Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Mulla ei taida nelkussa olla leima voimassa, mutta jos oikein kunnon pakkaset on ja tiet kuivina, niin pakulla vois lähteä.
Vieläköhän sen ehtis varustella talvikuntoon ajoissa? Talvikumit vanteineen tarvis ainakin olla. Myykö joku halvalla? Lainaa? Vuokraa?
Sopivan hullumainen reissu kyllä. Yllytetään ainakin Niemen Seppo mukaan! Jos vaikka saisin samalla vihdoin noudettua sen pakun lohkon…@Akaile wrote:
Toiseen 45hp vanhuksen koneesta…tuskin. 🙄
Eiks niitä koneita ollu kaks? Sillai ku Saharassa aikoinaan. Tehotkin sitäkautta vähän lähempänä totuutta.
Älä nyt hyvä mies pilaa hyvää patinaa pelleissä! Myyt keväällä koko kulkimen mulle, talven ajan keskityt siihen ikuiseen.
Eihän se perinteisesti ole ollut hullu joka pyytää. Eiköhän jokainen (ensimmäistäkin) sätkää ostava osaa hiukan tarkkailla tilannetta ja hintatasoa, vaikkei Killasta mitään tietäisikään. Hyvästä tietenkin kannattaa maksaa, huonosta ei.
Katsastus toki perinteisesti on auton arvoa nostanut, vaikkei sen pohjalta tekniseen kuntoon kannata sokeasti luottaa.
Oman ensimmäisen sätkän ostin katsastamattomana ja rekisteröimättömänä. Hinta oli mielestäni kohtuullinen, ottaen huomioon autoon tehdyt mittavat remontit. Nämä oli vielä suoritettu Killassakin tunnetun ja arvostetun henkilön toimesta. Remonteista mainittakoon vaikka jousipönttöjen uusiminen ja jousituksen läpikäynti sekä kaasuttimen vaihto. Todellisuudessa jousitus/jousipöntöt olivat myyntihetkellä aivan loppu ja kaasuttimen pääakseli niin väljä, ettei konetta saanut käymään tyhjäkäyntiä sitten millään. Harmittaako? Ei tippaakaan, paitsi tietty edellisen omistajan puolesta, joka oikeasti oli maksanut selvää rahaa näistä ‘remonteista’. Samalle listalle voisi lisätä muutaman muun vastaavaan asian.
Katsastetun auton ostamisesta esimerkkinä voisi toimia talviautoni virkaa toimittava Transit. Auto oli katsastettu edellisen kerran tämän vuoden helmikuussa. Syksyllä uuden leiman saaminen edellytti lähes poikki olleen alatukivarren vaihdon, toisen pallonivelen uusimisen, hieman jarrutöitä (letkun, putken yms.) sekä valehtelematta yli 2 neliömetriä uutta peltiä koriin ja runkoon – eikä kaikki pehmennyt teräs ole vielä edes vaihdettu. Harmittaako? Vieläkään ei, vaikka ahdistaahan se, että katsastuskäytännöt ovat näinkin vaihtelevia – rahalla saa ja niin edelleen.
Mielestäni auto myydään/ostetaan edelleen “siinä kunnossa ja niillä varusteilla” kun se kaupantekohetkellä on. Kun hinta tyydyttää sekä myyjää, että ostajaa niin asia on kunnossa. Järkeähän näissä saa käyttää.
Enpä siis jaksa huolestua sätkien nousevista hinnoista, järjettömät hintapyynnöt tippuvat kyllä hiljalleen tai kuljin jää myymättä. Ja mitä olen asiaa sivusta seurannut, niin hinnat tuntuvat pääosin jopa hieman laskeneen…?@Akaile wrote:
Joku firma käsittääkseni pystyy kunnostamaan kampia ilman varaosiakin, ilmeisesti ruiskuttamalla uutta metallia kuluneen tilalle ja siitä sitten muotoilemalla… Mutta on tyyristä lystiä!
Näistä kun saisi kimppatilauksen aikaan niin hintakin tippuisi. Kuuluttelin jo jokusen vuosi sitten kiinnostuneita, mutta taisipa jäädä n. 5:een kampeen kiinnostus… Joten jokohan alkaa olla aika, ettei tilalle saa muuten….? 🙄
Mulla on nelkussa Seinäjoella (Seinäjoen Moottorihiomo?) korjattu kampi, kangen alapään laakerit siis uusittiin. Hintaa oli kolmisen sataa. Ainakin toistaiseksi on kestänyt hyvin, muutama tuhat tullut sillä tosin vasta ajettua.
Millainen määrä pitäisi kimppatilaukseen laittaa, että hinta tippuisi? Ja kuinka suuri alennus olisi? Nopeasti ajateltuna taitaa olla niin, että teettää kammen jos/kun sille tulee tarvetta.
