Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 105)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: 2 CV 4 (74) vetoakselin pallonivelet #233977

    Eli ristinivel 24×75 NR72804 nivelristi ei lukkorenkaita kartioreikä 16 – 18mm.

    Ei se ehkä aivan mahdoton ole, mutta kuten aiemmin totesin ei minulla ole tietoa mitoista sen enempää…

    vastauksena käyttäjälle: 2 CV 4 (74) vetoakselin pallonivelet #233972

    No joo ei ehkä jokaisen itseäänkään kunnioittavan puljun hyllytavaraa. Ehkä ei minkään puljun hyllytavaraa saatikka tilaustavaraa… Tuollainenkin asia pitää vaan ottaa tarkastelun alle jos aiomme itse kukin muodossa tai toisessa harrastustamme jatkaa vielä – nuorimpien kohdalta – jopa vuosikymmenien kuluttua… – Mikäli tänään annamme periksi – emme voi huomenna vaatia. Kuka uskoo, että mikäli tänäpäivänä ei ko. ristikkoniveltä saa ellei kukaan ilmoita sellaista tarvitsevansa, sitä huomenna tultaisiin tarjoamaan. Tämä edellinen ajatuksena, ei välttämättä nyt ko. ristikkoniveltä tarkoittavana asiana vaan yleensä esimerkkinä. Suuntaus kuitenkin tänään on sellainen, ettei mitään korjata vaan aina hankitaan uutta. Mistä uutta jos kukaan ei tee enää sitä??? Vaikka sitten korjaamalla vanhaa. Mutta kuitenkin. Menee offin puolelle mutta jossainhan sitä pitää pohtia asioita.

    vastauksena käyttäjälle: 2 CV 4 (74) vetoakselin pallonivelet #233963

    No mutta jo nyt on. Sattumalta lukaisin tuon viestiketjun ja ihmettelin jotta mitä. Maailma on tavaraa täynnä. No mitä sitten. Pyydän anteeksi jo etukäteen seuraavaa. No sitä vaan, ettei kenellekään tuntunut juolahtavan mieleen korjata noita alkuperäisiä vetoniveliä. Nyt seuraavaksi lause, jota jo etukäteen pyydän anteeksi: Onko tosi ettei maailmasta löydy tuohon sopivia ristikkoja? En ole asiaa tutkinut muutoin kuin joskus kumeja vaihtaessa katsonut ja kuvankin mukaan sokilla on kiinni ristikkonivelien laakerikupit. En ole tosiaan purkanut ja mittaillut ristikkojen kokoja mutta uskaltaisin väittää, että noihin löytyisi kyllä uusia ristiniveliä. Tasapainoitus ym. asioihin en ota kantaa, mutta kyllä nuo korjausjututkin pitäisi varsinkin tulevaisuudessa ottaa hyvinkin tarkasti huomioon, koska ei niitä “vain vähän väljiä” vetoakseleita loputtomiin riitä.
    Itselläni ei nyt ole juuri purettavaksi sopivaa vetoakselia, josta voisi ottaa tarkkoja mittoja ristikon mitoista, mutta tuollainen väljä ristikko kannattaisi purkaa ihan mittauksen takia. Noissa ristikoissahan, kun puhutaan 2CV ja 2CV4 tehoista oikeastaan ratkaisevaa on vain laakerikuppien ulkomitat ja ristinivelen “ulkomitat”

    Nimim. Kannata tässä mitään laatikkoa vaihtaa saatikka vaihdetta.

    vastauksena käyttäjälle: Kaasari vuotaa akselin juuresta #226372

    Tarkista onko neulaventtiilin ja kaasarin kannen välissä se tiivisteprikka, vaikka ajattelisi, ettei se nyt niin vähästä tulvi, paitsi jos sitten vuotaa neulaventtiili ilman tiivistettä?

    vastauksena käyttäjälle: Tarvitseeko öljyjä vaihtaa?? #226370

    Miten kylmän koneen (0 – +3) käyntiinlähteminen? Pitääkö pitkään startata vai riittääkö pelkkä salama-avaimen näyttö? Ajattelin vain tuosta öljynkulutuksesta ja puheista harvasta sylinteristä.

