Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Latolöytö belgialaisilla papereilla saattaa jossakin itäsuomessapäin soittaa vähän kelloja. Jos kuitenkin ollut hylättynä pitkään, eikä omistajaa löydy, voi TRAFIn mukaan soveltaa ns. hylkyautoperusteluja uudelleenrekisteröinnissä. Ei hyvää ehjää kannata osiksi laitta.
Kun tässä nyt käydään kiivasta mutta rakentavaa keskustelua, haluaisin tähän vielä lisätä että oli sitten mittaustapa silmä, lanka, tai mittatukki niin mikäli vanteet eivät ole ehdottoman suorat, menee säätö todennäköisimmin pieleen. Optinen mittauslaite keskitetään ensin, ja suunnataan sitten jolloin vanteen heitto kompensoidaan. Olen itse ajanut vanteilla joissa varmasti tuo kolme milliä heittoa, enkä varmasti ole ainoa. Jos nyt joku tähän toteaa että sellainen on kallista, niin kyllä on Michelinitkin 😆
On se vähän muuttunut :D. Tuon kirkkoveneen olisi voinut takalokariin jättääkin, edustaa vahvasti säilytyspaikkakunnan nuorison näkemystä taiteesta.
Potentiaaliseksi tulkitsemani ostajaehdokas vetäytyi mitä ilmeisimmin, joten tämä taas tyrkyllä. Jos vähän liiottelenkin kulkimen huonoja puolia, on mainittava että viime syksynä vaihdoin kummalleikin puolelle timmit vetoakselit sekä ylä- että alapäähän. Samalla rasvasin sen äänekkäämmän pyöränlaakerin, joten ei se ainakaan kuivuuttaan ääntele 🙂 . Cibien H4 -umpiot ovat myös kehujen arvoiset.
Kuljin siirtynee viikon-parin sisällä Tuusulaan varstoon, mutta hyvällä varoitusajalla saa silloinkin toki käydä ihmettelemässä.Kuljin katsastettu huomautuksella “vetoakselin suojakumi kiinnitettävä”. Haitarikumi pullahti irti kun katsuri nosti keulan rungosta eikä tukivarsien alta. Pari renkaanpotkijaa ja yksi vakavasti otettava ostajaehdokas. Mikäli tälle vakavalle ostajalle ei ns. ostolupaa tule, saattaa vielä olla kaupan tai sitten ei. Oli niiiin mukavaa ajella tuolla taas.
Eikös noin vanhassa ole bensapumppu moottorin päällä, ja siinä vipunen josta voi pumppua käyttää käsikäyttöisesti? Sillähän äkkiä huomaa jos käynnistäessä on polttoaineesta puutetta. Jos pumpussa venttiilit pitää, mutta kalvo on jäykistynyt, kannattaa vaihtaa pelkkä kalvo. Vanhat pumput on mekaanisesti niin paljon paremmat kun uudet. Eikös siellä savossa ole joku kiltaveli joka voisi asian tarkistaa? Jos paku muuten käy hyvin, ja joskus lähtee hyvin, joskus taas ei, vika lienee juurikin bensapumpussa tai putkistossa eikä näin ollen kuulosta kovinkaan vakavalta.
Siihen spiraalijousen pultin asennukseen on ihan erikoistyökalu kehitetty. Paremman puutteessa ohut rautatanko jonka päässä haarukka jolla ohjata pultti oikeaan kohtaan. Takapyöränlaakereiden vaihto ei kamalasti houkuta Ei liioin olkatappi, etupyörän laakeri sekä tukivarren laakeri, puhumattakaan vaihdelaatikon laakeroinnista säätöineen. Jotenkin nuo pakoputkiliitokset menee ihan terapiahommana 🙂 .
Tarkista ettei vanteen sisäsauma ole kovin ruosteen turvottama. Olkatappihässäkän alaosa on normaalistikin todella lähellä vanteen kehää, ja jos vanteen saumat ruostuessaan turpoavat, alkavat ottaa kiinni olkavarren alaosaan. Helppo nähdä kun irrotat pyörän joka ääntä aiheuttaa. Ohut peltivanne joustaa aina hieman, joten ulkokaarteessa saatta em. syistä ottaa kiinni.