@SEPPON wrote:
Ei me Laurille morsianta löydetty.Mutta lohko löytyy.Sen saat Lauri kympillä.
‘tv seppon p.0405058575Tulen hakemaan kunhan saan ton talviauton parsittua kasaan. Kiitokset jo etukäteen. Soittelen kun tiedän aikataulua paremmin, niin sovitaan tarkemmin.
@2cvjimmi wrote:
AZU 03650773 62 (731205, NKB-7, om.A.O, ensirek. HX-643)
Jummi! Toihan on mun pakun lohko!
Laitatko Seppo viestiä vaikka lauri.puustinen@gmail.com jos tuosta maltat sopivaan hintaan luopua?
-RättäristiLauri
Huudossa kun oli hintavaraus, niin “voittajalla” ei taida olla mitään velvoitetta mihinkään suuntaan.
@Akaile wrote:
Sätkän seetien hionta on varsin yksinkertainen toimenpide: Venttiilin varren päälle menevä kumiletkun pätkä kiinni porakoneeseen ja hiomatahnaa kannen ja seetin väliin. Ensin karkeammalla ja sitten hienommalla hiomatahnalla porakonetta pyöritellen varovasti. Aika huonot kannet tarvitsee olla ennen kuin niitä joutuu jyrsäsemään… 😉
Onnistuu toki noinkin, varsinkin jos venttiilejä ei uusita. Uusien ohjaimien ja venttiilien kanssa teettäisin kyllä samalla uudet seetit. Kannet kun kuitenkin käyvät pajalla, eikä kustannus ole hirveä.
Ja jos ei luota ulkopuolisiin tekijöihin, niin ei ohjureiden vaihtaminen itse ole mahdottomuus. Vanha ohjuri lähtee sopivasti ohennettuna ja lämmitettynä ihan nätisti prässillä pois. Eikä uuden painaminen paikoilleen ole juurikaan vanhan poistoa ihmeellisempi toimenpide. Ohjurien sovittamista venttiilien varsiin ja seetien koneistusta varten kannet täytynee kuitenkin kiikuttaa koneistamoon.
Ei tuo sätkän kansi ole rakenteeltaan kovinkaan ihmeellinen, joten pitäisi kyllä onnistua pajassa, joka kansitöitä on aikaisemmin tehnyt. Kannattaa ehkä kysellä aikaisempia kokemuksia sätkien kansista ja moottoripyöristä. On kuitenkin huomattavasti lähempänä vanhan moottoripyörän kantta kuin auton vastaavaa tuo sätkän kansi.
Kertokaa ihmeessä kokemuksia firmoista, joissa olette ohjureita vaihdattaneet.
@Akaile wrote:
Muutenkin ihan yleisesti suosittelen Bilteman 10v takuulla olevia työkaluja. Takuun ansioista ovat käytännössä ikuisia, vaikka moni muu tuote ko. pilipalikaupasta on roskaa. Hinta-laatusuhde kohdallaan 😉
Ilman suurempaa väkivaltaa kestävät varmasti, kuten suunnilleen kaikki muutkin halpistyökalut. Ja pärjäähän noilla, itsekkin olen aika paljon Bilteman hylsysarjaa käyttänyt. Nyt hankin kuitenkin vihdoin ‘hieman’ paremman hylsysatsin ja ero on kyllä huomattava.
Syvin osanottomme ja voimia Arjalle! Menetys on käsittämättömän suuri.
T: “PuustinenBrothers”
Tammer Diesel noita on kuulemma aikoinaan tehnyt, pääkaupunkiseudullakin taisi toimipiste joskus olla. Luulisi, että myös esim. R-Koneistus (vai mikä se oli) Keravalta tehtävästä suoriutuisi.
Kyllä mulla ainakin on Pohjolassa ihan sama hinta pakulle ja nelkulle. Ja paku siis vuosimallia -62 ja rekisteröity pakettiautoksi. Tapiolasta kävin aikoinaan hintoja kyselemässä, mutta vakuutukset Xantiaan + nelkkuun + pakuun olisivat kustantaneet vuodessa noin 400 euroa enemmän kuin Pohjolassa. Ja vieläpä huonommat vakuutukset. Kai tuollakin sitten joku naamaraja on. Virkalijakin kysyi ihmeissään, että vieläkö näin vanhoilla autoilla pystyy ajamaan.
Jos Citroenilla omataan yhtään pelisilmää, niin turhanpäiväinen retroversio jätetään kokonaan väliin ja tuodaan markkinoille halpa, yksinkertainen, pieniruokainen ja näppärä auto. Samalla konseptilla kuin 2cv 60 vuotta sitten. Uskoisin, että olisi kysyntää. Omalla tavallaan naurettava turvallisuusintoilu taitaa tosin vesittää koko hankkeen.
Intialainen Tata Nano oli piristävä väläytys mielestäni oikeaan suuntaan.
-
JulkaisijaArtikkelit