Kirjoitetut vastaukset

Esillä 5 viestiä, 526 - 530 (kaikkiaan 530)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Alustan ja koteloiden suojaus ? #130421

    Pellavaöljystä ruostesuoja-aineena on sen verran huonoja kokemuksia, että sitä ei pitäisi ko. tarkoitukseen käyttää. Joskus vuosia sitten luotin siihen kuin pukki suuriin sarviinsa, mutta kun karu totuus suojauksen tehosta selvisi ei ilman peltitöitä selvitty. Pellavaöljy nimittäin kovettuu kovaksi kalvoksi ja sen alle kun kosteus pääsee tunkeutumaan niin sitä peltiä ei pelasta enää mikään. Kovettuneeseen pellavaöljyyn eivät pysty mitkään liuottimet eli siitä ei pääse eroon kuin mekaanisilla menetelmillä. Tästä johtuen ei lisäsuojauksesta ole mitään hyötyä, koska kalvo on niin kova, ettei siitä mikään mene läpi. Nykyisin olenkin suosinut vain sellaisia ruostesuoja-aineita, jotka liukenevat liuottimiin (esim. lakkabensiini). Tällöin voi voi uudelleen massauksen suorittaa vaikka siten, että ruiskuttaa alustan ja kotelot ensin pelkällä liuottimella, joka pehmittää vanhaa massaa ja vie sitä mukanaan tunkeutuessaan pieniinkiin huokosiin. Pehmenneeseen pintaan tarttuu uusikin massa kunnolla.

    Terv. Masa

    vastauksena käyttäjälle: Käynnisty käynnisty nyt vaan… #130153

    Olen tässä vuosien mittaan tehnyt havainnon, että jos puola ja tulpanjohdot ovat kovin pölyn ja lian peitossa aiheuttaa se käynnistysvaikeuksia juuri tällaisilla kosteilla ilmoilla. Kipinä tulee kyllä tulpalle silloin kun se on irrallaan johdon päässä, mutta tilanne on aivan toinen kun kipinän pitäisi “hypätä” paineen alaisessa sylinterissä. Silloin se helposti karkaa sieltä mistä on helpoin tie. Näin syksyn pimeillä on jopa helppo nähdä mistä se kipinä karkaa. Katseleppa pimeällä startatessa näkyykö kipinöintiä, ja jos näkyy puhdista puola ja tulpanjohdot. Ja kannattaa ne puhdistaa joka tapauksessa muutenkin.

    Masa

    vastauksena käyttäjälle: Misukan talvitassut 135 x 15 !! mutta vain 2 kpl !! #130098

    Olen samaa mieltä, että Michelin 100 on sangen hyvä ja kestävä talvirengas. Kitkarenkaana se on varsin hiljainen, joten kun kunto ei enää vastaa talvirenkaalle asetettavia vaatimuksia on se vielä varsin hyvä ja mukava kesäkäyttöön. Kestävyydestä sen verran, että olen nyt ajanut samoilla renkailla 110000 km. Viimeiset pari vuotta ovat olleet myös kesäkäytössä. Pintaa on jäljellä n. 4mm, joten eiköhän niillä vielä kesän tai pari ajele.

    vastauksena käyttäjälle: Laturi hajosi? #130036

    Akunkengän irrottamisella vauhdissa kyllä varmistaa ainakin sen, että laturi on viallinen. Jos laturi on ehjä ja suorittaa em. toimenpiteen, niin tällä konstilla se viimeistään mitä todennäköisemmin hajoaa. Vaihtovirtalaturi ei kestä ilman akkua. Vanhan tasavirtalaturin toiminnan voi kyllä testata irrottamalla akunkengän, mutta ÄLÄ kokeile sitä vaihtovirtalaturilla.

    Masa

    vastauksena käyttäjälle: Uudet olkatapit väljemmät kuin vanhat… #129792

    Tulevaisuutta ajatellen suosittelen seuraavaa: Heitä ne holkit mäkeen ja sorvauta tilalle pronssiholkit. Kannattaa teettää/tehdä vähän tiukemmat ja suorittaa lopullinen sovitus kun holkit ovat paikallaan.
    Omaan sätkääni laitoin pronssiholkit joitakin vuosia sitten. Niillä on nyt ajettu vähän yli 100 000 km ja ovat vielä tiukemmat kuin uudet tarviketapit. Rasvauksen olen tehnyt pari kertaa vuodessa.

    Masa

Esillä 5 viestiä, 526 - 530 (kaikkiaan 530)