Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Kahdella korjauskurssilla olen tätä säätötapaa opettanut,,ja ovat kaikki sanoneet että on yksinkertainen ja nopea toimen pide..
💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Minä olen aina toitottanut että unohtakaa nuo monimutkaiset säätö jutut,, kun kaikki neljä venttiiliä saa säädettyä kun pyöräyttää konetta kaksi kertaa.. Ensin sytytys merkkiin vauhtipyörällä ja säädetään toisen puolen kumpikin venttiili ja tämän jälkeen konetta käännetään kierros sytytys merkkiin ja säädetää toisen puolen kumpikin venttiili…..
Helppo ja nopea ja ennenkaikkea varmasti tulee kohdalleen..
Näin vanhat asentajat sen tekee,, joka vähän kulahtaneelle nokka akselille on ainut oikea säätötapa.. Asiasta voi spekuloida mutta ymmärrettyään homman on asia ok…: 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂No ainahan ne vetarit voi vaihtaa lootasta toiseen tarpeen tullen… 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂@rr13 wrote:
2cv4 vm.-27
Heräs kysymys että mikä kuljin on kyseessä,, no ilmeisesti muitenkin tavallinen 2cv 4… 😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Jossain vaiheessa neuvoin tuon kaasuläpän asennon merkkaamisen akselin suhteen vaikka vetämällä viiva läppään alkuperäisen asennon muistamiseen ja kun ruuvit akselilta löysätään voi läppää siirtää sivusuunnassa siten että on keskellä sivuttais liikkeen rajoja,, jolloin sen kurkun laitaan takertuminen estyy.. Ja sen jälkeen öljyä akselin kaulalle,, tietysti palautus jousi pitää olla kunnossa..
Kaasuläppä on muodoltaan soikea ja reunat viistetyt,, joten sen asento kurkussa kun läppä on kiinni on erittäin tarkka säädettävä ellei sen asentoa merkkaa ja ruuvien kiristyksen aikana läpän pitää olla vapautettu pönkäruuvista jotta menee täysin kiinni säädön onnistumiseksi,, muuten saattaa tulla hommasta “sutta ja sekuntaa”…. 😉 😯 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Se kiihdytin pumppu ei vaikuta käyntiin muuta kun avattaessa kaasuläppää jolloin polttoaineen saanti vaihtuu tyhjäkäynti piiriltä tehon puolelle,, jolloin esiintyy vaihdossa poltoaineen saantiin pieni notkahdus jonka kiihdytys pummu eliminoi pienellä pisistys ruiskeella.. Esimerkiksi wanhojen 2cv:den kaasareissa tätä kiihdytys pumppua ei ole laisinkaan,, mutta niiden ottama ilmamäärä on pitkäiskuisesta koneesta johtuen suuri verrattuna kaasuttimen kurkkun kokoon nähden jolloin havaittavaa polttoaine määrän notkahdusta ei tapahdu kuten suurempi kurkkuisessa kaasuttimeen.. 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Yleensä mitä olen neljänkymmenen vuoden aikana kaasuttimien kanssa ollut tekemisissä olen yleensä toimimattomuuden syyn saanut selville..
Mutta onhan tietenkin vaikeaa olla näin kaukaa katsoen korjaamassa mitään,, kun pitäisi itse päästä kopeloimaan ne palikat niin vois ehkä saada toimiin tai sitten niissä on jokin selvä havaittava vika jos menee hylkyyn..
Yleensä on ollut joko akselit väljät,, tai kanavat tukossa,, tai suuttimet niin tyhjäkäynti kuin tehokäynti suuttimet kun muutkin väärät..
Koneeseen alunperin tarkoitetussa kaasuttimessa on koneen haukkaamaan ilmamäärään sopivan kokoinen kurkku johon on laskennallisesti ja kokeellisesti valittu oikean kokoiset suuttimet seoksen saamiseksi oikeaksi koko käynti kierrosten alueella.. Kaasuttimessa on kolme erillistä toiminta aluetta,, on kylmäkäynnistin osio,, joutokäynti osio sekä tehokäynti osio..
Nämä kaikki pitäisi saada toimiin optimaalisesti toistensa kanssa kimpassa,, joka onkin sitten kotikonstein aika haastava operaatio,, kun käytettävissä ei ole laporatorio tasoisia mittalaitteita… 😯 ❓ 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Oletko tarkastanut että tyhjäkäynnillä kaasuläppä menee kiinni,, muutoin kyllä huutaa kone kierroksilla,, eikä tyhjäkäynti piiri toimi vaikka kuinka yrittää säätä niitä suuttimia,, ennenkuin kaasuläppä sulkee ilman ja bensan saannin minimiin tehokäynti puolelta?? Vasta silloin koneen imemä alipaine saa virtauksen aikaiseksi tyhjäkäynti kanavan ja niiden säätösuuttimien kautta…. ❓
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Tarjolla näyttäis olevan vielä tämä nätti yksilö…. 😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Miten vain,, kyllä kaksi on ihan sopiva määrä.. Toinen huollossa ja toisella ajaa… 😀 😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Nyt meni sitten 2cv:n 60 vuotis päivätkin,, mitähän Remi-Erelle kuulunee nyt kun on jo syksy taas käsillä?? ❓ 😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂No takuu varmasti,,, en epäilekkään.. Toivotan hyviä kilometrejä sinne… 😀 😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂No jos esim: Raadin asioita ja henkilö valintoja sinne kirjattais ylös niin mielestäni se salasana suojaus olisi paikallaan…
Mitäpä muut on mieltä asiasta??Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂No hintavaa on,, ja rahaa ne kerää yksityisetkin katsastus asemat….
Joka asemalla on henkilökunta laidasta laitaan,, riippuu kuka milloinkin kohdalle sattuu?? Mutta itselläni on siinä mielessä ollut hyvä tuuri aseman valinnassa toistaiseksi,, että on saanut asiallisen ja oikeita asioita katselevan / tutkivan katsastajan viat joita on löytynyt ovat olleet ihan oikeita vikoja jotka olisin itsekkin korjannut aikaisemmin jos olisin ne huomannut,, mutta laiskuuskin joskus vaivaa eikä tule tutkittua niin tarkkaan ennen katsastukseen menoa…..
2cv:hen suhtautuvat asiallisesti ja jutellessa sanovat että ei näiltä voi vaatia nyky vaatimusten mukaista toimintaa.. Ymmärtävät että ovat 20 – 40 vuotta tai vieläkin vanhempia ja erilaiselle vaatimus tasolle rakennettuja kun nykyiset autot…. Tokihan näissäkin turvallisuus tekijät ovat ensisijaisella tarkastus listalla,, kuten kantavat osat ja jarrut ynnä muut…. 😯 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Ei ole..
Killan virallinen tiedotus väline on Nyytiset,, tai sitten osallistuminen kokoukseen.. Yksi vaihtoehto on kysellä Jaoksensa Jaosporvarilta tai joltain joka on ollut mukana kokouksessa…. 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit