Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Eipä oo mullakaan ollut koskaan ko. tiivistettä, lienee se pyöreä kumiprikka, jota olen aina ihmetellyt, mithin sen laittaisi !! 😯
Tänääkin taas opin jotain uutta !! 😆
LasseNiin, palatakseni alkuperäiseen aiheeseen.
Soitin AKE:en, numero 0100-7811 josta sain tietää edelliset rekkarit vuoteen noin 1970 asti.
Sitä vanhemmat tiedot on mikrofilmeillä, joista tilasin otteet, maksaa 13eur per auto. Niistä selvinnee siis myös alkuperäinen ensirekisteröinnin tunnus.
Ennen vanhaan, siis silloin kun mun äiti jo eli, mikäli auto vaihtoi lääniä, piti rekisteröidä uudelleen. En tiedä minä vuonna tämä käytäntö loppui, mutta 1965 ainakin vielä piti vaihtaa. Oisko ollut 1972, kun uudet valkoiset 3+3 kilvet tuli käyttöön.
LasseSelvennykseksi, poistunut rekisteristä vuonna 95. Mutta oli jo silloin uudella tunnuksella, ei siis alkuperäisellä.
LasseMoro !!
Helpoin päävirtakytkin, jonka olen löytänyt ja ostanut tulee akun + tai – napaan ja kytkimen “tappiin” kiinnitetään suoraan akkukaapelin pyöreä, normaalisti akunnapaan kiinnittyvä kenkä.
Ylläpitovirtoja varten on ohitusjohto, esim. radiota yms varten, joka kytketään ennen katkaisimen irroitusta. Katkaisinmessa on muovinen ruuvi, jolla irroitetaan virtakytkentä.
LasseAinakin Italiassa v2003 on tehty satsi pinnoituksia nimenomaan Misukan rungolle ja talvi pinnalle. Ko. renkaita käytti Raid-laponiellä ainakin Karsten Saarbrückenistä.
En tiedä kannattaako niin kauas lähettää pinnattavaksi.
LasseAmia joululahjaksi löytyis edelleen !!
Lasse
Moro !!
Mikä on paras tapa scannata vanhat diat ??
Lasse, se jolla noin 600 diaa sätktapahtumista alkaen v. -78 🙄
Hienoja kuvia !!
Mukava katsella tapahtumia joita on ollut itse järjestämässä tai osallistumassa 😆
Myös edelliset kuvasarjat ovat kiinnostavia ja muutamiin kuviin tiedän selityksiäkin, kotona vain on tavallinen puh.linja, joka on toivottoman hidas ja töissä ei oikein kuulu toimenkuvaan päivitellä blogin kuvatekstejä 😳
Mutta yritän täydentää kommenteillani.
LasseVoisko siivapyörään porata kaksi reikää (yksi molemmin puolin akselin suhteen, ettei tasapaino mene ??), joitten kautta pääsisi ruuvarilla muuttamaan säätönamiskaa.
Hyvää tekstiä ja mielenkiintoista !! 8)
LasseTäällä Belgiassa ovat testin kanssa tarkkoja ja arvot pitää olla kohdallaan, mitä ne muuten onkin,jos jousitus !! ja iskunvaimennus on kohdallaan.
Jousituksen osalta on tärkeää, että jousipöntöt toimivat oikein, eli jousi palautuu hyvin ja että vaimennuskumit pönttöjen päissä eivät ole perstaantuneet ja lamaantuneet. Jousen palautumiseen voi vaikuttaa pistämällä öljyä pöntön sisälle, jolloin kitkapinta liikkuu ilman ongelmia.
Iskareiden osalta on tärkeää, ettei niissä ole ilmaa sisällä, tämän voi poistaa vetämallä ja työntämällä iskaria oikeassa !! (ylösmerkkien mukaisesti) vaaka-asennossa käsin äärestä toiseen. Kun ilmanpurskahdukset loppuu voi asentaa takaisin paikalleen pitäen vaaka-asennossa.
Toinen tärkeä asia iskareiden suhteen on ettei kiinnityssilmukan holkki ole kiinniruostunut pulttiin, jolloin liitos menettää joustavuutensa ja silmukka “kääntyy” ja “pompottaa” kumin varassa. sekä oikea kinnitys: mutterit tulee kiristää vasta kun kuljin on pyörillää jousituksen varassa, ei siis ylhäällä tunkin päällä, jolloin jää jännitys kinnitysholkkiin ja kumiin.
Kolmas vaikuttava tekiä on rengaspaineet. Liian kovat paineet tuottaa huonomman arvon, itse käytän katsastukseen mennessä edessä 1,2bar ja takana 1,4bar. Mitä enemmän painoa on takana, sitä perempi arvo tulee ja yrittää voi, jos arvot on huono, pyytää mennä istumaan taakse keskelle. Täällä tosin auto pitää olla tyhjä, viimeksi jopa tavaratilassa työpaikalle tulossa olleet vesipullot piti nostaa ulos testin ajaksi.
Minulla arvot ovat olleet edessä noin 50-60 ja takana noin 30-40 mittayksikköä laitteen näytössä. Lukema kuulemma kertoo montako prosenttia jousitus vaimentaa täristyksestä. Täällä lukema pitää kait olla yli 20 ja akselin pyörien keskinäinen ero alle 50 %.
Kitkaiskareista ei minulla ole kokemusta, mutta voisin kuvitella massaiskarin oikean toiminnan olevan tärkeää.
LasseKannattaa kysyä Sitroselta, niillä varmaan on suoraan sätkään sopivakin.
http://www.sitronen.fi
Ainakin hinnasto tuntee:
2CV TURVAVYÖ ETU VAS, OIK 56,50 eur
LasseMoro Olli !!
Upeaa, mitä nykyajan lapset osaa :))
Ootko ajatellut tehdä kalenteria ensi vuodeksi kuvistasi ??
Ottaisin heti pinon myyntiin täällä Belgiassa !!Lasse
Varaosamarkkinoilla olen nähnyt ainakin uusia keskipakopantoja. mihin vaihteistoon ne ovat en tiedä, mutta jos niinpaljon kiinnostaa, niin katson seuraavalla kerralla tarkemmin.
Franzosen sivulla ainakin on jälkituotanto-osana 6 seen:
https://www.franzose.de/shop_produkt.php?c=163,166&pid=10274&cr=motor&kfzmodell=2cv6
Hinta näyttää olevan 194eur.
Mielestäni muut osat ei niin kuluvia ole, eli jos kytkinpinnat on ok.
LasseOikein liikutuin.
Kyllä Manse on hyvä paikka ihmiselle, tervemenoa vaan sinne.
Lasse, se ex paljasjalkanen tamperelainen.Ami Geesu edelleen myynnissä, uusia kuvia kansiossa.
Lasse -
JulkaisijaArtikkelit