Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
😯 Laita se sytytys vain kohdalleen..
Ennakon kääntö liian aikaiselle aiheuttaa vain kone vaurion eikä sillä saada vääntöäkään lisää päinvastoin.. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Kyllä jäsenenä on monenlaisia tyyppejä laidasta laitaan ja kaikki 2cv harrastajat varmasti tervetulleita jos ei muuten niin kannatuksen vuoksi edes.. 😀
Toiminta ja osallistuminen muuten on vapaaettoista.. 💡 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Ei muuta kun rohkeesti kaikki mukaan vapaaehtoiseen harrastukseen..
Vanhana osallistujana voin jopa vaikka laulaakkin,, jos viitsin..
Kun kynnys kerran siihen on jo kauan sitten madaltunut itse ritiikin puutteessa olemattomiin…. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Voihan jälki kiristyksiä tehdä kun muistaa pulttien kiristys tiukkuudet..
Ylikiristämällä pultit korkkaa helposti alumiini osista kierteistään..
Esimerkiksi imupakosarjan kiristys tiukkuus on: 1.5 – 1.9 kpm.. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Laitampa tämän tännekkin..
Tyhjäkäynnin hienosäätö tehdään siten että etsitään seosruuvilla hyvin hitaasti kääntäen auki kiinni liikkeellä sellainen kohta jossa kone käy keveästi ja tasaisesti.
Kun seosruuvin asento on löytynyt niin sen jälkeen säädetään kaasuläpän kaasuvivussa olevasta tyhjäkäynnin säätö ruuvista koneen kierrokset sopiviksi ( noin 800 – 1000 ) kierrosta minuutissa. 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂No sitten laitat säädöt entiseen malliin, siihen missä tyhjäkäynti on kohdillaan..
Seoksen säädön ohella venttiilien välykset + sytytysennakon tarkka kohdistus vaikuttavat myös tyhjäkäyntiin..
Jos tyhjäkäynnin säädöllä pyritään säätämään kokonaisseosta on se mielestäni väärä tapa kun säätö vaikuttaa lähes yksinomaan tyhjäkäynti ominaisuuteen,
Kun siirrytään ajamaan tehokäynti alueellä jolloin seoksen säädöt tehdään muilla suuttimilla kun tyhjäkäynnin säädön ilmaruuvilla..
Tulpan kärkivälin isontaminen viittaa siihen että tyhjäkäynti seos on turhan rikkaalla ja meinaa 0.7mm välyksellä kastella tulpat.. 😀
Pieni ohje säätöön:
Tyhjäkäynnin hienosäätö tehdään siten että etsitään seosruuvilla hyvin hitaasti kääntäen auki kiinni liikkeellä sellainen kohta jossa kone käy keveästi ja tasaisesti.
Kun seosruuvin asento on löytynyt niin sen jälkeen säädetään kaasuläpän kaasuvivussa olevasta tyhjäkäynnin säätö ruuvista koneen kierrokset sopiviksi ( noin 800 – 1000 ) kierrosta minuutissa. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Tuostapa ei käy selville mitä on tehty, onko suuttimia isonnettu vai miten on säädetty seosta. ❓
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Minun selitys oli pelkkää lookista ajattelua ja niiltä osin luultavasti oikein, muut asiaan vaikuttavat sivu viat ynnä muut on toinen juttu..
Mutta väittäisin kokemuksieni pohjalta olevani perillä tuosta lokiikasta.. ➡ 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Vaihteen siirtohaarukoiden kuuluu olla siinä kohden mihin ne luontaisesti kuuluu..
Elikkä kun vaihdekeppi on vapaa asennossa sekä vaihteiston kammaspyörät vapaa asennossa ja siirtotangot mukaan lukien vapaa asennossa mihin lukitus haulet ne asettaa..
Silloin haarukat kuulu todella olla lukittuna siihen kohtaan kun hammasratas paketit ja viirtotankojen lukitushaulet ne määrittelee..
Eli vapaa asento tangoissa ja hammaspyörissä määrittää siirtohaarukoiden lukituspaikat.. Ei siihen sen kummempia mittoja tarvitse.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Laturin kapasiteetti on yleensä mitoitettu siten että auton kaikille sähkölaitteille riittää käyttövoima ja lisäksi akun varauksen ylläpito siihen päälle..
Nyt kuitenkin näkisin että invertteri ottaa niin ison virran että auton laturi toimii kokoajan ylikuormalla aiheuttaen mangnetointihiilien ja liukurenkaiden ylimääräisen kulumisen sekä laturin ja diotien ylikuumenemisen josta voi seurata diotien tai kenttäkäämien vaurio tai sulakkeen palaminen jos sellainen suojaus ylivirrasta laturista löytyy..
Toisin sanoen tilannetta voidaan verrata tilanteeseen jossa vanha oikosulkuinen akku aiheittaa vähän vastaavan tilanteen.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Kokeilisin itse ensiksi toisella laturilla muuttuuko tilanne.. 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Ja vaikka matkanopeutesi on 106 km/h satasen alueella rättärillä,
niin ohi menevät varmasti hetken perässä ajettuaan ihan kun malliksi..
Vaan enää ei ihan kaikki kuitenkaan.. 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Niin tai ehkä kakkoskurkun suuttimessa roskia,, se kun sijaitsee kohokammion pohjalla.. ❓
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Eipä noista pienistä asennus ongelmista ainakaan kokeneemmalle asentajalle ole suurta harmia.. 😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Kyseessä siis tarvike ohjariputki.. 💡
Sanasta sanaan Raunon ohje tuossa alla..
➡ “Minulla viimeiseksi vaiheeksi jäi ohjausputken kiinnitys ja lukitus putkiakseliin. Minulle, kuten joillekkin muillekkin on käynyt varaosia käytettäessä siten, että kiristettäessä ohjausputkia neljällä M7 pultilla kiinni putkiakseliin menee koko paketti jumiin. Tämä johtuu siitä, että varaosa on tehty hieman karkealla toleranssilla ja se vääntyy kiristettäessa pultteja. Tästä selviää laittamalla joidenkin kiristyspulttien kohdalle ohjusputken ja putkiakselin väliin sopivat korotusprikat”.
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit