Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tuosta laturin kuvasta ei voi tyhjentävästi vetää mitään johtopäätöksiä,,
pitäisi tietää mistä laturin sisältä tai säätäjästä se tulee tuo keltainen johto??
Sitten pitäisi tietää mistä punainen johto tulee.. Tuo sininen johto on minulle
mysteeriö??
No kuitenkin vaihtovirta laturi on hyvin yksinkertainen kun poistetaan siitä tuo säätäjä..
Sisältä löytyy ankkuri joka pyörii ja jossa on liukurenkaat ja joihin hiilet koskettaa,,
toinen hiili plus syöttää virran ja toinen hiili maattaa virtapiirin,, tämä toimii vaihtovirtalaturin
mangnetoijana jota jännitteensäätäjä syöttää sopivalla virralla pyrkien lataus jännitteen säilymisen jossain 14,3 voltissa..
ulkokehän käämeiltä otetaan lataus virta käyttöön tasasuuntaus diodisiltojen kautta akulle…
Nämä kaksi toimintaa ovat erilliset virta piirit..
On periaatteessa sama onko säätäjä kiinni laturissa vai rintapellissä johdotus pitäisi olla silti
samanlainen kytkennältään.. Eli säätäjän mangnetointi virta kytketään plus hiileen ja toinen hiili maatetaan..
virtalukolta otetaan se (mitta) jännite säätäjälle minkä mukaan se syöttää laturin mangnetointia..
Luulen että tuossa kuvan säätäjässä on johtoja vain ne kolme,, eli mangnetointiin (plus) hiilelle
menevä sekä mittajännitteen sisään meno säätäjään sekä se maadoitus,,
Ottaisin tuon säätäjän irti tuosta paketista ja tutkisin miten se on kytketty??
Siitä voi jo pähkäillä paljonkin miten pitäisi toimia…Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂@veera 1-2 wrote:
Minulla on gsa laturi missä on kolmelle johdolle paikat. Se ei kunnolla ladannut , ennenkuin asensin merkkivalon. Merkkivalolle toinen johto virta muistaakseni virtalukon pohjasta, ja toinen laturiin. Muuten sätkän johdot normaalisti. Se ei vaatinut kuin parimetriä piuhaa, kolme apiko liitintä ja merkkivalon. Minulla on pelannut hienosti.
Joo noita latureita on niin kuin isommissakin sitikoissa sellaisia joiden mangnetoinnin alku
imbulssi tulee startatessa,, mutta käynnin aikana se hoituu merkkivalon kautta..
Näissä latureissa on säätäjä kiinni itse laturissa,, sisäistä kytkentää en ole selvittänyt..? 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂No sen syvemmin tuntematta tuon Geesun laturin sisäistä kytkentää
niin katkaisisin sen sisäisen säätimen johdon joka menee plus hiilelle ja
toisin uuden ulkopuoliselta säätäjältä mangnetointi johdon siihen plus
hiilelle niin kuin se on yleensä sätkässäkin kytketty.. Latausvirta tulisi
sitten tavanomaisesti siitä diodi sillan jälkeen…
Latauksen säätäjälle nyt tuleva jännitteen mitta johdon voi hyödyntää ulkopuolisen
säätäjän mangnetointi johtona.. Uudelle säätäjälle jännite virtalukon jälkeen..
Maatto myös muistettava kytkeä,, sekä sieltä uudelta säätäjältä laturin hiilelle se
mangnetointi johto..
Tuolla johdon katkaisulla ohitetaan se laturilla oleva säätäjä lisäksi pitää muuttaa
se pistoke siten että se ei kytkeydy siihen vanhaan säätäjään vaan sinne plus hiilelle..
Periaatteessa tuon kaiken tiedätkin,, sitä en muista miten sieltä se merkkivalo on
kytketty,, mutta noin kun selitin olen itse vastaavan homman kokeillut ja onnistui..
