Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 105)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Hemulin Julkistus #173074

    Olet tervetullut sakkiin “outoon”. Hyvä on nimivalinta kulkimelle ja eikä paha ole ristimänimesikään. Onnellisia ja turvantäyteisiä kilometrejä sinulle ja kulkimellesi toivotellaan täältä pohjoisesta Lapin itärajalta, erityisterveiset lähettää kulkimeni Monika. Täälläpäin liikkuessasi olet tervetullut torppaan…Apua-Helpistä löytyy yhteystiedot.

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: Huomiset nurkat #172748

    Kyllä kuljin joka kevät on otettu ajoon, katsastus pitää suorittaa 23.4. mennessä jok’ikinen vuosi, ei välivuosia ole enää… Ja sitten syksyllä – syys- lokakuussa jäävät sekä kuski, että kuljin unelmoimaan seuraavan kesän ajeluja. Ajatus oli kyllä hankkia piikkirenkaat talveksi, mutta taitaa jäädä hankkimatta, vaikka eipä kulkimessa sisällä ole sen kylmempää kuin ulkonakaan. Talvella vaan ajetaan pailakalla – ja paljon – täällä talvi on talvi ja kesä on… no kesä. Ainakin on runsain mitoin sääskiä, paarmoja ja mäkäräisiä, eli tervetuloa Pohjoiseen

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: Outoa ääntä koneesta #172938

    Kiitoksia vinkistä.Pitääpä tutkia tuota kun saa aikaiseksi nostaa koneen pois nokalta. Varastossa on kyllä yksi kone, jonka jo purin ja pesin sekä kiertokangenlaakereiltaan tiiviiksi totesin, kammen takalaakeri on vain urilla ja kaikki laakerit joita löysin varastosta niin sama juttu. Taitaa olla turha koota konetta sellaisella laakerilla.

    Mikäli kyseessä on tuo kammen laakeroinnin päittäisvälys, aiheuttaako se sitten jossakin vaiheessa täystuhon ja korjaamattoman paikan?

    Olen yrittänyt käyvästä moottorista kuunnella stetoskoopilla kolinoita, mutta ei kuulu kuin suhinaa lohkonkyljestä kuunneltuna.

    Miten oirii vauhtipyörän silmälaakeri? Jos olis vaikka päässy kuivahtamaan.

    Mitään en vielä ole tutkinut vaan heittelen vain ilmoille kysymyksiä.

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: Outoa ääntä koneesta #172936

    Mikäs tuon keinuvipuakselin jumittamisen aiheutti, selvisikö? Voitelun puute?

    Omassa kulkimessa alkoi kanssa jokin aika takaperin kuulumaan kuumalla koneella tyhjäkäynnillä sellainen klonksottava ääni, häviää kierroksilla, vähäkin tyhjäkäynnin yläpuolella ja välillä myös tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään. Vedätyksessä ääni ei ole muuttunut mielestäni sen kummemmaksi kuin on aina ollutkin. Hmm… Pohdintaa. Voisiko kammen takalaakerin kuluneisuus aiheuttaa tuollaista vai olisikohan öljypumppu jotenkin siirtymässä ajasta iäisyyteen, jaksamatta enää muodostaa riittävää öljynpainetta kuumilla öljyillä ja tyhjäkäynnillä. Kammen takastefa kyllä vuotaa – falskaisiko paineet sieltä.

    Ilmestyi samoihin aikoihin kun edellisellä pidemmällä reissulla alkoi takastefa vuotamaan öljyä ulos. Olin keväällä vaihtanut Mobil 1 joihinkin Motonetin Comma mineraali 20W-50 öljyihin, joiden piti olla oikein sopivat tuonajan koneisiin – reissussa jouduin vaihtamaan Mobil 1:et takaisin. Tämä on sitä jonkinsortin extremeä sitten vissiin.

    Nyt toisaalta täällä pohjolan raukoilla rajoilla olisi hyvä tehdä remonttia – aurinkoa, aurinkoa, aurinkoa. 😀

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: Arvoitus #173057

    Tompankin nokka vippaisi jos pyörisi eli kuten monissa kulkimissa nokka hieman vinossa ja pyöriessään vippaa eikä sytty ole kovin tarkka. Voi sopivasti lyömällä saada suoraan

    vastauksena käyttäjälle: Huomiset nurkat #172738

    Niinpä niin sepä se. Eipä kulkimia useinkaan tule enää vastaan nykyisin ainakaan täälläpäin. Täällä pohjoisen itärajan vartijana voin omakohtaisesti todeta saman asian. Vennäänmaalla käydessä kulkimeni sai kyllä melkoista huomiota sekä Suomen että Vennään raja-asemalla. Tuntui melkein siltä kuin olisi ollut jokin The Kuuluisuus – Vennään rajalla kamerat surrasivat rajapatruunoilla ynnä rajapatruunattarilla ja sama Suomen Tasavallan puolella. Kaikki eivät ole nähneet Kuljinta… Hmm – Kulkeeko kurjuus Suomesta Vennäälle päin nykyään????

