Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Minulla on muistikuva, että noissa vanhuskoneissa ei ollut stefaa tuolla laakerilla ja laakeri olisi ollut tuo pidempi 16mm. Lyhyempi laakeri +stefa tullut myöhemmin. Olisko alkaen 1970? Keskipakokytkimellä varustetuissa ei pitäisi mitenkään erota tuon laakerin osalta. Taisi lähes kaikki tuon ajan sätkät olla keskipakokytkimellä paitsi pakut. Niissä tuo laakeri oli tarpeeton koska kytkinakseli oli lyhyempi eikä edes ylettynyt tuonne kampiakselin silmään.
Silmälaakereita on erilaisia. Myös liukulaakeria on käytetty, mutta kaikki ovat toimivia.
Moi Joonas,
Ei noita jaosten alueita ole mitenkään rajattu, joten voit kuulua kumpaan jaokseen haluat tai vaikka molempiin. Kannattaa osallistua jaosten kokoontumisiin, niin sillä löytyy se porukka, jossa itse paremmin viihtyy. TuJäKe kokoontuu torstaisin klo 18.00 Nummenkylän ST1 huoltoasemalla os. Yrittäjänkatu 1, Järvenpää. Tervetuloa tutustumaan.
Masa
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
En usko, että laturi tai rele olisi kärähtänyt. Laturi tarvitsee herätinvirran siihen ohueen jotimeen ja se todennäköisesti nyt myös puuttuu ja siksi ei lataa. Nämä on aika vaikeita selvittää kun on tehty omia kytkentöjä. Sulakkeiden pitimet kannattaa puhdistaa hyvin hapettumista. Virtalukolta päin voisi johtoja seuraamalla tutkia olisiko sinne laitettu joku rele ohjaamaan sähköjä, jotka menevät valoille, pyyhkijöille ja todennäköisesti myös laturille. Virtalukko oletettavasti toimii kun käyntiin lähtee.
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
Punaisella ympyröity on neulaventtiilissä olevan reiän koko, joka määrittä sen kuinka paljon bensaa mahtuu virtaamaan neulaventtiilin läpi.
Ei taida olla oikein selkeää ohjetta bensan pinnan mittaamiseen. Olettaisin, että kohon kieli on muotoiltu niin, että bensan pinta asettuu oikealle korkeudelle. Tiivisteprikkoja lisäämällä voi bensan pintaa laskea, mutta jos bensan pintaa pitää nostaa, niin silloin on kohon kieltä muokattava.
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
Valitsisin noista sen, joka olisi kunnoltaan paras. Lähinnä läppäakseleiden osalta. 26/18 on uudempaa mallia, joten siinä saastemääräykset ja taloudellisuus ehkä paremmin huomioitu. 26/18 tuntuu olevan myös herkkä sille, että bensan pinta on oikein säädetty. Oikea mitta kaasarin kannen tiivistepinnasta kohon sivussa olevaan keskipisteeseen on 21mm. 24/21 kaasarissa tuo mitta on 18mm
Todennäköisesti jossain liittimessa huono kontakti. Akun yläpuolella on taakse lähtevän johtosarjan liittimet. Ne kannattaa tarkistaa. Johtosarja kulkee kuljettajan puolella ylös ikkunatolppaa pitkin ja menee verhoilun alla ovikaaren päällä. Takana ennen takavaloja on vielä liittimet muuten johto on yhtenäinen taakse asti. Sulakkeet kannatta myös tarkistaa, ettei ole kontaktipinnat hapettuneet.
Mahdollisia vuotopaikkoja voisi olla kanteen tulevan öljyputken tiivisteet. Putki tulee kannen etureunaan ja sen pääsee näkemään kun irrottaa ropelin ja kurkistaa sinne kopan sisälle. Venttiilinnostajien suojaputket saatavat vuotaa jos on joskus putket uusittu ja asennettu huolimattomasti. Alkuperäiset putket harvoin vuotavat. Putkeen on myös saattanut syöpyä reikä, mutta sekin aika harvinaista. Jälki venttiilikopassa johtuu todennäköisesti siitä, että koppa on joskus kiristetty liian tiukalle ja keinuvipu on ottanut koppaan kiinni.
25.9.2023, 08:03 vastauksena käyttäjälle: Latauksenmerkkivalo alkoi palaa kesken ajomatkan .. #288138Vähän vaikea näkemättä mitää diagnoosia tehdä, mutta johdotukset kannattaa tarkistaa, ettei ole katkoksia tai hankautumia. Vaikka releen kärjet on putsattu, niin kannattaa tarkistaa jännitesäätimen kärjet, että varmasti yhdistävät. Tarkista se kärki, joka liikkuu kahden kärjen välissä sen pitäisi olla johtavassa tilassa ylempään kärkeen silloin kun auto ei käy ja jännitettä ei tarvitse rajoittaa.
Kysymyksestä ei oikein selviä minkälainen vilkkukytkin kulkimessa on. Onko se rattiputkeen kiinnitetty viiksimalli vai vanhemmissa vanhuksissa käytetty “käkikello”? Myös tuo, että “vilkkuboxissa jotain vilkkuu” viittaisi siihen, että on käytetty jotain muuta kuin alkuperäisiä osia ja kytkennät voivat poiketa paljonkin alkuperäisistä. Näillä tiedoilla on ihan mahdoton antaa minkäänlaisia vastauksia. Muutama kuva voisi auttaa ongelman ratkaisussa.
Oletko tarkistanut, että releen maadoitus on kunnossa? Kuvassa näkyy releen kiinnitysruuvin alle tuleva maajohto, jonka toinen pää on kiinni vaihdelaatikon kannen ruuvin alla.
Tarkista myös tuon jännitesäätimen kärjet. Siis tuo rele missä nuo vaihtokärjet. Ne hoitavat laturin magnetoinnin. Magnetointivirta menee tuon ylemmän kärjen kautta ja jos jännite nousee yli säädetyn rajan, niin rele vetää ja kytkee magnetointivirran kulkemaan vastuksen kautta.
Auki päin kiertäen seos rikastuu.
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
Ei tuossa taida olla muuta vaihtoehtoa kuin uusia koko virtalukko. Lukkosylinteri on kulunut ja nyt voitelusta johtuen joku haitta on nyt “poikittain” eikä avain mene enää lukkoon. Väliaikais ratkaisuna voisi jollain ohuella neulalla yrittää saada haitat sen verran kohdalleen, että saa avaimen menemään paikalleen. Muistaakseni ohjauslukon irrotus on helpompi jos ohjauslukon saa käännettyä avaimella pois lukkoasennosta.
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
-
JulkaisijaArtikkelit