Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Helluralli 2020 on peruttu.
Moro !!
Mulla vanhuskone 425cc (21hp) teki vanhustenvaelluksella oikein kuumina kesäpäivinä vähän saman oloista kikkailua. Kun sitten pysähtyi tyhjäkäynnillä ihmettelemään ja aukomaan konepelliä, ei mitään ollut tyhjäkäynnillä havaittavissa ja kun jatkoi ajamista oli “nikellys” poissa. Porukalla oiretta pohdittiin ja tultiin siihen tulokseen, että jo paljon ajetun koneen öljynpaineen laskiessa suhteellisen alas (90C lämpö ja paine noin +-2kg) alkaa jo ehkä väljä öljypumpunpään laakerointi heittämään nokka-akselia joka heitto taas “kadottaa” jonkun venttiilin välyksen olemattomiin ja jopa johtaa venttiilin kantamiseen, josta tuo nikellys johtuu. Vanhuksessa kuten nelkussakin kun mennään max tehoila ja vaihteella säädetään nopeutta (ihan kuin ralli-autossa 😉 huomaa tuon nikellyksen melko nopeasti. Puolimatkassa säädin venttilinvälykset 0,25mm ja oire silläerää hävisi. Toki tuo edelläoleva on vain arvelua.
Tuo nelkunkoneen uskomattoman hyvä km-suorite on varmasti pitkälti tuon 2tkm öljynvaihtovälin ansiota, kone on käynyt aina puhtailla öljyillä. Belgi-Andre antoi minulle ohjeen vaihtaa öljy, kun se tikussa alkaa näyttämään tummalta, näin kone ei koskaan käy likaisella öljyllä. Itse hän ajoi 652cc Visallaan 335tkm tuota ohjetta noudattean avaamatta konetta ja lahtiin mennessäänkään ei kone vielä vuotanut öljyä mistään.
LasseNätti peli ja hintakin kohdallaan. Toivottavasti löytää uuden “paremman” kodin. :))
LasseMoro !!
Juuri samalainen tilanne kuin tuo Jasun kertoma, eli stefa “kutistunut” ja pyöri sijoillaan tapahtui Jaanan pakussa viime vuonna keväällä Belgiaan mennessä. Edellisenä keväänä oli etustefa tehnyt saman tempun, tyhjäkäynnillä pyöri hitaasti kammen etuosan mukana. En ensin uskonut silmiäni, mutta näin oli.
LasseMoro !!
Pelkkä kone on haastavampi, kun startti on kiinni kytkinkopassa vaihteiston puolella. Bensaa ja sähköä sytytykseen, niillä pitäis toimia.
Yks vinkki öljyvuodon tutkimiseen on ottaa propelli pois, niin ilmapyörteet ei sekota öljyn valumista. Tosin pitää varoa koneen kuumiamista, kun käyttää.
Katsastus sääntö tulee kait voimaan 14.5.20 ja on voimassa sen jälkeen tapahtuville katsastuksille.
LasseMoro !!
Jos ei löydy oikeita, lasiliike ehkä pystyy tekemään. Mulla on irrallaan lasit Ak350 ”serkku” projektissa, niistä sais mallin ja Lasi-Saranki täällä Mikkelissä on pätevä paikka tekemään.
Teki kallen pakuun 4mm pienemmät lasit, kun uustuotanto tiivisteet oli paksummat kuin alkkarit. Soittele vaikka.
LasseMoro !!
Vika johtunee joko venttilinvarrentiivisteen löystymisestä/halkeamisesta ja/tai venttiilinohjurin väljistymisestä. Tarkistaa kannattaa myös, ettei venttiilinohjuri ole painunut kannessa sylinteriä kohti, jolloin olkapää on liian pieni pitääkseen tiivisteen paikoillaan.
Korjaaminen onnistunee vain vaihtamalla tuo tiiviste uuteen. Venttilinvarret ovat eri vahvuiset imu- ja pakopuolella ja tiivisteissä ei ole selvää merkintää koosta. Eli tarkkana pitää olla, että oikea tiiviste tulee oikeaan venttiiliin.
Tiivisteen vaihto edellyttää venttilin jousien poistamista, mikä on kannen ollessa paikoillaan erittäin haastava operaatio. Joudut siis purkamaan pois imu-pakosarjan ja irrottamaan kannen. Ja kun noin paljon on auki, niin suosittelen brillikumien ja öljyputkien tiivisteiden vaihtamista samalla ja jos kone on jo paljon ajettu, niin ainakin venttiilien hiomista. Totta että homma vähän laajenee, mutta tuo “samantien tekemisen logiikka” ehkä palkitsee itsensä vuosien saatossa.
LasseMoro !,
Onko tilanne todellakin se, ettei palstalle tulossa olevia ylläpidon hyväksymistä vaativia kirjoituksia kuvineen kukaan hyväksy ??
Jos näin on, jotain pitäis tehdä.
Kyselee Lasse‘
:))
Kunnon asentajan haalareissa on isot sivutasku asennusylimääräruuveja-muttereita varten. Ja käytetyn haalarin tuntee taskumuttereista.
Jorkki- ja Jouko-vainaat kun asensi yhdessä oli aina kiistaa montako pulttia laitetaan:
Jorkki: ”pysyyhän se kahdellakin”
Jouko: ”mutta siihen kuuluu neljä”
Kompromissi oli kait sitten kolme.
Näin täällä Mikkelissä.
🙂
LasseMoro !!
Hyvä tieto toi Jymin leike.
Onko kellään tietoa milloin Citroen alkoi meistää numeroa runkoon. Valmistenumerohan valmistetuille autoille on annettu tehtaalla, mistä alkaen se on meistetty ?
Numeron mallista ja sijainnista on ihan tehtaan tekninen dokumentti. Tuollaisen sain tilatessani ”syntymätodistuksen” Conservatoiresta Pariisista. Tuo dokumentti koski vuotta 1971 sisältäen kaikki Citroenmallit.
LasseMoro !!
Elämä entisellään, tuvan ja tallin väliä tallustan, välillä rapsuttelen kissoja. Korona näyttää tappaneen tämän harrastuksen ainakin keskustelupalstan osalta ja alkukevään tapahtumiakin on jo peruttu.
Tallissa pusaan Visan koneen kanssa, 123-sytkän paikka luonnosteltuna (piti tehdä kiinnityspulttien kierteet, kun ei ollut kuin hahmotellut paikat valussa) ja nyt viilailen kansia kuntoon. Tiivistesarjan tiivisteitä ihmettelen, mikä kuuluu mihinkin. Näyttää jäävän o-renkaita erikokoisia vähän yli, liekö uudemmissa konemalleissa nuo käytössä.
Kone kun on kasassa, alkaa sovittelu vaihteistoon.
Tsemppiä tallihommiin !!
LasseMoro !!
Etsitkö siis Ami6 M4 koneeseen sopivaa imusarjaa ? Jos, niin minulla on yksi pakopuolen haarasta juotettu ylimääräisenä.
2cv6 tuo kaasari ei sovi ilman sovituslaippaa.
Lasse -
JulkaisijaArtikkelit