    vastauksena käyttäjälle: Nokkaakselin tiiviste. #171047

    No tuo Mobiili nyt on mobiilissa kuitenkin pysynyt sisällä, sotkematta moottoria ulkoapäin… Pesin nyt juuri äsken moottorin / koko moottoritilan joten täytyypä seurailla mitä tapahtuu seuraavaksi. Myyjän mukaan viimeiset stefat, kammen etu- ja takastefa, kuitenkin ostin pois tänään Rovaniemen Moponetista hyllystä pölyttymästä. Moottorin käydessä kuuntelin stetoskoopilla lohkon kylkeä ja sellaista pientä kivaa “vinkuvaa” ääntä mylly piti. Tuo tyhjäkäynnin “klonksottava” ääni oli poissa, koska moottori ei ollut varmaankaan täysin lämmin – kuten toissapäivänä ja tänään yhtäjaksoisen 300 – 400 km ajon jälkeen.

    Lausahti nimimerkki: Puhtaat vehkeet toistaiseksi

    vastauksena käyttäjälle: Nokkaakselin tiiviste. #171045

    No tuo kampikammiopainetestihän se pitää minunkin tehdä ensin. Nimittäin huomasin tässä reissussa, että kammen takastefa alkoi vuotamaan, sumutti öljyä vauhtipyörän avittamana pitkin konehuonetta ja moottorin ja laatikon päällystää.

    Miten on tietäjät? Vaihdoin keväällä Motonetin Comma 20W-50 mineraalit, ja siitä ongelmat alkoivat. Ennen ajoin Mobil 1 RF 5W-50:llä ilman mitään ongelmaa. Nyt reissussa siis alkoi sumuttaa öljyä ja aivan kuin kammen takalaakeri hieman kolisisi tyhjäkäynnillä. Eikö riitä öljynpaine tyhjäkäynnillä? Vaihdoin Kittilässä takaisin Mobilit ja nyt pitää vain seurata mitä tuleman pitää. Voisiko nuo mineraali Commat tukkia esim. huohotinta sen verran, että paineet olisi koholla myös moottorissa ei vain kuskilla? Olivat nimittäin nuo Commat melkoista vihreää siirappia kun kaadoin purkista, mutta kuumasta koneesta ne tuli kuin vesi pihalle propun reijästä. Ja kylmän moottorin käynnistys tuotti melkoisen hienon sinisen savupilven, ei tuota tapahtunut Mobililla. En kyllä suosittele noita Commia kenellekään, vaikka piti olla oikein soveltuvat rasvat vanhaan 60 – 80 luvun ahtamattomaan kiukaaseen.

    Näin lausuu nimimerkki: Nyt vehkeet rasvassa.

    vastauksena käyttäjälle: Talvirengassarja 125×15 #170230

    Onko jo liian monimutkaista asian järkkääminen?, kysyy kiinnostunut mattimyöhäinen.

    Onko pinnatut, kun on Nokian nast’kummit. Ässärengas? Valmistusleimat? Talvirenkaille alkaa viisi – kuusi vuotta valmistuspäivästä olemaan parasta ennen, vaikka olisi säilytetty kuussa tyhjiöpakattuna. Hintakäsitys, kappalemäärä? Toimitus Sallaan?

    Palaillaan, vastailehan julkisesti tai yv.

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: Motonet-löytöjä #171135

    Joskus kanssa hankin Moponetistä vilkkureleen, (Merkki. Asio, osio, osaio, osuma, oskio, ossca tjsp.). Muuten hyvä, mutta vilkuttaa turhan tiheään, syynä varmastikin se, että vilkkuvaloja on vain kaksi ja merkkiplinkkeri, näytti tarkemmassa tutkinnassa olevan kolmilamppuisen vilkkusydeemin rele. On kestänyt jo ainakin kolme vuotta, edellisen kerran vaihdoin vuosia sitten Vaasan moottoritien rampin jälkeen kun ei edellinen vilkuttanut enää. Useamman ostin varastoon, joten vikkelävilkusta on kärsittävä vielä näillänäkymin vähintään kymmenen vuotta. Näyttää kyllä tutunnäköiseltä vilkkureleeltä.

