Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Jos levyt eivät ole kuluneet niin niistä saa hyvät kun antaa hieman santalaikkaa samalla kun pyörittää niitä. Tietty kun ne on hankittu niin kivahan se on kaikki kerralla vaihtaa..
Tervehdys.
Punkun sistustus menee uusiksi joten lahjoitetaan/myydään ovipahvien sisustus. Kts lisää myydään-osastolta.
Moi Taas pitkästä aikaa. ja terveisiä kaikille. Punkku on makaillut tallissa pari vuotta ja unohdin erehdyksissäni ottaa akunkaapelit irroittamatta. No; uudehko Excide-akku meni sököksi. Kävin hakemassa uuden Exciden, hieman pienemmän;olikohan ollut jotain 58Ah. Ehkä tulevina viikkoina käyn katsastuksessa. Nyt kun sitä ei enää joka vuosi tarvitse katsastaa.
1.3.14 herätin punkun henkiin, ajoin parisataa metriä katsastuskonttorille, pakokaasupäästöt olivat täydelliset, hirveeesti kehuja tuli. Niin ja tietysti leima. Viime kesänä tuli ajettua lähes 3000 km.
Moi Akaile ja kaiki muutkin.
Toivottavasti tämä on nyt sitten sopivampi kellonaika vastata. Olen koittanut pysytellä pois palstalta ja siksi kirjoittelu on ollut säännöllisen epäsäännöllistä. Syynä on juurikin se että jostain syystä pappis lähtee usein keulimaan.
Tiedätte itsekin että jos joku kysyy vaikkapa että kuinka paljon pitemmäksi 2 x isomman öljysuodattimen vaihto tekee kilometreissä ja tiedät ettei siihen ole selkeää vastausta koska muuttujia on niin monia, niin yleensä alan itse kirjoittelemaan sisällöltään yhtä “järkeviä” vastauksia.
Laitoin ohimennen juttuun maininnan että isommalla öljysuodattimella saattaa päästä pidemmälle; ja minkälainen soppa siitä taas syntyi. En mitenkään kehottanut ihmisiä vaihtamaan isompaa suodatinta enkä pidentämään öljynvaihtoväliä. Olin hankkinut adapterin mihin saisi asennettua moottorista tärkeää informaatiota antavia mittareita kuten öljylämpömittarin. Öljynlämpö mitattaisiin keskeltä öljynkiertoa eikä perinteisesti kuten on toteutettu eli toisesta venttilikannen kopasta joka kertoo vain toisen sylinterin lämpötilaa.Minulla on ollut hauskaa kirjoitellla tänne, ja hauskoja väittelyjä, keskusteluja, jne on ollut todella paljon. Mutta homma on jotenkin kääntynyt omasta mielestäni huonompaan suuntaan, johtunee minusta ja siitä etten jaksa enää ottaa kaikkia hullunkurisia kirjoituksia huumorilla.
Eipä tässä sen kummempia, haluan edelleen lukea palstaa, mutta ehkä parempi näin äänettömänä varjoliitäjänä.
Terv. MikaVeee; äänetön varjoliitäjä (itse asiassa olisin halunnut olla liito-orava, mutta nehän pysäyttivät Tku-Hki-motarin rakentamisenkin.. ;o)
***ovet hiljaisesti sulkien***
@Akaile wrote:
Tuolla toisaalla kun pyytelit porttikieltoa foorumille niin voin sanoa, että kummallisen mielikuvan saat minunkin vastauksistani. Olen esittänyt täysin asiallisen kysymyksen esittämääsi seikkaan, enkä ymmärrä mikset voi vastata siihen, jos kerta olet aidosti tätä mieltä?
@MikaVeee wrote:
….Myös öljynvaihtoväliä voi pidentää suuremmalla suodattimella.
En yritä kiistää isomman suodattimen etuja, joten voisitko vastata paljonko öljynvaihtoväli pitenee, jos filtterin kokoa kasvatetaan esimerkiksi puolet suuremmaksi?
En osaa sanoa kuinka monta centtimetriä pääset kulkimelasi pitempään isommalla suodattimella. Mutta en ole väittänyt moista asiaa tietävänikään. Öljynvaihtoväliä saa kuitenkin pidennettyä isommalla suodattimella. Öljynvaihtoväliä saat myös lyhennettyä poistamalla suodattimen kokonaan. Vai onkohan se suodatin siellä vain siksi että joistakin on hauskaa sellainen sinne asentaa ?
Kiitos ja hyvästi.
@Akaile wrote:
@MikaVeee wrote:
Jep, koiralle kun heittää pienen luunpalasen, sitä on turha enää hakea pois. Akaile ja Masa ovat täysin oikeassa. Pistäkää pienin suodatin minkä löytätte moteuriin ja sen voi jopa jättää kokonaan pois kunhan tekee sopivan adapterin. Kuut lak !!!
https://plus.google.com/photos/117697146518003913230/albums/5659144444933784593/5659144524822248386?banner=pwa&authkey=CM_17saFws2o7QE&pid=5659144524822248386&oid=117697146518003913230″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Myöskin windowsin vaihtaminen Linuxiin on höyrypäisten hommaa. Linuxiin ei tarvi virustorjuntaa, se ei kaadu juuri koskaan, se on huomattavasti helpompi käyttäää kun windows joten miksi kukaan järkipäinen menisi vaihtamaan käyttiksensä windowssista pois ?