    Itsellä nyt jotakin ongelmaa. Saa sahata tosi pitkään yön yli seissyttä konetta ja käyntiinlähtöä voisi kuvata seuraavasti: moottori alkaa kilpailla pikkuhiljaa startin kanssa kierroksista eli jossakin vaiheessa moottorin kierrokset ylittää startin kierrokset ja ryypyn kanssa melkoista värkkäämistä (sekavasti ilmaistu). Vähän niin kuin vanha traktori alkaa voittaa startin kierrokset ennen kuin lähtee kunnolla käyntiin. Viime kesänä kone remontoitu, eli kammen takalaakeri koneistettu ja laakeri teetetty uusi, pytyt hoonattu ja uudet männänrenkaat, sytty säädetty sropolampulla kaksi hammasta ennen manuaalikohtaa, kaasari vaihdettu(vanha, ei vaikutusta), tulpat putsattu. Bensaa saa – pumppu täytti uuden kaasarin tyhjän kammion nopeasti.
    Puristuksia en ole vielä mittaillut, mutta vähäsen sinne viittailisi. Kun kylmänä lähtee lopulta käyntiin, niin sininen savu on miehekäs, loppuu kuitenkin pian eli on saanut vain seisoessa öljyä pyttyihin – venttiilinvarrenkumit? Ei kuitenkaan kuluta öljyä oikeastaan ollenkaan (Mobil Rallivormula 5w-50). Lämpimänä lähtee kohtuullisesti käyntiin. Vääntö tuntuu olevan ehkä hieman heikompi kuin aikaisemmin. No mene ja tiedä.

    Pitää tässä kuitenkin mittailla nuo puristuspaineet ja sitten ollaan viisaampia.

    vastauksena käyttäjälle: Kärkien epäkeskot #226368

    Ja kun nuo jouset vielä kuoleentuu ja tapit välistyy teoriassa ja käytännössä kun niitä käytetään… niin syttyhän menee entistä pienemmillä kierroksilla ennakolle. Mikä sen vaikutus sitten on käytännössä, mutta tuntuu omassa nelkussa ainakin menevän melkoisen pienillä (lue: heti tyhjäkäyntiä suuremmilla) kierroksilla ennakolle. Pitääkin tutkia kuvien perusteella josko aikojen saatossa olisi livahtanut väärät painot paikoilleen? Pitääpä kollata varastoja ja tutkiskella.

    Aihetta jatkaen: Mites ne pohjat, mihin vastapainot tulee kiinni? Onko ne samanlaisia kaikissa vai onko niissä eroja, niissähän on ne rajoittimet. Lähempänä rajoittimet, pienempi maksimi ennakko, kauempana suurempi maksimiennakko… Nuostahan voisi viritellä vaikka mitä kombinaatioita.

    Hyvä Akaile kun otit asian esille, itselleni tuo oli täysin uusi tieto.

    vastauksena käyttäjälle: Soleinoidi ei aina reagoi #174088

    Myös solenoidin puhdistus sisältä ja ihan hentoinen voitelu esim. CRC tms. voisi auttaa. Jos ei kilahda ei mötikkä solen sisällä liiku…Jumissa?

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: Mitäs rälläköitä ukoilla? #174116

    1. oma rälläkkä oli Huyndai pikkumylly, joka ei kestänyt ensimmäistäkään käynnistystä. Käynnistinnappi lensi huit hiiteen ja kaupassa jonne vein takaisin mokoman myyjä rikkoi toisesta napin, eli se siitä ja rahat takaisin taskuun.
    2. oma rälläkkä Fern 125mm nyt n. 3 vuotta kovassa käytössä ja vain karan lukitus on mennyt rikki omaa hölmöyttäni, muuten toimii hyvin
    3. omat rälläkät setti Hitachi 230mm ja 125mm. Hyvin ovat toimineet yli 2 vuotta ja olleet kovassa käytössä, varsinkin pikkumylly.

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: renkaat #173848

    Niru naru nips naps kun saivartelu kukoistaa. Tapu tapu tapu2901. Ja jatkoa seuraa nyt.

    Tuo paremmat renkaat taakse johtuu vain ja ainoastaan siitä, että vesiliirron tai muun pidonmenetyksen (lue sohjoliirto, irtohiekkapidonmenetysliirtotienpinnankitkanmenetyksenyhteydessäasfaltilla yms.) johdosta törmäys yleensä silloin tapahtuu nokka edellä, joka on yleensä autossa vahvimmin suojattu törmäyskulma, seuraukset ovat mahdollisesti pienemmät kuin esimerkiksi mainiten sivustatörmäys. Nämä eivät tietenkään koske 2CV kulkimia, koska niillä on ihan se ja sama mitenpäin törmää, noutajansa kohtaa samalla hetkellä.

    Tuo renkaiden kierrätys on sellainen teoreettinen asia, joka toimii jos sen kierrätyksen tekee rittävän usein, silloin ei tule tuo kulumisasia vaikutukseltaan sellaiseksi, että siihen tavallisesti tarvitsee kiinnittää huomiota.

    Ja kokemus: On auto muuten todella mielenkiintoinen ajettava kun paremmat renkaat on edessä ja huonommat takana. Saa kokeilla omalla vastuulla ken tahtoo, en suosittele. Nuorten miesten mieleen: Pienemmälläkin voimalla ajoneuvon saa kulkemaan “kahvaeellä” tahtomattaan, mutta ei suoraan tahtomallakaan.