Itsellä säätäjä käytössä laturissa oleva säätäjä ja kerran kokeilin kuinka sen voi ohittaa…
😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Kuulalaakerin sivuttainen kuormitettavuus on pienempi kuin rullalaakerin…
Johtuu siitä että kosketus pinta on paljon pienempi sillä kuulalaakerilla…
Suosittelen laakerien korvaamista alkuperäisen mallisilla,, toisekseen rullalaakeri
antaa akselille lämpöliike varan kun akseli on toisesta päästä lukittu paikoilleen..
Kokeilla tietysti voi mutta uskoisin suunnittelijan tienneen minkä mallisen laakerin
on kyseiseen paikkaan laittanut… 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂@veera 1-2 wrote:
Täällä olen vissiin jollaan mustalla listalla, kun muutaman kerran pyysin hieman apua, niin yllätävää ei yhtään vastausta. Ne koski tietokone juttua. Mutta enpä rupea siitä itkemään, se on jo jäänyttä aikaa.
Empä kyllä ole huomannut kenenkään olevan mustalla listalla ❓
Eihän täällä aina vastata ihan kaikkeen,, itse kyllä yritän aina avittaa jos se on mahdollista…
Kaikkea ei vain välttämättä osaa neuvoa,, tai ei huomaa koko asiaa… ?
Toisekseen nuo tietokone jutut ovat monesti niin monimutkaisia,, että lyhyesti kysyttynä asia
ei selviä mistä on kyse,, vaatisi laajemman selvityksen ja sen millainen kone on ja mitä ohjelmistoja käyttää ynnä muuta sellaista…. 😯Hyvää talven jatkoa ja tuleevaa ajelukauden odottelua vaan kaikille… 😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Edelleenkin ajankohtainen juttu tämä… ❓
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Kyllähän sinne Nyytisiin itse kukin voi rojekteistaan tehdä juttua,, kun viitsii
sellaisen kirjoittaa ja postittaa Nyytis toimittajalle pienentämättömien kuvien
kera.. Mutta se pitää kunkin pehdä itse,, nimittäin ei ole suotavaa vaatia että
toimittaja alkaa niitä kokoaan,, onhan hälläkin omat kiireensä ja itse lehden
tekokin jo suuri työ saatikka että joutuisi vielä itse aineistonkin haalimaan kokoon.. 💡Tai muuten vaan kirjoitteleen vaikka jutun itsestään esim: miten sain kimmokkeen
2cv harrastukseen…. Tai ihan mitä vaan,, eihän se vaadi kun hetken aikaa ja viitsimistä…. 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Niin ja jos vielä valmistaa ohuesta tiivistepaperista tiivisteet kumpaisellekkin puolelle
sitä “pakeliittista” lämmön eriste levyä siinä kaasarin olla,, ei haise bensa..
Itsellä käytössä kulkimissa ja toimii hyvin..
Ei se kaasarin alalaippa vanhana ole enää ihan prikulleen suora monien
kiristysten seurauksena joten suosittelen sinne väliin tiivisteet..
Parantaa oleellisesti toimivuutta… 😉 Niin ja kunnon avain siihen työhön on tarpeellinen.. ❗Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂@z1100ss wrote:
Tuon 2cv nelkku projektin loppuun saattaminen on nyt päällimmäisenä mielessä. Se alkaakin olla loppusuoralla, kesällä ajellaan!(pari kuvaa lisätty) Tuohon Greetaan on jo kunnostuskelpoinen runko pelastettuna.
No siitä nelkusta tulee kyllä tosi siisti kuvista päätellen… ❗
http://picasaweb.google.fi/aripekka.osterman/2cvNelkku” onclick=”window.open(this.href);return false;Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Hienoa että homma on hoidossa,, nyt vain rungon ja muun tilpehöörin hankintaan kevättä odotellessa…
Meinaatko säilyttää tuon 6 volttisen kupla Wolkkarin laturin toiminnassa tuossa vaihteiston päällä??
