Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Kannattaa vaihtaa myös laakerihelat. Jos ne on kovin kuluneet ottaa ankkuri kiinni kenttään, jolloin pyörittämiseen tarvittavan virran määrä nousee niin suureksi ettei hyvässäkään akussa siihen puhti riitä.
Onko tarvis korjauspalaa? Olis tarjolla se poikittaiskotelon pintapelti. Eli se, joka lähtee nousemaan lattiasta vinosti ylöspäin. Tuli noita joskus vuosia sitten tehtyä ja muutama on vielä jäänyt nurkkiin pyörimään. Tämä on siis omavalmiste, mutta täysin alkuperäismallisilla urilla varustettu.
Masa
Nelkun mittaritaulussa siinä lasinpyyhkijän nupin yläpuolella on samanlainen musta nuppi, josta alunperin on saanut kytkettyä ns. ranskalaiset parkit. Mutta koska tuo ranskalainen parkki ei ole ollut suomessa luvallinen on kytkentää muutettu siten että se sytyttää ajovalot. Nyt on katsastusmies kääntänyt siitä nupista ja saanut valot päälle. Nupissa olevan nuolen pitäisi osoittaa ylöspäin.
3.5.2006, 18:27 vastauksena käyttäjälle: OSTETTU: Wanhuksen etupenkki ja jarrupääsyl. ja muuta #135075Jos en väärin muista, niin saattaisipa löytyä jo valmiiksi kavennettu penkinrunko, joka on joskus pakussa ollut. Täytyypä tarkistaa asia.
1,2 mm on liikaa. Kirjan mukaan pitäisi olla 0,07-0,14 mm
Tuon välyksen haitoista en osaa sanoa, mutta koska se ei siihen alunperin kuulu, niin ei se varmaan hyväksikään ole.
Tuon korjaamiseen olen käyttänyt seuraavanlaista meetelmää: Mitataan se nykyinen välys. Otetaan hammaspyörä irti (sitä varten piti tehdä ulsvetäjä). Hammaspyörän alla on levy, joka toimii laakerin liukupintana päittäissuunnassa. Levy nojaa sisäkehältään kampiakselissa olevaan olakkeeseen. Jotta levy saadaan menemään syvemmälle täytyy siitä sorvata ainetta pois olakkeen kohdalta. Ainetta poistetaan sen ylimääräisen välyksen verran. Nyt levy pääsee menemään syvemmälle, jolloin välys pienenee. Jotta hammaspyörä tulisi kohdalleen on sen alle vielä lisättävä prikka, joka on sen poistetun aineen vahvuinen. Lopuksi lämmitetään hammaspyörä (uunissa n.200C) ja pudotetaan paikalleen. Koska hammaspyörä jämähtää hetkessä paikalleen on ajoitusmerkkiä turha yrittääkkään saada kohdalleen, niin on helpompi tehdä uusi ajoitusmerkki ja poistaa se vanha jos ei vahingossan olisi osunut kohdalleen.Asennuksessa kannattaa huomioida myös se, että tuo kuvassa näkyvä harmaa paluuputki pitää vetää polttoainesäiliöön asti. muutoin tulee ongelmia. Tulevan polttoaineen voi ottaa haaroittimella ennen sätkän bensapumppua.
Mikäli varaosakirjoja on uskominen, niin akseli on vaihtunut tiuhabooriseksi huhtikuussa -66.
Löytyiskö apu kenties täältä? http://files.citroen-forum.nl/manuals/
Samoin on myös tuo kampiakselin hammaspyörä prässäämällä kiinni. Olen parista kammesta tuon hammaspyörän irroittanut kun on etulaakerin päittäisvälystä pitänyt vähän korjailla. Mutta tuo takaisin laitto niin, että merkit tulee kohdalleen on melko mahdoton tehtävä. Helpommin homma hoituu siten, että lämmitetään hammaspyörä n. 180-asteiseksi ja pudotetaan paikalleen. Sen jälkeen haetaan ajoitusmerkkien paikka. Näin se on varmaankin noissa korjatuissa koneissa tehty.
Kylmäpuristettua käytin, joten lienee tuota keittämätöntä.
Monenlaisia keinoja on tullut ruostumisen ehkäisemiseksi tullut kokeiltua niiden reilun 30 vuoden aikana kun olen ympärivuotista Sätkäilyä harrastanut, mutta kyllä pellavaöljy on saanut kaikkein nopeimmin pellin muuttumaan ruosteeksi.Kerran olen pellavaöljyä kokeillut Sätkän suojaukseen. Onneksi ei tullut ruiskutettua kuin pariin kohtaan kun jo tämän aineen luonne selvisi. Kovetettuaan (ei siis kuivu, reagoi auringon valoon, näin olen ymmärtänyt) ei se liukene mihinkään liuottimiin. Eli uusintakäsittelystäkään ei ole juuri hyötyä kun se ei pääse tunkeutumaan tuosta kovasta pinnasta läpi. Ja jos sinne on jo kosteus päässyt kulkeutumaan, niin kuin se ennenpitkää tekee, niin se kyllä muuttaa pellin ruosteeksi hyvinkin nopeasti.
Nykyisin olenkin käyttänyt sellaisia ruostesuoja-aineita jotka liukenevat liuottimiin. Näin voi uusintasuojauksessa ensin vanhan massan pehmentää ruiskuttamalla pelkän liuottimen pariin kertaan muutaman päivän välein, niin sen jälkeen uusikin massa jo tarttuu kunnolla eikä tee vain uutta kerrosta, joka irtoaa ja jonka alle ruostuttava kosteus voi pesiytyä.On myös tärkeää, että puola ja tulpanjohdot ovat puhtaat pölystä ja liasta, koska pölyinen pinta sitoo kosteutta, joka taas saa kipinän harhailemaan omille teilleen jo paljon ennen tulppaa.
Kärjet kannatta myös vaihtaa tai ainakin puhdistaa ja säätää.Ainakin täydellisiä lamppuja H4-umpioilla ja kromatuilla kuupilla pitäisi löytyä Auto-Artikkelista ja Sitroselta. Sitrosen hinta näytti olevan n.70€/kpl
M11x1 on jousivarvan kierre
-
JulkaisijaArtikkelit