Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
jos joku haluaa nikkaroida itse, niin biltemasta löytyy edullinen putkentaivutus-härdelli:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu—MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Kori/Putkentaivutussarja-15376/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Niin. Vastauksia ei ole tullut ?
Välillä se tuntuu niin upealta olla näkymätön mies.
Hehe, MHM hoiti taas kerran homman kotiin 😀
Herra MHM on sellainen tieto-automaatti että jonkun pitäisi ottaa hänen aivoistaan kopiot tai jotain … 🙂Moi Akaile !
Viestini ei liittynyt sinuun. Ehkä minun on parempi soukentaa hieman suutani lisäväärinkäsitysten välttämiseksi.
Sinkkipinta. Sinkitty pinta kestää suolavettä. Katselkaa vaikka liikennemerkkejä, liikennevalojen tolppia jne. Kuumasinkitys, missä kappale upotetaan n. 450-asteiseen sinkkiin, kestää helposti 100 vuotta. Sen jälkeen sen voi dipata uudestaan. Toivottavasti joku tekee sen sätkäni rungolle 70 vuoden jälkeen.
Asiasta toiseen;
Sähkösinkitys kestää myös erinomaisesti maalipinnan alla.Eräs loistava tapa on vetää suoraan metallipinnan päälle nestemäistä sinkkiä muutaman kerroksen.
***itsesensuuri iskee**
Täällä sellainen olisi, tosin lainamalli. Omistaja varmaan osaa ommella.
Eikä tämä ole vinoilua, ei ainakaan ole TARKOITUS olla. 🙂
Tuohon isoon mutteriin riittää kun laittaa vaseliinia orkkis-pulttiin ja missään nimessä musta-happosta ei tosiaan saa hitsaten tms liittää toisiinsa. Tavallinen pelti ruostuu hapokkaan ympäriltä nopeammin kun ehdit sanomaan Ranskan Ympäriajo.
Muualle voi laittaa jotakin tollaisia.
https://picasaweb.google.com/valimaa.mika/NeverRusting_story#5356348735327329970″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Korjaan edellisen kirjoitukseni. En tiennyt mikä kuljin Remiere
oikeastaan on, ja välillä kuvittelin jo että se on lasikuitu-koppainen kulketin.Jatketaan tästä ja anteeksi aiheuttamani häiriö 😀
Niin, Remieren koppahan on lasikuitua joten unohtakaa kaikki mitä olen paasannnut sinkkimaalista 😀
jk: erehdyin, sorry. Tarkoitus ei ollut irvailla eikä vitsailla.
Kuulostaa siltä että Remieren pintaväri täytynee siis maalata jollain teollisuusmaalilla, ne ovat hyviä, liuotin-ohenteisia maaleja. Automaaleja kun enää ei saa liuotin-ohenteisina.Ihan stantartti m12 kierre/pultti/mutteri se on, käynnistyskampi/tunkinveivi käy lokasuojan irroitukseen, kuten niin moneen muuhunkin paikkaan.
Biilteemasta saa muuten isoa happoteräs-prikkaa (A4) sekä mutteria jossa on se mutterin toinen pää puolipyöreä, jotain tollasta:
https://picasaweb.google.com/valimaa.mika/PUNKKU#5379971493283032786″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Ei ruostu heti 🙂
Olen hyvä sekoittamaan ihmisiä ja työkalujani 😉
Jeep, Priomat on ihan hyvä pohjaväri, tarttuu myös kuumasinkitylle pinnalle kunhan ne ensin kastelee ja hieraisee hiekkapaprulla.
Ruiskuksi käy vallan mainiosti biilteeman 15€ ruisku, mutta vedenerottimen on oltava pätevä…ja kompurasta pitää saada vähän ilma-tuotostakin ulos. Mielestäni paras maalauspaine on siinä 3 barin paikkeilla.
Mutta eikö nyt jos pelti kaivetaan esiin, kanntattaisi kokeilla jotain uutta ja tehdä siitä samantien 50 vuotta kestävä maalaus eikä 5 vain vuotta ? Jos ei koko kulkimeen niin vaikkapa takalokasuojiin…
Esim puhtaan metallin päälle Zingaa ruiskulla 3 x ja sen jälkeen esim. 2 x hiontakittiä (hiontakitti jota minäkin käytin..oli priomat hiontaväri, heh..tuolta:
https://picasaweb.google.com/valimaa.mika/NeverRusting_story#5348353083862518882″ onclick=”window.open(this.href);return false;
tarttui todella hyvin zingaan ja kävi samalla pohjamaalista. Sen jälkeen vesihiontaa ja valon kautta märän pinnan tiiristelyä, lyijykynällä epätasaiset kohdat merkaten. Ja eikun lisää hiontaa. Sitten joku halpa/hyvä teollisuusmaali 2-4 kierrosta, väristä yms riippuen. Jos haluaa niin pari kierrosta lakkaa mutta käytännössä olen huomannut että kunnon vahakerrokset ajavat saman asian (Siis kunnon vahoilla, esim Autoglym punainen ja sen päälle kulta)
(melkeimpä paremmin…en ole Punkkua 4 vuoteen samppoolla pessyt, minuutin kevyt painepesuri-kierros..eli ötökät pois keulausta ja kuivaus bilteman halvalla mikrokuitu-liinalla päälle). Maalipinta ei kulu kun sitä ei hieroskele kaikenlaisilla pesureilla eikä aurinkokaan sitä polta mataksi kun vahakerrroset on riittäviä ja niitä tehdään tarpeeksi usein.
