Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Täh??? Kuivattele märkä umpio, vaihda umpiot keskenään ja käy näyttämässä . Jos siellä oikeasti on vettä, niin jostakin väärästä paikasta se kyllä vuotaa. Ei sinne pitäisi mennä nesteitä edes painepesurilla pestessä.
Auto-Artikkeilsta ostin äsketäin koko sarjan iskareita. Niissä oli muistaakseni asennus myös Haynesin kirjaan nähden toisinpäin. Sain pakettiin piirretyt ohjeet mukaani. Sittenhän iskareissa on myös merkki “top” joka pitää tietenkin olla ylöspäin. Jos vielä kaasuiskarit jostakin löytäisi… Pakussa on ikivanhat takana, ja ne toimii hyvin pehmeästi, mutta kutenkin riittävästi vaimentaen.
Niin, siis tuo kuvan säädin-hiilisiltamysteeri on johonkin paris-rhoneen (vai olikohan se ducellier), mutta säätää maadotuksen kautta. Tarkoitus oli kuten mainitsin, upottaa tuo peltisäätimen sisuskalujen tilalle, mutta olisi ollut vähän liikaa askarreltavaa. Jos geesun laturin sisäinen säädin kärähtää, laittaisin ihan tavallisen säätimen ulkopuolelle. Ja geesussahan hiilet on ihan erillään, joten ei kamalasti tarvitsisi edes viritellä. Toinen tukevasti maihin, toinen säätimelle. Tyhmä kysymys, onko napaisuudella muuten väliä?
Ladassa on säätö normaalisti jännitepuolella, joten se käy suoraan ja siinä on bosch- mallinen liitin. Joku uudenpi paris-rhone laturi toimii maadotuksen kautta, jolloin virtalukosta menee ankkurin toiselle hiilelle suoraan plussa, ja toinen kytketään säätimen kautta maihin. Turhaa askartelua kun oikeanlaisia on saatavilla.
Edit: Kas Manu oli vikkelämpi. Juuri noin.
Kyllä sätkän vaihtovirtalaturiin käy mikä tahansa säädin joka säätää jännitepuolta. On myös maadotusta säätäviä malleja jotka myös käyvät pienellä kytkentämuutoksella. Lopputuloksen kannalta on yhdentekevää miten ankkurin magnetointi tehdään. Ladan säätimenä se biltemankin säädin minulle myytiin 😀
Edit: Eduksi tietenkin on että malli on “bosch”, mikäli sätkässä on modernin mallinen kolminaastainen bosch- liitin. Ei sitten tarvitse johtojen kanssa arvailla.
Joo, jos yläpäässä on kuulanivelmalliset vetarit ja alapäät tuplaristit, nin jokunen sentti pitää jatkaa liukuholkkeja. Mutta niin kun Akaile mainitsi, niin laakerit varmaan alkaa ensimmäisenä huutamaan, ja jos laatikon kuitenkin paloittelet, niin nopeathan ne on vaihtaa siinä samalla. Ota laakeri käteen, ja mene Reeperbahnille eli Aleksis kivenkadun laakerikauppaan. Uran sai ainakin ennen muinoin koneistettua laakerteräkseen konepaja kwm:ssä muitaakseni Teollisuuskadulla, eli ihan siellä nurkillasi.
Onko sun amin laatikossa muuten harvat vai tiheät boorit vetareiden yläpäissä, eli tasauspyörastöön työntyvät?Katkaisijassa on sinällään isot kosketuspinnat, mutta liittmien ruuveilla on taipumus löystyä, jolloin katkaisijan pohja alkaa lämpiämään. Ei relettäminen huono ajatus ole, mutta tulee aikalailla lisää piuhaa konehuoneeseen.
Käpylästä löytyy. On aika veikeän punaiseksi maalattu. Voisi koettaa maalinpoistoainetta, jos ei ole kiire. Eikös ne sätkät miranolilla maalattu yltä päältä jokunen vuosikymmen sitten? Ainakin yksi on, mutta epäilen että löytyy täysi pari. Jos sulla on niitä perinteisempiä aurinkoläppiä, yhdelle harmaalle olisi käyttöä.
Henkka, jos sulta löytyy Paris-Rhone -startti, niin saa olla kuinka hiiltynyt ja kiinnileikannut hyvänsä, kunhan siinä on ehjä se bakeliittisysteemi joka tempaisee bendixin kohti hammaskehää. Minulla on uusiksi laakeroitu ja uusilla hiilillä varustettu em. merkkinen, mutta se liukukappale mureni työpöydälle.
Onko joku pk-seutulainen menossa? Tarttis saada yhdet takaturvavyöt toimitettua mustahattuiselle Manulle. Itse en työkiireiltäni ehdi.
Edit: kuriiri löytyi, vyöt lähtee Manulle.
Enkö mä jo ostanut sen kattotelineen? Tilinumero on jo, mutta hintaa ei 😀
En tiedä kenen valmistama, mutta taatusti ei alukuperäinen Royal Enfield -osa. Halvalta näyttää, ja päällä lukee “Made in W-Germany”. Saattaisi sätkä tarvita pari rinnan, koska tuokin alkaa hukkaamaan öljyä kovempaa ajellessa vaikka kuutioita on pikkuisen vähemmän, samoin kun huippukierroksia.
No on hyvinkin retro. Mutta miten tuo kiinnitetään kun ei ole tasaista kohtaa, pelkkää aaltopeltiä?
Löyttyks kattotelineestä kuvaa?
Eikö tuollainen 70-100 euroa olisi ihan sopuhinta, jos sen jakaisi jaoksen kesken? Hesalaisilla ei tosin ole, mutta nyt tarkemmin mietittynä saattaa kohta ollakin 😀 . Aika usein sellaista tarvitsisi, erityisesti imu/pakosarjan pultinreikien korjaamisessa.
-
JulkaisijaArtikkelit