Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Hyväksi havaittu tiiviste aine on spray purkkiin pakattu kotelomassa. Sitä kun ruiskuttelee tuulilasin tiivisteen reunan alle ja tuuletusluukun tiivisteen yläreunaan ja siihen listan juureen, annetaan imeytyä rakosiin ja lisätään tarvittaessa. Ylimääräinen pyyhitään pois. Pitäisi tuolla konstilla vesivuotojen ainakin vähentyä. Kotelomassassa on se hyvä puoli, että se etsii itse vuotavat kohdat ja tiivistää ne. Lisäksi se suojaa ruostumiselta.
Kyllä käy. Ainakin olen niitä vuosikaudet käyttänyt ja hyvin on toiminut.
Nyytisissä 3/2004 on rungon mittapiirustus.
Myös nopeusmittaria käyttävässä matoruuvissa on eroa. Nelkussa on 3-päinen kierre ja kutosessa 4-päinen. Samoin vaijerin päässä oleva hammaspyörä on nelkussa 14-hampainen ja kutosessa 16-hampainen.
-70 nelkussa on ollut alunperinkin suorakaiteenmuotoiset vilkut samoin kuin koukkukahvatkin ja niiden lisäksi ainakin jarruputket on ollut kokoa 4,5mm kuten -60-luvun lopun malleissakin. Takajarruille menevissä putkissa on letkut välissä, kun taas jo -71 mallissa on spiraaliputki ja putken koko 3,5 mm.
Paras ja helpoin konsti on hitsata 8mm mutterit niihin tynkiin. Eli mutteri pultin tyngän päälle ja migillä reikä täyteen. Annetaan jäähtyä jonkin aikaa ja kierretään pultti pois. Lämpö edesauttaa jumittuneen kierteen irtoamista ja mutterista on helppo kiertää.
Tämä on myös hyvä tapa irrottaa jarruista pyöristyneet tai katkenneet ilmaruuvit.Kokemuksesta voin kertoa, että 6v starttikin kestää 12v jännitteen. Hiilet ehkä kuluvat vähän normaalia nopeammin, mutta muuten startti kestää.
Muistan joskus nähneeni, että lokaria on jatkettu siten, että on avattu lokarin ja sisälokarin yhdistävät pisteet lokarin etureunasta alkaen, venytetty lokaria eteenpäin ja jatkettu sisälokaria tarpeellinen määrä. Näin oli pyörän kaari pysynyt muodossaan eikä lokaria heti ensikatsomalla jatketuksi edes huomannut.
Ne rattaathan erottaa siitä, että nelkun rattaassa on 14 hammasta ja kutosen rattaassa on 16 hammasta. Ja siinä akselin päässä olevassa matopyörässä on nelkussa 3 ja kutosessa 4.
Onpa käynyt kerran niinkin, että vaijerin sisäosa oli jostain syystä päässyt valumaan niin paljon alaspäin, että ei ylettynyt yläpäästä enää mittariin asti.
Ethän vaan ole sitä vaijeria pyörittävää hammaspyörää vaihtanut? Ne kun ovat erilaiset nelkun ja kutosen laatikossa.
Jos Caminat kiinostaa, niin alla olevasta linkistäkin löytyisi yksi tarjolla oleva.
Äänten alkuperä ja kulkureitit ovat joskus varsin kummallisia. Oli tilanne sellainen, että 2cv6 vm-90 piti melko voimakasta ääntä, joka kuului kulkimen takapäästä. Ensin tietysti epäilytti olisiko pyöränlaakeri menossa, mutta ääni kuului myös paikallaan käyttäen ja oli riippuvainen kierroksista. Ääni tuli pakoputkea pitkin ja kulkeutui siitä takimmaista kannatinkumia pitkin vasemmanpuoleiseen sisälokariin, joka tietyillä kierroksilla alkoi “soida” todella voimakkaasti. Tarkemmassa tutkiskelussa ilmeni, että taajuus on sama kuin laturissa ja sehän on suorassa yhteydessä pakoputkeen. Laturin laakerit?? Stetoskoopilla kuunnellen asia vielä varmistui, laakerit vaihtoon. Kuitenkin ihmetytti miten voi niin hyväkuntoisista laakereista lähteä niin kova ääni. Laturi nippuun ja paikoilleen, ja ääni jatkuu. Lopullinen syy löytyi laturin hihnasta, sen kun vaihtoi, niin johan hiljeni. Hihna oli ollut käytössä vain parin tuhannen km:n verran, mutta konetta ei käytetty moneen vuoteen ja hihna oli kovettunut “muotoonsa” ja kun joutui töihin alkoi värisemään, josta ääni syntyi. Uskomatontonta, mutta totta.
Ainakin SpiesHeckerillä on sellainen lisäaine kuin antisiliconmittel. Sitä sekoitetaan maalin joukkoon muistaakseni joku 2%. Muillakin maalinvalmistajilla on varmaan vastaavia aineita valikoimissaan.
Yksi syy hajoamiseen voi olla, kärkien kiinnitysruuvi on liian pitkä tai ruuvista on jäänyt prikka pois, jolloin ruuvi on mennyt syvemmälle ja ottanut kiinni keskipakosäätimeen.
-
JulkaisijaArtikkelit