Tässä on siis esimerkkinä Punkkuni, halpaa teollisuuusmaalia, monellla vaha-kerroksella kyllästettyinä:https://picasaweb.google.com/valimaa.mika/PUNKKU#5379970906979622674″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Enkä TODELLAKAAN ole ammattilainen, ammattilaiset tekevät kauniin pinnan joka säilyy pari vuotta.
Jos teillä on tarkoitus opettaa maalailua parissa päivässä, niin siihen aikatauluun ei mielestäni sovi kittailu mitenkään..eli ilmeisesti teillä on tehdas-suorat pellit.
Ja jos/kun en sattumalta saavu paikalle niin tärkein asia minkä voin kenelllekkään opettaa on se että mikään ei tartu p*skaan. Eli jos hitsaat, kolvaat, maalaat, kittaat tai liität mitä vaan kaksi komponenttia yhteen, tärkein opetus on se että MOLEMMMAT yhdistettävät pinnat pitää puhdistaa ennen yhdistämistä.
Ison-Jukan vinkki on erinomainen.
Jos sattuu omistamaan mutteri-mopon, kannattaa käyttää sitä ja samalla kun käyttää mopoa, vääntää sitä myös pikkasen sivuttain, silloin iskun voimasta pyörivä mutteri saa pitoa pohjasta. 99.9% onnistumisprosentti minulla.
Ja lisää vinkkejä satelee….lämmitä kuumailmapuhaltimella/toholla jos yletyt, ja sen jälkeen -55C sprayta mutteriin ja lämpölaajeneminen/kutistuminen hoitaa hommat.
Onhan näitä kikkoja. Viimeinen on että hitsaa täppi mutterin päähän migillä, taas lämpölaajeneminen hoitaa hommansa.
Kyllä se sieltä irtoaa, tsemppiä 😀
Ja seuraavan kerran kun laitat sen mutterin vanteeseen, pistä sinne tervaa, teflonia, tms tököttiä ja ÄLÄ KIRISTÄ MUTTERIA LIIKAA. Yleensä ongelmat alkavat siitä kun pultit väännetään 10000000 metrin jatkovarrella hammat irveessä liian piukalle.
Jos et ole varma oikeasta piukkuudesta, osta vaikka pultti-liimaa ja liimaa kaikki pultit.
Jos esim tutkit/availet mersuja, niissä on jokainen mutteri/pultti liimalla varmistettu kiinni.Moi Seppo !
Vedättekö kenties soodapuhalluksella metallipuhtaaksi pinnat vai miten ?
psps. Saako tullla paikalle ja olla asioista eri mieltä ? 😀
ts. teettekö perus-maalaushommia vai sellaisia jotka kestää isältä pojan-pojan-pojalle ? ja sen tyttärelle…Ei vaan, loistava idea pitää tämänlainen kurssi jotta kulkimet jatkavat kulkemistaan !
Eikös sulla ollut se Burton mikä oli suomen kilvissä…?
Laturin remmi kun alkaa olemaan huonossa kunnossa ja/tai löysänä, sen huomaa ensin tyhjäkäynnillä kun lataus lakkaa remmin luistaessa.
Itselläni tuo vanha mekaaninen laturin säädin on joskus jäänyt päälle, eli ei ole lopettanut lataamista lainkaan. Siinä alkaa jännitteet nousemaan, ajovalot poksahtelevat pikkuhiljaa kaikki ja mankkari ym navigaattorit menee rikki. Esim Motonetista saa yleis-mallista elektronista säädintä joka sopii joka sätkään (12V), en ole niissä tavannut tuota vikaa että jäisivät päälle. Yleensä hajoessaan (mikä on erittäin harvinaista) vain lakkaavat lataamasta..eli lamput alkavat himmetä ja lopulta starttikaan ei enää jaksa pyörittää. Tuo säädinhän sijaitsee sätkässä yleensä siinä jossain akun alapuolella, pieni boxi mihin tulee 3 johtoa.
Mielestäni laturi-startti-akku on sellainen “pyhä kolmio” että jos yksi ei toimi kunnolla ja sitä viallista yksikköä ei järjellisissä ajoissa korjaa, hajoittaa tuo rikkinäinen osa nuo kaksi muuta osaa.
Akusta vielä sen verran että se kannattaa säilöä aina täyteen ladattuna, etenkin mitä kylmemmässä mitä sitä säillyttää. Ja tässä tulee henk. koht mielipide: Excide-akku on paras mitä rahalla saa, siis ihan se perus-malli. Tarkoitus ei ole merkkiä mainostaa ja kukin hankkikoon minkä merkkisen haluaa sitten kun ajankohta on kohdillaan.
Kiristä nyt ensin laturin remmi mikä sulla ilmeisesti tyhjäkäynnillä luistaa ja ala sen jälkeen tutkimaan jännitettä (~ lataussäädintä)
-
JulkaisijaArtikkelit