Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Kylläl tuo loppuunkuluneilta hiilitä kuulostaa. Ainakin meidän paikallisessa motonetissä on ollut joskus jopa hyllyssä. Myös laakerit löytyi (tosin Paris-Rhoneen). Juottaminen on vähän hankalaa, rittävän järeä kolvi tai riittävän pieni pistetohotin käy. Jos päätyy laakereiden vaihtoon, helat kannattaa upottaa kuumaan öljyyn ja antaa jäähtyä siellä. Hyvä huomio tuo vasenkätinen kierre. En olisi muistanut :).
Olen myös enemmän volttimittarimiehiä, mm. tämän takia https://2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=13&t=9035 . Kun järeällä piuhalla kytketään ja jokin menee pieleen, lämpö nousee ja käry käy.
Imuilman esilämmitys saattaisi auttaa, mutta sätkässä on vähän heikosti järjestettävissä. Nelkuissa oli sellianen imuputki jonka saattio kääntää öljynjäähdyttimeen päin. Ei paljoa auttanut. Jos tankisa on kondenssivettä, nollakeli on pahin. Vesi jäätyy kaasarin kurkun alipaineesta. Pakkasella ei niinkään pahan kun vesi on jäässä jo tankin päässä. Ne talvet kun sätkällä ajoin, laitoin tenua tankkiin ainoastaan nollakeleillä. Muulloin sitä ei tarvinnut. En tiedä auttaisiko, mutta Minissä oli sellainen n. 50W vastuspanta SU-kaasarin ympärillä. Kyllä se pakkasella ihan lämpimältä tuntui.
https://2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=3&t=8703
Tuo olisi vielä jouten. Unohda hintapyyntö hetkeksi ja tule katsomaan. Talvi tulee kohta, ja sätkä häipyy pian talvea pakoon Käpylästä.
Toinenkin on tulossa myyntiin, mutta se on vielä hinnottelematta. Liikaa tunnearvoa… Tutuille tiedoksi että se EI ole paku 🙂 Se jää omistukseeni.Kyllä ne nestee valitettavasti väärissä käsissä helpostikin menee sekaisin. Kakkoskulimieeme joka muuten on vieläkin myytävänä, oli ennen meidän omistusta joku maanteiden gentleman laittanut LHM:ää DOT säiliöön, koska ” sitikoissahan on tämä vihreä jarruneste”. Tämän seurauksena purin pois jumittuneet sylinterit ja muutin sätkän kokonaan LHM-yhteensopivaksi. Ja vaihdoin paitsi kaikki sylinterit (levyjarrut eteen), myös kaikki putkien tiivisteet. Nyt on pelannut ilman minkäänlaisia ongelmia. Kerran olen liemet vaihtantut, ja varmaan taas ennen talvisäilöntää vaihdan.
No mulla jäikin mieltä kaivertamaan että lakimuutos oli vähän dramaattisempi, mutta en muistanut miten. Juuri noin. Eli haasteita enemmän. Minusta tuntui silloin että AKE:lla vain mittailivat kuinka paljon oikeasti haluan viedä projektin loppuun, ja kun näkivät että olen tosissani, iskivat “hyväksytty”-leiman hymyssäsuin 🙂
Suosittelen ennemmin käsijarrun käyttöä jarruhäiriön yhteydessä kun erilaiset viritelmät jarrujärjestelmässä. Käsijarru vaikuttaa etupyöriin, ja se on erittäin tehokas pysäyttäjä. Mikäli etupiiri prakaa, niin on ihan onnen kauppaa saako takajarruila auton pysäytetyksi, ja vaarana on että jos jarrut toimivat kunnolla, auto ei ole enää hallittavissa kun kevyt perä singahtaa sivuluisuun.
Pitkällisten kokeilujen tuloksena voin todeta että LHM-kumit kestävät DOT-nesteen, mutta senkin huomasin parin-kolmen vuoden jälkeen että glykolipohjainen DOT-neste syövyttää alumiina todella tehokkaasti. Ei siis sovellu levyjarruille. Edellisessä elämässä parikin brittiaharrastajatuttuani pilasi harvinaiset alumiinilohkoiset v8 -moottorinsa glykolipohjaisella jäähdytysnesteellä.
Saabeissa oli jo 60-luvulla ristipiirijarrut jotka teoriassa voisi parilla T-kappaleella toteuttaa. Mutta suosittelen ensisijaisesti käsijarrun käytön harjoittelua.
