Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Niin siinä öljynsuodattimen lisäämisessä nelkkuun on omat ongelmansa. Ainakin sillä tavalla toteutettuna kun se tuli aikoinaan tehtyä. Kylmillä öljyillä öljynpaine on aivan järjetön – yli 10 kiloa ainakin, tarkemmin on vaikea sanoa kun mittarista loppuu asteikko. Ja kun tuo suodatin tuli toteutettua niin, että kaikki öljy kiertää aina sen läpi niin tuntuu suodatin olevan kovilla. Sen ekan koneenhan mä rikoin kun suodattimen tiiviste pullahti ulos ja kaikki öljyt valuivat tielle. Tänä syksynä kävi sitten ko. koneen kanssa niin, että öljynsuodatin petti paineesta johtuen. Nyt on kuulemma tukevampi suodatin kiinni koneessa, tai ainakin menollaan paikoilleen. Se alkuperäinen öljynpaineen säädin (tai rajoitin) tuntuu toimivan herkästi, pitäisi ehkä yrittää säätää jousen jäykkyydellä paineita. Mielessä on kyllä pyöritelty myös oman säätimen lisäämistä sinne suodattimen läheisyyteen.
Aikoinaan kun tuota konetta tehtiin, niin taisi olla parikin väljää nelkun kampea purettuna, eikä kummankaan kanavista löytynyt merkkejä tukkeutumisesta. Tunnustan kyllä saaneeni yhden nelkun kolisemaan hyvinkin nopeasti kun öljyt pääsivät hetkeksi hitusen alarajan alapuolelle. Jotenkin tuntuu, että kyseinen kone on pirun tarkka öljyn määrän suhteen.
Öljynsuodatinta lukuunottamatta kyseinen nelkku on täysin vakio ja näytti kulkevan kivuttomasti gps:n mukaan sellaista 9 -kymppiä tasaisella.
Jotenkin muistelisin, että nelkun kansi ei kanaviensa osalta ole yhtä järkevä kuin kutosen kansi. Eli jos rakentaa haluaa, niin kutosen/visan kannet ja kampi pidemmällä iskulla? Toisaalta ottaisin kyllä suosiolla lähtökohdaksi kutosen lohkon, VGS:n kammen, yms. Tietty tylsempäähän se on valmiista osista tehdä…
Varvanpäät löytyvät vieläkin.
@Wonderi wrote:
Superin runko on komia, mutta tärkein eli paperit puuttuu.
Eikös edellisessä Mobilistissa ollut tarjolla ihan kokonainen Superikin. Tietty onhan se liian helppoa ostaa projekti ihan kotomaasta 😉
–
Talvikin on tulossa, joten on täydellinen aika aloittaa uusi projekti!
Jousipöntöt myyty, varvanpäät vielä tallella. Hinta pitäisi jo olla edullinen…
Pitää yrittää tutkia ja mitata asiaa tarkemmin viikonloppuna. En oikein jaksa vieläkään uskoa, että olisivat isopönttöisestä peräisin.
Ongalmanahan tässä on se, että tuollaiset vääränlaiset tukivarret on nyt paikoillaan nelkussa…putsattuna, asiallisesti suojattuna ja laakerit uusittuna (pyöränlaakerit ja tukivarren laakerit).
Varpatapin paikasta oli siis kyse. Nyt alla sellaiset tukivarret, että varpa ei asetu kunnolla suoraan. Jos varvan haluaa suoraan, niin tapin pitäisi olla noin 1,5 cm ylempänä. Nopealla tutkailulla tontilta löytyi tukivarret, jossa tapin kiinnityspiste on maagisen mitan ylempänä ja etummaisetkin varvat siististi suorassa. Lisäksi löytyi useammat tukivarret, joilla varpaa ei suoraan saa. Uskaltaisin väittää, ettei hallussani ole yksiäkään Acan tai Amin tukivarsia.
Ja pari huonoa kuvaa aiheesta:
https://www.flickr.com/photos/lpuustinen/sets/72157647408036082/” onclick=”window.open(this.href);return false;Kenelläkään ei mitään tietoa tukivarsista?
Ja jos siinä rungossa pitää olla jotain kiinni, niin onnistuu kyllä tarvittaessa. Tuohon voin kiinnittää esim. akselistot, koneen, vaihdelaatikon, korin…yms. Hintakin sitten hiukan muuttuu kyllä.
Saa tästä myös rohkeasti esittää tarjouksia jos tuntuu olevan ryöstöhintainen.
Käsijarrun vipu ehkä, ei muuta.
Dyane on näillä näkymin myyty. Ja kun Visan koneeseen liittyvät osat eivät herättäneet kiinnostusta pilkkahinnalla, niin jatkossa hinta on 3500 €. Eli kasaan noista itselleni koneen.
Ne neljä M7 pulttia kannattaa muuten lukita lukituslevyillä, kuten ovat alunperinkin olleet. Ainakin nopeasti tutkittuna näyttää siltä, että nelkusta pois nostetun ohjausakselin väljyys johtui pääosin löystyneistä pulteista.
Ja siihen ohjauksen jumiutumiseen vielä. Alkuperäisessä rakenteessa hammastangolla on vain yksi ohjaushela, joten hammastanko asettuu sopivaan linjaan matopyörän suhteen, vaikka ohjuriputken koneistus ei olisi kovinkaan tarkka. Nyt kun lisätään kolmas tukipiste eli toinen ohjaushela, niin jumiinhan se paketti menee kun kaikki pultit kiristetään. En usko, että tuota ohjausputkea on koneistettu/linjattu suhteessa matopyörään kovinkaan tarkasti tehtaallakaan. Rakenne on mietitty sellaiseksi, että se antaa pienet virheet anteeksi.
Ihan vain henkilökohtaisena mielipiteenä/arvauksena tällainen pohdinta.Sen minkä ranskalainen on keksinyt, ei ihmisen pidä mennä parantamaan 😉
Juuri sitä en ymmärrä, että miten ohjuriputken saa kiristettyä niillä neljällä pultilla niin, että se vääntyy. Sen kyllä ymmärtäisin, että hiukan turhan paksu sokka ottaa ohjuriputkeen kiinni ja koko hammastanko on hiukan vinossa ja paketti jumissa. Varsinkin kun toisen ohjaushelan lisäys poistaa mahdollisen toleranssin hammastangon vinouden suhteen.
Täytynee joskus kun on aikaa avata tuo toinenkin kunnostettu akseli, joka hyllyllä odottaa. Jos vaikka pääsisi paremmin perille tästä mysteeriosta. Franzoselta näyttäisi saavan vielä noita osiakin (mm. ohjuriputken) hyvin.
https://www.flickr.com/photos/lpuustinen/sets/72157646702543455/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Kuva on hiukan epäselvä, mutta toivottavasti siitä selviää miten tehdas on tarkoittanut sokan asennettavaksi.
Raunon kunnostusohjeesta en oikein ymmärtänyt kuvausta koko paketin jumiin menemisestä, mutta prikkojen laittaminen ohjausputken ja putkiakselin väliin ei kuulosta järkevältä – eikö osien väliin jää rako, josta vesi ja lika pääsee ohjausakselin sisään?
-
JulkaisijaArtikkelit