Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Ehkäpä täältä apu löytyisi.
http://www.sitronen.fi/harrasteosat.htmOnko tullut tarkastettua venttiilivälykset? Jos on liian pienet, niin rupeaa venttiilit kantamaan viimeistään silloin kun kone lämpenee.
Jos en nyt aivan väärin muista, niin sätkän mittarin vaijeri tekee yhden kierroksen/kuljettu metri. Tämä saattaapi olla jonkinlainen standardi kaikissa muissakin Ranskalaisissa autoissa, joten jos näin on, niin sopii.
Masa
Ja mikspä sitä Wanhusta pilaamaan kutosen koneella? Wanhus kun on vieläkin katoavaisempi luonnonvara kuin kutoset
Veikkaisin pakopuolen venttilivarren tiivistettä. Voi olla huonossa kunnossa tai irronnut paikaltaan. Savun vaaleanharmaa väri viittaa siihen, että öljyä pääsee kumaan pakosarjaan, jossa se höyrystyy.
T. Masa
Muistaakseni noissa 6-volttisissa on myös tärkeää, että vilkkulamput ovat oikean tehoiset. En nyt varmasti muista olisko oikea teho 18W vai 21W, mutta jos on vaihtunut epähuomiossa vaikkapa 5w lamppuihin, niin se kyllä aiheuttaa vilkutusongelmia.
Katsoppa osoitteesta: http://www.franzose.de/index.php
Ainakin hinnastosta löytyy tuo kyseinen osa.Tuo koko ei käy caminaan. Vaikka muuten sopis, niin kantavuus ei riitä. Vanhaan D-malliin tai tractioniin se voisi sopia.
terv. Masa
Kun startatessa saa sahata ja hörähtää vasta kun päästää starttinapin, niin silloin kannattaisi tarkistaa startin kunto ja varsinkin laakerit. Jos laakeriholkit on kovin kuluneet, niin ankkuri ottaa kiinni kenttään ja startin ottama virta kasvaa niin suureksi ettei akusta riitä enää puhtia sytytyslaitteille.
Masa
0,75mm on sopivaa korihommiin ja runkoon on hyvä käyttää 1,0mm peltiä. Onpa jotkut kehuneet käyttäneensä 1,5 tai jopa 2,0mm, mutta ei sillä saa kuin ylimääräistä painoa. Ruostuu se paksukin pelti jos ei sitä suojaa kunnolla.
Jotkut (oliskohan varaosamyyjät) kehoittavat vaihtamaan konkan aina kun vaihtaa kärjetkin, mutta jos vanhoissa kärjissä ei ole minkäänlaista piikkiä silloin ei konkkaa kannata vaihtaa ennenkuin se menee huonoksi.
Kromattuun sylinteriin ei milloinkaan pitäisi laittaa kromattuja männänrenkaita. Kaksi kovaa kun hankaa keskenään, ei tule kestämään. Jomman kumman on oltava pehmeämpää materiaalia.
Terv. Masa
Se miksi nelkun koneet ei kestä, johtuu siitä, että kun kaikki se töhkä mikä koneesta irtoaa kiertää öljyn mukana kampiakselin öljykanavaan, joka kovista kierroksista johtuen toimii kuin separaattori, öljyssä olevat partikkelit tiivistyvät öljykanavan mutkiin ja vähitellen tukkivat sen. Ja senhän jokainen tietää miten siinä käy. Eli nelkun koneen kestämättömyys johtuu suodattimen puutteesta ja kovista kierroksista. Näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää.
T, Masa
Pellavaöljystä ruostesuoja-aineena on sen verran huonoja kokemuksia, että sitä ei pitäisi ko. tarkoitukseen käyttää. Joskus vuosia sitten luotin siihen kuin pukki suuriin sarviinsa, mutta kun karu totuus suojauksen tehosta selvisi ei ilman peltitöitä selvitty. Pellavaöljy nimittäin kovettuu kovaksi kalvoksi ja sen alle kun kosteus pääsee tunkeutumaan niin sitä peltiä ei pelasta enää mikään. Kovettuneeseen pellavaöljyyn eivät pysty mitkään liuottimet eli siitä ei pääse eroon kuin mekaanisilla menetelmillä. Tästä johtuen ei lisäsuojauksesta ole mitään hyötyä, koska kalvo on niin kova, ettei siitä mikään mene läpi. Nykyisin olenkin suosinut vain sellaisia ruostesuoja-aineita, jotka liukenevat liuottimiin (esim. lakkabensiini). Tällöin voi voi uudelleen massauksen suorittaa vaikka siten, että ruiskuttaa alustan ja kotelot ensin pelkällä liuottimella, joka pehmittää vanhaa massaa ja vie sitä mukanaan tunkeutuessaan pieniinkiin huokosiin. Pehmenneeseen pintaan tarttuu uusikin massa kunnolla.
Terv. Masa
Olen tässä vuosien mittaan tehnyt havainnon, että jos puola ja tulpanjohdot ovat kovin pölyn ja lian peitossa aiheuttaa se käynnistysvaikeuksia juuri tällaisilla kosteilla ilmoilla. Kipinä tulee kyllä tulpalle silloin kun se on irrallaan johdon päässä, mutta tilanne on aivan toinen kun kipinän pitäisi “hypätä” paineen alaisessa sylinterissä. Silloin se helposti karkaa sieltä mistä on helpoin tie. Näin syksyn pimeillä on jopa helppo nähdä mistä se kipinä karkaa. Katseleppa pimeällä startatessa näkyykö kipinöintiä, ja jos näkyy puhdista puola ja tulpanjohdot. Ja kannattaa ne puhdistaa joka tapauksessa muutenkin.
Masa
-
JulkaisijaArtikkelit