Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
GIMP vaatii omanlaisensa asenteen sen käyttöön. Käyttöliittymä eroaa paljon Photoshoppiin ja muihin ‘normaaleihin’ ohjelmiin tottuneelle.
Linuxin videoeditoreista on juttua mm. täällä
Itse olen kokeillut nopeasti liki jokaista mainittua softaa, mutta en ole varsinaisesti tehnyt niillä mitään ‘järkevää’. Kunhan efekteillä pelailin.
Nythän tuosta on itse anturi kadonnut jonnekin, toivottavasti ei jonnekin venttiilikoneiston syövereihin.
Minkälainen anturi/mittari noissa yleensä on ollut? Kiinnostaisi itse laittaa siihen se mittari takasin niin olisi taas yksi asia jota voisi seurata ajon aikana.
@Laku wrote:
Tapahtuiko tämä Koivistonkylässä viime viikolla?
Ihan 100% varma en ole, mutta ei varmaan kovin montaa sätkää ole Tampereen seudulla viimeaikana kolaroitu joten veikkaisin kyllä.
Hyvä tietää ,että on putket kestävää tavaraa. 🙂
Käsijarrua olen ahkeraan käyttänyt ja tuntuu toimivan ok. Hienoa, että takailmausruuvitkin on rassattu.
Pitää mietiskellä tuota sylinterin vaihtoa. Olisihan se aina hieman turvallisuutta lisää, vaikka aika hyvinhän tuo sätkä noita kolhuja kestääkin. 😉
Tässä siis se yksilö jonka putki petti jarrutuksessa.
Eli takaakin vain sitten vaihtamaan sylinterit, kun alkujaan DOT-nesteelle tehdyt ovat. Edessä onkin levyjarrut. Tod.näk. niihinkin pitää kumit vaihtaa tai on ainakin suotavaa, ettei tule ongelmia myöhemmin.
Noh, onneksi on koko talvi aikaa värkätä. 🙂
Miten muuten, onko kellään kokemusta siitä poljin tapin pituudesta? Muuttuuko se tuossa jos vaihtuu jarrusylinteri vai onko pituus sama? Sehän ei käsittääkseni tule pääsylinterin mukana?
Katselinkin eilen LHM-osien hintoja eikä ne nyt kovin älyttömiltä vaikuttaneet. Ainoa vaan, että joutuu käyttämään takaa rummut auki jotta saa sylinterit vaihdettua. Tietysti niihin vois pelkät kumitkin vaihtaa, mutta epäilen että ovat niin vanhat että sama vaihtaa koko sylinteri ja kumejakaan ei taida pystyä vaihtamaan irroittamatta sylinteriä vai voisiko kuitenkin? Hyvällä tuurilla pääsee vielä uusimaan jarruputketkin taakse, kun ei se sylinteri kuitenkaan lähde sovinnolla irti.
Rummun irroitus tässä itseä eniten hirvittää, kun on katsellut kuvia siitä pari metrisestä jatkovarresta että saa napamutterin auki.
Jotain muistinkin, että ei asia ihan niin helposti menekään. Joten jos 2-piiri pääsylinteriä ei ole kuin lehmälle, niin sitten joutunee uusimaan sylinterit takaa. Mahdollisesti myös kumit edestä. Kovempi homma noiden takajarrujen rassaaminen vaan on kuin sen pääsylinterin vaihto.
@dieselflosse wrote:
@maddis wrote:
tuntuu olevan hankaluuksia löytää järkevänhintaista nestettä jota sinne voisi laittaa tilalle, kun käsittääkeni DOT4 tai varsinkaan LHM ei passaa.
No ootha sie kovapää :D. Kyllä sinne voi dot4:set laittaa, kunhan vain pumppaat sen verran läpi ilmausruuvien kautta, että vaihtuu kokonaan.
Lehmää ei sitten ainakaan takajarrujen tiivisteet kestä, etupäästä en ole ihan varma.
En oo kovapää ku huonomuistinen vai liekö sama asia. 😉 Eli dottia sinne sitten vaan jos sattuu takaa ilmausruuvit aukeamaan sovinnolla. Helpottaa asiaa kummasti.
Hyvä että selvisi tuokin. Yksinkertaistaa asiaa jonkin verran. Sitten vain säätelemään
Selvä homma. Noilla mennään sitten. Ilmeisesti irrotus kannattaa tehdä ennen pumppua vai tykkääkö pumppu kyttyrää jos tulpan laittaa sen jälkeen?
Tämä ei kyllä oo enää kovin lähellä alkuperäistä aihetta, mutta mitäs pienistä. 😉
Parhaimmat(pahimmat?) Tapaukset on näitä, että pakko päästä ohi joku 500m ennen motarin alkua. Aivan kuin se 500m 80km/h rajoituksella 80km/h ajamista olisi liikaa.Kai se sätkä sitten vaan provosoi.
@dieselflosse wrote:
@kari80 wrote:
Noinhan se kävi minullakin..eli milläs katsotte tarviiko lisätä?…olisko piippurassi hyvä.??
Pikkurillillä olen yleensä perien ja vaihteistoöljyjen määrän tarkistanut… Eli kyljestä tulppa auki ja pikkurilli sisään siten, että pää menee aukon sisäpuolella alaspäin (ensimmäinen nivel 90-asteen kulmassa, siis sormen päästä lukien 😉 ). Sormesta voi sitten lukea, millä korkeudella öljy on. Tavoitetasohan on tyypillisesti täyttöaukon alaraja.
Ylitäyttölorausriskiä tuo menetelmä ei tietenkään poista, mutta siihen auttaa maltti öljyä kaataessa. Pienestä ylitäytöstä en ole havainnut olevan haittaa, eli tulpan voi laittaa paikalleen, vaikka aukosta hieman valuu öljyä.
Mitäs sitten jos/kun se pikkurilli jää jumiin siihen aukkoon? 🙂
Tänään tarkistin omasta sätkästäni vaihteistoöljyn määrän, kun arvelin sen olevan vähänä. Opin kaksi asiaa. Ensinnäkin sätkän loota ei vuoda öljyä ja toisekseen minun vaihteistoöljyntäyttösysteemi on hieman liiankin hyvä.
Täyttösysteemi on polttoaineelle tarkoitettu haitariputkella varustettu tratti. Ongelma on se, että tratin pää mahtuu liiankin hyvin vaihteiston kyljessä olevaan reikään joten jos sattuu kaatamaan liikaa öljyä sinne (kuten minulla kävi) niin tratin irrottamisen jälkeen sieltä pulpuaa sitä aika kivasti. Vaihtaessahan tuo ei ole niinkään ongelma, kun tietää suurin piirtein paljonko sitä öljyä sinne tulisi mennä.
Kyllä Tampereella oli 0.999e/l. Et silleen. Itse en käynyt tankkaan, kun totesin hyödyn jäävän kovin pieneksi sätkän tankin koolla. 😉
Mitens peruuttaessa. Tyhjeneekö akku silloin? 🙂
-
JulkaisijaArtikkelit