Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Terve. Minulla hajosi myös tuulettajan siipi nelkusta tuossa jokin viikko sitten. Se peltipohja jäi ehjäksi. Kyselin Sitikkapuoskarilta, Automecasta, uutta siipeä tuohon peltiin ja hänellä oli myynnissä ainakin silloin yksi kappale. En ostanut, koska varastossa minulla oli yksi kutosen siipi pohjineen, nyt siis käytössä, sopi nelkkuun kun vähän katkaisi siipiä. Käsittääkseni se peltipohja on sama nelkussa ja kutosessa.
Laita vaikka yv:nä osoitteesi, niin lähetän tuon peltipohjan sinulle, jos vielä tarvetta. Minulle se on tarpeeton. Eikä maksa mitään.
Juha, 0viisinolla-viisi706kaksi9seitsemän
Pirnales joo ne nisukaffeet. Tuliko laitettua liian ylähä muistihin?
Vai onko joku muukin värkänny Veskun kanssa?
Nopeat syövät hitaat. 😀 Onhan toki korkki odotellut ostajaa jo kolmisenkymmentä vuotta.
Oliko kovasti pölyinen korkki?
“Silikonikumien heikkouksia:
huono öljynkestävyys, paitsi alifaattiset öljyt
heikko mekaaninen kestävyys ilman vahvistavia lisäaineita
suuri kutistuvuus muottituotteissa
vulkanoitava peroksideilla
kalleus”Niin liekkö tuo bentsiini sitten jotain alifaattisia öljyjä? Vai mitähän tuollaiset öljyt on, tarttisko kokeilla olisko niistä voiteeksi vaikka alustaan rostbritteniä vastaan?
En osaa vastata tuohon, onko täällä nimimerkillä esiintyvä henkilö. En tullut kysyneeksi, mistä ilmoituksen löysi, koska ilmoitus oli esillä sekä täällä, että muussa kahdessa tunnetussa Citroën aiheisessa foorumeissa sekä nettiautossa. Nettiauto ehti jo vanhentua, koska en alkanut maksamaan mitään sinne jatkosta. Henkilö ei ole Lahdesta, ainakaan tiedot eivät olleet sinne päinkään. Nettiautossa on tällähetkellä myynnissä.
En ala tätä nyt enempää puimaan, tämä nyt oli tällainen esiintuonti sopivan aiheen ollessa keskustelussa. Meitä on moneksi, älkäämme kuitenkaan tahratko omaa julkisuuskuvaamme tällaisen henkilön (“harrastajan”) toimien tähden. Kiltahenki ei nyt vain täyttynyt hänen osaltaan. En tunne ko. henkilöä sen kummemmin enkä tiedä hänen motiiveistaan enempää kuin varmasti kukaan muukaan. Kaupankäynti on kuitenkin enemmän kuin suotavaa ja ehkä joku todellinen 2 CV harrastaja hankkii tämän ko. kulkineen itselleen ettei hän jää kiertoon ja mene piloille asiantuntemattomissa käsissä.
Muistelisin, että kun etsiskelin polttoainetankin ja täyttöputken jatkoskumiletkunpalaa, niin silikoni letkusta sanottiin, ettei se kestäisi bensiiniä. Voin muistaa väärinkin.
Eikö netistä tule tietoa silikonikumin kemikaalin kestävyydestä? En ole itse etsinyt – joo joo – on niin kuumakin ettei jaksa.
Itse hommasin raskaankaluston ilmaputkea ja vain pienet pätkät liitoksiin polttoaine letkua. Tällaisin värkein vedin linjan tankilta kaasarille asti ja aikaa on ainakin tuo 2 kesää sitten. Eikä ole ainakaan vielä ruvennu tihkumaan. Ja testimielessä tämänkesän poltellut 95E10. Olkoon tämä testi, että kestääkö. 😀 🙂 🙁
Älkää muut vielä siirtykö viinan käyttäjiksi.
EDIT: Tossa tietoa silikonikumista, olkaappa hyvät.
Silikonikumit (Q)
Nestesilikoni sekoitetaan nesteistä ja vulkanoidaan kuumassa muotissa. Peroksidisilikoni työstö on luonnonkumin kaltaista, mutta katalyyttinä on peroksidi. Kylmävalettavilla silikoneilla on hyvin pieni kutistuma ja niitä käytetään mm. valumuotteina.
