Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Täytyy toivoa, että se auttaa minunkin tapauksessa ja ennen kaikkea, että saan tehtyä tuon oikein. Eihän tuo monimutkainen niksi ole, mutta on siinäkin tarpeeksi monta kohtaa mikä voi mennä pieleen.
Juu, huomasin itsekin tuon, että se vastapuoli takertui kiinni ja luukku aukesi vaikka piti olla lukossa. Tuntuu että mikään ei oikein auta enää niin voisi samantien kokeilla tuota sinun niksiä. Jos ei toimi niin eipä siinä paljoa häviä, kun se lukko menee uusiksi kuitenkin.
@RaunoT wrote:
Tampereen jaoksen www-sivuilla on tietoa ohjauksesta ja sen kunnostuksesta kohdassa Uutisia ilmoituksia. Kaikki samat tiedot ovat myös Killan sivuilla.
Myös tarvittava erikoiskalu löytyy jakarimestarin kätköistä. Yhteystiedot löytyy www-sivuilta.Mikäli maddiksella on mahdollisuus poiketa Härmälässä, niin voimme selvittää missä välykset ovat. Ota yhteyttä.
Rauno 04oo 851 489.
Kappas. Nyt vasta huomasin, että Tampereen jaoksella on www-sivut. 😉 Ja hyvä tietää tuokin, että erikoisavain löytyy valmiina.
Soittelen huomenissa, kun tänään on jo turhan myöhä. Aika mennyt tuon takaluukun lukon kanssa värkätessä.
Nyt on testattu lisätä jotain ylimääräistä jousen aukkoon, jotta jouselle saadaan lisää esijännitystä. Tuli ehkä hieman liikaakin, kun luukku aukesi, vaikka avaimesta oli väännetty kahva lukkoon. _Silti_ kahva saattoi lipsua aukastessa lukon eka ollessa ‘auki’-asennossa. Taitaa mennä osan vaihto hommiin, kun ei tuo jousen jännityksen lisääminenkään vikaa korjaa.
Noniin. Nyt on sitten luukko purettu/putsattu/kasattu. Yksinkertainen kapistushan se oli eikä lennellyt jousia hukkaan ja haitatkin pysyi oikeassa järjestyksessä. 🙂
Putsasin salpa/jousi/jousikuppi – värkin ja jousi olikin ihan täynnä jotain mönjää. Tämän jälkeen kasasin systeemin voidellen sen hyvin sitä ennen/välillä/jälkeen. Käsin lukkoa pöydällä pyöritellessä se vaikutti toimivankin ihan ok. Olin jo innoissani, että sain lukon korjattua, mutta todellisuus iski, kun ruuvasin lukon takaisin paikalleen. Edelleen ‘muljuu’ auki kiertäessä.
Nyt lukon kuitenkin saa auki kahvasta, kun varovasti hakee oikean kohdan missä salpa menee koloon ja sitten pyöräyttää. Hyvällä säkällä lukon kieli pyörähtää kahvan mukana.
Tuosta Manun ohjeesta tuli mieleen hieman yksinkertaisempi(?) tapa. Keksii jotain ‘täytettä’ tuonne jousikupin pohjalle ja tarvittaessa myös salvan pohjalle. Tällöin jouseen tulisi enemmän jännitettä kuten Manunkin ohjeessa. Minun sätkän lukon sisuskalut vaikutti olevan samanlainen kuin Manun ohjeessa, että sitäkin vois kokeilla jos muu ei auta.
En epäillytkään, että sätkässä nyt mitään kovin monimutkaista olisikaan. 🙂
Tämä selvä homma. Täytyy laittaa lukko paloiksi ja tutkailla ja ihmetellä toimintaa jospa selviäisi pelkällä putsaus/rasvaus ettei olisi mitään rikki/liian kulunut.
Itsekin olen kyllä taipuvainen uskomaan, ettei välys välttämättä raidetangon päässä ole. Vaikkakin ainoa välys, jonka olen saanut tuntumaan on se kun rengas ilmassa ottaa rengaan sivuista kiinni ja nytkyttää. Jos ottaa ylhäältä/alhaalta niin samanlaista välystä ei tunnu. Voihan se välys olla siellä hammastankosysteemissä. Helpottaisi tuon välyksen etsiskelyä kun olisi useampi kuin kaksi kättä.