Taidan olla ainoa mielipuoli-potilas joka näin on jostain syystä niin tehnyt 😆
Sotkit hienosti käyttöjärjestelmät öljynsuodatinkeskusteluun ja kielikuvallisesti kutsuit meitä koiriksi, muttet vastannut esittämääni kysymykseen? Suoritus sinänsä.
Eikös ollutkin palkinnon arvoinen suoritus g 😀 Mitäpä siinä kun kaikki tehosekottimeen ja nauttimaan tuloksesta…
Tosin en ole ketään haukkunut koiraksi, kyseessä oli mielikuvat. Tietysti jos haluat niin uskotella, pyydän anteeksi huonosti valittua mielikuvaa, täällä keskustelu on joskus kuin pitäisi jotain pyhää tekstiä kirjoittaa.Hupsistupsis !
Pitäisi tosiaan olla kirjautunut gmailiin sisään ennenkuin kuva näkyy. Koska en itse omista (c) kuvaan, enpä asialle mitään voi tehdä 😯
Edit: pakokaasuissa on yleensä rikkihappoa joten vaikka putken suojaisi ulkoapäin, se syöpyy sisältä.
Suosittelen lämpimästi Rosteri/haponkestävää putkistoa. Joko Sitroselta taikka pikkasen ohuempaa tavaraa Franzoselta.
Pöriseekin vähän nätimmin kuin nuo lahoavat putket.Tuossa Franzosen putkistoa: https://plus.google.com/photos/117697146518003913230/albums/5692270155804899569/5692270197726730258?banner=pwa&pid=5692270197726730258&oid=117697146518003913230″ onclick=”window.open(this.href);return false;
En tiedä onko kaasarisi kaksikurkkuinen. Kannattaa kuitenkin avata kaasari ja katsoa ettei koho pääse liikkumaan sivuttain.
Jos se näin tekee, koho jumittuu ottaessaan kiinni kaasarin sisäpuolen seiniin ja benziiniä ei tule kaasariin. Aikaa myöten myös kammioiden reunoihin jää pienet kaarevat laahaumajäljet mihin koho on itsensä laahannut.Jep, koiralle kun heittää pienen luunpalasen, sitä on turha enää hakea pois. Akaile ja Masa ovat täysin oikeassa. Pistäkää pienin suodatin minkä löytätte moteuriin ja sen voi jopa jättää kokonaan pois kunhan tekee sopivan adapterin. Kuut lak !!!
https://plus.google.com/photos/117697146518003913230/albums/5659144444933784593/5659144524822248386?banner=pwa&authkey=CM_17saFws2o7QE&pid=5659144524822248386&oid=117697146518003913230″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Myöskin windowsin vaihtaminen Linuxiin on höyrypäisten hommaa. Linuxiin ei tarvi virustorjuntaa, se ei kaadu juuri koskaan, se on huomattavasti helpompi käyttäää kun windows joten miksi kukaan järkipäinen menisi vaihtamaan käyttiksensä windowssista pois ?
Taidan olla ainoa mielipuoli-potilas joka näin on jostain syystä niin tehnyt 😆
@Masa wrote:
Kari kyseli yksikurkkuisesta solexista, joten tuo kohon jumittaminen ei ole siinä ongelma.
Otsikkona oli jotain muuta. who cares. Tuo yksikurkuisen suurin ongelma on yleensä kaasuläpän akseli joka
vanhemmiten väljistyy niin että saa ilmavuotoa akselin välistä. Väljyksen voi helposti todeta heiluttamalla akselia. Tämä on todella helppo kuitenkin korjata laittamalla pienet o-renkaat akselin molempiinn päihin + teflonia tai vaseliinia.Mitä jäykempää öljyä käyttää ja mitä kylmempi lämpötila on; sitä hitaammin kylmäkäynnistyksessä öljy lähtee kiertämään koneessa. Jos öljyfiltterin pinta-ala suurenee, öljynkierto nopeutuu kylmänä. Mikäli metallli hankaa metallia eikä öljyä ole välissä, tulee moottorivaurio.
Myös lämpimänä öljy kiertää helpommin koska pinta-alaa on enemmän ja suodatin vastustaaa kiertoa vähemmän. Myös öljynvaihtoväliä voi pidentää suuremmalla suodattimella.
Kuumissa olosuhteissa isompi öljysuodatin jäähdyttää öljyä paremmin kuin pieni.
Siis yksinkertaistettuna öljynkierto paranee suuremman suodatin-pinta-alan ansiosta.
Voihan sitä tietysti laittaa normi suodattimen kulkimeensa jos siltä tuntuu.
Ostin joskus 10W30 täyssynteettistä Bilteman öljyä. Koitin sitä sitten joskus kaataa -20C asteessa erääseen autoon mutta tätä öljyä oli todella vaikea saada purkista ulos. Jos se ei 5 cm öljypurkin reiästä meinaa tulla ulos niin sen menoa matkalle pienenpieniin laakereiden välyksiin voisi helpottaa.
@Masa wrote:
@sitikkapuoskari wrote:
Oliskohan neulaventtiili jumissa auki kaikenaikaa?
Koho saattaa jumittaa kohokammion seinämiin eikä sulje neulaventtiiliä,
Tästä jää muuten jälki kokokammion sisäseiniin.
Tulee ärsyttävä vika; sammuilee satunnaisesti esim. risteyksestä lähdettäessä.
Itse laittaisin 3 kerrosta Noise Killeriä ennen tuon pehmusteen asentamista. Ja jokainen; pienikin reikä rintapellissä antaa tuhottoman paljon ääntä matkustamoon joten tukkikaa kaikki reiät.
-
JulkaisijaArtikkelit