Jotenkin erikoinen innovaatio ollut keksijällä aikoinaan,, mutta toimiva.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Kyllä se GIMP kuvankäsittely muuten on ihan toimiva,, mutta kopioi ja liitä toiminto niin olevassa kuvassa kuin myös kuvasta toiseen kuvaan kopiointi on vähä omituinen ?? Niin kuin myös kuvakoon muutto ??
Sanonko jopa lasten kengissa jos vertaa johonkin vähänkään kehittyneeseen kuvan käsittely ohjelmaan… ❓Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Näille meidän kotimaisille tilin numeroille jokaiselle tilin omistajille on pankki ilmoittanut myös IBAN-koodin…
Koodi edessä ja kyseinen tilin numero siinä jatkeena… 💡
Onkohan kaikki muistaneet merkitä ylös tuon tilinsä koodin.. ❓Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Tilannehan on sellainen meikäläisellä että sain tämän vanhan IBM ThinkPad Pentium lll kannettavan
koneen lahjaksi tässä hiljattain ennen joulua..
Käyttänyt tätä jo ennemmin ja toimiva kone ja Ubundu oli siis…
Mutta onneton menin ja aloin vaihtamaan pääkäyttäjän tunnusta ja salasanaa itselle
mukavampaan muotoon,, ja mitenkähän sattuikaan että mokasin jotenkin talletuksen ja
nyt jompikumpi ja luultavasti kumpikin on epäkelpoja,, joten pääkäyttäjäksi en enää voi
kirjautua,,, vain tänne “muut käyttäjät” ja se tarkoittaa että mites korjaat mokasi kun
moinen toimenpide ei onnistu kuin pääkäyttäjän puolella…
Yritys editoida kyseistä grub promt:tia mistä tuon asian voisi ehkä vielä korjatakkin
kaatuu siihen että en tiedä / osaa avata editointi toimintaa tällä koneella jotta voisin
yrittää leikkiä ongelman korjausta..
“Wintouhkan Dossia” kyllä tuli aikoinaan editoitua onnistuneesti mutta tätäkin voisi
yrittää opiskella mielen kiinnon vuoksi,, ongelma on vain että tuo Englanti ei ole
hallussa jotta voisi lueskella ohjeita netistä,, niitä kyllä siellä on pilvin pimein……
Niin kuin Suomeksikin,, kun löytäis vain oikean… 😯 😉
Muutenhan olen tykästynyt tähän Ubundu vehkeeseen,, pieni kone mitoiltaan ja siten
mukava kuljetella mukanaan ja nettiin pääsee “mokkulalla”…
Lisäohjelmia Linux versioille on kyllä imuroitavissa netissä se ei ole ongelma,,
Jos omistaa vanhan läppärin tai PC koneen suosittelen kokeileen Linux:sia,,
ainakin netti käytössa Firefox toimii sujuvasti…. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Minä kun olen turhan vähän perehtynyt tähän Ubundu koneeseen..
Toimiva kone oli kaikin puolin,, mutta aloin tyhmyyttäni muuttamaan
pääkäyttäjän tynnusta ja salasanaa,, mokasin varmaan jotenkin kun
kone ilmoittaa nyt että kyseisen käyttäjän kansiota ei enää löydy…
Pääsen tänne sisään vain toisella tunnuksella jolla on rajatut oikeudet,,
joten empäs enää pysty mitään oikeuksia muutteleen… 😯
Täytynee asentaa vissiin loko käyttis uusiksi varmaan,, jos mitään hokkus pokkus
konstia ei satu keksimään…. ❓Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Voin Joulun jälkeen purkaa sinulle niitä kansia ja laittaa tulemaan,, käyttökuntoisia kunhan puhdistaa..
Kun ei lähempääkään kuulu,, oli niistä vissiin puhe kesällä mutta en ole muistanut enää… 😀 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit