Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
@Musta Hattuinen Mies wrote:
Hienoa.. 💡
Minkähän lainen lienee tuo sytytyssysteemin kytkentä ja rakenne siellä kärkikotelolla.. ❓Hyvä kysymys. Valaisen asiasta hieman, kun sen talvella puran.
Nyt pitää vähän yrittää ajella.Joo, nyt pitää kyllä etsiä lisää motivaatiota sätkäilyyn. Meinasin jo levittää tuon talliin, kun ajaminen on niin hirveetä verrattuna rakentamiseen.
Bensaa menee varmaan 10l satasella, eikä kulkua löydy mihinkään. Tulee melkein mieleen entinen kupla, mutta se taisi olla taloudellisempi ja hiljaisempi.
Tulevaisuuden muutoksia:
-Ovet tiiviiksi. Uudet lukot.
-oopperat umpeen
-putki ja moottori vaihtoon. Lisää tehoja pitää kyllä löytää uuteen.
-ruisku todennäköisesti
-erilliset lokasuojat eteen. Nämä mahdollistaa madalluksen, ilman että tarttee vaihtaa pieniä pyöriä.
-Olkatappien oikaisu. Nyt on meinaan aika karmea ajaa.
-Äänieristystä. Paljon äänieristystä.. Ja tehokkaampi vahvistin.@kojootti wrote:
Hei mutta toihan on mun entinen HGU-18 ! Totteli vaan nimeä Klenkka. Ainakin vielä 1975
Hienoa että joku entinen omistaja löytyi! Ei sulla sattuis olemaan kuvaa niiltä ajoilta? Tuo mörkö nimi on kyllä jo kuopattu, jo pelkästään siksi että se on käytössä. Sitä paitsi ei siitä edes tullut mörön näköinen.
Hmm.. Vähän tuntuu olevan koneesta vedot kateissa. Putkessa paukkuu ja röveltää, ja välillä menee paremmin kun ei paina kaasua ihan lattiaan. Koneessa siis dx:n kaasari, ja putkisto ilman poikkipönttöä. Satasen ottaa hyvissä olosuhteissa suoralla, mutta jos kyytiin ottaa porukkaa, tai lähtee ajelulle heti ruokailun jälkeen, on satanen aika saavutus.
En sitten tiedä, kun ei ole aikaisempaa kokemusta näistä.
Kärjetön on, kuten huomasitkin. Se ei tosin ole minun tekemä, vaan edellisen omistajan. Sähköt ovat ainakin 90%:sti isän tekemiä, eli itse en ole noin siistiä jälkeä niiden osalta saanut aikaan. Releiden määrä johtuu jenkkivaloista takana.
Mittaristo sen sijaan on minun suunnittelema ja tekemä. En tykännyt alkuperäisestä nopeusmittarista, jossa oli bensamittari samassa, joten piti hankkia uusi. Bensamittari on tosiaan mallia Autogauge, motonetistä. Sieltä ostin myös anturin bensatankkiin. Koska alkuperäisestä luovuttiin, piti bensaletkulle keksiä uusi paikka. No, eipä keksitty, vaan porattiin tuohon motonetin anturin levyyn reikä, johon sitten juotettiin kulma ja kulmaan laitettiin kiinni bensaletku. Eli systeemi on samanlainen kuin alkuperäinen, paitsi erilaisella mittarilla.
Keskellä on autogaugen kierrosluku, jota ei tarvinnut isommin räveltää. Mittarin sai nimittäin jo paketista säädettyä toimivaksi kaksi sylinterisellä autolla.
Sitten on volttimittari, öljynpaine, sekä nopeus. Viimeisenä löytyy Bilteman seosmittari, joka saa tietonsa lambdalta. Lambda sijoitettiin putkistoon ennen Y-haaraa, sillä muuten se olisi voinut jäädä jossain pusikossa kiinni. Putkisto tuli läheiseltä pajalta, ja on toteutettu yhdellä alkuperäisellä vaimentajalla. Poikittaispönttö poistettiin. Äänistä ei ole vertailupohjaa, mutta äkisti tuntuu vähän kovilta.
Madallus onnistui joo. 🙂 Vähän pitää nyt hiljentää töyssyihin, sillä putkisto voi raapaista etenkin kuoppaisella soratiellä. Hidastetöyssyt menee ihan ok. Etuvalot löytyi muuten biltemasta, jos joku niitä ihmettelee. Suosittelen. Ovat tehokkaammat, minusta aika nätit ja todella halvat.
No olihan niitä kuvia pakko mennä ottamaan.
Keskeneräistä työtähän ei sitten arvostella.. Vai miten se meni. No, se ei kuitenkaan päde tähän, joten mielipiteensä saa kertoa.
Maalipinta ei jää tuollaiseksi, vaan siihen tulee muutoksia jatkossa. Toisaalta, kyllähän silmä tottuu.. 😆
Ajokokemuksista sen verran, että tätä ainakin saa ajaa. Ohjaus on pirun jäykkä vauhdissa, vaikka paikallaan sekä pakilla onkin kevyt. Myöskin Jarrut ovat mitä ovat, eli edessä pienet rummut. Näihin tulee varmaan muutosta jatkossa.Mutta pitää myöntää, etten olisi koskaan uskonut miten hauska tuota on ajaa.
Noniin, tänään tuli sitten haettua kilvet!
Sain alkuperäiset mustat, ja vieläpä niillä hitsatuilla tukivarsilla. Suuri kiitos tästä Jasulle.Kuvia tulee heti, kun saan muutaman asian vielä tehtyä.
Meni channeloituna oikein hyvin, eikä rattiputken nivelöinti tms. aiheuttanut epätoivottua huomiota. 🙄
Enää vain äänieristystä autoon (että kärsii ajaa ilman peltoreita) ja muutamia parannuksia mitä tulee channeloinnin aiheuttamiin ongelmiin.Kiitos kaikille neuvoista ja avusta, mitä tämän kanssa olen saanut. Erityisesti Markulle, Hessulle ja Jasulle.
Ehkä tällä johonkin tapahtumaan vielä kerkiää! 🙂
Itse hitsasin tukivarsiin aika paksusta tangosta tuet. Ei estä rengasta kääntymästä ja ovat muuten loistavat, mutta katsastusmies hylkäsi niiden takia.
Onko olemassa mitään dokumenttia siitä, että tukivarsia kannattaisi vahvistaa? Tai mitään maahantuoja, valmistajan tms. kehoitusta. Tarvitsisin konttorille, niin ei tarttis uusia tukivarsia.
Kiitos akaile. 🙂
Nyt pitäis vetää jarruputki runkoon, niin sais paketin kasaan. Tätä on jo pitkään venkslattu, joten nyt ajattelin kysyä jos joku osaisi näyttää vaikka jonkun kuvan, missä näkyy miten letku vedetään? Eli taka-akselilta eteen. Letku on ihan liian pitkä, joten jonnekin sitä pitää vielä kieputtaakin.
Hienoa! Tällaisia projekteja kaivattaisiin enemmänkin. Potkii itseäkin kummasti perseelle, kun voi seurata jonkun muun edistystä, jos omassa tallissa työt seisoo. 😆
Nopeasti tuon hitsaat kun alkaa vaan töihin. Tsemppiä, ja päivitä ihmeessä säännöllisesti juttuja tännekin projektin edetessä. 🙂
Hyvä hyvä. Uusia projekteja onkin kaivattu. Etenkin vähän laajempia. Laita ihmeessä kuvia näkyviin. 🙂
Pieniä paloja sai tehdä paljon, enkä suosittele tätä tyyliä kenellekkään. Itselläni oli tuo kori vain niin laho, ettei tuota olisi kannattanut ottaa vain reunoista irti. Peltityöt on kaikenlisäksi mukavia, ja niitä tuo olisi tarvinnut ainakin peräkontin osalta kuitenkin.
Noniin. Homma on lähes valmis. Polkimet vielä nostamatta ja ratti nivelöimättä, mutta isoimmat on tehty.
Vanha peräkontti, sekä kaikki alun räpellykset saivat nyt lähteä. Johan tässä on oppinut sen verran hitsaamaankin, ettei sitä jälkeä enää kestänyt katsella. Nyt perä on sellainen, mistä itse pidän. Se jää muuten tuollaiseksi, mutta rekisterikilpi ja valo sinne pitää sijoittaa. Takavalot tulee lokasuojiin, jotenkin.
Käyttämäni pelti on 0,75mm sähkösinkittyä. On käytännössä yhtä helppo hitsata kuin mustakin, mutta vähän hylkii kait ruostetta.Kuvat suurenee klikkaamalla niitä.
Peräkonttiin oli hyvä laittaa neliörauta, (vai mikä se on?) jonka päädyt muotoilin sopiviksi. Ei tartte tiivistellä sen kummemmin konttia millään massoilla. Samalla helpotti työtä tosi paljon.
Tässä kuva perästä. Pelti menee 6cm lattian ohi, ja risteyskohdassa takana on siis tuo tanko vahvikkeena. Vähän siistimpi kuin alkuperäinen.
Kuvassa peräkontti ennen lopullista sovittelua.
Akselille piti tehdä tunneli. Se ei kuitenkaan riittänyt, vaan tukivarret ottivat vielä kiinni sen reunoihin. Lopulta siitä tuli tällanen. Toimii ja on hyvä. Työläs kuitenkin.
