Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 530)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Kampiakselin takapään laakeri #290251

    Minulla on muistikuva, että noissa vanhuskoneissa ei ollut stefaa tuolla laakerilla ja laakeri olisi ollut tuo pidempi 16mm. Lyhyempi laakeri +stefa tullut myöhemmin. Olisko alkaen 1970? Keskipakokytkimellä varustetuissa ei pitäisi mitenkään erota tuon laakerin osalta. Taisi lähes kaikki tuon ajan sätkät olla keskipakokytkimellä paitsi pakut. Niissä tuo laakeri oli tarpeeton koska kytkinakseli oli lyhyempi eikä edes ylettynyt tuonne kampiakselin silmään.

    vastauksena käyttäjälle: Kampiakselin takapään laakeri #290246

    Silmälaakereita on  erilaisia. Myös liukulaakeria on käytetty, mutta kaikki ovat toimivia.

    vastauksena käyttäjälle: no minäpä tervehdin #289978

    Moi Joonas,

    Ei noita jaosten alueita ole mitenkään rajattu, joten voit kuulua kumpaan jaokseen haluat tai vaikka molempiin. Kannattaa osallistua jaosten kokoontumisiin, niin sillä löytyy se porukka, jossa itse paremmin viihtyy. TuJäKe kokoontuu torstaisin klo 18.00 Nummenkylän ST1 huoltoasemalla  os. Yrittäjänkatu 1, Järvenpää. Tervetuloa tutustumaan.

    Masa

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
    vastauksena käyttäjälle: Sähköt hävisivät #289390

    En usko, että laturi tai rele olisi kärähtänyt. Laturi tarvitsee herätinvirran siihen ohueen jotimeen ja se todennäköisesti nyt myös puuttuu ja siksi ei lataa. Nämä on aika vaikeita selvittää kun on tehty omia kytkentöjä. Sulakkeiden pitimet kannattaa puhdistaa hyvin hapettumista. Virtalukolta päin voisi johtoja seuraamalla tutkia olisiko sinne laitettu joku rele ohjaamaan sähköjä, jotka menevät valoille, pyyhkijöille ja todennäköisesti myös laturille. Virtalukko oletettavasti toimii kun käyntiin lähtee.

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
    vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen Solex 28CBI #288947

    Punaisella ympyröity on neulaventtiilissä olevan reiän koko, joka määrittä sen kuinka paljon bensaa mahtuu virtaamaan neulaventtiilin läpi.

    vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen Solex 28CBI #288939

    Ei taida olla oikein selkeää ohjetta bensan pinnan mittaamiseen. Olettaisin, että kohon kieli on muotoiltu niin, että bensan pinta asettuu oikealle korkeudelle. Tiivisteprikkoja lisäämällä voi bensan pintaa laskea, mutta jos bensan pintaa pitää nostaa, niin silloin on kohon kieltä muokattava.

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
    vastauksena käyttäjälle: Solex #288921

    Valitsisin noista sen, joka olisi kunnoltaan paras. Lähinnä läppäakseleiden osalta. 26/18 on uudempaa mallia, joten siinä saastemääräykset ja taloudellisuus ehkä paremmin huomioitu. 26/18 tuntuu olevan myös herkkä sille, että bensan pinta on oikein säädetty. Oikea mitta kaasarin kannen tiivistepinnasta kohon sivussa olevaan keskipisteeseen on 21mm. 24/21 kaasarissa tuo mitta on 18mm

    vastauksena käyttäjälle: Jarruvalojohdot #288754

    Todennäköisesti jossain liittimessa huono kontakti. Akun yläpuolella on taakse lähtevän johtosarjan liittimet. Ne kannattaa tarkistaa. Johtosarja kulkee kuljettajan puolella ylös ikkunatolppaa pitkin ja menee verhoilun alla ovikaaren päällä. Takana ennen takavaloja on vielä liittimet muuten johto on yhtenäinen taakse asti. Sulakkeet kannatta myös tarkistaa, ettei ole kontaktipinnat hapettuneet.

    vastauksena käyttäjälle: Öljyvuoto #288270

    Mahdollisia vuotopaikkoja voisi olla kanteen tulevan öljyputken tiivisteet. Putki tulee kannen etureunaan ja sen pääsee näkemään kun irrottaa ropelin ja kurkistaa sinne kopan sisälle. Venttiilinnostajien suojaputket saatavat vuotaa jos on joskus putket uusittu ja asennettu huolimattomasti. Alkuperäiset putket harvoin vuotavat. Putkeen on myös saattanut syöpyä reikä, mutta sekin aika harvinaista. Jälki venttiilikopassa johtuu todennäköisesti siitä, että koppa on joskus kiristetty liian tiukalle ja keinuvipu on ottanut koppaan kiinni.

    vastauksena käyttäjälle: Latauksenmerkkivalo alkoi palaa kesken ajomatkan .. #288138

    Vähän vaikea näkemättä mitää diagnoosia tehdä, mutta johdotukset kannattaa tarkistaa, ettei ole katkoksia tai hankautumia. Vaikka releen kärjet on putsattu, niin kannattaa tarkistaa jännitesäätimen kärjet, että varmasti yhdistävät. Tarkista se kärki, joka liikkuu kahden kärjen välissä sen pitäisi olla johtavassa tilassa ylempään kärkeen silloin kun auto ei käy ja jännitettä ei tarvitse rajoittaa.

    vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen vilkut eivät vilku…… #288047

    Kysymyksestä ei oikein selviä minkälainen vilkkukytkin kulkimessa on. Onko se rattiputkeen kiinnitetty viiksimalli vai vanhemmissa vanhuksissa käytetty “käkikello”? Myös tuo, että “vilkkuboxissa jotain vilkkuu” viittaisi siihen, että on käytetty jotain muuta kuin alkuperäisiä osia ja kytkennät voivat poiketa paljonkin alkuperäisistä. Näillä tiedoilla on ihan mahdoton antaa minkäänlaisia vastauksia. Muutama kuva voisi auttaa ongelman ratkaisussa.

     

    vastauksena käyttäjälle: Wanhus lopetti lataamisen #287202

    Oletko tarkistanut, että releen maadoitus on kunnossa? Kuvassa näkyy releen kiinnitysruuvin alle tuleva maajohto, jonka toinen pää on kiinni vaihdelaatikon kannen ruuvin alla.

    vastauksena käyttäjälle: Wanhus lopetti lataamisen #287122

    Tarkista myös tuon jännitesäätimen kärjet. Siis tuo rele missä nuo vaihtokärjet. Ne hoitavat laturin magnetoinnin. Magnetointivirta menee tuon ylemmän kärjen kautta ja jos jännite nousee yli säädetyn rajan, niin rele vetää ja kytkee magnetointivirran kulkemaan vastuksen kautta.

    vastauksena käyttäjälle: Miten laitettiin nelkun kaasari perus säätöön? #287058

    Auki päin kiertäen seos rikastuu.

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
    vastauksena käyttäjälle: Virtalukko jumissa #287001

    Ei tuossa taida olla muuta vaihtoehtoa kuin uusia koko virtalukko. Lukkosylinteri on kulunut ja nyt voitelusta johtuen joku haitta on nyt “poikittain” eikä avain mene enää lukkoon. Väliaikais ratkaisuna voisi jollain ohuella neulalla yrittää saada haitat sen verran kohdalleen, että saa avaimen menemään paikalleen. Muistaakseni ohjauslukon irrotus on helpompi jos ohjauslukon saa käännettyä avaimella pois lukkoasennosta.

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 530)