Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Kannattaa käyttää harkintaa siinä kiristyksessä ettei mene liian tiukaksi.Tulee muuten mahdoton ajettava. Minut kerran hylättiin katsastuksessa välyksen takia. No vetelin päät katsastusmiestä tyydyttävään tiukkuuteen ja autosta tuli mahdoton ajettava.
Oikeesti sen kumisuojuksen päälle ei kuulu mitään nippusiteitä.
Kiristyksen jälkeen ohjauskulmien säätö.Vilkkurele
Ostin 70 luvun alussa mikkelistä amikuutosen johon oli rakenneltu panhardin pata kiinni.
En ollut kovin innostunut siitä panhardista mutta suht ehjä koppa kiinosti.
Ei sitä ollut koskaan rekisteröity näillä laitteilla mutta pitihän sitä vähän kokeilla.
Vaihteisto oli amista ja kytkinkoppaa oli työstetty suoraksi niin että startin kiinnikket olivat hävinneet.Siihen sitten oli välilevyn kanssa pultattu uusi voimanpesä. Välilevy oli kuitenkin niin heppoista ainetta että kun vähän reilummin polkaisi kaasua taipui paketti ja jarrurummut hankasi ko. välilevyyn.Painoa tuli niinpaljon lisää että keula raapi heitteissä tietä.Siitä varmaan seurauksena oli että muuten ehjä ja ruosteeton runko katkesi etuakseliston takaa.
Huippuja en sillä kokeillut kun piti vähän salaa pikkuteillä kokeilla mutta kyllä “se vei kuin piru inkisvainaata”. Poistin rakennelman ja asensin paremmanpuutteessa 12 kaakkisen sen nokalle.
Kun sitten vein sen katsastukseen sillä 12 heppesella niin ihmetteli insinööri että täähän on täysverinen sätkä.En tietenkään suostunut tietämään tastä laitteesta mitään ja leimattuaan paperit totesi viranomainen että on se vaan helvetin ruma auto mutta kun on muuten kunnossa niin ulkonäön perusteella ei voi hylätäkään.Sanoi vielä että onpa paljon laiskempi kuin rättäri.Myöhemmin rakentelin siihen kavereiden romulaatikoista löytyneistä palikoista kutosen koneen mutta se onkin jo toinen juttu
Viitisen vuotta sillä ajelin ja vietin monia mieleenpainuvia hetkiä “konttorin”herrojen seurassa.
Sen panhardin pannun piti minulla olla vieläkin tallessa mutta se lienee mennyt romikseen kun en sitä onnistu mistään löytämään.Se itämerijuttu pitänee osittain paikkansa. Samoihin aikoihin myyskentelin varaosia näihin kelpokulkimiin ja aina välillä jouduin kyselemään myäs amin palikoita johon sain korpparilta vastauksen että ne on upotettu mereen kun ei ole kysyntää. Lopulta kuulin että se “itämeri” amin osien osalta oli erään citroenin varaosista vastaavan henkilön autotallissa.Sieltä onnistuin saamaan jotain tarpeellista sopivasti.
Jos ei muisti paljoa vippaa niin olihan massojen kunnostuksesta juttua 2CV killan tiedotuksissa
joskus 60-70 lukujen vaihteen tienoilla.
Muuta ei tarttunut mieleen jutusta kuin jossa sanottiin että öljyä laitetaan sitten 70 kuutiosenttimetriä. Ei enempää eikä vähempää.
Se ei jäänyt mieleen koskiko ohjeet niitä isompia vai pienempiä massoja.Toivottavasti wipstaakista on sinulle iloa.
Jos et ennestään ole “piipumiehiä”niin kipaiseppa kaupasta jonkunlainen nysä että saat sen pitemmän taakin asiallisen näköiseksi. Sehän on ensin huolella suunniteltava.
Jouduin sitä vähän vääntelemään paketoidessa eikä se juurikaan ollut originaalin näköinen ennen suoranakaan.Kävinpä tänään tutustumassa tähän “salamyhkäiseen” varastoon.
Tämä on todellakin se”kuuluisa Vammalan kasa”. Tavaraa on kohtalaisen paljon ja ymmärrän kyllä että näistä jotain yksilöityjä selontekoja on mahdottomuus tehdä.Vois melkein sanoa etta jos otat varaosakirjan ja selailet sitä niin siinä se on.Yksilöinti.