Sovitellessa koria rungolle, huomattiin ettei aisat kyllä istu niin millään. Lopulta piti hakata saumat auki, rälläköidä aisat, sekä apurunko ja tuhota peräkontti. Kontissa on nyt aisoille syvennykset. Toimii hyvin, vaikkakin pottumainen tehdä.
Runkoon tein vielä huvikseni vahvikkeet, kun oli jo entuudestaan tuosta kohdasta lutussa. Piti nimittäin vanhankin peräkontin kanssa vähän hienosäätää aisoja. Tuolloin se tapahtui kuitenkin isoimmalla lekalla, mitä tallista löytyi.
Apurunko on pieni, mutta sopii tähän projektiin hyvin, sillä tulee juuri ja juuri kynnyksien sisäpuolelle. Ei siis ollut esteenä madallukselle. Kuitenkin kulmaa piti hieman loiventaa, kun väänti lattioita väkisin ylöspäin.@Isoo-Jukka wrote:
…ja palveluksia?
Tällaisia on ollut muillakin foorumeilla, ja toimineetkin tosi hyvin. Eli esim. “apua tarvitaan aidan maalaukseen”, tms. Kaikki aiheet sallittuja. Varmasti monella on omat projektit kesken, kun ei vaan ole yksin saanut aikaiseksi tehdä. Minä ainakin auttelisin mielelläni, jos vaikka 2cv:n korjauksessa joku apua tarvitsisi lähistöllä. Jos aikaa riittää, niin voisi pidemmällekin tulla.
Sitten vain samaiseen keskusteluun ilmoitettaisiin, jos oltaisiin halukkaita auttamaan. Eli minusta olisi parempi, että apua tarvitsevat ilmoittaisivat ensiksi, ja siihen sitten vastattaisiin. 🙂
Aiheen nimeksi voisi laittaa vaikka “apua talonrakennuksesta sätkän korjaukseen”, tai mitä vain keksiikään.
Matti H
Oli kyllä kaikkea muuta kuin huvittavaa rälläköidä juuri hitsatut, maalatut ja massatut lattiat irti.
Kuitenkin nyt on lattiat ja kontti rälläköity, sekä tankki madallettu. Huomenna vielä lattioiden sipistely ennen uudelleen hitsausta. Lisäksi pitää tehdä takapenkin alle tunneli, josta runko tulee läpi, sekä tehdä taka-akselin päälle samanlainen kouru, kuin isoille jousipöntöille tein lattiaan. Kontin pohja nostetaan kokonaisuudessaan aisojen päälle.Hyvin lähti kuitenkin käyntiin parin unettoman yön jälkeen. Pakko se oli aloittaa, tai muuten olisi jäänyt vaivaamaan.
Ensi keskiviikkona tulisi olla suunnilleen valmis, että saa korin rungon päälle. Madallusta tulee tosiaan vain n. 6cm, eli ei aiheuta mitään järisyttäviä toimenpiteitä. Kuviakin laitan, jos joku vaikka innostuu jatkossa vastaavasta hommasta. Oli nimittäin ainkin itselle vähän vaikea aluksi täysin hahmottaa, mistä on kaikenkaikkiaan kysymys.
Matti H
@Musta Hattuinen Mies wrote:
Osoitteen sivulla kuvasarja mitä suunnilleen joutuu leikkaamaan irti…
http://snail.s4.bizhat.com/viewtopic.php?t=242&start=0&mforum=snail” onclick=”window.open(this.href);return false;
Toisaalla täällä keskusyeluissa pitkä viesti ketju aiheesta aiemmin ja aiheesta ja sen vierestä..
https://www.2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=4439&hilit=madallus” onclick=”window.open(this.href);return false;Tuossa on madallettu mielestäni vähän turhan paljon. Tarkoituksena olisi kuitenkin säilyttää alkuperäiset renkaat, sekä selvitä muutenkin vähän helpommalla. Tulee sitä paitsi ihan käyttöautoksi, joten käytännöllisyyskin merkitsee ihan vähäsen. Kiitos kuitenkin linkistä! 🙂
@PienempiOlli wrote:
Leikkaa tulipelti poikki vasta polkimien yläpuolelta, niin niiden korkeus on lattiaan nähden sama. Ei tarvitse kaivaa erillisiä koloja.
Rattiputkeen kannattaa laittaa nivel niin ei tarvitse ihmetellä.
-OlliTuo on muuten loistava idea. Siitä olisi tullut muuten suuri ongelma, sillä keulan vaihdon yhteydessä liitoksesta tuli vähän.. surkea.
AK5, kiitos, neuvoja kyllä tarvitaan, mikäli homma lähtee käyntiin.
-
JulkaisijaArtikkelit