Noh, täytyy jatkaa etsiskelyä. Ja voihan tuon raidetangon pään vaihtaa ihan vaan harjoituksen vuoksi, kun kerran osat on ja löysin sopivan lattaraudan palasenkin mistä tehdä kiristystyökalu.
Ai, minä luulin, että tarkoitit salvalla sitä toista osaa, joka hoitaa sen varsinaisen lukituksen. 😉 En käyttänyt lukkoa tuota enempää auki kuin mitä kuvassa on. Pitänee käyttää auki enemmän ja koettaa putsailla ja tutkia josko pelkkä putsaus/voitelu riittäisi.
@Isoo-Jukka wrote:
Olisit nyt purkanut, puhdistanut ja laittanut tuoreet vaseliinit sisälle. Systeemi voi olla hyvinkin kuiva ja nyt vain kirisatyksen jälkeen alttiimpi kulumiselle.
Kesäkuussa käytin pään niin auki kuin vaan sen pystyy irrottamatta sitä ‘ohjausvartta’. Sillä kertaa totesin, että osat liikkuvat ok ja ruutasin vaseliinia reilusti sisään ennen kuin kiristin takaisin. Ei pitäisi olla kuiva.
Mutta pitänee katsoa jos saisi kerättyä sen verran motivaatiota, että saisi käytettyä auki koko pään. Vaatii vain sen ohjausvarren irroituksen. Uudet sisuskalutkin olisi jo.
@Isoo-Jukka wrote:
Varmaan sinne on tullut kulumaa. Karan ostaessasi mukana tulee yleensä kaikki hilut lukkopesää lukuunottamatta. Etuovesta voi myös ottaa osia, jos sellainen sattuu ylimääräisenä olemaan. Vain se metallinen keskiosa on eri mittainen.
Eipä ole päässy kertymään etuovia joten pitänee tuo kara ostaa jos vaikuttaa siltä, ettei tuota saa enää kuntoon.
Puhdistithan sen salpaosankin ja sen sisällä olevan pienen jousimysteerin?
Humm. Mikähän jousimysteeri siellä salvan sisällä on? En huomannut siinä mitään jousia? Ainoa jousen tapainen oli hieman prikan tapainen siinä salvan juuressa, mutta mitään käyttöä sille en oikein keksinyt. Muuta jousta siinä en nähnyt vaan vaikutti olevan ihan yhtä könttiä koko salpa.
Sainkin lukon tuossa jo aukaistua. Ja selvisi lukon toimintakin. Selvisi myös syy, miksi lukko ei aukase, mutta aiheuttajaa ei oikein selvinnyt.
Jostain syystä tuo kara pääsee liikkumaan liikaa(?) tuon kuoriosan sisällä ja siitä syystä tuo salpa(kirkasosa lukossa), joka pitää karan paikallaan suhteessa kuoriosaan pääsee muljahtamaan kuoren sisälle, kun kääntää lukkoa auki-asentoon. Kiinni-asennossa kara ei liiku samallalailla tai sillä suunnalla kuoriosan reuna on terävämpi. En huomannut mitään kovin selviä murtumisjälkiä missään. Toki kuoriosassa kulumisen jälkiä näkyi, mutta en purkanut koko lukkoa. Tod.näk. vaatinee tuon kuoriosan vaihdon ainakin, että homma lähtee pelaamaan luotettavasti. Ehkä myös sen salpa-osuuden vaihdon jos se salpa on kovin kulunut pyöreäksi, mutta ulkoa käsin katsoen se vaikutti aika hyvältä.
Nyt se tuntui hetken säädön jälkeen pelaavan muutaman kerran ok, mutta välillä myös teki taas tuota muljahtelua.