Tavarat on purkailtu vuosia sitten erilaisista sätkistä eikä varmaan ole uudenveroisia mutta kuitenkin ilmeisen käyttökelpoisia. Omistaja ei ole ilmeisestikään halukas mihinkään nippelikauppaan vaan haluaa isommissa erissä niistä eroon.
Kunhan saan entisiä rojekteja vähän parempaan jamaan niin varmaan käyn sieltä kamaa tyttären sätkän kunnostukseen.Kyllä sellainen linkkivipstaaki on oikeesti olemassa ihan tehtaan tekemänä . Kuvaa ei minulla ole mutta sellainen lienee tallin hyllyllä makailee.
Eihän niitä pultteja ole pakkovaihtaa muuta jos niitä on helposti jostain saatavilla niin kyllä kokemukseni mukaan se on pieni investointi nyt vielä jos kone on irrallaan .
Itse pähkäilin saman asian kanssa (tosin n30 vuotta sitten).
Pultit olivat tosi hyvän näköiset ja asiantuntijaraadin suosituksesta päädyin käyttämään wanhoja pultteja. Sitähän on vaikea jälkikäteen arvioida mikä näiden pulttien katkeamisen aiheutti mutta
sen tiedän ettei ollut herkkua ryhtyä niitä uusimaan.Pulttien historiaa tuntematta voisi arvioida että jo joku aikaisempi asentaja olisi ne vetänyt jo siihen vanhaan tunnettuun tiukkuuteen joka on tämä että,niin tiukalle että naksahtaa ja sit varttikierros takaisin. tämän jälkeen kun vetelet tapit monenttiin niin eipä taida tulla pitävää liitosta.Meni siinä vauhtipyöräkin uusiksi samalla.
Kysessä oli 12 kaakkinen vm 61.Oli miun eka auto ja silläpä jäi nämä katkerat muistot lähtemättömästi mieleeni. Kun näitä tapahtuu vuosien varrella sitten lisää,näitä ajattelemattomia “säästötoimia” niin ne on helppo ohittaa olankohautuksella kun on riskit tiedossa jo “säästämään” ryhtyessään.jotkut jopa seurailee myös näitä keskustelujakin
nimim. olinhan siellä minäkinJos oikein saivartelemaan ryhdytään niin empä huolisi museotiinaani kuvassaolevaa rattia
Minkähän vuotisessa nelkussa on tuon näköinen pannu ???
Eikös tähän sovellu hyvin vanha konsti jota olen itsekin menestysellä käyttänyt.Täytä ko reikä vaseliinilla ja poksauta vanhalla kytkinakselilla tai vastaavankokoisella tuurnalla päälle. Rasva ulos turskahtaessaan tuo helan /
laakerin mukanaan.Minkäslaiset kojeet nykyään on sallittuja?
Onkos mocoman kaksseiska jo historiaa?28.6.2007, 22:40 vastauksena käyttäjälle: Tinsku, taas ajossa, Flex Fuel päivitystä, toimii… #140064Tsemppiä Jasu. Mistä lienee saitkaan noin hyvän vauhdin tuohon synnytyshommaan? Kaksi vuotta odoteltuani tarmonpuuskaa ei sitä vielä ole näkynyt. Ensimmäisen version näitkin helluralissa mutta itse en öle aivan tyytyväinen siihen versioon. Oisko siinä liikaa hydrauliikkaa?
Piti alkaa liimailemaan osia paikalleen jo varhain keväällä mutta näyttää siltä että purkutöitä ja siivoilua se kuitankin on. Kun tuossa katselin Sinun synnytystuskiasi niin johan alkoi orastavaa inspiraatiota tuntua. Eihän se niin vaikeata ole kuin näyttää. Jospa se tänään !!
Laita vaan paljon kuvia ja tarinaa kokemuksistasi niin yritän välttää ne kivikot joihin olet purtesi karauttanut. Kyllä se vaan niin on että tuhat sanaa kertoo melkei yhtäpaljon kuin yksi hyvä kuva.
Hyvää kesää sinulle kuin myös kaikelle muullekin kiltakansalle tv. mörrimöykky t:reelta.Jos et pian muualta saa niin maanantaina sellainen löytyy pispalasta
-
JulkaisijaArtikkelit