    Hmm. Jos laittaisi kanteen rasvanipan ja työntäisi täyteen vaseliinia muuttuisiko – tiktiktiktik… tik…tak…tik…tak? Rasvasäätöinen vilkkurele? 😀

    vastauksena käyttäjälle: Talvirenkaat sätkään #170695

    No mutta. Jos misukka talvirenkaana ei pidä, niin miten on sitten noiden Ässä-pinnattujen laita? Niissä kumminkin on Microsoft 06 kuvio?

    Miten on, onko kenelläkään kokemusta Vee Rubberin “kesärenkaasta”, jossa on M+S merkintä, se on siis laillinen talvirengas.

    Itseäni ei oikein tuo kitkapyörä noinkin köykäisessä kulkineessa vakuuta, löytyykö todellakin pitoa kitkapyörällä?

    Perskules, kun ei enää riitä, että se olisi musta ja pyöreähkö.

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: Talvirenkaat sätkään #170691

    Aikomus on ottaa oma sätkä liikenteeseen ympärivuotisesti, täällä Sallassahan talvi on kunnollinen, teitä ei suolata ja tuntuupa, että pysyy kuljin parempana kun vähäsenkin ajellaan koko vuoden. Bensiini esim. menee niin huonoksi, ettei lähde enää käymään muutaman kuukauden seisomisen jälkeen vaan vaatii tuoretta bensaa suoraan kaasarille ja tankkiin.

    No ajoissa asialla olleena olen alkanut kyselemään nastarenkaita sätkään ja saatavuus tuntuu olevan ainakin koossa 125r15 melko mahdoton ja 135r15 hinta suolainen ja saatavuus tilaamalla Vammalan Rengaspalvelun kautta, leveämpää en viitsi nelkkuun laittaa.

    Kysäisin tuolta Ässärenkaalta ja joku “ryökäles” oli ostanut aivan äskettäin heidän koko varastonsa. Nyt heillä ei ole Michelinin runkoja, joten eipä tule sitten uusia nastarinkuloitakaan. Itsekin joudun varmaan ensi syksynä uhraamaan nuo puoleenajetut, allaolevat 125R15 Misukat tuonne, että saa nastarenkaat itselle. Tässä nyt VETOOMUS koko KILTAKANSALLE: Jos vielä aiomme saada 125 kokoisia nastarenkaita edes pinnattuina niin hopi hopi nyt penkomaan kaikki varastot, navetantaustat ja ullakot ynnä kellarit ja kaikki pinnoituskuntoiset 125r15 Misukat tuonne Ässälle Lammille. Eivät mielellään pinnoita muita merkkejä, koska saattaa täten tulla kokoeroja renkaisiin. Ehkä kokonaisen sarjan vierasmerkkisiä pinnaavat, eivät yksittäisiä. Tällainen oli siis viesti, kun soittelin Ässärenkaalle viikolla.

    Juha

    vastauksena käyttäjälle: Silicon tiivisteet onko kokeiltu #170953

    Toimii linkki ainakin mulla. Ei vain hoksannut mihin paikkaan nuo tiivisteet tulee – nyt älysin. Arvelin kyllä tuota paikkaa.

    Ei ole kokemusta, mutta ainakin voisi kuvitella, että hyvin tiivistyisi noilla. Ainakin taitavat olla pehmoisia, joten helpommin tukkivat kolot yms. Tottapa nuo kuumaa kestää, eikös silikonikumi kestä?

    vastauksena käyttäjälle: Silicon tiivisteet onko kokeiltu #170951

    Mitäs tiivisteitä ne ovat nuo? Ei yhtäkkiä aukea kuvastakaan… Sinänsä voivat olla hyviäkin.

    vastauksena käyttäjälle: Onko kaikki lopettaneet ? #133448

    Eihän tässä ole ehtinyt vielä lopettaa kun vasta jokin vuosi sitten on aloittanut, saatikka palata. Sitä on vaan niin nokko kaikenlaista jopia omakotitalossa ja emäntääkin pitää välillä… no pitää.

    Josko kaikkien kulkimet on vaan niin hyvässä iskussa ettei tartte kysellä mitään.

    Pianhan se raidikin on lähdössä matkaan etelästä kohti pohjoisen ihmeitä, joten ei kai lopettanut kiltakansa tuollaista tekisi.

    Kevään odottelua vaan keikkuvilla kiikuilla ajelijoille.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 105)