita, vaikka hän sitä ei ymmärrä eikä olisi valmis toteuttamaan.
Oma mielipiteeni noihin madallettuihin on hyväksyvä ja pää pitkällä olin kurkkimassa miten rakenteet on toteutettu. Kaikenkaikkiaan on mielenkiitoista ollut olla seuraamassa sätkän rekentelua ja sen muotivirtauksia 70 luvun lopulta alkaen ja voin todeta rakentelun aina olleen kuvassa mukana. Tästä oivan todisteen antavat myös uudet killan historiaa avartavat kuvat jotka työryhmä on ansiokkaasti skannannut arkistoon.
Lasse -
JulkaisijaArtikkelit