Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 2,941 - 2,955 (kaikkiaan 3,422)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Jarrujen säätö #140794

    Jarrusylinterin mäntien kuuluu liikkua sisäänpäin sen minkä ne sopivat keskenään menemään ja ulospäin sen verran mitä suojakumit antaa myöten,, eli siis kitkattomasti joka kohdassa..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Jarrujen säätö #140790

    Jarrukenkien keskittämiseen on olemassa erikois työkalu.. Kuitenkin näppärä henkilö selviää siitä säädöstä kohtuullisesti toimimalla vaikkapa siten että kun kenkien etäisyys säätö mikä tehdään kilven takaa on niin sanotusti nollassa,, säätää sitten ala epäkeskolla kengän alapään mahdollisimman likelle vetärin keskiötä,, seuraavaksi mittaa jarrukengän pinnasta jarrukilven reunaan sekä kengän ylä että ala päässä olevan mitan ja säätää seuraavaksi ala epäkeskolla kengän niin että se on yhtä kaukana jarrukilven reunasta joka kohdasta mitaten.. Nyt jarrurumpu sopii paikoilleen ja pääsemme säätämään taka säädöillä jarrun käyttökuntoon,, kuten edellisessä viestissäni yritin kertoa..
    Ala säätöä kääntelemällä ja katsomalla mitä tapahtuu,, näppärä henkilö oivaltaa sen säädön merkityksen ja homma on sen jälkeen niin sanotusti “hanskassa”
    PS: Vielä kun mittaa ennen kun laittaa rummus pailoilleen,, että kenkien pintojen etäisyys ristiin mitattuna toisen kengän ylhäältä toisen kengän alapäähän,, kumpaankin suuntaan mitatun ristimitan tulee olla sama ja karvan verran pienempi kuin rummun sisä halkaisian mitta..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Jarrujen säätö #140788

    Epäkeskot tulisi säätää siten,, että epäkeskojen nokat osoittaa ylöspäin.. Säädetään siis siten että avainta käännetään takakengällä taaksepäin ja etukengällä eteenpäin.. Jarruja löysätään epäkeskoja kääntäen etusta taaksepäin ja takasta eteenpäin.. Kun jarruja kasataan jarrukilpeen,, kannattaa jo lähtiessä asettaa epäkeskot osoittaan keskellepäin eli vetoakseliin päin,, silloin ovat niin sanotusti nolla asennossa.. Kun jarru on kasattu ja rumpu paikoillaan,, pyöritetään rumpua ja aletaan kääntämään säätöjä kunnes kenkä tuntuu hipovan rumpua ja toinen kenkä samoin.. Siis etukengän säätöä eteenpäin ja takasen taaksepäin.. Epäkeskojen anatomia selviää parhaiten kun jarrukengät ovat irti ja katsoo miten epäkeskot käyttättäytyy niitä käännettäessä säätö tilanteessa..
    PS: On tärkeää että jarrukengät on asennettaessa keskitetty jotta ottavat rumpuun tasaisesti koko pituudeltaan,, elikkä jarrupinta on joka kohdasta yhtä kaukana akselin keskipisteeseen mitattuna..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Jarrujen säätö #140784

    Saahan jarrurummun sorvauttaa,, kunhan ei mene alimittaan,, siis ulkokehän paksuus.. Toki kengät pitää sitten muokata kehälleen sopivaksi rummun säteen mukaisiksi..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: 2CV KOULUTUSTAPAHTUMA 31.8.-2.9.2007 #140420

    Mukavahan siellä oli olla kun kiinnostuneita harrastajia oli mukana ja tunsi itsekkin olevansa hyödyksi toisille harrastajille..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Jarrujen säätö #140781

    Kannattais kurkistaa niiden rumpujen sisälle,, voi olla neste vuoto joka on sotkenut toisen jarrun kengät?? Oireet viittais sinne.. Oikein hyvät ja tasaiset jarrur saa kun sorvauttaa rummut,, monesti vanhemmuuttaan kuluneet soikeaksi?? Jarru sylinterit kannattaa hoonata ja uudet tiiviste kumit sisään.. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Akku #140762

    Lattaus jännite on ihan kelvollinen jos on noin likellä 7 volttia.. Jos se akku on perinteinen piki kantinen akku,, niin piki tuppaa talvella halkeileen.. Toinen juttu on sitten se että jos akku on päässyt jäätyyn niin levyt ovat voineet vahinkoittua,, joten voi olla että siellä on lievää oikosulkua.. Asian tarkistamiseksi pitäisi kytkeä amppeeri mittari siihen startin kaapelin ja siitä lähtevän virtalukolle ynnä muuhun kulutukseen menevän johdon väliin ja tarkistaa latauksen amppeeri määrä.. kunnossa olevan akun jännite nousee nopeasti ja amppeerit ovat käyttötilanteessa vain muutaman amppeerin luokkaa,, kun taas huonoon akkuun laturi puskee paljon isompia lukemia??
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Akku #140760

    Lataus säätimen tulisi pitää lataus jännite 7,5 voltissa koneen ollessa kierroksilla,, jos on kunnossa.. Jos nostaa yli siitä kiehuu akku..
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Vikadiagnoosia koneeseen? #140747

    Tosihan se on että imu 0.15 ja pako 0.20mm,, kuitenkaan ei haittaa ole havaittavissa kun itse olen käyttänyt jo vuosia samaa imuventtiilissäkin..
    Tuo aikaisempi viesti ei toki ollut väitös kirjoitus…

    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Vikadiagnoosia koneeseen? #140745

    Ja venttiilithän säädetään siten,, että tulee hyvä.. Säädetään kumpikin venttiili samalta sylinteriltä yhtä aikaa kun on kyseisellä sylinterillä puristus tahti ja mäntä ylä kohdassa.. Vanhemmat moottorimiehet teki siten jo ammoisina aikoina.. Ja välyksethän ovat 0.20mm
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Vikadiagnoosia koneeseen? #140743

    Kannattas tehdä myös puristus mittaukset pytyille..
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Keskipakoiskytkimen kiltkapintojen liimaus #140715

    Joo niin se onnistuu,, lisä lämpö lujittaa liimausta,, uuniin ja lämmön säätää vaikka sataan ja rapiat.. pitelee riittävän aikaa siellä..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Ohjauskulmien säätö #140711

    Itseppä ne tulee säädettyä!
    Mittaus tehdään vanteen reunasta takaa korkeus suunnassa keskeltä ja edestä samoin keskeltä.. Etu mitan tulisi olla 1-3mm isompi kuin taka mitta,, siis harittaa.. Muutapa ei sitten voikkaan säätää..

    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: KUOPIO 2007 tapahtuu sittenkin…HA HAA KUJJEILUT ELOKUUSSA! #138325

    Kiva reissu,, kiitos järjestäjille… 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: acadiane ja toyo renkaat #140621

    Touoista kokemusta kutosen alla muutama tuhat kilsaa,, paineet etu 1,8 ja taka 2,0 ,,,, ajo tuntuma normaali ja kuormallakin hyvä… kulumista ei havaittavissa.. Ehkä juuri kantavuus saattaa loppuakkin sinun raskaammassa kulkimessa??
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 2,941 - 2,955 (kaikkiaan 3,422)