Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Rannan Eerolla on muistaakseni Tuusulan varastossa yksi pakun takapenkiksi modifioitu wanhuksen sohvapenkki. Kannattaa soittaa ja kysyä.
Oi, mahtavaa. Olen kamalan kiireinen aina ensi viikon alkuun asti, mutta yritän ehtiä sen hakemaan hyvissä ajoin. Kiitos jo etukäteen!
Näyttäisihän tuollaiseen löytyvän osia ainakin Franzosella. Minusta tuo on ehdottomasti kunnostamisen arvoinen. Onko kyseessä vanhempi AM, vai uudempi AM-M tai AM-C?
Hyvä vaihtoehto esim. wanhukseen johon halutaan lähes auton suorituskyky, mutta konehuoneen tyyli säilyttäen (huom sinne kirkkonummen suuntaan 😀 )Olen havainnut samaa, ja pidän sitä sätkän ominaisuutena. Olen antanut itslleni sellaisen selityksen että noin pienessä koneessa jolla pääosin ajellaan suhteellisen kovilla tehoilla, ilman happipitoisuuden muutoksilla on huomattava vaikutus.
Eikös se niin mennyt, että varhain aamulla happipitoisuus on huipussaan, ja siitä pikkuhiljaa laskee päivän lämmetessä. Ja saattaapa vallitsevalla ilmanpaineellakin olla asiaan vaikutusta. Nelkulla ja wanhuksella ajellessa varsinkin huomaa tuon ilman tiheyden vaikutuksen. Vuoristossa, vaikka olisi tasnko, ei oikein tahdo kulkea.http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Sitzbezuege-vorne/ANR18345/
Sattui tuo selain olemaan juuri Franzosen sivuilla. Ostin tuollaisen, mutta mustan. Laadukkaalta tuntuu, ja asentui ilman ylimääräisiä ärräpäitä.
@Isoo-Jukka wrote:
Muistaakseni minulla on yksi yläpään tuplaristi tehtaan pakerissa.
Öh, siis onko se harvaboorinen? Jos, niin kiinnostuin välittömästi.
Tuplaristivetaritkin tarvitsevat voitelua, muuten kuluvat nopeasti. Rasvaa ei saa sinne minne pitää, ellei vedä sitä suojakumin paikallaan pitävää kuppia irti. Saattaa joskus olla tiukassa, ja pitää varoa ettei kamalasti murjo sitä. Periaatteessa kun saa sopivan määrän puserrettua ristinivelten väliseen tilaan, kulkeutuu se kyllä siitä oikeisiin paikkoihin. Ei tietenkään korjaa itse vikaa, mutta vaimentaa ääntä tehokkaasti.
Jossakin vaiheessa tehdas toimitti kulkimia joissa oli tuplaristit laatikon päässä, ja kuulanivelet ulkopäissä. Samoin kuulemma on joku valmistaja tehnyt harvaboorisia kuulaniveliä korvaamaan tuplaristit ulkopäissä jne. Kannattaa mitata pituus, josko voisi korvata kuulamallin nivelellä. Väärän mittainen aiheuttaa joko äkkistopin sisäänjoustossa, tai irtoavan akselin ulosjoustossa.Edit: Franzosella taitaa olla varastossa touta uudempaa tuplaristivetaria (No.: 90928), myös laatikon puoleisia (No.: 12281).
Jos jostakin saa tappisarjaa pronssihelalla, ilmoitelkaa. Ainakin niissä uusissa (valmiiksi väljissä) joita olen hankkinut, on ollut teräshelat.
Meillä on kutosnelkussa Mabor 135:set, mielestäni pehmeämpirunkoiset ja mukavammat kun Toyot. Edulliset, ja lisäksi made in France. Sitroselta muistaakseni ostin, mutta taitaa rengasonlinekin niitä toimittaa.
edit: Ei se misukkalegenda välttämättä ihan tuulesta tempaistu ole. Minulla oli lähes kymmenen vuotta misukat joista oli vielä puolet pinnasta jäljellä, kun renkaan kyljet alkoivat murenemaan… 😯
Minulla on pakussa 6 voltin alkuperäinen simpukkamallin töötti, kuulostaa 12 voltilla lähinnä pierulta. Todellakin aika hassu ääni joka ei tosin ole kovin kuuluva, mutta huomataan aina kun joutuu kaupungilla käyttämään. Wanhuksissahan on kaksiasentoinen tööttikatkaisija, ja vissiin alunperin myös kaksiääninen torvi. Yksi sellainen 6-volttinen löytyy, mutta en ole siitä vielä ääntä saanut aikaan millään jännitteellä.
2.6.2010, 09:31 vastauksena käyttäjälle: M: Uusi Solex 40 PICS (ja 30 PICS) (M4 – Ami 6/Paku/Dyane..) #157086Herään näköjään melko hitaasti… Onhan tuo AM-M -koneen kaasari? Jos, niin nappaa välivarastostasi mukaan, niin hierotaan kaupat.
Tämä on kyseessä:
Sen mitä minä olen tuolla ajanut, alusta toimii kuin riippumatto, ja kone käy kun sveitsiläinen kello.
Okei, pitää vähän tutkia. Eikös Topolla ollut vastaavanlainen systeemi jossakin vaiheessa?
@Kooma wrote:
Eivät olleet männät väärinpäin, mutta kova oli kyllä kalkatus kun kerta sinne etelään asti on kuulunut 😛
Joo, kyllä näin on. Alkaa muuten ihan justiinsa ahistaan nuo vakiopakosarjat 😆 .
Ei sinällään mitään hajua mistä juttelet, mutta teholla on tapana vaatia veronsa. Jos kone on huhujen mukaisila nokilla, ja kaasareila, taitaa olla ihan normaalikulutus. Tuo kaasutinteknologia kun ei enää oikein edusta nykyisiä vihreitä arvoja.
Selvisikö muuten koneen kalkatus (kuulin huhuja, tuli heti nieleen että epäsymmetriset männät on väärinpäin)? -
JulkaisijaArtikkelit