Akaile: Jos säiliö tyhjenee itsekseen, on jommassa kummassa tiivisteessä luultavasti ventti. On meinaan aivan h*lvetillisen hankala asentaa uusia kumeja. Pitää mennä just eikä melkein kohdalleen, ja on lisäksi todella tiukka. Yhden säiliön olen rikkonut asennuksessa. Nippuside voi jopa olla huono kun se tiivistävä pinta ei ole säiliötä vasten, vaan tiivistys syntyy pelkästään niillä tiukoilla kumeilla. Säiliön alapintahan ei ole sileä, joten se ei voi tiivistää erityisen hyvin.Minä pääsin aikoinaan vielä helpolla, muutosprosentit n. 35. Sittemmin laskutapa muutettiin, mutta mene vieläkin alle 50:n, jos kanta-ajoneuvotarkastaja on suopea. Takajarruille ei tarvitse tehdä mitään, Ami superissa on samankokoiset. Jäin silloin pohtimaan sitä, että kokonaiskantavuus katsottiin kanta-ajoneuvon mukaan, ei todellisen tekniikan. Tuo kannattaisi vielä puhua ympäri(=selvittää teknisesti) jotta saa pitää takapenkin. Muutenkin kannattaa käyttää lasikuituosia ym. kevennyksiä mahdollisimman paljon, koska autosta punnitaan akselipainot muutoskatsastuksessa. Akku takakonttiin etc. jotta painot jakautuvat edes vähän. Minulla etuakselirasitusta lisäsi vielä se että jätin kulkimeen ns. C-matic -valmiuden eli kone oli aika edessä. En vaan sitten löytänyt ehjää puoliautomaattia, ja homma jäi sikseen.
Teknisesti ei kovinkaan haastava, lupateknisesti kyllä, mutta ei mahdoton.
Jos kuljin joskus on ymmärretty muutoskatsastaa rungon vaihdon yhteydessä, homma helpottuu prosenttien kohdalta huomattavasti.Asiassa on ainakin kaksi hyvää puolta. Henkilövahingot rajoittuvat ketutukseen, ja vahusdyanet eivä ole vieläkään maailmasta loppu. Paljon muuta en keksi. Ai niin. Mikä ei tapa, se vahvistaa sekä minkä insinööri on suunnitellut, sen ihminen pystyy korjaamaan (ehkä).
Kuumuus on ollut todella merkittävä, sillä rattiputki joka ei ihan ohutta materiaalia ole, on taipunut kun banaani. Kysymys viisaammille: Miten tuollainen liki tuhannen asteen kuumuus tekee pellille? Uusia mielenkiintoisiamuotojahan tuossa on, mutta aika pahojakin pystyy oikomaan ellei kuumuus ole esim. polttanut hiilen pois teräksestä. Takapää on todennäköisesti kokonaisuudessaan pelastettavissa, vähän näytti aaltoilevan sivupellit, mutta ne oli sentään mustat kun edestä oli nokikin palanut pois. Kyllä tuosta vielä kuljin tulee 😀Kusiaisessa oli siis sekä kirkas linssi että polttimo vilkkuna. Noista keltaisista ajovaloista voin todeta että kolmisen vuotta sitten ostin olisiko ollut 10 kpl:n pakkauksen wanhuksen 12 v ajovalopolttimoita. Viimeinen menossa nyt. Muistaakseni joku rompepäiviltä ostettu kesti muutaman vuoden kunnes hajosi umpion irroituksen yhteydessö tallin lattialle. Maksaisin mielelläni esim. 20 e sellaisesta jossa olisi vaikkapa 3 vuoden takuu 😀
Mulla oli -74 kusiaisessa kirkkaat ihan alkupeäisvarusteena. Vähän coolimmat kun oranssit. Enpä usko että katsatusmies sellaisesta huomauttaisi.
Jos olisi pakko, laittaisin tällaisen:
http://www.shop.mosquitobiker.com/product_info.php?cPath=3_12&products_id=273tai tällaisen
http://www.shop.mosquitobiker.com/product_info.php?cPath=3_12&products_id=233″ onclick=”window.open(this.href);return false;Mulla on mopossa nuo pienemmät. E-hyväksytty, 12W halogeenilla. Näkyy hyvin.
Osaisikohan joku Jasu tuohon värkätä tyristoriohjauksen, siis niin että käkikello kukkuisi, mutta ojaisi pelkkää tyristoria joka ohjaisi vilkkuja? Noin niin kun teoriassa toimisi. Tai sitten putsaa ne käkikellon kärjet, saattaa olla vähän hapettumaa kertynyt vuosien varrella
Cats tietää:
Axles
The axles are specially reinforced items. Friction shockabsorbers (frotteurs) from an Ami 6 (improved damping) are fitted. The tyres are 155×400 fitted on specially widened rims with 4 vents. Sometimes 155×380 tyres are fitted on widened rims without vents. Tyre pressure is 0.7 bar (half that of a normal 2cv). The rear axle is not a modified front axle but a specially made item.En tiedä, mutta kun tukivarressa joka tapauksessa on hitsaussaumoja, miksei hitsata voisi myös olkavarret, tai vielä parempaa, tehdä Prelude-tyyppinen nelipyöraohjaus? 😀 Mikään projekti ei onnistu asenteella “ei tieliikennekäyttöön”. Täältä palstalta löytyi useampikin tyrmääjä kun aikoinaan aloitin ensimmäistä silloisen AKE:n lopulta hyväksymää superia rakentamaan.
-
JulkaisijaArtikkelit