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: Apua! Voisikos joku mitata kutosen öljynmittatikun #173270

    Onkos nelkussa sama mittatikku?!?

    Tulppaa nyt ainakin ensin jollakin kumitulpalla se mittatikun reikä, ettei paineet mee sekaisin kampikammiossa eli alipaine katoaa.

    Selvitellään tuota mittatikkuasiaa…

    Juha

    Edit: Sitrosen hinnaston mukaan (2CV4-6 ÖLJYTIKKU 473,5MM hinta 14,30) sama tikku sekä nelkussa että kutosessa, käyn mittomassa oman tikkusen, odota hetkinen palvelemme Teitä hetken kuluttua – tilulilu lei tilulilu lei – Yhdistämme toiseen numeroon, odottakaa hetkinen…

    Tiivisteen alapinnasta eli mittatikun putken yläpäästä öljyn maksimiin 37 cm – ja öljyn minimipintaan 37,8 cm. Nämä mitat mittasin oletettavasti 4:kun öljymittatikusta.

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: Outoa ääntä koneesta #172941

    Kiitos Lasse, palaillaan asiaan kun ehdin tuota mittailla ja tutkia. Tässä on nyt pihan laittoa ja muuta sellaista tärinää ettei ehdi nyt tutkia ja muitakin rojekteja pukkaa päälle, kiitos naapureiden. Eikä tuu vielä talliinkaan sähköjä kun samalla uusittiin maakarva kun piha revittiin auki, mutta syssymmällä sitten.

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: Värinää voimansiirrossa #173253

    Masan ehdotukseen yhtyen. Saattaa kumityynyt olla rikki. Miten laatikon perässä olevat isot ratasakselien mutterit? Ovatko varmasti tiukalla? Lähdehän joskus Salla Raidille niin voidaan tutkia ja hutkia yhdessä probleemaa. Sallaanhan ei ole matkaa paljoakaan Posiolta ~70?km. Mulla saattaa olla käytetty laatikon kumityyny jemmassa.

    Edit. Miten muuten moottorijarrutuksessa / veto nopeasti päälle tuon jälkeen, koppaseeko runkoon / etuakseliin?

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: Rättäri kiinnostaisi, miten alkuun? #173149

    – Nelonen tai kutonen, kunhan on kutosen koneella/laatikolla. Miksi? Kyllä mielestäni nelkun koneella ja laatikolla ehtii aivan hyvin. Ei nyt kannata hikeentyä, mielipiteet sallittanekoon, mutta mielestäni menetetään jotakin “alkuperäistä” näillä isolohkoilla ajaessa. Toisaalta saadaan pidempi-ikäisiä kiukaita, kiitos öljynsuotimien ym., mutta se nelkun, puhumattakaan alkukantaisten 9hp ym. kulkimien “rajoitteet”,ylämäkeen hyytyminen on se SUOLA. Näin minä pidän nelkun omistajana, vaihteita piisaa alaspäin kyllä ja jos ei 1:llä pääse niin sitten pakilla ja ja jos pakilla ei niin sitten kävellen ja jos ei kävellen niin sitten kontaten.
    Kyllä hymy korviin leviää millä tahansa kulkimella. 😀 Asenne on kyllä tärkein, näillä ei mitään pikapätkiä oteta vaikka kiukaana olisi “2CV8”?!?. Heh heh.
    Harrastuksena parhaasta päästä kyllä ja kannattaa hankkia pian koska käytetyt loppuvat jossakin vaiheessa ja uusia ei tule. Käytetyt loppuvat koska kukaan ei enää myi kun ei saa tilalle toista, tehdas ei tee uusia. Harmi sinänsä.

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: Outoa ääntä koneesta #172939

    Kiireitä pitelee… En ole ehtinyt yhtään tutkimaan tuota lonksotusta. Onneksi ei tarvitse jok’ikinen päivä ajella kulkimella.

    Onko todellakin niin, ettei tuota kampiakselin takalaakeria myydä missään erikseen, Sitrosen mukaan ei ole koskaan saanut vaan laakeri tuli aina uuden kammen mukana, nyt ei saa enää nelkkuun kampeakaan uutta. 😯 Pitää vielä tehdä soittokierros moottorikoneistamoihin, ainakin Seinäjoelle, hehän ovat noita kampia kuulemma korjanneet.

    Nykyään kaikki näemmä pitäisi tehdä itse, se laakerikin vissiin. Laajakaistaa vedetään kyllä täälläkin suunnalla pitkin ojanpenkkoja, mutta oikeita asioita ei enää ylläpidetä.

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: VALMIS! #173069

    Makea on. Ei muuta kun lisää matka-ajoa vain kulkimelle niin kulkimen tarkoitus saa täyttymyksensä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 105)