Uskaltaisin väittää väittää että hyvät oventiivisteet, tiivis rintapelti, peitetty keula ja pohjalevy riittää. Kupari kyllä johtaa ja varastoi lämpöä hyvin, mutta sillä pitää olla todella hyvä kosketus pakoputkeen jotta siitä olisi varsinaista hyötyä. Talvisätkää varustellessa ensisijaista on ainakin omasta mielestä huolehtia että ainoa sisääntuleva ilma tulee lämmönvaihtimien kautta, eikä lerpattavista ovista, katon kautta tai rintapellin koloista Etupenkin alle tuppaa lämpö karkaamaan, joten sinne voi jonkun vanerin asentaa ohjaamaan lämmin ilma kuljettajan syliin. Ja pitää muistaa että jotta lämpö ylipäätän päätyy kabiiniin, pitää sen myös jostakin päästä pois. Olikohan se Jimmi joka oli tehnyt nerokkaan poistoilmaventtiilin joka samalla piti takaikkunan sulana?
Sääli että enää ei saa mistään venäjän armeijan flanellikalsareita. Ne oli todella lämpimät, ja kompensoi mukavasti hieman puutteellista lämmityslaitetta 8)Eipä mitään. En ole vielä varastolle ehtinyt, joten en ole sataprosenttisen varma että tuota enää on. Uuden luulisi ainakin olevan suora, vanhat tuppaa kieroutumaan kun niitä voimalla suljetaan.
Saattaa löytyä, mutta kestää hetken löytää. Onko kiire?
Komppaan tavallaan Henkkaa, koska kuluneet boorit siinä vetareiden liukukappaleessa aiheuttaa erikoista vapianaa. Se yläpään nivel ei todennäköisesti ole syypää. Vähän vaikea selittää. Joskus kulkee ihan tasaisesti, ja jonkun heiton jälkeen saattaa tutista ihan kunnolla. Joskus ravistelee tasaisella, joskus ei. Vaihdoin tuohon myynnissäkin olevaan alkukeväästä sekä ylä- että alapäät, ja jo kummasti rahoittui tärinät. Ota kiinni haitarikumin kohdalta ja kisko akselia vähän ylös-alas. Kokeile kaverin tasaisesti kulkevasta sama ja vertaa kokemuksia. Sätkässä väärä pyörägeometria kyllä syö kumia, mutta ei ainakaan mielestäni aiheuta ravistelua.
Jarrujen ääntely kuuluu vähän niin kuin asiaan. Jos ne ottaa kunnolla, eikä puolla, en murehtisi. Yleensä takajarrut on herkemmät ääntelemään. Joskus reissussa kun on enemmän sätkiä ollut liikkeellä, on ollut hauska kuunnella miten yksilöllistä murinaa voivatkin pitää. Jostakin syystä erityisesti sumuisina viileinä aamuina tuo ilmiö on voimakaimmillaan. Nopeusmittarin vaijeri voi rouskutella vuosikausia ilman että pettää. Kannattaa tietenkin rasvata kuten akaile totesikin. Fillarin ketjurasva on aika hyvä. Heti suihkauksen jälkeen on hyvin lirua, jonka jälkeen jämähtää. Ehtii valua jonkun matkaa vaijerin sisälle. Käytän sitä säännöllisesti motskarin vaijereihin hyvällä menestyksellä.
Hienoa ja loistavaa! Minusta tuosta haasteesta ei kannata tehdä itselleen ongelmaa. Jos tökkii, pitää riittävän pitkän breikin. Elämä ensin, ja harrastukset vasta sitten 😀
@Isoo-Jukka wrote:
13 sivua juttua on vähän vaikea “piilottaa lehteen” :-).
Kuka on väittänyt että lehdenteko olisi helppoa ?
Kritiikkini ei ollut kohdistettu Jukkaan, eikä koskenut lehden sivu- tai työmäärää vaan yleistä journalistista tapaa korostaa tekstin sisältöä kuvituksella ja typografian keinoin. En maininnut asiasta kettuillakseni, vaan kritiikin oli tarkoitus olla rakentava.
-
JulkaisijaArtikkelit