Silikonin liimaaminen on vaikeaa ja onnistuu silikonilla.Silikonikumeissa joudutaan yleensä käyttämään lujittavia täyteaineita, kuten piioksidia, sillä puhtaan silikonikumin mekaaniset ominaisuudet ovat huonot. Puhtaan silikonikumin vetolujuus onkin heikoin kaikista kumeista. Silikonikumien etuna on kuitenkin se, että niiden mekaaniset ominaisuudet säilyvät hyvin myös korkeissa lämpötiloissa, huomattavasti paremmin kuin muilla kumilaaduilla.
Silikonikumien etuja:
korkeiden lämpötilojen kestävyys ja laaja käyttölämpötila-alue (jopa -100 … +300 °C)
UV-valon, hapen ja otsonin kesto
kimmoisuus
myrkyttömyys, hajuttomuus, mauttomuus
hyvät erotusominaisuudet (vesi, liima ym.)
hyvä sähkön eristyskykySilikonikumien heikkouksia:
huono öljynkestävyys, paitsi alifaattiset öljyt
heikko mekaaninen kestävyys ilman vahvistavia lisäaineita
suuri kutistuvuus muottituotteissa
vulkanoitava peroksideilla
kalleusSilikonikumien käyttökohteita:
korkeissa lämpötiloissa käytetyt sähkölaitteet ja tekniset tuotteet
lääketieteelliset tuotteet ja sairaalatarvikkeet
telojen pinnoiteaineet
kaapelien pinnoitteet ja eristeet
tiivistysmassat
muotitMielenkiintoinen ehdotus. Kannattaa jalostaa ideaa ja tutkia näkökantoja ja ei kun käyttöön.
Tällainen jobbari meininki on jo tullut tällekin alalle.
Katkerahan minä en ole, mutta…
Tässä jokunen aika sitten myin Lyylin ja ostaja esiintyi oikeana “2cv harrastajana” ja valitteli kun oli myynyt jokinaika sitten omansa pois ja nyt halutti saada uusi tilalle. No miehen sanaan on täälläpäin totuttu luottamaan ja kaupat tuli. Hinta etsittiin kiltahengessä sopivaksi ja molemmat olivat tyytyväisiä, sekä myyjä että ostaja. Vain haikeus jäi myyjälle.
No menipä kokonaista pari päivää ja tämä “harrastaja” kauppaa samaa Lyyliä eteenpäin. Harmittaa, olisi saanut jäädä ilman moinen “harrastaja”. No ehkäpä joku todellinen harrastaja nyt ostaa Lyylin. Olkaapa vain kriittisiä hinnan suhteen…
Kauppaa saa toki tehdä ja sitä kannatetaan – mutta.
Ehkä hieman off-topikkia mutta näkökanta ja muistutus tämäkin.
Edit: Toisaalta tällainen pörssi voisi kartoittaa tosi harrastajien tietoja jollakin tasolla ja ehkä tällaiset jobbarit eivät saisi kalustoa hankituksi, mutta toisaalta tällaisen ei saisi estää ulkopuolisten mahdollisuutta hankkia itselleen kulkinetta?!?
Kiitokset vain järjestäneelle “seuralle” täältä Pohojammaan porukaltakin. Hengessä oltihin mukana lujaa vaikkei osallistuttukaan varsinaisiin skapoihin. Piti antaa maharollisuus muiden voittaa. Kyllä noilla kesä Misukoilla olis voinu olla heleppoa pitää kisas perää, eikä olisi edes jääpölly haitannu. Yksi koe kierros ennen kisaa varmisti, että jää oli liukas. 😀
Onnea voittajalle ja muillekin osallistujille.
J & A
Jahas vai tällaiset. Tuossa on ollut vähäsen puhetta emännän kanssa, josko tehtäisiin pieni reissu, Raid – Laskiainen, jäärata-ajoihin. Taidamme kyllä vain peesata ja ihailla toisten taidonnäytteitä radan sivusta. Tällaista on vähäsen kaavailtu ja lopulliset suunnitelmat lyödään lukkoon kun tarkemmin näkee lauantain säätilaa.
Onkos Pohojammaalta muita lähärös Oriverelle kahinoomahan? Solis mukavaa vaikka letkas päästellä. Palaillaan lähempänä.
Justihin tänäpäivänä tuli otettua Monika liikenteesehen kun talvirengaspakko loppui eilen. Nyt on kesä…?!?
J & A
Varmasti molemmat ihan käyttötarkoitukseensa päteviä kirjoja olisivat. Voihan sitä veisata autoharrastuksessakin. 😀 Harrastaa hartaasti.
Ihan kyllä kunnioitettavaa, että tuollaista lähimmäisestä välittämistä ja auttamisapua vielä löytyy.
Momenttiavaimesta.
Muistelisin joskus kuuleeni, että jollakulla oli momentit menneet aivan harakoille, koska käyttäjä oli kiertänyt vain oikean momentin näyttöön ja alkanut töihin. “Alle” oli jäänyt vanha momentti, joka oli jotenkin sekoittanut näytön. Olisi pitänyt kuulemma ensin kiertää avain nollille ja sen jälkeen vasta uusi momentti näyttöön. Onko kellekään tuttu juttu?
Muistaakseni tämä oli sitten paljastunut jälkeenpäin ohjeita lukiessa, kun vahinko oli jo sattunut. Näinhän siinä aina käy, ohjeet luetaan sitten kun läjä on housuissa.Täällä vinkit eivät ole myytävänä. 😀 Niitä saa yleensä kun kysyy, eikä maksa mitään. No paikkoja josta voisi kysellä:
Automeca Seinäjoelta 06-4213yhdeksänsataa
Sitronen Virttaalta 02-7667sataseitsemän
Autoartikkeli jostakin Etelä-Suomesta
Auto Gallialainen ? onkohan vielä olemassa?
sitten ulkomaiset trokaajat. Franzose ym.
Ja älkäähän unhoittako Killan omaa varaosamyyntiä Helge Inkiläinen 050-neljä yksi kaksi kuusi kolme yksi nolla. Pitää olla Suomen 2CV-Killan jäsen että voi ostaa. Mutta sehän on hyvä syy vaikka liittyä kiltaan. 😉Jaa kattelinkin, että osat olikin jo löytyneet, mutta olkoon tässä listaa sitten muille, jotka painivat ostopaikkaongelman kanssa.
Hetkinen, siis mikäs laakeri siellä on? Olen vissiin katsonut huonosti, koska kuvittelin siellä olevan vain jonkinlaisen “o-renkaan”, joka sopivasti puri kiinni juurikin 1/4 tuuman vääntiöllä olevaan hylsyn jatkopalaan. Siitä sai mainion keskitystyökalun, kun laittoi varteen sopivan kumiletkunpalan ja vähäsen teippiä, tuli tiivis ja oli levy heti kohdallaan.
Tiedän kyllä, että esim. Taunuksessa on sellainen pieni neulalaakeri, halkaisija n. reilut 10 mm ja pituus saman verran.
Pitääpä tarkastaa tuo asia kun alan vaihtamaan kytkintä. Onko siis -75 nelkussakin tuollainen laakeri vai onko se vain kutosten osasia? Pitääpä tutkia noita irrallisia lohkoja ja kampuroita.
Juha
Kytkinpaketti saapunut. Valeo oli tuotteen valmistaja.
Hyvä, hyvä, nyt vaan jossakin vaiheessa kuljin pukille ja uudet härppeet kiukaan ja loodan väliin. Ja keväällä sitten iloisia ja pehmeitä kilometrejä… 😀
No niin, eilen tilasin uuden kytkinpaketin. Pakettiin kuuluu levy, asetelma sekä irrotin- / painelaakeri. Painin- / irrotinlaakerin mallista, koosta enkä merkistä tiedä, mutta uskoisin sen olevan paras kompromissi tähän pakettiin?? Asetelma on näissä malleissa se käpälämalli. Hinnaston mukaan ainakin on Valeo, mutta en huomannut vielä erikseen tarkastaa. Takuuhan näissä on, jotenka olkoonpa sitten Valeo tai Liidingiidinluistoalisää, mutta nyt saa uudet vermeet ja matka jatkuu. Ja onhan tuon vaihtaminen sellainen parintunnin juttu, joten eipä tuossa nyt suurista puhuta vaikka useamminkin vaihtaisi. Tuleepa tekniikka tutuksi ja työkalut pysyy paremmin käsissä kun roplaa usein jotakin. 😀
-
JulkaisijaArtikkelit