Noniin. Kävin tänään tutkailemassa raidetangonpäätä lisää. En purkanut sitä vaan kiristin hieman. Huomasin, että olihan siellä yhteensä kolme reikää johon sen sokan saa laitettua. Nyt minulla oli sokka siinä ylimmäisessä reiässä. Kiristin mutteria sen verran ,että sain sokan seuraavaan reikään. Kokeilin kiristää niin, että olisin saanut viimeiseen reikään, mutta mutteri ei suostunut pyörimään. Tosin, minulla ei ollut sitä oikeaa työkalua.
Nyt ohjaus on ehkä _aavistuksen_ jäykempi ihan äärialueilla. Keskellä minusta toimii edelleen yhtä jouheasti kuin aiemminkin ja palauttaa ihan hyvin keskelle. Itse kolinalle ei tapahtunut yhtään mitään. Se on edelleen samanlainen kuin aiemminkin. Kokeilin myös ottaa renkaasta kiinni(rengas ilmassa) sivuilta ja heiluttelin niin pieni välys tuntui.
Olisikohan siitä vanhasta päästä se jousi kuoleutunut vai tuleekohan kolina jostain ihan muualta. Täytyy nyt katsoa saanko aikaseksi (kokeilla) vaihtaa tuota raidetangon päätä. Hyviä neuvoja on tullut, mutta se kiristystyökalu vielä puuttuu.
Känkkänä raudan pultit on, ainakin minun sätkässä, lukittu levyllä, joka taitetaan pultin syrjää vasten joten ainakaan sen takia ei tarvitse pultteja kiristää hampaat irvessä.
@Musta Hattuinen Mies wrote:
Jospa panisin omankin viestini tähän keskusteluun…..
Nyt raidetangon pää huolletaan siten että ensin irroitetaan se käyrä
rauta siitä pyörän navasta = 2kpl 7 mm pulttia.. Sitten avataan se hattu
kruunu mutteri siitä päästä ja poistetaan uloin kuulakuppi,, jonka jälkeen
se känkkärä ohjausvarsi tulee nivelen reiästä pois määrätyssä asennossa..
Sitten poistetaan sisempi kuulakuppi ja sen takana oleva jousi..
Nyt känkkänä raudassa oleva pallo tarkastetaan ja tarvittaessa hiotaan
siitä mahdollinen kuulakupin tekemät reunapykälät jotta kuula olisi jälleen
sileä.. Kasataan takaisin,, ensin jousi sitten taain kuulakuppi ja tässä vaiheessa
laitetaan uusi suojakumi nivelholkin päälle,, pujotetaan se känkkänä rauta kumin
reiän kautta takaisin paikoilleen ja laitetaan päällimmäinen kuulakuppi paikoilleen sekä se kruunu kuppi mutteri ja kiritään sen verran että nivelen ulkoreunasta näkyy yksi kierros kierrettä.. Elikkä kuppi 1 mm syvemmällä kuin nivelen ulkokuori..
Sitten pyöritellään sitä känkkänä rautaa siinä ympäri jolloin tiukkuus tuntuu mutta ei saa missään kohti takerrella…… 💡 ❗ 😉Tämä kuulosti juuri siltä, mitä itse olen ajatellut tehdä. Mutta kuten aina, niin ohjeissa asiat saa kuulostamaan niin helpolta. Tuon käyrän raudan irroitus oli se mihin homma viimeksi tyssäsi. Vaikka ne pultit irrotti, oli rauta ruostunut niin hyvin yhteen navan kanssa, että minä en sitä irti saanut. Olisi tarvinnut isompaa lyöntivälinettä kuin mitä minulla oli ja toisekseen uskaltanut aivan kovin lujasti siihen iskeä ettei tule vain enemmän vahinkoa.
Kunhan tuon kiristysraudan saan tehtyä/hommattua niin vois lähteä kokeilemaan uudestaan tuota raidetangon pään korjailua. Uudet sisuskalut siihen onkin jo tullut tilattua.
Ja tuo tiukkuus vaikuttaa olevan tällä hetkellä (muistin varaisesti) hieman liian vähän. Muistelisin, että kuppimutteri on ulkoreunan tasalla eikä juurikaan sen syvemmällä. Mutta tämä vain ulkomuistista muisteltuna.
Kiitoksia kuvasta. Täytyy jostain koettaa etsiskellä sopiva lattaraudan pala.
-
JulkaisijaArtikkelit